Dac. abrahamsen vs Arcam Vs hegel vs M fidelity vs ??

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.449
Antall liker
40.734
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
I og med at du liker xindaken såpass bra bør du teste ut Parasound Dac 1000 og oppover,lett og like og er oppgraderbar på en enkel måte :)
men da må du kjøpe brukt,men det burde jo ikke være noe ulempe.

bare en tanke som jeg hadde lyst å dele ;)

mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
united59 skrev:
Alle unntatt Abrahamsen har vært gode
Iiik! ;)

Av nysgjerrighet: Hva var det du ikke likte ved Abrahamsen i forhold til de andre?
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.390
Antall liker
34.105
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
united59 skrev:
Alle unntatt Abrahamsen har vært gode
Iiik! ;)
Av nysgjerrighet: Hva var det du ikke likte ved Abrahamsen i forhold til de andre?
Tror jeg har nevnt det for deg en gang før.

Jeg og en kamerat testet ut 4-5 Dac'r en helg til ham.

Abrahamsen var der helt dau, ullen. Den var så dårlig i det oppsettet at jeg nesten har gått ut ifra at det var et spesielt tilfelle. Jeg tror ikke at den normalt er så dårlig, men det var altså den erfaringen jeg/vi har.

Bel canto og arcam var gode den helga, arcam var litt varmest og han valgte den, bel cantoen var nøytral, men muligens litt kjedelig i hans tørre transistoroppsett.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
united59 skrev:
Dazed skrev:
Iiik! ;)
Av nysgjerrighet: Hva var det du ikke likte ved Abrahamsen i forhold til de andre?
Tror jeg har nevnt det for deg en gang før.
Det skal du ikke se bort fra. Teflonhjerne, vet du. ;)

Abrahamsen var der helt dau, ullen. Den var så dårlig i det oppsettet at jeg nesten har gått ut ifra at det var et spesielt tilfelle. Jeg tror ikke at den normalt er så dårlig, men det var altså den erfaringen jeg/vi har.
"Ullen" høres nesten ut som dere var utsatt for det dårlige dac-/upsampler-kortet som blir tilbakekalt/byttet ut på dem.

Takker (igjen) for forklaringen, da.
 

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
united59 skrev:
JauJau skrev:
Anonym skrev:
Jeg hadde lett valgt Arcam.
Har du sammenlignet med Xindak / hegel ???
Jeg har ikke erfaring med hegel, men har svært gode erfaringer med xindak dac-8. Den har fjernkontroll, derfor var ikke dac5 så aktuell for meg. Ellers er de ganske like. Transistorutgangen er meget nøytral og oppløst syns, jeg. Selv om jeg til daglig bruker rørutgangen.

Jeg har også prøvd Bel Canto 1,5, Abrahamsen V6 og Arcam'n. Alle unntatt Abrahamsen har vært gode, men tror vel Arcam'n kan være litt vel varm for deg..

Ellers har jeg bra tro på Rega Dac'n og Audiolab. Mer enn Hegel, men har altså ikke erfaring der.
Hegel er nå levert tilbake. Er lettere deprimert .
Trodde at dette ville bli en god match :( . Men men , det er bare og lete videre.
Interesant og se at du har testet litt forskjellig samtidig, da eg føler det er måten og gå frem på. Ser og ut som du har litt samme preferanser som meg.

Ut fra diverse tester og annen audio lektyre trodde eg at eg hadde skjønt hvor eg ville, men eg ser det at eg ikkje klarer å lese meg frem til gode svar. Så nå skifter eg taktikk totalt. Eg skal på klubben og se om eg får lånt med meg hjem det eg i utgangspunktet var sikker på at eg ikkje ville ha. Cambridge dac magic.
Eg satser på å teste det eg tror er dritt. Så kan eg bare bli positivt overasket, kanskje til og med frelst.
Arcam som du nevner har eg sett dukker opp på brukten av og til, og neste gang dersom prisen er rett kommer eg til å slå til for å få testet den og (har litt troa på den) . Tror og det er et produkt det er lett å bli av med dersom det ikkje passer.
Det kan være gøy å lete, men samtidig slitsomt når man føler man kommer lenger vekk fra målet. Begynner egentlig å tenke litt på om Krell og Usher er missmatch. :'(
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
Dazed skrev:
JauJau skrev:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61728.0.html

Dette var jo svært så billigt.
Lurer på om elkjøp låner ut.
Nei, men de har 30 dagers returrett, såvidt jeg vet.


JauJau skrev:
Er relativt sjeldent i kjerka :-D
Men du har et poeng vedr returretten, blir nok tur på elkjøp i morra, muligens innom hifiklubben og, for å røske med en cambridge til låns.
Dei har ikkje arcam inne siden klubben vist nok skal slutte og føre merket? .
Er det bare meg eller blir det snevrere og snevrere hos denne kjeden.
Har overhode ikkje troa på denne. Men i tråd med min nye strategi passer den perfekt.
Jepp. Prøv først. Tru kan du gjøre i kjerka! ;D
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
Jeg har levd med denne DACen i ett par år (Abrahamsen V6.0 fikk den rett etter den kom ut) og jeg er iallefall meget godt fornøyd, og til denne prisen må det jo være et bra kjøp
 

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
Da er Abrahamsen kommet i hus, står til innkjøring nå.
Den er allerede behagelig å høre på, mere tilbakelent en mine 2 tidligere bekjentskaper, xindak og hegel.
Får gi den noe tid før eg feller noe endelig dom. Krysser fingre
 

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.219
Antall liker
2.325
Jeg ser at det er mange meninger om Hegel 20, ikke minst i blekka jeg leverer stoff til. Egentlig ganske lunkne omtaler. Likevel tok jeg sjansen på å kjøpe testeksemplaret, som vanlig uten å ha lyttet på det først! Vel, jeg kunne nok ombestemme meg, men slo til, og er nå meget godt fornøyd. Først og fremst må jeg tilstå at jeg er såpass patriotisk at jeg fortrinnsvis vil ha norsk. Dernest søker jeg utstyr som er dønn pålitelig, ikke har nykker og ikke støyer. Dessuten må DACen ha balanserte utganger og tilstrekkelig innganger. USB er ikke aktuelt, men jeg kjører TV-lyd via optisk, Blue Ray via den beste RCA-inngangen og et CD-drivverk via den andre. DACen anvendes i nummer to anlegget bestående av blant annet dynaBel SuperExact oppgradert av konstruktøren, DP A1S EBW 2009-årgang og DP 7.3 passiv.
EC er jeg ikke særlig heit på, så da var tiden inne for å prøve Bent Holters know how.
Hegel har en litt uanseelig lyd. Den har meget god dynamikk i mellomtoneområdet, og er luftig i toppen. Ingen feil eller farginger. Kan gi mye detaljer dersom signalkvaliteten er god nok. Nokså stram i bassen. Brukbar kraft der nede også, men kunne godt hatt enda mer. Jeg husker den skarpe toppen og svake nedre mellomtonen på tidlige Hegel effekttrinn, og må si at lyden av 20-DACen er helt annerledes. Det er et produkt som er behagelig å lytte på.
Eneste dumme med dette produktet er at jeg må bytte mellom RCA-inngangene når jeg skal lytte mye til CD siden jeg hører tydelig forskjell mellom den optimerte inngangen og den vanlige.
Mitt råd må være å lytte mye og grundig før man avskriver H-20, for den mangler billige imponatoregenskaper i lyden. Her er ingen hevet topp eller bunn eller betoninger som får den til å virke interessant ved høyst flyktige bekjentskap.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Høres ut som en treffende beskrivelse av en 'house sound' på nyere Hegel, synes jeg. Jeg opplever Hegel som dønn ærlig, og nøkternt inntil det kyniske. Noen liker det slett ikke, jeg elsker det. Drama får musikerne stå for.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Har akkurat kjøpt h20 og hd2(mac koblet med usb til h2, coax fra h2 til h20 på den optimaliserte ingangen). Fyttirakkeren så bra, oppløst på en naturilg måte, stramt, dypt og luftig.
 

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
Og ja. Hegel har et fint produkt i hd-20.
Men opp mot f,eks xindak , abrahamsen må eg komme tilbake på (foreløpigt bra) ,er den nok overpriset. Ikkje ta mitt ord for det, men test dei opp mot hverandre, svært små nyanser som skiller dei. Og prisen for Xindac-5 er halvparten. Har ikkje hatt gleden av og teste dac-8 utgaven.
Så langt med abrahamsen, som var grisebillig forresten. Er jeg fornøyd. Enorm forskjell på lydnivå XLR - RCA , målte 10db forskjell på samme volum. Lydmessigt klinger det og bedre på xlr. Om det er ampen som gjør eller dacen er eg ikkje sikker på.
Og sist men ikkje minst, holografisk er abrahamsen kanonbra. Høytalerne min forsvinner helt. Har nok en del timer igjen på innspilling, men kommer tilbake med flere inntrykk om noen dager.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JauJau skrev:
Enorm forskjell på lydnivå XLR - RCA , målte 10db forskjell på samme volum.
Det er 6db mer gain med balansert enn single-ended utganger. Det ligger i kretsens natur.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Dazed skrev:
JauJau skrev:
Enorm forskjell på lydnivå XLR - RCA , målte 10db forskjell på samme volum.
Det er 6db mer gain med balansert enn single-ended utganger. Det ligger i kretsens natur.
Ikke ødelegge gode observasjoner med fakta! Han var da bare 4 dB unna.
 

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
Har hørt noen sier 3db noen 6db, osv .
Aner egentlig ikkje , eg bare målte igjennom en sang og topp utslag var 10 høyere. Hva som gjør det rent teknisk har eg ikkje satt meg videre inn i. Men samtidig er det og forskjell rent lydmessigt.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Dobling av spenning er 6 dB. det er dobling av effekt som er 3 dB.
 
Topp Bunn