Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.600
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Koser meg med DAB hver dag.
    Sovner som barn hver kveld,
    våkner blid og uthvilt hver morgen og skrur straks på radioen.
    Og alt dette selv om jeg vet vet at FM-nettet ble skrudd av for noen år siden.
    Det får jeg uansett ikke gjort noe med.
    Livet går videre.
    🤗
    Og jeg tror vi har 7 DAB-radioer hjemme. 😂
    Greitt nok til å høyre lokalradioen med. Men til musikk, har eg betre alternativ.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.648
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selv om jeg ikke liker DAB, så bruker jeg radio en god del... i bilen, i heimen når jeg putler med noe, osv.. Gor stort sett i NRK jazz og klassisk....Reiseradiolyd kvalitet er greit nok til sitt bruk, men enig med Arve, - til musikklytting har vi andre remedier... Det største problemet med radio i dag er at kjente programmer er smurt utover en lang rekke kanaler, og mange gidder ikke drive å leite etter de... Veldig mye er blitt til automatisert avvikling vha spillelister som i liten grad blir oppdatert eller endret... i tillegg har ungdommen og yngre voksne så pass mange andre kilder, at de ikke bryr seg med hverken lineær radio eller TV..

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.360
    Torget vurderinger
    13
    Selv om jeg ikke liker DAB, så bruker jeg radio en god del... i bilen, i heimen når jeg putler med noe, osv.. Gor stort sett i NRK jazz og klassisk....Reiseradiolyd kvalitet er greit nok til sitt bruk, men enig med Arve, - til musikklytting har vi andre remedier... Det største problemet med radio i dag er at kjente programmer er smurt utover en lang rekke kanaler, og mange gidder ikke drive å leite etter de... Veldig mye er blitt til automatisert avvikling vha spillelister som i liten grad blir oppdatert eller endret... i tillegg har ungdommen og yngre voksne så pass mange andre kilder, at de ikke bryr seg med hverken lineær radio eller TV..

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.360
    Torget vurderinger
    13
    Har for mange gode FM tunere til å gi opp Frekvens Modulasjon .
    Her i huset lyttes det for det meste til FM i stereo på alle kanaler 😀

De fleste radiokanaler har en app for streaming via nettet. Har bare en dedikert PC til slikt.
    PC er koblet til en mini FM stereo radiosender…
    Lyden blir godt brukende.

Sist redigert:

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    691
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker sendere tilpasset bruk i bil; kan det være at de er for svake til husbruk? Synes det blir litt for støyete!

På den annen side er jeg redd for at radiostøykontrollen (NKOM) skal komme og ta meg for å bruke en sterkere sender midt i byen. Noen tanker om akseptabel styrke?

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.360
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker sendere tilpasset bruk i bil; kan det være at de er for svake til husbruk? Synes det blir litt for støyete!

På den annen side er jeg redd for at radiostøykontrollen (NKOM) skal komme og ta meg for å bruke en sterkere sender midt i byen. Noen tanker om akseptabel styrke?
    Bruker en som i utgangspunktet er designet for bil.
    Har pc i samme rommet. Bruker en normal T antenne på tuner. Har fullt utslag og meget bra signal/ støyforhold.
    Litt usikker hva styrken er. Skal se om jeg finner ut. Dette tenker jeg er så svakt at støykontrollen knapt enser signal utenfor bolig …🤔

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    318

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    318
    Da har lokalradioen i Fredrikstad gjenoppstått. Prøvesendinger på DAB, så klart. Ikke optimalt med hensyn til bitrate, men på DAB så dekker man et mye større område. Helt ned til Nordby. Har ikke prøvd nord eller østover ennå.
    På riksvei 22 med litt dropout før Rakkestad, før det blir stort sett stille rett før Mysen. Men ikke dårlig til å være en lokalradio for Fredrikstad.
    Og musikken er som forventet. Typisk lokalradio.
    Funker også fint til Råde. De holder på å legge inn flere låter i arkivet høres det ut som….

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    30
    Som stadig vekk utvider sin DAB satsing til større områder.
    Litt pussig det der.
    For mange år siden snakket jeg ed en fra METRO (selger?) og jeg nevnte DAB.
    Helt uaktuelt med DAB for oss sa han.
    Det ble ingen diskusjon og verden har gått videre.
    DAB er fint. Hører hver dag både hjemme og i bil.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.501
    Sted
    Holmestrand
    Nei, så hvorfor skal de plage meg med den musikken?
    😂

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.600
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dagsnytt går fint med DAB. Resten av programma som ikkje er på laurdag er stort sett slikt ein godt kan klare seg utan. Landsmøtet (spesielt leirgaukespelinga) slær eg av når eg køyrer bil. Heiime på godeanlegget er det antan vinyl eller strøymemusikk. Nitimen er av og til høyrbar, men ofte er det gjort lite førearbeid i samband med intervjuobjekta.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.686
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Må vedgå at det eneste av radio som lyttes på, er via app, hvor aktuelt program kan søkes opp, og reklame og annet fjas, kan spoles over.

I bilen blir det lyttet til egen rippede CDer til wav filer, som er lagret på et SD kort. Det trives jeg med, fordi jeg kan spille av alle mine CDer fra A til Å, uten stop, som fortsetter automatisk der den ble stoppet sist når bilen startes.

Mesteparten av radiokanalene, bruker mye av de samme musikklistene, samt utidig avbrytelser med fjas.. Finner det deilig å kunne unngå det!

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    318
    Litt pussig det der.
    For mange år siden snakket jeg ed en fra METRO (selger?) og jeg nevnte DAB.
    Helt uaktuelt med DAB for oss sa han.
    Det ble ingen diskusjon og verden har gått videre.
    DAB er fint. Hører hver dag både hjemme og i bil.
    Metro har sendt på DAB siden 2012. Det er ikke alle som følger med i timen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn