NRK lanserte sin første DAB kanal, NRK klassisk i 1995.Gjennom første del av 90 tallet ble det arrangert 2-3 Hi Fi messer i Oslo Spektrum. På en av disse demonstrerte NRK DAB. Jeg fikk som sagt min første DAB radio i bil November 2002. Dekningen var jo så som så, men helt OK i Oslo og omegn, også på Nesodden bor jeg bodde den gangen, men mye dropouts på vein. Høsten 2005 var jeg på Vestnes, og hadde NRK stort sett langs E6 helt til Dombås.
Overgangen fra FM til DAB var et teknologiskifte, som mange andre før og etter. Vi gikk fra lang og mellom bølge og litt kortbølge til FM, noe som begynte på Vestlandet. Det tok mer enn 20 år før Nord Norge kom med. Samtidig som man holdt på med TV utbyggingen.
Vi fikk farge TV, Stereo på FM, og etter hvert RDS på radioen. Og vi fikk Nicam Stereo på TV sendingene.
Dette var ikke noe som var etterspurt, men noe som ble bestemt av myndighetene. Vi fikk Internett gjennom kabel, og en digital variant av fasttelefon.
Vi fikk analog mobiltelefoni, og som vanlig var dette helt fantastisk, men myndighetene=Televerket ville ha digital mobilteknologi. Noe mange var i mot.
På 2000 tallet hadde vi 6-7-8 lokale radioer og to lokale TV stasjoner, mottak gjort mulig av kabelnettet til Janco.
På slutten av 2000 tallet fikk vi digitalt, bakkesendt TV over store deler av landet via Riks TV. I tillegg til digital parabol som vi hadde hatt i over 10 år.
De første fiber kabel anleggene kom også. Også på første del av 2000 tallet begynte kabeloperatørene å bytte fra analog til digital distribusjon, noe som gjorde at man måtte bytte kabelbokser over en lav sko, og betale for dem. Etter det jeg har fått med meg, så ble det ikke så enkelt å distribuere analoge FM kanaler med disse nye boksene.
Internett gjennom telefonkablene var noe mange hadde, og heldige var de som kunne få fiber, og det ble gradvis lettere å bruke WiFi til enkelte produkter.
Og hele tiden hadde Norkring=Telenor fortsatt å bygge ut DAB nettet, fordi noen hadde bestemt dette. Som alt det andre av teknologiskiftene siden slutten av 50 tallet.
Så hvorfor denne motstanden mot en ny måte å distribuere radio på? Tusenvis av gamle TV apparater hadde allerede havnet på gjenbruksstasjonene,sammen med datamaskiner, dataskjermer, analoge TV bokser, gamle radioer, gamle stereoanlegg.
For oss som selv har vært på baksiden av Elkjøp og på gjenbruksstasjoner, så har man alltid blitt overrasket over hvor mye elektronikk man har sett der, og som man selv har levert.
Noen må bestemme, og det har man gjort. Vi har fått 3-4-5 G, og elektriske biler, og heimen er full av digitale duppeditter.
Mens radio skal være analog, selv om alle radiostasjoner siden 90 tallet har sendt musikk digitalt fra datamaskiner, med digitale miksebord.
USA har hatt digital satelittradio i mer enn 20 år, mens det digitale skiftet hos de lokale radiostasjonene, såkalt HD radio, ikke går så bra.
Bilde og lyd verden er digital, og det fungerer. En analog FN sender med en kanal og en frekvens vil bli borte.
Tidligere her i Norge, fordi vi er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i, på grunn av utallige fjell, fjorder, daler og skog.
Og verdens nest lengste kystlinje.
Når Telenor er ferdig med 5G utbygging og 4G oppgradering vil de ha ca. 9000 basestasjoner. NRK dekker Norge med litt over 1000 DAB sendere.
Men i vårt hårdføre land så kan alle type sendere få problemer. Slik som DAB er konstruert, så vil et utfall av en sender ha mye mindre konsekvenser enn hvis en FM sender hadde falt ut.
Og så har vi jo Internett i 2024 over nesten hele landet. Hvor man kan høre radio. En smarttelefon er jo en ganske dyr radio…..