Høyttalere Dali epicon 6 og utfordrere....

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Det ser ut som at mine SA master explorer er på vei ut døren.....,
Har alltid likt epicon 6. Synes de låter bra og meget flott design og finish.
Siden de skal stå i stuen c,")
Ble litt impulsivt hele salget men men.....
Så får å ikke gjøre noe impulsivt igjen......
Har epicon 6 noen utfordrere?
Tenker Max 50 lapper og brukt!
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Det ser ut som at mine SA master explorer er på vei ut døren.....,
Har alltid likt epicon 6. Synes de låter bra og meget flott design og finish.
Siden de skal stå i stuen c,")
Ble litt impulsivt hele salget men men.....
Så får å ikke gjøre noe impulsivt igjen......
Har epicon 6 noen utfordrere?
Tenker Max 50 lapper og brukt!
Det er alltids nok av utfordrere som for eksempel Sonus Faber Olympica 3, Monitor Audio PL200 og Scansonic MB6.
Men det kommer jo ann på dine personlige lydfreferanser hvem du vil like best.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Har sett de høyttalere på nett til salgs ja.... bare hørt pl200 og den matcher ikke epicon 6....sonus Faber og scansonic er sikkert ikke dumme :)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.199
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ville tatt en lytt på Pylon Jasper 25, og de nye Qln modellene virker meget spennende.
Jeg ville ihvertfall sjekket dem ut om det var meg som var i kjøpemodus om dagen...
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Kommer nok ikke utenom Audio physic virgo.
Ø audio er også ett spennende alternativ.

3 forskjellige høyttalere da.
Noe av dette kjennetegner kanskje disse.

Dali epicon= Fyldig og ørevennlig.

Ø audio= Kan spille høyere og litt mere punch.

Audio physics Virgo (flere modeller) Dynamikk og presisjon, dyp bass.

Selvfølgelig avhengig av øvrig utstyr.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
problemet er at det er så mange gode høyttalere i den klassen.....
Men alltid vært noe som har dratt meg mot epicon 6, nydelig design og flott lyd.
Så skal nok til stavanger og sjekke ut et par.
Mine SA master Explorer gikk ut av stuen i dag, så det ble så tomt!
 

JFR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.06.2017
Innlegg
169
Antall liker
114
Ligger noen Persona 3F i Arendal da? Har hatt både Epicon og 3F. Begge er knallgode høyttalere, men Paradigm Persona 3F er mer high end:) Umiddelbare forskjellen var dypere bass, mer detaljer og mye større lydbilde.

Hørte forøvrig på Pylon Jasper 25 hos Mala. Knallgod allround høyttaler som jeg lett kunne levd med:) Behagelig diskant, fyldig mellomtone og tilfredstillende bass. Pent design også - men Epicon 6 er flottere.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I de prisklassene er det svært mye flott man kan få tak i, men dessverre også svært lite objektiv data å forholde seg til. Jeg vet at Dali har fokus på nøytrale høyttalere med fornuftig tonalitet og lav forvrengning. Men det finnes lite målinger av Dali som er tilstrekkelig gode.

Hvis vi tar eksempelet over, Persona 3F, så finner vi de beste dataene som eksisterer; anekoiske målinger utført etter CEA 2034-A-2015 (ANSI) standarden;

Spin - Paradigm Persona 3F raw.jpg


Det man ser her er målinger som ofte korrelerer med "detaljer" og "bass", mer nøyaktig en kraftig økning i nivå fra ca 5 khz og oppover for inntrykk av luft og oppløsning, og en hengekøyekurve med fokus på mer trøkk og futt i øvre bassområdet.
Ellers viser målingen at det er godt forhold mellom on-axis og off-axis lyd (bortsett fra mellom 2,5-5 khz) og stort sett ingen resonanser bortsett fra en peak på 3,5 khz (man ser at det er en resonans fordi samme peaken vises i alle de 4 øverste kurvene).
En høyttaler med artig sprut i bunn og en hump i området mellom 800-1600 hz som kan slå ut i litt pågående lyd eller akkurat passe kompensasjon for den klassiske stereo-dippen som ofte oppstår et sted mellom 1300-1900 hz som følge av kanselleringer mellom de to høyttalerne i stereo.
Noe bred hump for min smak, men siden de to nederste grafene viser at on-axis og off-axis går hånd i hånd i dette området er det ingen problem med litt EQ for å fikse det.

Jeg misliker alle former for stigning i diskanten, men det er en smakssak.

Som sammenligning kan vi ta med en av de høyttalerne som måler best ifølge denne forskningen som standarden er basert på, Revel F228 Be;

Spin - Revel Performa3Be F228Be.jpg


Som man ser er det mer jevnt og smooth, noe som betyr at høyttaleren påfører lite egensignatur til musikken. Dette er ca så godt man klarer å lage passive høyttalere i dag når man har gode nok verktøy tilgjengelig. (Det har Paradigm også som bruker et anekoisk kammer i Canada for utvikling).


Det man umiddelbart ser når man sammenligner grafene, bortsett fra jevnheten, er at Revel har en mer konstant spredning og at det ser ut til at den sprer lyden en del bredere over mesteparten av frekvensspekteret. Det ser man på den nest nederste grafen. Jo mer den stiger fra venstre mot høyre, jo mer direktiv blir høyttaleren etterhvert som frekvensene stiger. På Revel holder linjen seg på 50 dB (konstant spredning) mens Persona har en mer jevn stigning hele veien. Avstanden mellom grafene viser hvor bredt høyttaleren sprer; jo mindre avstand mellom on-axis og off-axis grafene og direktivitetsindeksen og refleksjonsindeksen nederst, jo bredere spredning.

Noen liker mora, andre dattera.

For min del er slike målinger alt jeg trenger å vite, og det er også alt vitenskapen trenger å vite for å kunne spå hvordan høyttalere vil score i blindtester mot hverandre. Pga den ekstreme statistiske sikkerheten (0,86) for hvilken av disse to høyttalerne som vil score best på blind subjektiv testing kan man egentlig si det rett ut at nr 2 er en bedre høyttaler enn nr 1.
Det betyr ikke at alle vil like nr 2 best, men et overveldende flertall vil nok gjøre det.

Dessverre er det slik at den eneste nettsiden som tester høyttalere etter denne standarden i dag er AudioScienceReview, og det er nok fordi testutstyret koster oppunder 700 000 kr.
Beklageligvis har de nettopp startet med slike målinger og det finnes derfor ikke så mange relevante målinger for din del ute på det offentlige nett.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men for fanden, jeg glemte jo å svare på spørsmålet! For det første mener jeg personlig at det estetiske er viktig for totalopplevelsen, spesielt over tid.
Hvis noe tar seg godt ut og gir eierglede vil man også være tilbøyelig til å være mer fornøyd med lyden over tid enn hvis produktet er styggedommen selv.

Så er det jo noe med dette at når man først har plassert noe mentalt i rommet og liker den tanken, så er det vanskelig å gi slipp på det ;)

Dali er kanskje godt egnet å stå i vanlige stuer ettersom en del av modellene er litt forsiktig nedover i bassen. Man slipper kanskje unna litt problemer av den grunn?

Ø Audio er en spennende sak jeg har vurdert selv, men det er på bakgrunn av at mange erfarne ringrever har likt dem. Har aldri hørt dem selv.

Revel er et merke jeg gjerne ville lyttet til på bakgrunn av ekstremt mange topptester, målinger og at det er litt utenfor allfarvei i Norge.

Har alltid likt Focal også, jeg, likeledes med Kef R11. Samme type design som de du nettopp hadde, bare ekstremt raffinert.
 
  • Liker
Reaksjoner: VVV

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Ville tatt en lytt på Pylon Jasper 25, og de nye Qln modellene virker meget spennende.
Jeg ville ihvertfall sjekket dem ut om det var meg som var i kjøpemodus om dagen...
Må nesten bare spørre har du selv hørt Pylon Jasper 25?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Ligger noen Persona 3F i Arendal da? Har hatt både Epicon og 3F. Begge er knallgode høyttalere, men Paradigm Persona 3F er mer high end:) Umiddelbare forskjellen var dypere bass, mer detaljer og mye større lydbilde.

Hørte forøvrig på Pylon Jasper 25 hos Mala. Knallgod allround høyttaler som jeg lett kunne levd med:) Behagelig diskant, fyldig mellomtone og tilfredstillende bass. Pent design også - men Epicon 6 er flottere.
Jeg har også hørt Pylon Jasper 25 bla hos Mala, men min konklusjon ble ganske annerledes enn din.
Og jeg synes den er et godt stykke fra Epicon 6 i lydkvalitet.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Synes for øvrig att også Ø Audio ikke matcher helt Epicon 6 den blir ganske annerledes og har ikke den samme detaljeringen og oppløsningen
selv om jeg synes den spiller morsomt.
 

Lostx9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
98
Antall liker
15
Torget vurderinger
7
Hei, dere sammenlikner nå en høyttaler som koster ny 100000 mot en som koster ny 55000?
Da referere jeg til Epicon mot Jasper.
Det synes jeg blir litt feil, og bruke bruktprisen på den og sammenlikne mot ny pris på den andre?
Men vis Jasper er tilnærmet like bra som Epicon til 100Kkr, så er ikke det dårlig;)
Ø Audio ligger jo på underkant av 80 Kkr ny.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hei, dere sammenlikner nå en høyttaler som koster ny 100000 mot en som koster ny 55000?
Da referere jeg til Epicon mot Jasper.
Det synes jeg blir litt feil, og bruke bruktprisen på den og sammenlikne mot ny pris på den andre?
Men vis Jasper er tilnærmet like bra som Epicon til 100Kkr, så er ikke det dårlig;)
Ø Audio ligger jo på underkant av 80 Kkr ny.
Det var vell egentlig litt av det jeg prøvde å få fram her att Jasper ikke var veldig relevant i det selskapet her uavhengig av att prisen er lavere.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.847
Antall liker
966
xtz? utfordringen er kanskje å finne flere av alternativene brukt...

edit; ser ut som prisen på 80k er pr. stk selv om de andre høyttalerene er solgt som par og de oppgis til €7800 på hjemmesiden. litt av et påslag.
 

Vedlegg

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.284
Antall liker
9.091
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Har sett de høyttalere på nett til salgs ja.... bare hørt pl200 og den matcher ikke epicon 6....sonus Faber og scansonic er sikkert ikke dumme :)
Vis du har likt dine SA så er ikke Sonus Faber noe å trakte etter.. 2 vilt ulike høyttalere.. Som sukker å salt :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.284
Antall liker
9.091
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hei, dere sammenlikner nå en høyttaler som koster ny 100000 mot en som koster ny 55000?
Da referere jeg til Epicon mot Jasper.
Det synes jeg blir litt feil, og bruke bruktprisen på den og sammenlikne mot ny pris på den andre?
Men vis Jasper er tilnærmet like bra som Epicon til 100Kkr, så er ikke det dårlig;)
Ø Audio ligger jo på underkant av 80 Kkr ny.
Ifølge stereo+ er nok ikke den sammenligningen så gal allikevel.. Og pris er nødvendigvis ikke ensbetydende med at dyrere er bedre...
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hei, dere sammenlikner nå en høyttaler som koster ny 100000 mot en som koster ny 55000?
Da referere jeg til Epicon mot Jasper.
Det synes jeg blir litt feil, og bruke bruktprisen på den og sammenlikne mot ny pris på den andre?
Men vis Jasper er tilnærmet like bra som Epicon til 100Kkr, så er ikke det dårlig;)
Ø Audio ligger jo på underkant av 80 Kkr ny.
Ifølge stereo+ er nok ikke den sammenligningen så gal allikevel.. Og pris er nødvendigvis ikke ensbetydende med at dyrere er bedre...
Jeg har akkurat vært på en liten høyttaler test selv for ett mulig bytte, men jeg må dessverre si att prisen ofte henger med lydkvaliteten. Jeg hadde håpet att lydkvaliteten på de rimeligere høyttalerne til 100 k og under kunne hamle opp med de som virkelig spiller bra. Men dessverre det var ett stykke unna sannheten for meg, alle jeg testet over 200 k til 800 k låt langt bedre. Men er enig i
att det er ikke alle dyre som spiler bra.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Men for fanden, jeg glemte jo å svare på spørsmålet! For det første mener jeg personlig at det estetiske er viktig for totalopplevelsen, spesielt over tid.
Hvis noe tar seg godt ut og gir eierglede vil man også være tilbøyelig til å være mer fornøyd med lyden over tid enn hvis produktet er styggedommen selv.

Så er det jo noe med dette at når man først har plassert noe mentalt i rommet og liker den tanken, så er det vanskelig å gi slipp på det ;)

Dali er kanskje godt egnet å stå i vanlige stuer ettersom en del av modellene er litt forsiktig nedover i bassen. Man slipper kanskje unna litt problemer av den grunn?

Ø Audio er en spennende sak jeg har vurdert selv, men det er på bakgrunn av at mange erfarne ringrever har likt dem. Har aldri hørt dem selv.

Revel er et merke jeg gjerne ville lyttet til på bakgrunn av ekstremt mange topptester, målinger og at det er litt utenfor allfarvei i Norge.

Har alltid likt Focal også, jeg, likeledes med Kef R11. Samme type design som de du nettopp hadde, bare ekstremt raffinert.
Neby Hi-Fi førte Revel i en del år så de kunne testet der får noen år tilbake, mener også huske jeg hørte ett par på Oslo Hi-Fi CENTER for en del år siden.
 
M

MarkusH

Gjest
xtz? utfordringen er kanskje å finne flere av alternativene brukt...

edit; ser ut som prisen på 80k er pr. stk selv om de andre høyttalerene er solgt som par og de oppgis til €7800 på hjemmesiden. litt av et påslag.
Å finne disse brukt er en utfordring, spør deg selv hvorfor, så får du svaret. :)

Rimelig sikker på at prisen er 80k for et par, nye.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Har aldri hørt de xtc divine..... Tror nok de hadde falt i smak!
Men synes epicon 6 er mye penere da.....
80 k er uansett uaktuelt!
Skal høre på et par i dag, dersom de er strøkne blir de med hjem :)
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
I de prisklassene er det svært mye flott man kan få tak i, men dessverre også svært lite objektiv data å forholde seg til. Jeg vet at Dali har fokus på nøytrale høyttalere med fornuftig tonalitet og lav forvrengning. Men det finnes lite målinger av Dali som er tilstrekkelig gode.

Hvis vi tar eksempelet over, Persona 3F, så finner vi de beste dataene som eksisterer; anekoiske målinger utført etter CEA 2034-A-2015 (ANSI) standarden;

Vis vedlegget 580555

Det man ser her er målinger som ofte korrelerer med "detaljer" og "bass", mer nøyaktig en kraftig økning i nivå fra ca 5 khz og oppover for inntrykk av luft og oppløsning, og en hengekøyekurve med fokus på mer trøkk og futt i øvre bassområdet.
Ellers viser målingen at det er godt forhold mellom on-axis og off-axis lyd (bortsett fra mellom 2,5-5 khz) og stort sett ingen resonanser bortsett fra en peak på 3,5 khz (man ser at det er en resonans fordi samme peaken vises i alle de 4 øverste kurvene).
En høyttaler med artig sprut i bunn og en hump i området mellom 800-1600 hz som kan slå ut i litt pågående lyd eller akkurat passe kompensasjon for den klassiske stereo-dippen som ofte oppstår et sted mellom 1300-1900 hz som følge av kanselleringer mellom de to høyttalerne i stereo.
Noe bred hump for min smak, men siden de to nederste grafene viser at on-axis og off-axis går hånd i hånd i dette området er det ingen problem med litt EQ for å fikse det.

Jeg misliker alle former for stigning i diskanten, men det er en smakssak.

Som sammenligning kan vi ta med en av de høyttalerne som måler best ifølge denne forskningen som standarden er basert på, Revel F228 Be;

Vis vedlegget 580557

Som man ser er det mer jevnt og smooth, noe som betyr at høyttaleren påfører lite egensignatur til musikken. Dette er ca så godt man klarer å lage passive høyttalere i dag når man har gode nok verktøy tilgjengelig. (Det har Paradigm også som bruker et anekoisk kammer i Canada for utvikling).


Det man umiddelbart ser når man sammenligner grafene, bortsett fra jevnheten, er at Revel har en mer konstant spredning og at det ser ut til at den sprer lyden en del bredere over mesteparten av frekvensspekteret. Det ser man på den nest nederste grafen. Jo mer den stiger fra venstre mot høyre, jo mer direktiv blir høyttaleren etterhvert som frekvensene stiger. På Revel holder linjen seg på 50 dB (konstant spredning) mens Persona har en mer jevn stigning hele veien. Avstanden mellom grafene viser hvor bredt høyttaleren sprer; jo mindre avstand mellom on-axis og off-axis grafene og direktivitetsindeksen og refleksjonsindeksen nederst, jo bredere spredning.

Noen liker mora, andre dattera.

For min del er slike målinger alt jeg trenger å vite, og det er også alt vitenskapen trenger å vite for å kunne spå hvordan høyttalere vil score i blindtester mot hverandre. Pga den ekstreme statistiske sikkerheten (0,86) for hvilken av disse to høyttalerne som vil score best på blind subjektiv testing kan man egentlig si det rett ut at nr 2 er en bedre høyttaler enn nr 1.
Det betyr ikke at alle vil like nr 2 best, men et overveldende flertall vil nok gjøre det.

Dessverre er det slik at den eneste nettsiden som tester høyttalere etter denne standarden i dag er AudioScienceReview, og det er nok fordi testutstyret koster oppunder 700 000 kr.
Beklageligvis har de nettopp startet med slike målinger og det finnes derfor ikke så mange relevante målinger for din del ute på det offentlige nett.

Stakkars Coolio fikk lite respons på innlegget hehe. Men interessant, betyr det at det vil komme mer og mer slike av gamle brukte høyttalere? eller kun av nye framover? Ligger vel ikke noe slik data ute for Palladium?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kommer an på hva folk sender inn til Amir. Han opererer uavhengig av reklame og sponsorer, så er avhengig av at privatpersoner sender inn høyttalere til ham for test.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Gratulerer med gode høyttalere ihvertfall! Regner med du blir å beholde de en stund. :)
Hvilken forsterker kjører du på de?
De er kjente for å vokse med forsterkeren, de har veldig liten forvrengning og et veldig tykt og sterkt kabinett med lite egenresonans.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg har emotiva xpa dr2 som gir 550w i 8 ohm, så får nok strøm. Og det høres på bassen!
Rotel rc1590 som pre..... Der er det nok en del mer å hente....
Kjører HB52 sine xlr og ht kabler c,")
streamer tidal fra en Lenovo mediapc :)
 

HiFiAmatør

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
9
Antall liker
1
Gratulerer med Epicon! Brukbar finish på disse😅
Har du gjort noen erfaringer på dypbass enda? Tenker på under 35Hz som de er oppgitt til som nedre område. Det jeg funderer på er hvor langt ned går de, og hvor mye har elektronikken eller andre forhold å si i forhold til hvor dypt de går? Jeg spør fordi jeg også har epicon, og ønsker at de spilte en del dypere enn de gjør. Og hva kan man da endre i oppsettet for om mulig å oppnå dette?

mvh
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nydelige saker, gratulerer!
HiFiAmatør; dypbassen er stort sett romrelatert. Det vil si at man kan være heldig med stående bølger (romresonans som følge av dimensjoner på rommet hvor noen frekvenser blir ekstremt forsterket av at lydbølgene forsterker hverandre mellom veggene) i forhold til høyttalerens avrulling og der man sitter.

Man kan være uheldig og få kanselleringer isteden og da vil man føle at lyden og trykket forsvinner.

Forutsatt at høyttalerne spiller dypt nok er dette er i sin helhet et akustisk problem og kan kun løses ved å flytte på høyttalere, lytteposisjon eller ved å forandre de akustiske forhold med feks bassfeller eller å inkludere flere lydkilder (subwoofer(e) plassert på andre steder enn høyttalerne.

Jeg ville startet med å spille noen basstoner og vandret rundt i stuen for å se hvordan lyden forandrer seg og sett på muligheten for å endre lytteposisjon og plassering av høyttalerne.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Blir svært forundret om de ikke går under 30.... Men skal sjekke i kveld :)
Men emotivaen har plenty med krefter og rommet mitt er bra på bass c,")
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Blir svært forundret om de ikke går under 30.... Men skal sjekke i kveld :)
Men emotivaen har plenty med krefter og rommet mitt er bra på bass c,")
Jeg blir vell heller forundret vis de går under 30. Det har man for øvrig heller ikke mye bruk for. Det som er mest
interessant er vell heller att man har litt db output til litt under 40 så man kjenner det trøkker litt.
Og skal man klare det under 40 trengs som regel langt større elementer enn 6.5".
Kjører man på med ett par 12" sub hjelper det som regel betraktelig.
 

HiFiAmatør

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
9
Antall liker
1
Takk for tipsene! Det skal prøves.
Er det noen som vet om egnet album med frekvensbestemte toner (tidal eller spotify)?
 

HiFiAmatør

Medlem
Ble medlem
17.04.2020
Innlegg
9
Antall liker
1
Begynte å bli greit på 30 kanskje.... 32 var det vertfall. Noe rundt der....
Det er også min erfaring med Epicon 8. Når jeg sammenligner med mitt B&O H9i headset, så går de vesentlig lavere. Jeg syns det egentlig er litt kjipt, med høyttalere som er så fantastiske på alt annet.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg trodde oppriktig talt både Epicon 6 og 8 glatt gikk til 25hz i de aller fleste rom .... men er de såpass late at de trenger sub-støtte?
 
Topp Bunn