Dali 104 med Seas DXT oppgradering til glede for alle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein_H

Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Antall liker
    5
    Sted
    Moss
    Jeg skal på CNC kurs på Fablab i Moss og tenkte å lage et nytt "ultimat" kabinett til mitt Dali 104-DXT par i samme slengen. Det jeg har nå er litt slitent i vinylen og WAF er litt lav :)

Før jeg går i gang med modelleringen i CAD så tenkte jeg høre med dere andre om hva dere ville gjort med kabinettet hvis dere hadde frie tøyler.

På min liste står foreløpig:
    • indre avstivning av kabinett (som B&W Matrix serien)
    • øke høyden med 10-15cm
    • bedre terminaler
    • Bedre materiale ? HDF eller MDF ?
      • (er litt usikker på hva som er best totalt sett, men vurderer en gjennomfarget HDF som gjør at det ikke er behov for foliering eller lakkering - kanskje !)
      • https://www.investwood.pt/en/valchromat/
    Det har jo vært litt snakk om kabinetter på denne tråden, så jeg håper at dette er innafor.

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bygget nye kabinetter i MDF med noen avstivninger. De ble laget litt større en 104 kabinettene, 115 cm høye med sokkel. De ble også noe bredere og dypere.

1000001026.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.273
    Sted
    Sørlandet
    På min liste står foreløpig:
    • indre avstivning av kabinett (som B&W Matrix serien)
    • øke høyden med 10-15cm
    • bedre terminaler
    • Bedre materiale ? HDF eller MDF ?
      • (er litt usikker på hva som er best totalt sett, men vurderer en gjennomfarget HDF som gjør at det ikke er behov for foliering eller lakkering - kanskje !)
      • https://www.investwood.pt/en/valchromat
    Har du tenkt på om noe av “magien“ ligger nettopp i de kjipe, originale kabinettene? Se feks på Living Voice sine som ligner veldig mye på dine høyttalere og som bruker en bestykning som også var påfallende lik. Dem bruker tynne sponplater til sine kabinetter.

Selv har jeg disse fra QLN. Ekstrem tykk frontbaffel i spon:

IMG_3556.jpeg
    IMG_3634.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.634
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ville økt brededen
    Avrundet kantene solid
    Kjørt c/c vertikalt symmetrisk og kline sammen ved å frese i faceplaten
    Økt volumet med 10 liter
    Lukket kasse
    Dobbel baffel
    Luftspoler med riktig dcr
    Ålreite polyprop
    Mundorf motstander

det er sånn ca slik kassa til DXT filteret er konstruert

Halooooo @OB-BB vil du kvalitetssikre det jeg skrev?
    IMG_9526.jpeg
    IMG_9525.jpeg
    IMG_9524.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.634
    Torget vurderinger
    10
    Ja hvis du vil ha optimal lyd da? Ta ut de siste 5% 😎

….. ellers er det bare å lage liksom Living Voice 🤭

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    886
    Jeg ville gjort som Spendor. 5cm mdf i baffelen, resten i 13mm sponplate. Chamfering i baffelen som vist av Troels Gravesen.

Svein_H

Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Antall liker
    5
    Sted
    Moss
    Har du tenkt på om noe av “magien“ ligger nettopp i de kjipe, originale kabinettene? Se feks på Living Voice sine som ligner veldig mye på dine høyttalere og som bruker en bestykning som også var påfallende lik. Dem bruker tynne sponplater til sine kabinetter.
    🤔
    Tja, jeg har tenkt tanken at det kanskje ikke er lurt å forandre noe som fungerer bra. Men jeg tenker at det bør være mulig å forbedre kabinettet på andre måter enn bare å øke volumet og vertikal plassering av elementene.

Dali 104 var jo ikke dårlige høyttalere, men de ble produsert for å selges til en overkommelig pris og da må det gjøres noen kompromisser. Living Voice ser jo ikke ut til å gjøre så mange kompromisser, heller ikke med oppbyggingen av kabinettet. Derfor måtte jeg lese meg litt opp på de. (Auditorium R25A)

Dette stod i en test som det er linket til i et tidligere innlegg (#198):
    The cabinet construction is described as ‘750-density hardwood composite’ which is way of saying that it’s not made of MDF but they’re not saying precisely what it is. What they do say is that the box is finished inside and out with real wood veneer, a technique known as balancing that you don’t often encounter in contemporary loudspeaker cabinets.
    https://the-ear.net/review-hardware/living-voice-auditorium-r25a-floor-standing-loudspeaker/

Fra hjemmesiden til Living Voice står dette i spesifikasjonene
    • Hardwood composite enclosure with Maple lining veneer
    • Stiff internal double bracing
    https://www.livingvoice.co.uk/technical-specifications-auditorium.html

Av det så tolker jeg at de har laget et laminat med finèr av Hardwood innerst og ytterst og kanskje en sponplate i midten. Et slikt laminat blir utrolig stivt og kan ikke sammenlignes med en vanlig sponplate. I tillegg så har de stivet av kabinettet innvendig med stag eller plater og en innvendig liner av lønn finèr.
    Baffel og øvrige sider i Living Voice kabinettet kan derfor fremstå som tynt, men de vil ha stor stivhet på grunn av sandwich konstruksjonen og avstivningene.

Derfor tror jeg at et stivere, tyngre og bedre dempet kabinett er riktig, også her.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.273
    Sted
    Sørlandet
    🤔
    Tja, jeg har tenkt tanken at det kanskje ikke er lurt å forandre noe som fungerer bra. Men jeg tenker at det bør være mulig å forbedre kabinettet på andre måter enn bare å øke volumet og vertikal plassering av elementene.

Av det så tolker jeg at de har laget et laminat med finèr av Hardwood innerst og ytterst og kanskje en sponplate i midten. Et slikt laminat blir utrolig stivt og kan ikke sammenlignes med en vanlig sponplate. I tillegg så har de stivet av kabinettet innvendig med stag eller plater og en innvendig liner av lønn finèr.
    Baffel og øvrige sider i Living Voice kabinettet kan derfor fremstå som tynt, men de vil ha stor stivhet på grunn av sandwich konstruksjonen og avstivningene.

Derfor tror jeg at et stivere, tyngre og bedre dempet kabinett er riktig, også her.
    Hvordan går det med byggingen av høyttalerne dine?

Ref diskusjonen MDF vs Sponplate. Her er et intervju med Kevin Scott / Living Voice:

I loved the cabinets we sourced from Castle here in the UK. When they folded, it was a very long road to get those Danish Hornslet cabinets to sound right. From a marketing point of view this sounds terrible but our Auditorium and Avatar cabinets are made from chipboard – a very particular type of chipboard but not MDF. Compared to MDF which is saw dust set in glue, chipboard uses very large shaggily shaped softwood particles. The reason for chipboard is that when I started out, I sold JPW speakers. Those came out of the Dartmoor prison's inmate rehabilitation scheme and their boxes were made of veneered chipboard. They sounded great for what they were, real budget wonders. Then JPW polished up the range (same crossover, same drive units) by making the enclosures from MDF. That killed them. They suddenly sounded very gray, dull and ordinary. The Snells with their life and vitality too used chipboard.

"During our initial prototyping, I had to learn about just the right grade and thickness of chipboard to use. We tried 400, 520, 640 and 750 densities. Neither the most nor least dense were best. We got to a grade we liked for that speaker with those drivers and were very successful with it. Once we moved from having the cabinets made by Castle to Hornslet, we had to supply the Danes with our chosen substrate. We used to get it from a Welsh plant which supplied Castle. Suddenly we had to source it from a multinational company with suppliers all over Europe instead. Unbeknownst to us, our original substrate had been made up of seasoned and recycled varied wood species (up to five) whereas the new Finnish material was simply virgin spruce and nothing else. The density of wood fiber and resin was identical. No matter, we just couldn’t get the same sound. We looked at glues, how Castle had assembled the boxes - at anything that could be conceivably different. We finally did track down the real culprit but it was a really painful process.

"The right type of chipboard created a naturally vibrant, energetic, powerful and radiant sound. Thicker panels diminished those qualities. Hence we use 18mm thickness, not the 22 or 24 which any marketing man would prefer. What's annoying is that veneer on high-quality MDF looks fantastic. The same veneer on chipboard doesn’t look anywhere near as sheer because it isn't as flat. Hornslet did figure out how to lay on a perfect veneer over chipboard too but that was another learning curve. Their workers also don’t like working in chipboard. It eats their blades and cutter heads from three to four times faster than MDF. The second problem is that seeing chipboard, they initially assumed a cheaper product which meant they didn’t pay the same kind of attention. At first this multiplied our cabinet rejection ratio.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.723
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    ^ Sponplater og OSB er veldig bra, og om man for finishen sin del, kler med 4mm MDF så blir det enkelt og få til noe som ser bra ut og.
    28mm gulvspon er knall.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.264
    Har man tid er det jo relativt enkelt å måle resonans på aktuell platestørrelse man behøver.

Svein_H

Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Antall liker
    5
    Sted
    Moss
    Kabinett prosjektet mitt forsvant ned i et kaninhull og gikk seg vill der :), samtidig så kom det haug med defekte forsterkere som skulle fikses. Dermed er jeg omtrent der jeg var i høst, dvs kun med en 3D model av baffel.

Det er jo interessant å lese intervjuet til Kevin Scott hvor han beskriver prosessen med å finne "riktig" materiale. Kanskje min tro på en tykk og død MDF plate bør revurderes. Er det noen som har sett hvordan Living Voice kabinettet er innvendig ? Er det kanskje mye avstivning som veier opp for "vibrerende" plater ?

Jeg har nok ikke mulighet til å teste like mye som de gjør, så litt "reverse engineering" kan være en fremgangsmåte.

Sist redigert:

Wkar

Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Antall liker
    117
    Sted
    Sarpsborg
    De så flotte ut ! Sånt inspirerer ;)
    Takk for det 😊 jeg hevet elementene så høyt som mulig i kabinettene å bass og diskant er så tett mot hverandre som mulig. Kjører 2.5 kv intern kabling og filteret er plassert i nedre del av kassa / sokkel for å være helt avskilt fra elementer og metall. Derav ganske stor egenprodusert terminal for å komme til filter å i det hele tatt få det inn i kassa. Høyttalerne står på IsoAcoustics Gaia 3.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.723
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Tøft !! På Hifiklubben i Drammen som tok vi to par, det ene satt vi oppned oppå det første settet og koblet ut diskanten.
    Spilte som bare F !! 😁😁

@AndersR - var du med på det ?

Wkar

Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Antall liker
    117
    Sted
    Sarpsborg
    Tøft !! På Hifiklubben i Drammen som tok vi to par, det ene satt vi oppned oppå det første settet og koblet ut diskanten.
    Spilte som bare F !! 😁😁

Spennende test🤩 jeg går å leker litt med tanken om å bygge ett sett til meg 4 stk c17 i hvert kabinett. Da har man blant annet fått et høyere lydbilde.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.723
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, en dobbel, med 1 diskant blir et stort flott lydbilde !!

hifiEivind

Medlem
    Ble medlem
    19.01.2025
    Antall liker
    31
    Sted
    tønsberg
    flott å se Dali 104 i 2025, det var den første høytaleren jeg kjøpte. 15 år og første gang jeg fikk penger nok til hifi.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.723
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde selv Dali 104 Jubilee, med kirsebær finer og doble terminaler for biwiring :cool:
    Også var det vel mulighet for og sett spikes på mener jeg, typisk M6

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.239
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Spilte som bare F !! 😁😁

JA!!
    Husker ikke om det var Kai eller Peter som kom på ideen, men resultatet var upåklagelig. sykt bra smekk for veldig lite penger.

Myhre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Antall liker
    186
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk 🤗 nei ingenting er som originalen, de har jeg tegnet selv og er både høyere, bredere og dypere 🙂
    Beregnet du kassevolum/mål ut fra akustiske hensyn - eller estetikk/utseende...?

Myhre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Antall liker
    186
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    2
    Spennende test🤩 jeg går å leker litt med tanken om å bygge ett sett til meg 4 stk c17 i hvert kabinett. Da har man blant annet fått et høyere lydbilde.
    Enda mer spennende....jeg har to stk Dali 104 stående, og ett sett med DXT (og deler til to delefiltre) - så da har jeg jo faktisk 4 stk C17 elementer (har ikke sjekket hvilke utgaver av C17..). Men - bruk av doble C17 fordrer sikkert også endringer på delefiltre ift hva som er opplyst i denne tråden ? Men det kunne jo vært tøft :)

Har smugtittet litt på tråden vedr H2 kloner også, derfor innkjøp to par med 104, for å få flere C17 elementer. Har litt trua på en hornkontruksjon også...

Wkar

Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Antall liker
    117
    Sted
    Sarpsborg
    Enda mer spennende....jeg har to stk Dali 104 stående, og ett sett med DXT (og deler til to delefiltre) - så da har jeg jo faktisk 4 stk C17 elementer (har ikke sjekket hvilke utgaver av C17..). Men - bruk av doble C17 fordrer sikkert også endringer på delefiltre ift hva som er opplyst i denne tråden ? Men det kunne jo vært tøft :)

Har smugtittet litt på tråden vedr H2 kloner også, derfor innkjøp to par med 104, for å få flere C17 elementer. Har litt trua på en hornkontruksjon også...
    Trur det har vært helt rått. Må nok gjøre noe med filteret ja, kan gjerne runde de av mye høyere i frekvens da de ikke trenger å levere bass. Det ordner man med subber. Jeg har også 4 ekstra c17 liggende 😁 kanskje Hornlyd har noen tanker angående filter?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

Det er ingen sammenheng mellom H2 kloner og c17 elementer. Antar du mener h6?

Myhre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Antall liker
    186
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen sammenheng mellom H2 kloner og c17 elementer. Antar du mener h6?
    Ja, du har helt rett - h6. Ref din tråd vedr de. Skulle likt å ha hørt et par av de i Gjerdrum/Oslo området. Men - dette er 104 med DXT tråden, jeg hører heller ‘h6 tråden’ 😊

Ble medlem
    14.03.2022
    Antall liker
    9
    Sted
    Denmark
    Ja, du har helt rett - h6. Ref din tråd vedr de. Skulle likt å ha hørt et par av de i Gjerdrum/Oslo området. Men - dette er 104 med DXT tråden, jeg hører heller ‘h6 tråden’ 😊
    og jeg hører vist mere til i 'original-tråden' eller 'billig-tråden'😊
    Disse så ud og lød som nye, da de blev købt brugt for små penge, for et par år siden. Og de står her endnu, efter mange andre sæt højttalere, i forskellige prisklasser, nye og brugte, har været testet med diverse forstærkere, rør, dacs, pu'er osv. her i vores 30 kvm stue🤪 Andre højttalere spiller bedre ved meget høj volumen og brillerer mere på diverse parametre, for så at boome eller mangle liv eller 'sammenhæng' ved 'hverdagsbrug', dvs efter mange dages lytning og brug. Placeret tæt på bagvæg lige nu, men normalt med mere luft bagud. De fleste andre højttalere, som vi har prøvet, kan ikke matche ved lavere volumen og generelt 'musikalsk'.. Drifteffekt og gode ører hos konstruktøren, er nok to af forklaringerne Tør næsten ikke opgradere dem, selvom komponenter og enheder ikke holder evigt😊
    IMG_20250317_082630.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn