I denne tråden er det mange personangrep, og det synes jeg vi skal slutte med. En ting er at en har forskjellige meninger, men det fullt mulig å få utløp for sine meninger uten å angripe andre medlemmer.
Hvis noen mener at en fem-tommer + en diskant gir den ultimate gjengivelse, så må de vel få lov til å mene det. Hvis en mener at full-range høyttalere med store elementer er nødvendig for å gjengi f.eks. et symfoniorkester, så er det lov til å mene dette også. Jeg ser ikke helt problemet med at vi har forskjellige meninger på veien til god lyd, og det må vel bli opptil hver enkelt å finne ut hvilken vei en ønsker å gå.
Det er som regel mindre rom som skaper debatt om hva som er best av små eller store høyttalere, og det blir nok som det sies: "en får ikke pose og sekk". Her er det flere "veier til rom", og her bør en nok finne ut hva som passer best til musikken en foretrekker å lytte på, for alle veier vil ha sine styrker og svakheter.
I større rom vil nok de fleste gå for større høyttalere (ikke alle), og hvis en ønsker å gjengi lyden til en konsert som er beregnet å fylle en stadium med 10.000+ mennesker eller en troverdig størrelse av en symfonikonsert, så er det dessverre ingen her inne som har slike anlegg, men skal en komme så nærme som mulig, så vil jo fysikkens lover gjelde.
Hi-Fi dreier seg jo om å replikere musikk gjennom et stereoanlegg, og det vil jo være forskjellig utgangspunkt - en mann som sitter på en stol med en enslig gitar, eller en kirkesal på 700kvm med et orgel som går ned til 15Hz. Jeg har enda til gode å høre en AC/DC konsert gjengitt 100% identisk på et stereoanlegg i en vanlig stue, og hvis noen skal overbevise meg om at det er fysisk mulig, så må jeg høre det i virkeligheten.
Uansett, det er to ting som vi i denne og andre tråder enkelt kan unngå:
1. Å si at en vei er den eneste rette vei, og samtidig implisere at alle som ikke skjønner dette er "idioter".
2. Gå til direkte angrep på de som er uenige i sitt syn
Det er selvfølgelig lov til å hevde at en er uenig, men det holder faktisk og kun nevne dette, og en trenger ikke å legge frem argumenter om "manglende forståelse", "manglende utdanning" osv. Det eneste som oppnås med dette er videre krangling, samtidig som en setter seg selv i dårlig lys ovenfor alle de som leser tråden.
Jeg følger tråden videre, og de som fortsetter med angrep å andre medlemmer får straffepoeng og en melding om hvilket innlegg en mottar straff får. Folk kan mene og tro hva de måtte ønske, men personangrep er ikke tillatt.
Husk også at det er langt flere som leser enn de som skriver, og jeg velger å tro at de fleste voksne mennesker er istand til å finne ut av hva som er beste vei for dem. Når folk leser en tråd som dette, så får de verken gode råd eller tiltro til det som blir sagt, og alt de ser er voksne folk som krangler om å ha rett.
Det er fort å la seg provosere når en leser noe en er sterkt uenig i, men ønsker en å bli tatt seriøst så er en saklig tone med et saklig innlegg veien å gå uansett hvor uenig en måtte være i noe.
Jeg har forståelse for at enkelte innlegg i denne tråden kan utløse en trang til å gå til angrep, men la oss heve oss over slik oppførsel, og heller akseptere at vi har forskjellige meninger.
Mvh
Høvdingen