alipax
Hi-Fi freak
Tror du på sorte hull i verdensrommet da ?Ja, riktig utstyr er viktig. Og riktig måte. I ditt tilfelle Internett for radio.
Men tror fremdeles ikke på noe svart hull på Østfoldkysten. Eller på Hurum.
Tror du på sorte hull i verdensrommet da ?Ja, riktig utstyr er viktig. Og riktig måte. I ditt tilfelle Internett for radio.
Men tror fremdeles ikke på noe svart hull på Østfoldkysten. Eller på Hurum.
Oh yes. Alltid vært fascinert av verdensrommet og science fiction.Tror du på sorte hull i verdensrommet da ?
Radio og Spotify/Tidal er jo bra tilgjengelig i sentrale områder med 4G. Nyheter er jo ikke direkte via app, men det er kanskje ikke så farlig. Er jo ikke helt ny den «nye» bilen din….Kjøpt meg enda en «ny bil». Uten DAB-radio. Skal jeg investere? Don’t think so, eg har jo alt jeg trenger via my iPhone -Starter alltid kjøreturen på jobb med NRKs nyheter som starter hver halvtime. -Genialt å kunne spole, eller sette på det programmet du har lyst å høre, eller høre live radio. Sef. før man stater å kjøre -Har mobilen i magnet-stativ, montert høyt i bilen, funker fett, manøvrerer TIDAL med rattet Tut & kjør
Har aldri prøvd….Nop, Suzuki Kizashi 2011 Nyhetene ER direkte på NRK-appen, men med noen sekunder bufring..
SR P3 og P4? Jeg har nok blitt for gammel for de kanalene nå, men lo meg skakk av Rally på SR P3 for mange år siden. Direkte trafikkfarlig. Hørte den i bilen på vei hjem fra prosjekter på svenske fabrikker og holdt på å kjøre av veien flere ganger.Til dere som plutselig synes at SR radio er best:
Nevn et program på P3 eller P4 som er bra.
Det var vel det svaret jeg forventet. Alle de 11 vanlige kanalene ?SR P3 og P4? Jeg har nok blitt for gammel for de kanalene nå, men lo meg skakk av Rally på SR P3 for mange år siden. Direkte trafikkfarlig. Hørte den i bilen på vei hjem fra prosjekter på svenske fabrikker og holdt på å kjøre av veien flere ganger.
For de som ikke aner hva jeg snakker om: https://sverigesradio.se/grupp/14343
Problemet med NRK er at alle kanalene forsøker å være SR P3. I Sverige er P1 og P2 fortsatt noe man kan høre på uten å måtte legge igjen hjernen utenfor.
Har ikke sett noen slike reklamer, men det er jo en selvfølge at folk flest bruker radio.Litt "morsom" observasjon mht NRK´s pågående reklame på TV for radiolytting. Ingen av de mange personer man viser lyttende til radio i ulike sammenheng og situasjoner lytter til DAB-radio
Det er mitt bestemte inntrykk. Jada, Alltid Klassisk sender noeslags klassisk, men det er jo den samme håndfullen svisker på endeløs repeat. Selv Østlandssendingen har blitt til så hjernedød pludring at det er en lidelse. Og lydkvaliteten har vi jo snakket om en million ganger allerede.Det var vel det svaret jeg forventet. Alle de 11 vanlige kanalene ?
Går nesten daglig på NRK1Har ikke sett noen slike reklamer, men det er jo en selvfølge at folk flest bruker radio.
Vi snakker om radio. For meg selskap på veien, selv om jeg ikke kjører så mye alene.Det er mitt bestemte inntrykk. Jada, Alltid Klassisk sender noeslags klassisk, men det er jo den samme håndfullen svisker på endeløs repeat. Selv Østlandssendingen har blitt til så hjernedød pludring at det er en lidelse. Og lydkvaliteten har vi jo snakket om en million ganger allerede.
Ikke engang oppspilte gla’stasjoner i USA hviner «good morning!» like ofte som NRK
En NRK-programleder har gått til frisøren. Hvem vil vel nå gå over til podkast? Eller P4?www.aftenposten.no
Det er nesten så man må si seg litt enig i ditt evindelige «det verste med DAB er at det fungerer». Det hadde vært bedre om det bare sluttet å fungere, i barmhjertighetens navn.
SR (og SVT for den del) tar sin rolle som allmennkringkaster på alvor, de leverer fremdeles solid. Tilsynelatende uten å bry seg nevneverdig om lytter- eller seertall. Jeg hører på SR P1 og P2 daglig.
NRK virker mer opptatt av å konkurrere med de kommersielle aktørene, og pøser på med idiotisk pludreradio, realityshows og ikke minst en uendelig rekke med med konkurransefjas i beste sendetid på NRK1. Noen MÅ visst stemmes ut for at lørdagspizzaen skal bli spiselig.
For bare noen få år siden var nrk distrikt flinke til å spille lokale artister, og ga disse en viktig profilering. I dag er spillelistene satt opp fra sentralt hold, og de samme over hele landet. Det er i hvert fall forklaringen flere jeg kjenner godt har fått, angivelig til distriktjournalistenes store frustrasjon.
Nrk er allerede ferdig finansiert, og burde ha fokus på kvalitet, dybde og variasjon og la de andre levere fjaset. Gudene skal vite at det ikke akkurat er noen mangel på kommersiell underholdning på øvrige kanaler.
Ja, jeg blir 50 år i år.
Nettopp. NRK trenger ikke slåss med de kommersielle kanalene om lytterne. De er allerede fullfinansiert gjennom skatteseddelen. De skal gi et alternativ til de kommersielle kanalene. Det gjør de ikke i dag.Nrk er allerede ferdig finansiert, og burde ha fokus på kvalitet, dybde og variasjon og la de andre levere fjaset. Gudene skal vite at det ikke akkurat er noen mangel på kommersiell underholdning på øvrige kanaler.
Da er det bare å sende anbefalinger til NRK.Så du sier altså at det ikke finnes dyktige folk som NRK kan ansette? Underlige innfallsvinkel.
P4Noen som vet om man får inn noen kanaler i Oslo på en radio med DAB (Altså ikke DAB+) ?
Det kan godt hende. Kanskje du burde sjekke alder på de du hører på.Mens det tydeligvis fortsatt kryr av dyktige folk i Sverige som SR kan ansette?
Du er neppe representativ for din aldersgruppe, men det er kanskje ikke jeg heller.Som jeg har sagt før, gode radio (eller TV) folk, gror ikke på trær.
Hørte mye på svensk P3 på 60-70 og 80 tallet.
Svensk P1 og P2 har aldri vært interessant.
Og jeg blir 75 i år.
Så det er liksom min jobb å fungere som ubetalt head-hunter for NRK? I don't think so.Da er det bare å sende anbefalinger til NRK.
Jeg som har hørt på Nrk siden 50 tallet ser det som en naturlig utvikling.Du er neppe representativ for din aldersgruppe, men det er kanskje ikke jeg heller.
Uansett hva man måtte mene om dab, og hvilke preferanser man har mtp programmer, er det ikke til å stikke under stol at nrk har har forandret seg ganske radikalt fra å være en kultur- og kunnskapsformidler til å forsøke å være en utfordrer til de reklamefinansierte kanalene.
Redaksjon og journalister ja….Man må da skille mellom den som presenterer stoffet og redaksjonen som lager det? Programlederen er redaksjonens ansikt utad, men redaksjonen står ansvarlig for det stoffet som presenteres.
Hvor lett det er å finne gode programledere og hvor lett det er å finne gode fagpersoner og journalister for å produsere saker denne programlederen skal presentere er da 2 vidt forskjellige saker? Og det å jobbe i redaksjonen innenfor sitt interesseområde må da være veldig attraktivt for journalister?
Men nå har diskusjonen endret fokus fra å handle om DAB til å handle om NRKs rolle i mediabildet, så det hadde kanskje vært bedre å ha en annen tråd med en tittel som passer bedre til innholdet?
PS: Jeg mener uansett at NRK bruker sine ressurser feil ved å ha så mange forskjellige kanaler. De kunne ha redusert fra 13 kanaler til 5 eller 6? En generell kanal der man bl.a. har nyheter o.l (omtrent som gamle P1), En kulturkanal (med med innhold fra NRK Klassisk, NRK Folkemusikk, NRK Jazz, og innhold omkring forskjellige kultursaker som anmeldelser av teaterstykker, filmanmeldelser etc...) - en utvidet P2. En ungdomskanal (gamle P3). En samiskspråklig kanal. En kanal for repriser.
Hvordan man behandler sport får man finne ut av, men nå er det jo en kanal som bare spiller musikk på repeat når det ikke er fortballkamp eller skirenn. Dagens innhold i NRK Sport er 1 time "NRK Sport musikkmiks", så 3 minutter Dagsnytt på repeat 24 t. Elendig utnyttelse av sendetiden.
Det gir 5 eller 6 kanaler. Med det som produseres av innhold i dag ville det være nok. Plassen de 7 eller 8 kanalene som da ville blitt fjernet kunne man f.eks. brukt til å øke båndbredden på de resterende kanalene slik at lydkvaliteten ble bedre.
PPS: Dette har de sikkert diskutert innad - det burde de i hvert fall ha gjort. Og de har fallt ned på at kvantitet er viktigere enn kvalitet. Det synes jeg er synd.
Løsning:Min gamle far har havnet på sykehjem.
Han trenger bare en radio av den gamle sorten som kun skal slåes av og på, og kansje engang i mellom justere volumet.
Endte opp med en fantastisk flott Technics Ottowa f. Har mulighet for mange kilder, men vi trenger kun NRK P1.
Stillte den inn på P1. Den har en funksjon som gjør at man koble ut berøringstastene som man kan velge kilde, hoppe til neste kanal osv. Poenget er at den skal være enkel slik at han ikke får vrang stillt den.
Nå er det av/på og volum som virker.
Ahh, men den løsningen finnes vel kun på gamle FM radioer.
Roberts Revival har løsningen jeg beskrev. Her får du linken en gang til Har en slik på kjøkkenet: RobertsAhh, men den løsningen finnes vel kun på gamle FM radioer.
Kunne vært løst slik for få alt på en knapp: Dra ut et klikk og vri for å gå til neste kanal? Og dra ut to klikk for å søke.....
Og poenget ditt er ?? At det er ingen grunn til å klage over at FM ble slått av ??Dagens lille tilbakeblikk:
I 1979 rev Televerket radiomastene for mellombølgesenderen på Tyholt, Trondheim. Det førte til et ramaskrik i debattspaltene til Adressa: Tenker dere ikke på de som ikke har råd til å skaffe seg FM-radio enda? – helt til Televerket kom inn og forklarte: Jo, vi var bekymret for det, så vi slo av senderen for et halvt år siden for å se om det var mange som klaget. På et halvt år har vi ikke fått inn så mye som et enkelt spørsmål, og langt mindre noen klage! Da besluttet vi at det var greit å ta ned mastene også.