Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Det Hardingfele skrev i sitt innlegg er jo egentlig sakens kjerner.

BTW - mht perfekt lyd og du som bruker øra.
    Nå har vel du nylig i en annen tråd redegjort for hvordan du "lytter til musikk (som "bakgrunnsstøy" mens du egentlig holder på men noe annet) ;) .
    Ja, jeg kjører bil når jeg lytter 99% av tiden. Hvis jeg hører på radio hjemme gjør seg som jeg alltid har gjort: leser et blad eller en bok, eller som de siste 4 årene, holder på med min i Pad. Radio er ikke noe man lytter til. Radio er noe man har på som bakgrunn, underholdning, og som man koser seg med når god musikk spilles. Ingenting er som god bilmusikk på en tur, kort eller lang, uten skurr, sus og irriterende FM lyder...eller mellombølge for en del tiår siden. Etter ca. 30 år med FM radio hjemme og i bil har jeg gått videre i den digitale revolusjonen, som med alt som har med lyd og bilde å gjøre har vært i noen tiår nå...
    Ellers er det veldig norsk å kritisere alt som er nytt og annerledes.
    Noen må bestemme de teknologiske skiftene.
    Ellers så ser det ut som om noen få promille av befolkningen misliker dette teknologiskiftet, og skriker høyt uten å ha prøvd den nye teknologien...som har vært på gang i 25 år...og fremdeles er det ingen som kan se inn i fremtiden når det gjelder teknologi. Bortsett fra at den forandre vår hverdag.
    Ha en god radio/TV/Internett helg. Alt til sin tid.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Det vart vel òg sagt om voksrullane til Edison, på 1800-talet. Ikkje alle er like kravstore!
    Dette var anlegget mitt for ca. 40 år siden.
    Med perfekt lyd, så mener jeg radio lyd.
    Og radiolyd konvertert fra digital til FM, så man får harmonisk forvrengning, Loudness og sus...hva er vitsen med det ?

Vedlegg

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ellers så ser det ut som om noen få promille av befolkningen misliker dette teknologiskiftet

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Helt oppdaterte meningsmålinger....hva med noen meningsmålinger ang det digitale bakkenettet....4G....Internett....HD TV...DVD/Blu-ray/4K osv.
    Og ellers så skrur 3 millioner på radioene sine hver dag....akkurat som meg. Når jeg setter meg i bilen.
    Og sånn går dagene....og hvem vant veddemålet ?

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    En løgn blir ikke en sannhet selv om den gjentas ofte nok.

Ps. Han her burde nok konsultert med Classic først
    Han har fått svar. Men jeg vet ikke hva han forventet. Min adapter er 8 år gammel og har optisk ut, og har vært koblet til mine Yamaha receivere...radiolyd er radiolyd. Hverken LP, CD eller streaming. Så har vi det evinnelige maset om bedre.....
    Annerledes er nok en bedre måte å forklare på. Men som noen elsker gamle biler, så elsker folk lyden fra gamle Tandberg osv.
    Det er greit. Folk er forskjellige. Radio er ikke HiFi.

Graks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    123
    Fiikk en Sony ST-D777ES tuner. Skal kobles opp i sverige. Den har også DAB, men det er ikke DAB+.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    69
    Sted
    Halden
    Dette var anlegget mitt for ca. 40 år siden.
    Med perfekt lyd, så mener jeg radio lyd.
    Og radiolyd konvertert fra digital til FM, så man får harmonisk forvrengning, Loudness og sus...hva er vitsen med det ?

Det var vel den gangen som hørsel var brukbar regner med den ikke er helt med i dag.;)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Det var vel den gangen som hørsel var brukbar regner med den ikke er helt med i dag.;)
    Den har jeg aldri hørt før....😜Nei, så klart den ikke er det. Men etter å ha drevet med å høre på radio, musikk og jobbe ned det i ca 65 år, så er det lite i veien med min hørsel. Og det viktigste er ikke det som ørene oppfatter men den delen av hjernen som dekoder det man hører.
    Med min bakgrunn er jeg svært komfortabel med min hørsel etter snart 74 år.🤓🤓😎

Sist redigert:

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.004
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    Den har jeg aldri hørt før....😜Nei, så klart den ikke er det. Men etter å ha drevet med å høre på radio, musikk og jobbe ned det i ca 65 år, så er det lite i veien med min hørsel. Og det viktigste er ikke det som ørene oppfatter men den delen av hjernen som dekoder det man hører.
    Med min bakgrunn er jeg svært komfortabel med min hørsel etter snart 74 år.🤓🤓😎
    Med din alder vil du definitivt ha redusert hørsel i forhold til en person i 20 - 40 års alder. Har du lurt på hvorfor det ikke finnes gresshopper lenger ;)
    Når testet du hørselen sist - og hvor høyt over 10000hz kom du?
    Jeg er helt enig med deg i at ørene kun er fangstredskaper - og det er nervesentra i hjernen som tolker. Men... det hjernen skal tolke er jo avhengig av hva den mottar, og om alt under 50hz og over 10000hz er "filtrert" vekk og aldri kommer frem, så...

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BBC ser på DRM. Det må være tungt for våre hjemlige DABianere å se at alle kringkasteres mor har vendt seg bort fra DAB og nå ser ut til å nærme seg DRM, slik store deler av resten av verden gjør.

Jo, men det er ikke mye som tyder på at DRM vil få noe bedre lydkvalitet enn DAB+ hvis båndbredden igjen skal fylles med flest mulig innholdsløse pludrekanaler. Snarere tvert imot, men hey, det er bare radio, så lydkvalitet har ingen betydning etter hva vi blir fortalt. I det minste er DRM mer langbølget radio enn DAB, så det burde bli færre problemer med terrengskygge og behov for færre sendere. Og når radiokameratene ser at de kan «redusere driftskostnadene» ytterligere ved å gå over fra DAB+ til DRM blir vi vel pålagt å slenge alle radioapparater og kjøpe nye, enda en gang.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Med din alder vil du definitivt ha redusert hørsel i forhold til en person i 20 - 40 års alder. Har du lurt på hvorfor det ikke finnes gresshopper lenger ;)
    Når testet du hørselen sist - og hvor høyt over 10000hz kom du?
    Jeg er helt enig med deg i at ørene kun er fangstredskaper - og det er nervesentra i hjernen som tolker. Men... det hjernen skal tolke er jo avhengig av hva den mottar, og om alt under 50hz og over 10000hz er "filtrert" vekk og aldri kommer frem, så...
    Sist jeg testet var det vel 13.-14.000....bass helt ned til 20 Hz...det var i vinter en gang.
    Ettersom jeg har jobbet i div. platebutikker, jobbet i radio, og vært DJ i to lange perioder, og hørt mye DAB radio på min siste jobb i 6-7 år, samt hørt radio i bil siden slutten av 60 tallet, og musikk hjemme, både radio og plater, og TV, så kan jeg vel med hånden på hjertet si at det har vært lite med Sound of Silence.
    Når det gjelder grasshopper, så er det en stund siden jeg har hørt dem i virkeligheten, men ofte på TV .
    Ellers er det jo ikke i diskant eller dypbass det meste av musikken finnes.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Jo, men det er ikke mye som tyder på at DRM vil få noe bedre lydkvalitet enn DAB+ hvis båndbredden igjen skal fylles med flest mulig innholdsløse pludrekanaler. Snarere tvert imot, men hey, det er bare radio, så lydkvalitet har ingen betydning etter hva vi blir fortalt. I det minste er DRM mer langbølget radio enn DAB, så det burde bli færre problemer med terrengskygge og behov for færre sendere. Og når radiokameratene ser at de kan «redusere driftskostnadene» ytterligere ved å gå over fra DAB+ til DRM blir vi vel pålagt å slenge alle radioapparater og kjøpe nye, enda en gang.
    Nå har vi et fullt utbygget DAB nett her i Norge, hvor terrengskygge ikke er noe problem hvis man har riktig utstyr.
    Og lydkvalitet på radio er at man skal kunne høre hva som blir sagt og spilt, enten er i bil eller hjemme, på et lite apparat, på et stort anlegg eller i en app.Slik som det var på lang, mellombølge og FM.
    Hvis man synes at P1+ har dårlig lyd, så er det ikke formatet=DAB, det er noe galt med. Da må det være noe helt annet.
    Men mulighetene for å høre på radio er mang.
    Ny igår, Bjelkes jukebox på nett og i Vinyl appen.

Sist redigert:

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.781
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har vi et fullt utbygget DAB nett her i Norge, hvor terrengskygge ikke er noe problem hvis man har riktig utstyr.
    SI meg, sånn helt ærlig.... bor du i Norge? Enn si på samme planet som meg?? Det er i alle fall klinkende klokkeklart, at den transmisjonstekniske delen av radio skjønner du ikke bæra av.....

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    SI meg, sånn helt ærlig.... bor du i Norge? Enn si på samme planet som meg?? Det er i alle fall klinkende klokkeklart, at den transmisjonstekniske delen av radio skjønner du ikke bæra av.....
    Jeg skjønner at du er en «ekspert». Jeg er en som har jobbet i radio og lært en del, og har hatt DAB i bil siden 2002.
    De siste 6 år med fabrikkinnstallert DAB, og 180.000 km kjørt rundt omkring i landet.
    Langtfra alle steder, men nok steder til å vite at DAB fungerer.
    Dette har jeg jo fortalt før. Flere ganger.
    Det er også andre i denne tråden som har kjørt andre steder enn jeg har vært, som sier det samme.
    Du er en av de mange som mener at DAB ikke fungerer.
    Når du har kjørt på alle de plasser jeg har vært, og andre har vært.
    Da kan du uttale deg.
    Som det var før i verden, så er det også slik i dag.
    Noen bilradioer fungerer bedre enn andre.
    Så hvis min bil ikke har problemer, og andre biler har, hva er grunnen ?
    Har Norkring gjort en dårlig jobb? :
    Og ja, jeg lever i Norge, hvor DAB nettet har fungert i mange år, uten problemer.
    Med terrengskygge. Ta en tur på Riksvei 22, mellom Høiås og Enebakkneset,
    eller riksvei 120 mellom Ytre Enebakk og Elvestad. Riksvei 21 fra Halden til Ørje.
    Eller 21 fra Skotfoss via Bjørkelangen ut til 22.
    Fredrikstad-Grimstad. Har nok andre strekninger jeg kan nevne.
    Lykke til.
    Ps: Nok en gang: https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
    PPS: Jeg har aldri trengt å kunne noe om transmisjonsteknikk for å høre på radio hjemme og i bilen de siste 60-65 år.
    Det har gått helt av seg selv. Man skrur på en radio. Det kommer musikk...som regel.
    Jeg starter motor på min bil, nå og dengang....Det kommer musikk i høyttalerne...eller nyheter osv.
    Jeg kjører rundt. Fremdeles musikk. Inn i en tunell. Opp på fjellet. Ned i en dal. Uten så mye som en skurr, ffftttt osv.
    slik der var når man bare hadde FM, For ikke å snakke om langbølge og mellombølge, den siste helt umulig om sommeren sånn som nå. DAB virker til og med i regnvær, snøvær, minus 20, pluss 30.

Sist redigert:

geirendre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    120
    Sted
    Bodø
    Ta en tur på Riksvei 22, mellom Høiås og Enebakkneset,
    eller riksvei 120 mellom Ytre Enebakk og Elvestad. Riksvei 21 fra Halden til Ørje.
    Eller 21 fra Skotfoss via Bjørkelangen ut til 22.
    Fredrikstad-Grimstad.
    Ta deg heller en tur på E6 fra Steinkjer og nordover, eller E10 i Lofoten, eller Kystriksveien opp hele Helgelandskysten...

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    87E7936A-0C10-4EBC-81CA-48A7698A18E7.jpeg
    87E7936A-0C10-4EBC-81CA-48A7698A18E7.jpeg
    Ta deg heller en tur på E6 fra Steinkjer og nordover, eller E10 i Lofoten, eller Kystriksveien opp hele Helgelandskysten...
    Har vært med Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes, i mai 2016, med en DAB radio på lugaren, som hadde vindu ut mot sjøen.
    Midt på Stadthavet var det stille. En liten plass rundt Nordkapp var det bare NRK kanaler. Ellers NRK P1/P1+ og P4.
    Ettersom de forskjellige stasjonene på NRK og P4/Radio Norge sender på samme frekvens, så ble det ikke testet andre kanaler.
    Så jeg er ganske sikker på at jeg ville hatt dekning på de stedene du nevner.

geirendre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    120
    Sted
    Bodø
    Vel, jeg har kjørt de strekningene flere ganger med forskjellige DAB radioer i forskjellige biler, så jeg vet (er ikke bare "sikker").
    Dekning inne i mellom fjell og trange daler er nok noe annet en flatt terreng og åpent hav.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    113
    Vel, jeg har kjørt de strekningene flere ganger med forskjellige DAB radioer i forskjellige biler, så jeg vet (er ikke bare "sikker").
    Dekning inne i mellom fjell og trange daler er nok noe annet en flatt terreng og åpent hav.
    Noterer meg det. Hvilke kanaler hadde du problem med, og hva slags bil? Fabrikkinnstallert eller adapter ?
    Fjell og daler er ingen problem for DAB.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    282
    Det er vel akkurat fjell og daler som er problemet for DAB. Det er derfor det går 6 DAB-sendere på en FM-sender for å dekke samme område gitt samme utgangseffekt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn