Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skjønner ikke helt dette voldsomme "hatet" mot DAB, det blir plass til flere stasjoner og vi ser på displayet hva som blir sendt. Jeg og flere andre ( har googlet :)) synes det er greiere å trykke på knappen på bordradioen og høre frokostnyhetene enn å slå på nettbrettet eller PC og velge en radiostasjon. Og noen ganger er jo nettet nede også. Og da må vi jo bruke telefonen som et aksesspunkt. Nei takke meg til en DAB bordradio. Det er helt greit.
    Og det å dra frem kostnader som et argument holder ikke, en DAB radio eller et adapter koster småpenger. Og økonomene mener jo at det er bra at vi bruker penger.
    Det er en grunn til at verden følger med på Norge nå, mange land står midt oppi dette. Det er bare å sjekke WorldDAB
    Skjønner du ikke argumentene som kommer frem her og ellers i media så begynner jeg å lure....

Et dårligere produkt til en sinnssvak kostnad! Vi er på et lydforum, så det burde da være et godt argument. Når en kommer ned på 60kbps er det en lidelse å høre på.

Det er INGEN land i verden som kommer til å slukke FM slik Norge har gjort det, og før dette blir aktuelt i resten av verden har internett radio tatt over...
    Jeg forstår argumentene men jeg er ikke enig i konklusjonene.
    Det er et bedre produkt til en lav kostnad. Vi må huske på at DAB er ikke bygget ut for å tilfredsstille lydfreaken.
    Jeg hører på NRK2 til frokost på DAB radio og synes det er bra. Etterpå kan jeg slå på anlegget og bruke Node2 for å høre på nettradio i bedre kvalitet.
    Jeg ser virkelig ikke problemet.
    Det er riktig at vi er på et lydforum, og jeg og sikkert mange andre her bruker nettradio når vi fyrer opp anlegget.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    604
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skjønner ikke helt dette voldsomme "hatet" mot DAB, det blir plass til flere stasjoner og vi ser på displayet hva som blir sendt. Jeg og flere andre ( har googlet :)) synes det er greiere å trykke på knappen på bordradioen og høre frokostnyhetene enn å slå på nettbrettet eller PC og velge en radiostasjon. Og noen ganger er jo nettet nede også. Og da må vi jo bruke telefonen som et aksesspunkt. Nei takke meg til en DAB bordradio. Det er helt greit.
    Og det å dra frem kostnader som et argument holder ikke, en DAB radio eller et adapter koster småpenger. Og økonomene mener jo at det er bra at vi bruker penger.
    Det er en grunn til at verden følger med på Norge nå, mange land står midt oppi dette. Det er bare å sjekke WorldDAB
    Skjønner du ikke argumentene som kommer frem her og ellers i media så begynner jeg å lure....

Et dårligere produkt til en sinnssvak kostnad! Vi er på et lydforum, så det burde da være et godt argument. Når en kommer ned på 60kbps er det en lidelse å høre på.

Det er INGEN land i verden som kommer til å slukke FM slik Norge har gjort det, og før dette blir aktuelt i resten av verden har internett radio tatt over...
    Jeg forstår argumentene men jeg er ikke enig i konklusjonene.
    Det er et bedre produkt til en lav kostnad. Vi må huske på at DAB er ikke bygget ut for å tilfredsstille lydfreaken.
    Jeg hører på NRK2 til frokost på DAB radio og synes det er bra. Etterpå kan jeg slå på anlegget og bruke Node2 for å høre på nettradio i bedre kvalitet.
    Jeg ser virkelig ikke problemet.
    Det er riktig at vi er på et lydforum, og jeg og sikkert mange andre her bruker nettradio når vi fyrer opp anlegget.
    Jeg gir opp....

Bartesam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    5.418
    Sted
    Hus
    NRK har i alle fall mistet meg som lytter når signalene forstummer i Oslo/Oppland. Vant til å høre FM fra en Tandberg TPT 3001A, og nå skal jeg høre på den DAB møkka med lav bitrate for de skal trøkke inn maks med kanaler på den båndbredden de har til rådighet. Har skaffet meg FM sender og en nettradio med RJ45 kontakt i hekken som skal brukes i tillegg til nærradio på FM :(

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.751
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte noen minutter på å vise min mor hvordan hun kan ta inn radio på sin iPad og ev. sende lyden til fjernsynet. Hun er i 80-årene. Hun ble veldig fornøyd da hun skjønte at hun også lett kunne lytte til sine favorittprogram når hun ville.

Selv lytter jeg til radio gjennom smarttelefon, iPad, datamaskin, Apple-TV. Som regel på WiFi hjemme, men med dagens fri-data abo fra mobilselskapene, og forholdvis rimelige abo på datamengde, har jeg grei tilgang til en hel verden av innhold, over 3G, 4G og snart 5G. Nærmest overalt. Mobilselskapene og leverandører av nettjenester har et enormt økonomisk incitament for å både forbedre dekningen og å gjøre tilgangen billigere. Brukerne får stadig billigere og billigere tilgang, fordi det er mer penger å hente oppstrøms enn ved å begrense utbredelsen nedstrøms ved å gjøre den for dyr.

Til sammenligning altså gammel klunkeradio på DAB.

Ubegripelig at noen tror det vil stå seg. Dette er radio for min mors generasjon, dersom hun hadde avkom som ikke gadd sette henne inn i mulighetene.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    1.493
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    24
    Lurer på hvem som har bestemt at det er behov for DAB-teknologi i dette landet. Har noen spurt befolkningen, slik det er vanlig å gjøre ved lansering av nye produkter? Jeg har sett undersøkelser som viser at folk er imot dette, men de ble laget etter at bestemmelsen om innføring ble tatt.
    Tidl. kulturminister Trond Giske har bestemt det.
    Med god hjelp av en hyperaktiv radio og elektronikk bransje.
    At Giske er premiedust er ikke noe nytt, får bare håpe han fikk skikkelig med smøring.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    9
    Lurer på hvem som har bestemt at det er behov for DAB-teknologi i dette landet. Har noen spurt befolkningen, slik det er vanlig å gjøre ved lansering av nye produkter? Jeg har sett undersøkelser som viser at folk er imot dette, men de ble laget etter at bestemmelsen om innføring ble tatt.
    Tidl. kulturminister Trond Giske har bestemt det.
    Med god hjelp av en hyperaktiv radio og elektronikk bransje.
    At Giske er premiedust er ikke noe nytt, får bare håpe han fikk skikkelig med smøring.
    Skikkelig smøring!? En omgang med rund, frosset uer i skrittet hadde passet bedre.:mad::confused:

• Liker
    Reaksjoner: JK

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Nesten på høyde med en kabeldebatt dette :)
    Et bar DAB adapter til HiFi anlegget eller noe annet forsterkerutstyr koster en drøy 1000-lapp.
    Veldig enkelt. Nett verk radio inkludert.
    Til bil slipper en unna med under kr 2000,-.
    Noe å hyle for ?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Det er et bedre produkt til en lav kostnad.
    Innenfor hvilket område er DAB et bedre produkt enn..... til en lav(?) kostnad.... - i forhold til hva?

Hva tilsier at kvantitet bør trumfe kvalitet? Hvem er det egentlig som har bedt om x-antall ekstra kanaler med "søppel"
    En DAB kjøkkenradio koster ikke stort og jeg tror mange hører radio på kjøkkenet.
    I stua så kan man bruke dekoderen fra Get, Canal Digital o.l.
    For folk flest så er kvaliteten god nok og det er greit med mange kanaler. De allerede fleste oppfatter dette som et bedre produkt. Informasjon på et display, ingen skurr og klar lyd.
    Mange kanaler gir valgmuligheter og det er nok mange som ikke synes det er "søppel" og du er vel ikke mot at det er mange kanaler ?
    For å gjenta: Dette produktet er ikke tenkt å være noe for oss audiofile. Vi skal bruke nettradio, vinyl, tape, CD, streaming, whatever.

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje du er inne på noe. Får bare håpe dette ikke går ut over lydkvaliteten. Men det er kanskje ikke så nøye for folk flest, uansett.

Svar til Audiomix.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    En ny kanal dukket opp:
    VINYL
    Mitt i blinken for mange her?
    Veldig positivt at det har blitt sortering av innholdet.
    Slipper stort sett å høre sport.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Et bar DAB adapter til HiFi anlegget eller noe annet forsterkerutstyr koster en drøy 1000-lapp.
    Noe å hyle for ?
    Tydeligvis, det er til å bli matt av, ikke rart det er krig i verden....

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    9
    Noe å hyle for ?
    Stakkars mann, du får bare prøve å bære over med at noen har et annet syn på tingene enn du.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.651
    Torget vurderinger
    96
    NRK har i alle fall mistet meg som lytter når signalene forstummer i Oslo/Oppland. Vant til å høre FM fra en Tandberg TPT 3001A, og nå skal jeg høre på den DAB møkka med lav bitrate for de skal trøkke inn maks med kanaler på den båndbredden de har til rådighet. Har skaffet meg FM sender og en nettradio med RJ45 kontakt i hekken som skal brukes i tillegg til nærradio på FM :(
    En vaskeekte bakstrever er du, det skal du ha :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Noe å hyle for ?
    Stakkars mann, du får bare prøve å bære over med at noen har et annet syn på tingene enn du.
    Det er ikke så enkelt, men nå hører jeg på god musikk (ikke på DAB) og det hjelper bra:)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    En vaskeekte bakstrever er du, det skal du ha :)
    Noen må være det også.
    Jeg har sagt det før, men må gjenta:
    Hvorfor ble det ikke bråk da TV ble digitalt og de tradisjonelle senderne ble stengt?

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    265
    Har du noe link til disse? Hvor kraftig er FM senderen, går den gjennom gulv/tak innvendig i kåken?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    438
    Sted
    *
    Hvorfor ble det ikke bråk da TV ble digitalt og de tradisjonelle senderne ble stengt?
    Kanskje det ikke var så veldig utbredt med analog TV-mottaker i bilen, eller klokke-TV på nattbordet for den saks skyld?
    På den annen side er det vel over 30 år siden jeg selv har mottatt TV-signaler via eteren, TV-signalene har etter det blitt levert via en kabel inn i huset og om signalet er analogt eller digitalt har spilt mindre rolle for selve TV-en. Da de tradisjonelle VHF/UHF-kanalene forsvant fra kabelnettet ble kanalvelgeren erstattet med en ekstern dekoder. Ingen praktisk problemer, kun fordeler i et større utvalg av kanaler.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.751
    Torget vurderinger
    1
    Øyvind Rangøy leverer en grei oppsummering av galskapen i en fb-kommentar:

Eg forstår verkeleg ikkje dette. Som om høvet å bruke vinyl skulle stengjast i samband med
    lovpålagt full omlegging til CD-plater, fordi det vil gi oss meir musikk? Medan folk flest bruker Spotify?

Kvalshaug lurer på hva Dab skal gi oss som vi ikke allerede har:

nyemeninger

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.314
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er litt forundret over at noen virker å ikke helt stille seg forstående til at vi på et Hi-Fi forum er kritiske til en løsning som gir oss dårligere lydkvalitet i bytte med noe vi ikke ser nytteverdi i.

Dessuten - når det gjelder tilgang til lydkvalitet på radio (og generelt) så er jeg dønn egoist. Jeg gir pokker i om tante Ågot, onkel Harald og en haug med andre er fornøyd med en dårligere kvalitet i bytte med kvantitet. Stengt tatt så er det faktisk nå en del mennesker som mister et kulturtilbud.

Men, nå er det jo slik at ola nordmann ikke er spes. opptatt av kvalitet da - ref Grandiosa:)

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    733
    Sted
    Bergen
    Syns min lille Geneva dab radio låter meget fint for å vere en bordradio.Trenger ikke noe mere for å høre værvarslinga,sport og kanskje Finn Bjelke osv.Hifi radioer til hovedanlegget er det vel serdeles få som kjøper.Alldrig i denne verden om jeg setter på klassisk ol.på radio uansett.
    Grandiosa elsker både jeg og guttungen,standard hver gang kona er på reis og vi må klare oss selv.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Det gikk greit:
    RADIO
    Hele verden fulgte Nordland på DAB-dagen
    Onsdagens slukkingen av FM-nettet, og overgangen til DAB+ gikk alt i alt greit, melder NRKs Publikumsservice.

«Norge er den første nasjonen som dreper tradisjonell FM Radio».Det skriver det amerikanske musikkmagasinet Rolling Stone på sin nettside etter at Nordland fylke onsdag formiddag skrudde av FM-nettet og gikk over til digitalt DAB+-radio. I løpet av året følger alle andre norske fylker etter, og det opptar verden.
    Global interesse
    Et raskt søk viser at det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua, den franske avisen Le Parisien, den spanske avisen Le Mundo og britiske BBC og en rekke britiske aviser er blant veldig mange medier kloden rundt som på sine nettsider er opptatt av den historiske hendelsen.
    For det er det det er.
    Ifølge Rolling Stone er Storbritannia, Sveits og Tyskland blant nasjonene som vurderer å følge i Norges fotspor, nemlig å slukke den tradisjonelle FM-radioen radioen som ble funnet opp av Edwin Armstrong i 1933, og å gå over til digital radio.
    - Det har gått greit

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Syns min lille Geneva dab radio låter meget fint for å vere en bordradio.Trenger ikke noe mere for å høre værvarslinga,sport og kanskje Finn Bjelke osv.Hifi radioer til hovedanlegget er det vel serdeles få som kjøper.Alldrig i denne verden om jeg setter på klassisk ol.på radio uansett.
    Grandiosa elsker både jeg og guttungen,standard hver gang kona er på reis og vi må klare oss selv.
    Det er akkurat som om jeg skulle skrevet dette selv.:)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    604
    Torget vurderinger
    8
    Noe å hyle for ?
    Gjør ikke det vettu. Skal en få originalt utstyr å virke som før koster det litt avhengig av bil, fra 5000.- til 15000.- Dette er ikke fra merkeforhandler, men vanlige bilradiosjapper. De der dingsene som alle driver propaganda for må klistres eller skrues fast i dashbordet og løse antenner klistres i frontruta. Helst bør det monteres utvendig antenne...
    Hjemme bruker jeg en Tivoli radio, og for å erstatte denne koster det 2500.- Det er mulig å kjøpe en dings for å koble på Tivolien for å få nettradio, men da må denne styres via pad eller mobiltelefon. Verden går fremover, ikke baklengs....

Vi hadde noe som fungerte helt greitt og får erstattet dette med noe som er helt håpløst... Skal klare meg helt fint med bare nærradio, men slik toskeskap gjør meg eitrende forbanna....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn