Dagens bløff..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Heilt utrolig hva enkelte bruker ti'a si på å diskutere....eller filosofere over! Prøv en gpd fpttur i fjellheimen, det letter spekulatoren på en vidunderlig måte - og det er ikke kvantefysikkens skyld!

;D
    Jeg har nettopp vært ute og trent hunden i apport - og fikk avlevert flere meget presise dobbeltapporter, så jeg er meget happy. Nå logges det ut - det skal lyttes fokusert!

God kveld!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OG PS Roysen: Hvordan kan du forlange å få være på et offentlig forum og ikke bli motsagt? Det er vel ikke en gang du som har startet tråden?

I mine øyne er Voffs innlegg helt ukontroversielt. Sanseapparatet vårt er upålitelig, og vi innbiller oss ting. Feks at gud finnes, og at vi mens vi går i den mørke skogen hører en kvist knekke, og at det skyldes et monster bak nærmeste busk.

Men OK; du er unik, du tar aldri feil og innbiller deg aldri noe som helst, derfor har kontrollerte blindtester ingen verdi for de resultater du mener å konstatere. Greitt å vite. Hva produsentene skal med måleutstyr er vanskelig å forstå når de har en slik perfekt referanse tilgjengelig.

Jeg er klar over at du ikke har ment noe om boksen. Ment du har ment noe om at det er umulig å uttale seg om den uten å ha hørt den, dvs at siden det er veldig få av oss som er interessert i å bruke 1000 USD x 2 på dette så burde vi nedlegge hele tråden. Det er omtrent som å mene at siden ingen av oss har satt foten på sola så er det umulig å vite noe om den. Men slik fungerer ikke vitenskapen. Dessverre.

R

Roysen

Gjest
    Voff skrev:
    Roysen skrev:
    Erato,

Er det ikke fredeligere, mer produktivt og mer hensynsfullt om alle parter er enige om at det er uenighet enn å trykke kravet om dobble blindtester ned over hodet på noen som ikke tror på metoden. Er vi som brukere nødt til å være enige, og må vi brukere nødvendigvis dokumentere våre opplevelser på et ikke-vitenskapelig forum? Det er ikke alle som setter pris på eller er fredelig innstilt til å bli belært av andre omkring noe det er så uklare fasitsvar på at dobble blindtester må til. Dette gjelder i hvert fall når metoden er såvidt kontroversiell som den er blant brukerne.

Mvh
    Roysen
    Jeg har aldri stillet krav om dobbel blindtesting. Jeg er full klar at metoden introduserer sine egne potensielle feilkilder.
    Hva jeg sier er at dersom noe gir hørbar virkning som er i strid med teori og som dessuten er uforklarlig, så er den mest naturlige forklaring at det man hører er en illusjon. Det er dette som kalles å ha et åpent sinn; der alle forklaringer blir vurdert. Sunn fornuft tilsier at den mest sannsynlige forklaringsmodellen foretrekkes.
    Det bemerkelsesverdig at enkelte audiofile tilsynelatende ser bort fra "placeboeffekten" som en reelt eksisterende faktor. Denne effekten utsettes alle medlemmer av homo sapiens for, og det nytter ikke å melde seg ut!
    Jeg ber deg bite deg merke i din egen korrekte bruk av ordet "teori".

Mvh
    Roysen

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Om Voff er overbevist om at han har 100% rett og jeg 100% feil, så er det ingen folkerett som gir Voff krav på å få lære meg hvordan dette henger sammen. Dette gjelder i enda større grad om jeg gir klart uttrykk for at jeg ikke setter pris på slikt.

Litt folkeskikk må det vel være mulig å utvise? Er det så vanskelig å akseptere at man er uenige?

Mvh
    Roysen
    ??? ??? ??? Den der skjønner jeg ikke. Kan ikke se at jeg har vært uhøflig noen steder i denne tråden. ??? ??? ???

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    vredensgnag skrev:
    VilhelmW skrev:
    Heilt utrolig hva enkelte bruker ti'a si på å diskutere....eller filosofere over! Prøv en gpd fpttur i fjellheimen, det letter spekulatoren på en vidunderlig måte - og det er ikke kvantefysikkens skyld!

;D
    Jeg har nettopp vært ute og trent hunden i apport - og fikk avlevert flere meget presise dobbeltapporter, så jeg er meget happy. Nå logges det ut - det skal lyttes fokusert!

God kveld!
    BRA! Hva slags hund(er) har du? Jeg er ihuga irsksettermann, og foretrekker lystapport...deretter hifi, gjerne med en utmerket whisky til!

L

lark

Gjest
    Jeg har sett litt på bildene av denne dingsen det dreier seg om, og det er noe jeg lurer på. Når lokket er tatt av denne plastklossen og man har håndtert den litt fram og tilbake for få den på plass, hvordan i helsike skal man da kunne huske hvilken vei lokket med pilene pekte???? Ut fra bildene ser det ut som det kan sttes på begge veier.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en border collie. Den apporterer bare når det er mat involvert.

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    OG PS Roysen: Hvordan kan du forlange å få være på et offentlig forum og ikke bli motsagt? Det er vel ikke en gang du som har startet tråden?

I mine øyne er Voffs innlegg helt ukontroversielt. Sanseapparatet vårt er upålitelig, og vi innbiller oss ting. Feks at gud finnes, og at vi mens vi går i den mørke skogen hører en kvist knekke, og at det skyldes et monster bak nærmeste busk.

Men OK; du er unik, du tar aldri feil og innbiller deg aldri noe som helst, derfor har kontrollerte blindtester ingen verdi for de resultater du mener å konstatere. Greitt å vite. Hva produsentene skal med måleutstyr er vanskelig å forstå når de har en slik perfekt referanse tilgjengelig.

Jeg er klar over at du ikke har ment noe om boksen. Ment du har ment noe om at det er umulig å uttale seg om den uten å ha hørt den, dvs at siden det er veldig få av oss som er interessert i å bruke 1000 USD x 2 på dette så burde vi nedlegge hele tråden. Det er omtrent som å mene at siden ingen av oss har satt foten på sola så er det umulig å vite noe om den. Men slik fungerer ikke vitenskapen. Dessverre.
    Erato,

Har jeg skrevet at jeg ikke ønsker å bli motsagt? Det blir jeg da gjerne. Det jeg mener er at vi har vært gjennom denne dobbel blindtest/placebo diskusjonen så mange ganger at stort sett alle her på HFS vet nå at det ikke er noen rådende enighet om at dette er det endelige svaret på uenigheter om virkning. Av den grunn er det liten vits i å forsøke å banke det inn gang på gang (belæring).

I tillegg hentyder han at han vet bedre at placebo er en reell effekt enn mange på HFS og at det er et problem (han ønsker å belære alle om dette enten de vil eller ikke).

I stedet kan man kanskje bli enige om at man er uenige?

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Jeg har sett litt på bildene av denne dingsen det dreier seg om, og det er noe jeg lurer på. Når lokket er tatt av denne plastklossen og man har håndtert den litt fram og tilbake for få den på plass, hvordan i helsike skal man da kunne huske hvilken vei lokket med pilene pekte????
    Det er mulig lokket er asymmetrisk slik at det bare lar seg montere en vei. Hvis ikke risikerer man at lokket ligger rett vei, mens dielektriket er reversert. Det er mulig hemmeligheten ligger i lokket slik at det holder at det ligger rett vei, det er tross alt "aircraft grade aluminum". Alle vet at om du monterer en vinge på et fly bak frem, går det alvorlig galt..

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.054
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    lark skrev:
    Jeg har sett litt på bildene av denne dingsen det dreier seg om, og det er noe jeg lurer på. Når lokket er tatt av denne plastklossen og man har håndtert den litt fram og tilbake for få den på plass, hvordan i helsike skal man da kunne huske hvilken vei lokket med pilene pekte????

ja si det du ;D ;D

mvh

R

Roysen

Gjest
    Voff skrev:
    Roysen skrev:
    Om Voff er overbevist om at han har 100% rett og jeg 100% feil, så er det ingen folkerett som gir Voff krav på å få lære meg hvordan dette henger sammen. Dette gjelder i enda større grad om jeg gir klart uttrykk for at jeg ikke setter pris på slikt.

Litt folkeskikk må det vel være mulig å utvise? Er det så vanskelig å akseptere at man er uenige?

Mvh
    Roysen
    ??? ??? ??? Den der skjønner jeg ikke. Kan ikke se at jeg har vært uhøflig noen steder i denne tråden. ??? ??? ???
    Viser til din hentydning om at så få audiofile godtar placebo som en effekt og antar at du da ønsker dobble blindtester som metode for å eliminere denne effekten. Dobble blindtester regner jeg med at du vet at er et litt omdiskutert virkemiddel her.

I tillegg hentyder du at du vet bedre at placebo er en reell effekt enn mange på HFS og at det er et problem (du ønsker å belære alle om dette enten de vil eller ikke).

Kan man ikke i stedet være enige om at man er uenig?

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    [Dobble blindtester regner jeg med at du vet at er et litt omdiskutert virkemiddel her.

Mvh
    Roysen
    Ja men bare her. I resten av verden er det akseptert. I mange bransjer er det til og med påbudt før man får lov til å markedsføre et produkt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.307
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er et ikke forunderlig at den punchlinjen tilsynelatende ikke treffer en eneste gang her?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    motoren skrev:
    lark skrev:

ja si det du ;D ;D

mvh
    Høres ikke det på lyden....????

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.054
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    VilhelmW skrev:
    motoren skrev:
    lark skrev:

ja si det du ;D ;D

mvh
    Høres ikke det på lyden....????
    jo det er sant,tenkte ikke på det ;)

mvh

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    [Dobble blindtester regner jeg med at du vet at er et litt omdiskutert virkemiddel her.

Mvh
    Roysen
    Ja men bare her. I resten av verden er det akseptert. I mange bransjer er det til og med påbudt før man får lov til å markedsføre et produkt.
    Ikke bare her, men i denne bransjen generellt.

Mvh
    Roysen

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Viser til din hentydning om at så få audiofile godtar placebo som en effekt og antar at du da ønsker dobble blindtester som metode for å eliminere denne effekten. Dobble blindtester regner jeg med at du vet at er et litt omdiskutert virkemiddel her.

I tillegg hentyder du at du vet bedre at placebo er en reell effekt enn mange på HFS og at det er et problem (du ønsker å belære alle om dette enten de vil eller ikke).

Kan man ikke i stedet være enige om at man er uenig?
    1. Jeg har ikke påberopt meg dobble blindtester - se forøvrig tidligere post.
    2. Mener du at "placebo" ikke er en reel effekt? ??? Snakker vi da om innbilt placebo? ;D ;D ;D
    3. "Placeboeffekten" er et dokumentert faktum. Det er ikke noe å være uenig i. Det som kan diskuteres er når den slår inn. Problemet jeg har med enkeltes argumentasjon er at de tilsynelatende ser bort fra "placebo" eller illusjon, og diskuterer det ikke i det hele tatt. Da bommer man, spør du meg.

L

lark

Gjest
    erato skrev:
    Det er mulig lokket er asymmetrisk slik at det bare lar seg montere en vei. Hvis ikke risikerer man at lokket ligger rett vei, mens dielektriket er reversert. Det er mulig hemmeligheten ligger i lokket slik at det holder at det ligger rett vei, det er tross alt "aircraft grade aluminum". Alle vet at om du monterer en vinge på et fly bak frem, går det alvorlig galt..
    Ut fra bilder og oppgitte fysiske mål ser det ut som om klossen er fullstendig symmetrisk. Her gjelder det å ha full kontroll ved demontering/montering ;D ;D ;D

R

Roysen

Gjest
    Placebo er definitivt reellt, men umulig å påvise graden av i hvert enkelt tilfelle om man da ikke er overbevist om effekten av dobble blindtester.

Mvh
    Roysen

L

lark

Gjest
    Hvis jeg hevder at anordningen på bildet under forbedrer lyden dramatisk, hva sier d'herrer da?
    Husk at bananer er stappfulle av kalium, et stoff som har helt spesielle elektriske egenskaper.

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    vredensgnag skrev:
    USD1000 for dette?
    Nå er det mulig jeg leser en annen tråd enn deg, men:

Er vi ikke alle hjertens enige (bortsett fra en eller to personer da) om at denne komponenten virker som noe tullball?
    Jeg forstår ikke helt hva krangelen går ut på.
    Joda, Voff er inne og bjeffer om doble blindtester. Intet nytt under solen.

Grunnen til at linjen ikke puncher, Valentino, er som jeg har forsøkt å si noe om her tidligere.
    Denne bransjen/hobbyen/interessen er så bitteliten at det ikke er noen store ressurser som benyttes til å undersøke påståtte fenomener.
    Husk på at det er vi som er avvikerne, deg inkludert. Vanlig folk forstår ikke hvorfor høyttalere må være så dyre, de lurer mest på om ikke de 1000 watts høyttalerne kan sprenge forsterkeren siden den bare er på 200 watt.... ;)

R

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    678
    Roysen skrev:
    Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre hva som er godkjente produkter og ikke når de ikke har hverken praktiske eller teoretiske kunnskaper som gjør de i stand til å avgjøre noe slikt?
    Hadde ikke Mike Lavigne dyrt nok anlegg heller?

R

Roysen

Gjest
    Jeg har ikke en eneste gang nevnt pris som argument!

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Er et ikke forunderlig at den punchlinjen tilsynelatende ikke treffer en eneste gang her?
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Ikke bare her, men i denne bransjen generellt.

Mvh
    Roysen
    ;D ;D ;D ;D ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    RoDa skrev:
    Er vi ikke alle hjertens enige (bortsett fra en eller to personer da) om at denne komponenten virker som noe tullball?
    Hei!

Bare litt nysgjerrig.....hva baserer du dine synspunkter om at denne saken er tullball på...?

For å lede deg litt hvor jeg vil....det er trolig ikke basert på blindtester. Det er trolig heller ikke basert på målinger eller at den teoretiske produktforklaringen ikke holder mål....hva er det som får det til å synes at dette er tull, mens du likefullt er overbevist om at det er forskjell på 2 signalkabler med neglisjerbare forskjeller i impedans!

Poenget mitt er at hvis det er "tro (tiltro)" som er avgjørende for om man tror et produkt virker eller ikke (og her kan man jo dra en parallell til placebo igjen) - så blir det jo litt tilfeldig hvor man lander....hvor trekker man linjen for hva man tror på....nettfilter, nettkabler, signalkabler, vibrasjonsplattformer, kabelbukker, Bybee filter, Shatki Steiner, Brilliant Pebbles og Machine Dynamics. Og når man setter grenser....er det pga av at "troen" ikke strekker til lengre....? Hjelper det da og lese en anmeldelse som skryter så mye av produktet at tvilen feies til side.....det gjorde det for min del med Bybee filter!.....

Dette er i grunn et forsøk på å være konstruktiv.....hvor jeg tror mange setter strekker der teorien, fysikken og fakta stopper...., mens andre alltid lar tvilen komme produktet til gode....

Mvh
    OMF

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Dersom det er noen moderatorer her vil jeg gjerne stille følgende OT spørsmål:

Hvorfor får innlegg lov til å stå hvor det påstås uten dokumentasjon at tweaks og kabler ikke virker i henhold til beskrivelsen og påfølgende latterligjøring av brukerne av disse produktene når negative erfaringer med enkeltprodukter (f.eks Bowers & Wilkins som vi har hatt eksempler på) blir slettet?

Er ikke det litt underlig modereringslinje?

Mvh
    Roysen
    Man kan få mene hva man vil på Hifisentralen, jfr. regelverket, og man bør til en viss grad kunne argumentere for hvorfor, som også er nedfelt i regelverket. Samtidig er det være åpent for at personer uten særlig inngående kjennskap og innsikt i fysikk og elektronikk skal ha en mulig til å mene noe, f.eks. på grunnlag av erfaringer eller ut fra de kunnskaper en person besitter. At de med høy innsikt og skolering innen emnet har meninger er også tillatt, og det kan virke noe urettferdig at de besitter såpass stor makt til å definere problemstillinger og temaer i diskusjoner. Dersom noen mener at de ikke tror på noe enten det er på grunnlag av erfaring, kunnskaper eller "blind tro" blir det ikke riktig å sensurere deres meninger. Likeledes i omvendt forstand. Og det stemmer at Høvdingen og moderatorer har grepet inn i diskusjoner der ting har tatt av etter at noen er blitt utsatt for et oppløp eller den reneste sjikane. Noen tråder har blitt rene mobbetråder, og det tillates ikke. At noen stiller seg tvilende til effekter, ytelser, kostnader osv. er derimot ikke forbudt.

erato skrev:
    Det er like nærliggende å spørre:

Hvorfor får innlegg lov til å stå hvor det påstås at tweaks og kabler virker i henhold til påstander uten rot i etablerte fysiske lover og uten dokumentasjon i form av uavhengige, kontrollerte tester?

Og spørsmålet hvorfor et stykke polyuretanskum med en aluminiumsplate må koste 1000 dollar uten at noen får lov til å påpeke urimeligheten i dette er fortsatt ubesvart.
    Det foreligger ingen krav her på sentralen om at full dokumentasjon på alle parametere til et produkt må framlegges. Jfr. regelverket og intensjonen bak Hifisentralen åpnes det for å diskutere på alle nivåer, spisskompetente så vel som lekmenn innen Hi-Fi. Dette er ikke et forum kun for sivilingiører innen elektronikk eller fysikk, men også for vanlige konsumenter og entusiaster som står fritt til å beskrive sine erfaring og ha en lekenhet i forhold til utprøving av ulike muligheter. Utveksling av erfaringer og fremvise mangfoldet innen Hi-Fi er noen av Hifisentralens målsettinger.

bjornh, moderator

L

lark

Gjest
    OMF skrev:
    Dette er i grunn et forsøk på å være konstruktiv.....hvor jeg tror mange setter strekker der teorien, fysikken og fakta stopper...., mens andre alltid lar tvilen komme produktet til gode....

Mvh
    OMF
    Slik er det også innen religion og gudstro................... :)

V

vredensgnag

Gjest
    VilhelmW skrev:
    vredensgnag skrev:
    VilhelmW skrev:

;D

God kveld!
    BRA! Hva slags hund(er) har du? Jeg er ihuga irsksettermann, og foretrekker lystapport...deretter hifi, gjerne med en utmerket whisky til!
    Veldig rar La damnation de Faust av Berlioz på Mezzo - falt av da Margareth(Gretchen) kom ombord.

Korthåret vorsteher - skikkelig morsom hund, og krevende. Enig i lystapport, og det er det vi trener. Syns det er synd å skulle ty til tvangsapporten, så det vil jeg unngå.

Når det gjelder denne diskusjonen, så var vel intensjonen med tråden å vise til Dagens bløff. Slike kan det være mange av. Om noen vil ha denne stygge trafolignende saken på gulvet må det da være fritt opp til dem, men om bransjeaktører forsvarer greiene bør de vel også ha noe mer enn det vi fikk som underlag.

Det er mange bløffer å vise til. Hva med disse koppene man plasserer rundt omkring på veggene i lytterommet? Noen som har prøvd disse? Kommer visst i sølv, gull, spesialgull og platina.

USD 1000 for den overdimensjonerte kabelklossen er da ingenting.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Et interessant innlegg. En alternativ vinkling kan imidlertid være at man lar tvilen komme konsumenten til gode. Jeg synes egentlig det er en god regel jeg, og det er jo en grunn til at forbrukerlovgivningen tar utgangspunkt i at konsumenten er den svake part og skal beskyttes mot de profesjonelle, leverandørene.

Det er ingen tvil om at det er forskjell på lyd, og at et godt tunet anlegg til 1 mill som regel vil lyde bedre enn et godt tunet anlegg til 1/10 av prisen, og at forskjellen ligger i kjæling med detaljene. Men de 900.000 utgjør mange penger, og det er mange sjarlataner - langt flere enn jeg tror de fleste her er villige til å innrømme - som er ute etter å slå kloa i disse pengene. Og det gjør det ikke lettere når sentrale aktører i miljøet blatant aksepterer åpenbar juks og fanteri, og blankt forkaster alment aksepterte testmetodikker som skal hjelpe forbrukerne å skille skitt og kanel.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Påstandene når det gjelder dyre kabler er ofte snakk om mer/mindre bass, dynamikk etc. Om man ikke klarer å skille ut så store effekter i en blindtest, kan vel ikke hørselen være mye å stole på ellers heller?

Ang. denne artige kabelen. Leste en gang om en kar som anmeldte en annen kreativ sjel for svindel. Han hadde bestilt en et tannblekingsett på internett, og når han åpnet pappesken han hadde fått var den tom. Selger svarte til sitt forsvar at esken var blitt fyllt med en høyteknologisk nyutviklet gass som bleket tennene til den som åpnet esken. Kjøper kunne selvsagt ikke bevise at tennene ikke var blitt lysere etter han åpnet pappesken.

Spørsmålet er om man skal stole blindt på denne gassen selv om det ikke foreligger noe som helst bevis eller forklaring på dens funksjonsmåte. Mange ler av hele historien, enkelte blir først overbevist når tannleger roper svindel, mens noen trenger kanskje en måling av tennene før/etter for å bli helt overbevist. Noen audiofile blir derimot aldri helt overbevist - de velger å riste på hodet av både målinger og tannleger. Det er følelsen man får foran speilet og smiler som beviser om det faktisk eksisterer en gass eller ikke, og om denne gassen er verdt 1000$ per kubikkmeter.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tl "vredensgnag": KV er trivelige hunder. Har desverre ikke sett så mange på jaktprøver eller jakt, men setterne og bretonene er jo klart i overtall. Hadde veldig lyst å prøve strihår sjøl, men lysta til kattejakt gjorde det umulig. Steintøffe og alsidige hunder, men det er irsk setterne også!

Forøvrig er jeg enig med siste skribent. Og i mitt oppsett er det veldig enkelt å høre om ting fungerer, f. eks. da jeg prøve Vibrapods'ene under vinylspilleren...heilt klar forbedring av lydbildet. Hvem kunne tro det av fire mini-lerduer av mjuk gummi???

Nå skal forøvrig dyret luftes...i striregnet! Uten I-pod. Mye fuglekvitring ute for tida...

;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt mer bakgrunn for mitt innlegg.....

Jeg har hatt (og har fremdeles) en del lurium i mitt oppsett.

Jeg har rapportert om store lydmessige forbedringer med såvel Duelund som Transparent kabler, jeg har gjernet plast, brukt linolje, shatki steiner og Bybee filter....jeg hadde til og med 10 stk Precision Audio Cable Elevators som gav enda bedre presisjon og holografi i oppsettet.

Jeg prøver på en måte å få det beste av to verdener.....med det så mener jeg at jeg prøver å velge de optimale løsnignene (som for meg er aktiv deling, romkorreksjon, etc..) - samt å gi utstyret optimale arbeidsbetingelser. Og det er vel den siste delen som er relevant for temaet her.

Og ja...jeg gjør og prøver en del som nok ikke lar seg påvise ved målinger - men som jeg ihvertfall mener trekker ting i riktig retning. Jeg kan nevne noen eksempler.....

Vibrasjonsdemping av utstyret. Jepp - jeg tror det er viktig at utstyret står så dempet som mulig. Men jeg tror 4 neoprenputer på en kjøkkenbenk gjør en like god jobb som et dyrt Rack - om ikke bedre! (Dette skal jeg muligens lage en test på....vi har litt fancy måleutstyr på jobben!)

Signalkabler - jepp...jeg vil ha sølv, jeg vil ha teflon isolasjon (gjerne med minst mulig kntaktflate), og jeg vil ha gode og solide plugger. Men det koster jo ikke mye å få.....

Nettfilter...ja det tror jeg er viktig. Men det behøver verken å være dyrt eller spesiellt fancy....det greier seg med noen kondiser og toroider, evt en skilletrafo.

Nettakabler - igjen...de må være skjermet, og ha nok tverrsnitt....FAT LMC koster vel ca 35,-/m - den er god nok!

Osv....

Og jeg bruker gjerne ferritter - elller ting som har egenskaper som ferriter..., men nå er jo ferritter ganske billig da......så da er det vel ingen stor grunn til å bruke noe annet...?

Jeg innrømmer også gjerne det at å lese produkttester om feks kabler....og man leser hvor bra det er.....så er det nesten så man må ut å kjøpe kabler....for det må jo være bra når de får slike fantastiske omtaler....

Dessverre (eller egentlig ikke) så har jeg ikke mange dag og natt oppgraderinger hjemme....og når jeg har hatt det har det nesten utelukkende vært når jeg har endre "teknsike prinsipper..".....

Og - er det ingen av kabelentusiastene som lar seg affisere av at absolutt inen i hele verden faktisk har greid å høre forksjell på 2 signalkabler i en blindtest...? Og det var vel helelr ingen som kommenterte mitt innlegg om at Roy Gregory nå har fått jobb i markedsavdelingen til Nrodost....

mvh
    OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    vredensgnag skrev:
    Risikerer man suboptimal effekt om man har en relativt tynn kabel, som ligger mot plasten, men med stort frirom over? Kan det være nyttig å bruke kabelklosser inne i klossen, kanskje? For dermed å sentrere kabelen og få lik virkning på alle steder. Såvidt jeg kan bedømme er det tykkere med plast under enn over, og det finner jeg også foruroligende.
    ;D ;D ;D

Dine "bekymringer" er ren poesi!!!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    VilhelmW skrev:

;D
    Jeg synes det er bra at folk engasjerer seg. De som vet hva de snakker om har en moralsk forpliktelse til å si fra når det går for langt. Jeg er helt sikker på at mange av de som arresterer humbug her på HFS kjenner denne forpliktelsen på kroppen, selv om de aldri har lest Habermas.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Slutt å prate tull her. Jeg har ikke insistert på dobble blindtester. Det er det andre som har gjort i denne tråden.

R

RoDa

Gjest
    OMF skrev:
    RoDa skrev:
    Hei!

Bare litt nysgjerrig.....hva baserer du dine synspunkter om at denne saken er tullball på...?

For å lede deg litt hvor jeg vil....det er trolig ikke basert på blindtester. Det er trolig heller ikke basert på målinger eller at den teoretiske produktforklaringen ikke holder mål....hva er det som får det til å synes at dette er tull, mens du likefullt er overbevist om at det er forskjell på 2 signalkabler med neglisjerbare forskjeller i impedans!

Poenget mitt er at hvis det er "tro (tiltro)" som er avgjørende for om man tror et produkt virker eller ikke (og her kan man jo dra en parallell til placebo igjen) - så blir det jo litt tilfeldig hvor man lander....hvor trekker man linjen for hva man tror på....nettfilter, nettkabler, signalkabler, vibrasjonsplattformer, kabelbukker, Bybee filter, Shatki Steiner, Brilliant Pebbles og Machine Dynamics. Og når man setter grenser....er det pga av at "troen" ikke strekker til lengre....? Hjelper det da og lese en anmeldelse som skryter så mye av produktet at tvilen feies til side.....det gjorde det for min del med Bybee filter!.....

Mvh
    OMF
    Godt innlegg OMF!

Mine tanker om dette er basert på egen erfaring og min egen personlige "sunn fornuft" som da er forskjellig fra andres ;D

Angående det som er uthevet, grunnen er at jeg har hørt det selv.

Et sted må grovsorteringen gjøres, og som jeg skrev tidligere så er dette saker som blir sortert vekk av meg.
    Men som jeg også skriver så har jeg blitt overrasket og prøver av og til saker som jeg mener er for vilt bare for moro skyld.

Du som omvendt troende, hører du nå ikke lengre forskjell på alt det du hørte før?
    Anlegget ditt (som presentert i Fidelity) var temmelig "tungt" når det gjelder remedier.

Mvh
    Rolf

Takk for at tråden nå er på sporet av hyggeligere takter, mer av sånt!

EDIT: Så ditt innlegg nå.

R

RoDa

Gjest
    Voff skrev:
    RoDa skrev:
    Slutt å prate tull her. Jeg har ikke insistert på dobble blindtester. Det er det andre som har gjort i denne tråden.
    Jeg sa ikke du hadde insistert, jeg sa du hadde bjeffet. Voff, liksom. ;)
    Det jeg mente var at du spretter frem raskt når ordet blindtest dukker opp i en tråd.
    Sporhund?

Unnskyld for upresisheten.

NB NB NB NB NB NB !!!
    Dett ER ment å være spøkefullt. (første avsnitt altså)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Roda....
    Bra du tok innlegget slik det var ment....

Ja - er nok litt omvendt......Hører jeg forskjell lengre....Ja og nei....

Jeg synes rett og slett det er utrolig vanskelig å sammenligne lyd. Til og med hvis jeg kan bytte "testobjekt" med en knapp...., men hvis jeg må skru av og koble om - og så skal tilbake i stolen og spille samme låten - så synes jeg nesten det er helt umulig å si noe fornuftig om hva som låter best. Grunnen til at jeg er blitt mer skeptisk skyldes nok i størst grad at jeg ikke i like stor grad "biter på" markedsføring og testomtaler - og som en følge av det er blitt flinkere til å spørre "hører du virkelig forskjell", og følgelig ikke alltid lar tvilen komme den nye (og dyrere) produktet til gode.

Og ja...dagens oppsett spiller virkelig ringer rundt det som ble presentert i Fidelity - det er det ingen tvil om!

Likefullt sover jeg best om natten når jeg vet at alt er på plass.....Så jeg har dyre kabler.....

Jeg skal nok være på Østlandet et par uker i begynnelsen av juli - jeg kan ofre en kveld på å være "kabelbytter" og testansvarlig for en blindtest med ordinær sort lakris RCA og ditt valg av Celius/Whistler kabel....? (Med det lille forbehold at de "tekniske" her på siden bekrefter at det ikke er betydelige impedansavvik her! Så kan vi være enig om på forhånd at alt skal publiseres uansett resultat!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn