oyvindl85
Hi-Fi freak
Litt OT blir det vel alltid Må vel være lov. C1 mangler langt fra dypbass sånn sett. De er tyngre og større i bassenBeklager så mye at dette er litt OT. Men som et lite skudd i blinde sånn som jeg kjenner mine egne Dynaudio 52SE ville jeg tro at Plinius SB301 ville vært en litt morsom match på C1. Evt Hiato integrert som ligger på brukten nå, men Hiato har jeg ikke hørt.Jo det er min erfaring også. Jo mer kraft/strøm amoen yter, jo mer kontroll fra start. Men med C1 sine 4 ohm så klarerDu kunne lagt pengene fra Daliene + salg av Bladelius i ny amp i stedet Men alt henger sammen, det spørs jo hvor høyt man spiller også.Jo kanskje det Men skal ha rimelig greit kraftverk for å doble den reelle effekten til Thor MK-III tror jeg.
Og da koster ting litt etterhvert. Vet ikke helt hvilken amp som kunne være ok. Måtte til nød vært en annen
integrert sak. Men helst og med dac. Vil ha minst mulig bokser og ledninger Da er Hegel sin H360 kanskje
et alternativ. Eller Devialet, men da koster det skjorta (og litt til) Time will show. Alternativet er og en
annen amp til Daliene for å høre hvordan det blir. Vi får se...
Men min erfaring er at en kraftigere forsterker også spiller bedre ved mer moderate lydtrykk hvis man har litt strømkrevende høyttalere.
Dynamikk, slagkraft og ro i lydbildet er typiske forbedringer.
Thor MkIII å pumpe 340 strømsterke watt. Den har en trafo på 1800VA, 80.000Uf kondensatorer. Så vet ikke helt hva
jeg skulle handlet, uten å ta HELT av økonomisk, for å matche den. C1 er vel oppgitt til 170 watt power handling, nominell.
Men klart det finnes både kraftigere og bedre. Men hvor stopper man He he.. I denne hobbyen aldri, forresten
Plinius-en skur på litt ekstra i bunnen som ville tvingt mer dypbass ut av C1. Et villdyr når det kommer til dynamikk og ville frisknet opp toppen litt. Kult på f.eks gitar og sanger som kan låte litt kjedelig låter mer rått med Plinius.
Det lille jeg har hørt av Epicon 2 (og de andre Epicon som jeg har hørt mer på) så tror jeg at den samme Plinius ville vært en dårlig match.
Mine egne blokker blåser mye liv i Dynaudio-ene også, men der tør jeg banne på at de ville vært vesentlig bedre på Epicon 2 enn C1.
Men det er ikke akkurat synd på deg med dette luksusproblemet, jeg kunne tenkt meg begge selv
enn Epicon. Men Epicon tar igjen med å gjengi hele registeret utrolig definert og med litt mer punch. Det gjør den
ganske likandes sånn sett. Men Dynaudio er litt tyngre i lyden hele veien. Det syns jeg alltid de har vært.
Men er og en ting jeg liker ved dem. For de blir aldri slitsomme å lytte til. Faktisk er Contour S1.4 LE den modellen
jeg har hatt som var mest frisk og punchy i spillestilen. C1 ble litt mer laidback igjen.
Så mulig de eldre modellene er mer rund i lyden enn de nyere. Jeg har vel forsåvidt et luksusproblem ja
Men jeg ønsker ikke sitte med begge parene da dette står i stua. Kan ikke la to par stå der i evighet.
Nå får jeg straks tilbake min HEgel H160 som jeg ønsker å teste på begge parene oggå siden anledningen
byr seg. Jeg ønsker meg aller helst en intergrert forsterker med dac. Grunnet minst mulig bokser, ledd og kabler.
Men takker for tips om forsterkere. Skal ta det med meg videre