Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Elendig lyd & dropouts = virker ikke.
    Da har du for dårlig utstyr. Sorry.
    Ps: det er ingen feil med lyden. Den er bare uvant, når man tar bort sus og skurr, og Loudness, for å nevne noe.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    EECC og EU burde nok konsultert deg før de bestemte at DAB skulle være standard i Europa, for du har tydeligvis bedre greie på det enn dem.
    Som sagt før: jeg er bare bruker. Og jeg har ingen problemer med dekning. Eller lyd. Dette er radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Virker ikke..
    Det verste med DAB er at det virker. Hver dag. Over hele Norge.

    Men det er dessverre noen som ikke får det til.
    Det kan nok være tøft i disse Corona tider...
    Prøv å skru på tenninga....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er nettopp det EU har gjort.
    Man kan ikke selge en bil i EU etter 21/12-2020 uten at den har DAB-radio.
    Det er vel ikke helt presist, man kan vel ikke selge en bil radio i Europa uten at den har DAB, produsentene er vel ikke pålagt at alle biler må selges med tradisjonell radio?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er vel sikkert korrekt. Du kan sikkert selge en bil uten radio, men hvis den har radio må den kunne ta inn DAB-sendinger.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    253
    Sted
    Tranby
    DAB kostet det samme ekstra som for ekstra fine pyntelister i Mercedes, ikke tvil hva jeg ville lagt pengene i hvis jeg kunne velge.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Virker ikke. Dårlig lyd og dropouts.
    Da har jeg sagt før: problem med utstyret.
    Og jeg vet også atbdet ikke er feil på bil og bilradio hos voksne menn. I Norge. Når det gjelder DAB.
    ikke feil på FM som stort sett er fraværende.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, det er vel sikkert korrekt. Du kan sikkert selge en bil uten radio, men hvis den har radio må den kunne ta inn DAB-sendinger.
    Hvilke bilmerker ville levert en bil uten radio i 2020. Eller 2010.?
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Det verste med DAB er at det virker. Hver dag. Over hele Norge.

    Men det er dessverre noen som ikke får det til.
    Det kan nok være tøft i disse Corona tider...
    Prøv å skru på tenninga....
    Nå er dessverre slik at DAB IKKE er tilgjengelig i hele Norge. Det er mange sted i Nord-Norge der DAB-signalene er fraværende eller for svake uavhengig av eget utstyr. Ellers er DAB greit der det fungerer, ikke minst pga. tilgang til fler kanaler enn via FM.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er dessverre slik at DAB IKKE er tilgjengelig i hele Norge. Det er mange sted i Nord-Norge der DAB-signalene er fraværende eller for svake uavhengig av eget utstyr. Ellers er DAB greit der det fungerer, ikke minst pga. tilgang til fler kanaler enn via FM.
    I følge dekningskartet er det dekning. Også i følge finnsenderen.no er det en haug med sendere.
    Og i følge div. innlegg både her og på div. Facebook og andre DAB diskusjoner så er det en del som kjører rundt på kryss og tvers i hele Nord Norge uten problemer.
    Så, hvor er det ikke DAB signaler i Nord Norge ?
    I mai 2016 tok jeg Hurigruta fra Bergen til Kirkenes med en liten DAB radio på lugaren.
    Midt ute på Stadhavet var det stille. En liten plass før eller etter Honningsvåg/Nordkapp var det bare Nrk kanaler.
    Ellers Nrk og P4 langs hele kysten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du klarer altså ikke å få inn i skallen at det dekningskartet ditt ikke tar tilstrekkelig hensyn til terreng? I tillegg er mange av senderne såpass svake at at de er ment kun å gi dekning for ei lita bygd eller grend, og ikke gir de "samspillfordelene" du gnager om... Når jeg har faktisk har dårlige signaler i og rundt huset mitt fra den lokale senderen som står bak et fjell, så hjelper det ikke en pøkk at det står en minisender i fjæresteinene på andre sida av fjorden 16 nautiske mil unna, for å dekke den lokale bygda der... denne er faktisk også under horisonten sett fra meg...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I følge dekningskartet er det dekning. Også i følge finnsenderen.no er det en haug med sendere.
    Og i følge div. innlegg både her og på div. Facebook og andre DAB diskusjoner så er det en del som kjører rundt på kryss og tvers i hele Nord Norge uten problemer.
    Så, hvor er det ikke DAB signaler i Nord Norge ?
    I mai 2016 tok jeg Hurigruta fra Bergen til Kirkenes med en liten DAB radio på lugaren.
    Midt ute på Stadhavet var det stille. En liten plass før eller etter Honningsvåg/Nordkapp var det bare Nrk kanaler.
    Ellers Nrk og P4 langs hele kysten.
    Du viste også til den hurtigruteturen i en diskusjon om DAB-dekning langs Helgelandskysten. Rutetabellen tydet på at du i såfall satt oppe med DAB-radioen din hele natten for å kunne si noe meningsfylt om det. Det tviler jeg fortsatt på at du gjorde.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du viste også til den hurtigruteturen i en diskusjon om DAB-dekning langs Helgelandskysten. Rutetabellen tydet på at du i såfall satt oppe med DAB-radioen din hele natten for å kunne si noe meningsfylt om det. Det tviler jeg fortsatt på at du gjorde.
    Det hender man er oppe midt på natten for et toalettbesøk. Ettersom jeg visste at jeg var langt fra land, så skrudde jeg på radioen for å teste. Den natten. De andre gangene var 3-4 ganger om dagen, fra morgen til kveld. Og når jeg hadde reist fra en Nrk region til en annen så måtte jeg oppdatere sendelista for å få inn Nrk kanalene. P4 var det aldri noe problem mrd, ettersom den sender på samme frekvens over hele landet.
    Det verste med DAB er at det funger. Hver dag. Over hele landet. I mange år allerede.
    Er det så vanskelig å forstå at Norkring har gjort en god jobb ?
    Det var Norkring som også stod bak det riksdekkende FM nettet med en=1 riksdekkende kanal.
     
    Sist redigert:

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    I følge dekningskartet er det dekning. Også i følge finnsenderen.no er det en haug med sendere.
    Og i følge div. innlegg både her og på div. Facebook og andre DAB diskusjoner så er det en del som kjører rundt på kryss og tvers i hele Nord Norge uten problemer.
    Så, hvor er det ikke DAB signaler i Nord Norge ?
    I mai 2016 tok jeg Hurigruta fra Bergen til Kirkenes med en liten DAB radio på lugaren.
    Midt ute på Stadhavet var det stille. En liten plass før eller etter Honningsvåg/Nordkapp var det bare Nrk kanaler.
    Ellers Nrk og P4 langs hele kysten.
    Du bestemmer selv hva du velger å tro på -dekningskartet eller virkelighet - men det er nok at du kjører E6 fra Saltfjellet og nordover for å erfare at det er mange plasser der det er dårlig DAB-dekning. Langs mindre veier øst om E6 er det enda verre. Årsaken er sannsynligvis terrenget med fjell som forhindrer signalene å nå frem. Mange sted har kun nrk-kanaler. Det virker som om disse signalene er sterkest.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du bestemmer selv hva du velger å tro på -dekningskartet eller virkelighet - men det er nok at du kjører E6 fra Saltfjellet og nordover for å erfare at det er mange plasser der det er dårlig DAB-dekning. Langs mindre veier øst om E6 er det enda verre. Årsaken er sannsynligvis terrenget med fjell som forhindrer signalene å nå frem. Mange sted har kun nrk-kanaler. Det virker som om disse signalene er sterkest.
    Nrk har vel ca. 1000 sendere over hele landet, Riks kanalene litt over 200. Disse er ofte sterke, for å kompensere for st det ikke
    er så mange. Fordelen med DAB er at alle senderene på Rikskanalene alle sender på samme frekvens over hele Norge.
    Det samme gjelder Nrk, men der er landet delt opp i regioner. Fordi region Nord Norge er så stor, så er den delt i to.
    Ett eller annet sted mellom Tromsø og Alta. Så da må man tenke på det når man ferdes i disse traktene.
    Så kjører man fra en region til en annen, så må man ha aktivert service following eller DAB link osv.
    Den nordligste region heter nord-Troms og Finnmark. Der er det tre distrikssendinger som er tilgjengelig i begge regioner.
    P1 Nordland, Troms og Finnmark. Den du hører mest på bør du programmere ved siden av den som bare heter Nrk P1.
    Ellers når DAB signalene fra en region langt over til neste region, og omvendt.
    Selvsagt avhengig av terrenget. Når du beveger deg gjennom landskapet vil din radio plukke opp signaler fra flere sendere hele tiden, og DAB signaler elsker refleksjoner. Jo flere, jo bedre. Alt blir sortert i radioen.
    For et par år siden var det en bilstereoekspert som uttalte i Nordlys, tror jeg, at den beste antenne for DAB i Nord Norge er en pisk antenne.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I følge dekningskartet er det dekning. Også i følge finnsenderen.no er det en haug med sendere.
    Tøys. Til og med langs indre del av Oslofjorden er det områder der det er dekningsskygge for DAB, selvom disse kartene og oversiktene "dine" viser at det er dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Med dekningskygge mener du da at du ikke får inn DAB signaler i indre Oslofjord?
    Hva regner du som indre Oslofjord?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Med dekningskygge mener du da at du ikke får inn DAB signaler i indre Oslofjord?
    Hva regner du som indre Oslofjord?
    Ja, får ikke inn DAB signal. Beliggenhet er nord for Moss, og sør for Drøbak.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, får ikke inn DAB signal. Beliggenhet er nord for Moss, og sør for Drøbak.
    Jeg har kjørt ytre vei fra Moss til Drøbak mange ganger uten problemer. Etter 1 januar 2020 så ble region Buskerud som var en del av Hurum, avskaffet, og ble til Viken Øst/Oslo som strekker seg fra Halden i sør, gjennom Akershus til Hønefoss i nord, litt forbi Gardermoen i Øst, og til Kongsberg i Vest. Samtidig ble Vestfold slått sammen med Telemark.
    Nå er det også sånn at Nrk signalene fra hver region går lett over grensene til neste region.
    Her utenfor Fredrikstad får jeg lett inn alle Nrk kanaler fra den andre sida av Oslofjorden.
    Alle de kommersielle kanalene sender på samme frekvens over hele landet, det samme gjør Nrk innenfor hver region.
    Det er viktig at de kanalene som du forhåndsprogrammerer er de fra der du bor.
    Så i Moss skal det stå Viken/Oslo, ikke Vestfold/Telemark.
    Når du er ute og kjører så vil din bilradio ta imot signaler fra flere sendere på en gang, enten fra Hurum sida eller Moss/Drøbak sida. Du vil aldri merke hvilke sendere som tas i mot i din radio, fordi radioen sorterer alt som kommer inn.
    Så har du problemer med DAB på denne strekningen, så er det nok et antenneproblem.
    Ellers lønner det seg å ta en full oppdatering av sendelista=alle kanalene med jevne mellomrom.
    Den eneste kanalen som du kan ha problemer med er Radio Metro, som er en lokal kanal som dessverre ikke er linket sammen som de andre kanalene. Egen sender for Drammen, Østfold osv.
    På FM hadde vi RDS, på DAB for Nrk, heter det service following eller DAB link osv.
    De kommersielle kanalene gjør dette av seg selv.
    Så det er ikke noe i veien med DAB dekningen.
    Ellers finnes det nesten 25 lokale DAB kanaler rundt Oslofjorden, og de fleste av dem, akkurat som lokale kanaler på FM, vil
    ha begrenset rekkevidde, men helt klart bedre rekkevidde enn FM.
    Glemte å spørre om hvilke kanaler du har problem med ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Problemet er mangel av signal på stasjonær DAB-radio på hytta (Jensen Buddy). Dvs - noen konkrete steder inne i hytta fungerer det. Hyttenaboen har ikke fått DAB til å fungere inne i hytta. Vi ligger i skygge for det meste. Utfordring med godt (Riks-)TV signal og trådløst (Telenor) bredbånd også. Samboer´n har Telia, og sliter generelt med dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^ Problemet er mangel av signal på stasjonær DAB-radio på hytta (Jensen Buddy). Dvs - noen konkrete steder inne i hytta fungerer det. Hyttenaboen har ikke fått DAB til å fungere inne i hytta. Vi ligger i skygge for det meste. Utfordring med godt (Riks-)TV signal og trådløst (Telenor) bredbånd også. Samboer´n har Telia, og sliter generelt med dekning.
    Har den antenne? Og har du kjørt en full skann på kanaler?
    Og hvilke kanaler har du problem med ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, den har antenne. Ja, det er gjort det som kan gjøres mht søk, innstillinger osv. Når det ikke er dekning - så gjelder det alle kanaler
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, den har antenne. Ja, det er gjort det som kan gjøres mht søk, innstillinger osv. Når det ikke er dekning - så gjelder det alle kanaler
    Det høres veldig rart ut. Da må det være noe galt med radioen. Det er ikke noen sorte hull uten dekning der hvor du har hytte. Midt på vidda kanskje, på toppen av et fjell, som Aurlandsfjellet, der er det stille.
    Fungerer den hjemme hos deg ?
    Potensielt skal den kunne ta inn godt over 40 kanaler.
    Det er 3 sendere i Moss, og 3 på det høydedraget rett hvor Oslofjordtunnelen kommer ut i Hurum.
    Pluss en i Vestby. 1 på Klokkarstua, og en mellom Kambo og Son.
    Jeg har også kjørt Hurum rundt uten problemer. Det er noen år siden...men var i Drammen for 10 dager siden...fra Fredrikstad.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke noe feil med radioen, den fungerer fint hjemme - og det ER sort hull der jeg har hytte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke prøve meg på å botanisere hvor hytta ligger, men i dekningskartet ser jeg punkter på den strekningen som har skygge både for Viken Øst og Vest, og jeg vet at det ligger hytter der. I følge dekningskartet bør det være litt signal via disse meget omtalte refleksjonene, men ikke så mye mer enn det. Det er vel bare å installere en 15-meters mast med Yagi-antenne på hyttetaket, så bør det være mulig å få inn vidunderet. :)

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Signalet er helt i grenseland på tomten. Buddy´n fungerer på soverommet, i én del av stuen og på ene delen av terrassen. I annekset er det ikke dekning.
    Vi måtte opp med "høy" mast for å få akseptabelt Riks-TV signal, men fortsatt hender det at TV-kanalene hakker litt. Mobilt bredbånd måtte også ha ekstern antenne.
    På tomta har vi det jeg vil kalle noe midt i mellom sjøutsikt og sjøgløtt - utvidet sjøgløtt;), men i feil retning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ikke noe feil med radioen, den fungerer fint hjemme - og det ER sort hull der jeg har hytte.
    Hva ser du fra hytta di? Bare Hurum, eller Horten/Oslofjorden ?
    Har vært nede ved Soon, Hvitsten mange ganger og videre til Moss.
    Har du DAB i bilen du bruker til hytta ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi har sikthindring (terreng) mot sjøen i sør-og sørvestlig retning, men fri sikt mot nordvest og nord.
    DAB i bilen - nei. Har DAB for headunit liggende, men har ikke tatt meg bryet med å montere den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn