DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg dere er
    1: Jålete
    2: Historieløse


    Svaret er selvsagt 909! (evt 109, men skumopphengene de brukte har garantert gått i oppløsning for lenge siden)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Nærmer vi oss en fornying av Epicon-serien etter hvert? Den kom vel for en 6-7 år siden og Dali har vel kommet rundt det meste av modellspekteret nå. Epicon er noe av det beste jeg har hørt av betalbare høyttalere, uten at jeg har hørt så veldig mye. Men i direkte sammenligning (butikkdemo) med Bowers dro Dali det lengste strået med en bedre oppløst topp. Det er lite Epicon i omløp som brukt, om det er fordi det er solgt forholdsvis lite eller at folk er så fornøyde at de blir værende, vet ikke jeg.

    Vet ikke helt hva som skulle trenge forbedring da, for meg står Epicon veldig fullendt, både teknisk, utseendemessig og klangmessig. Men jeg har altså ikke hørt de over tid i hjemmemiljø og med mer variert musikk, så det kan jo være noe å hente for alt jeg vet.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Er det forskjell på elementene i Dali 350 og 450? Jeg tenker på bass/mellomtone.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Den gang da ble jeg solgt da jeg hørte 450. Så jeg gikk likegodt å kjøpte 850..!
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    576
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Noreg
    Jeg renoverte ett par 850 i fjor. Manglet skjema på delefilterene og sendte forespørsel til Dali om dette. Ett par dager senere fikk jeg mail fra Lars Jørgensen, produktsjef hos Dali, som beklaget sen tilbakemelding, men han hadde funnet det jeg trengte og sendte meg skjemaet. Veldig god kundeservice. Dali 850 er i daglig bruk her.
     
    Sist redigert:

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har klart å "brenne opp" samtlige basselementer på mine Dali Helicon 400.
    Å fikse de brente spolene er vel ikke mulig?

    Nye elementer er så dyre at det ikke lønner seg.
    Hørte da med Dali om de kunne komme med spesifikasjonene på elementene slik
    at jeg kunne eksperimentere med noen billigere elementer, men det nektet Dali å gjøre.

    Lurer derfor på om noen av dere vet om noen 6.5 " elementer som kan passe sånn nogenlunde?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ja det lille jeg har brukt den. Hadde den på kontoret men det passet svært sjelden å bruke den, har nettopp tatt den hjem. Virker solid laget og fant nettopp ut at den også er laget slik at det er lett å skifte batteri, dvs den er laget for å vare litt. Den er veldig "korrekt" i lyden og passer nok ikke de som bare er opptatt av bass.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kjøpte meg Dali Mentor 2 i kveld. Disse er vel over 10 år. Ble mektig imponert. Disse er seriøst bra. Første Dali høyttalere jeg har i mitt eie. Kjenner at det blir hardt å gå å legge seg. Har hørt disse når de kom ut. Ble veldig imponert da og tenkte at sånne skal jeg ha en gang.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Mentor serien er knallhøyttalere, tror jeg har hatt tre sett med M6 og Vokal inn og ut her siste årene. Gode priser på brukten.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har 200 løk liggende til brukte høyttalere?

    s-l1600.jpg


    Disse er i følge selger ganske unike. Tekst fra annonsen:

    Factory MASTER = This is the MEGALINE pair Peter Lyngdorf sent to the USA when he went to TacT.
    This MEGALINE was impeccably balanced and Driver Matched. Usually these Masters never leave the factory. But the owner of DALI, (and many other Audio Companies), had this perfectly matched Master Sent to the USA for his own use.
    It comes with a Factory Only passive crossover (not sold to the public.) This factory crossover was shipped back to the DALI factory in Norager to have the Sub out terminals activated. They also re-calibrated everything (nothing to re-calibrate, actually).

    ps. Have letter from Mrs. Lyngdorf verifying provenance.


    https://www.ebay.com/itm/352571820299
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Er det noen som vet om et erstatningselement til Dali Suite 2.5, jeg har vært i kontakt med Hifiklubben, men de kunne dessverre ikke hjelpe meg.

    Mvh

    Kenneth Gyran
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Så ett par kommentarer her om dagen som fikk med til å stusse.

    "Er noe fra dali noensinne et varp?" og

    "Har hatt to par med dali jeg og aldri mer .... ville ikke tatt i de der med en 2 meter lang kjepp engang"

    Disse kom rett etter hverandre av forskjellige personer.

    Har DALI ett dårlig rykte eller er det bare øvre klasse som kjører Bentley som uttaler seg om Audi her? (ja dårlig eksempel da det er samme konsern men dere skjønner hvor jeg vil)

    Har hatt noen Dali 104 i bruk for noen år siden og jeg kan ikke påstå det var noen dårlig høyttaler, men fikk kanskje litt DIY følelse da det bare var ett sponplate kabinett med vifa elementer. Dengang var vifa ett merke som man fant i ljudiakatalogen. Dette er jo sikkert 20 år siden da. Hvordan er dagens Dali?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en gang i tiden et par Dali Ikon 7 som ble testet med Almarro 318b pluss en rimelig eldre Marantz cd spiller , skulle gjerne ha hørt dette igjen da minnet har brent seg rimelig godt fast :) party nivå kunne du bare glemme selvsagt var vel kun 2x18w til rådighet som holdt lenge til normalt lytte nivå kjellerdyp bass , smør mellomtone med masse rom info detaljer vokalen var outstanding nydelig oppløst diskant ( ekte lyd i min bok ) t.o.m U2 låt helt supert ( skal ikke være mulig i følge enkelte hehe )
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Så ett par kommentarer her om dagen som fikk med til å stusse.

    "Er noe fra dali noensinne et varp?" og

    "Har hatt to par med dali jeg og aldri mer .... ville ikke tatt i de der med en 2 meter lang kjepp engang"

    Disse kom rett etter hverandre av forskjellige personer.

    Har DALI ett dårlig rykte eller er det bare øvre klasse som kjører Bentley som uttaler seg om Audi her? (ja dårlig eksempel da det er samme konsern men dere skjønner hvor jeg vil)

    Har hatt noen Dali 104 i bruk for noen år siden og jeg kan ikke påstå det var noen dårlig høyttaler, men fikk kanskje litt DIY følelse da det bare var ett sponplate kabinett med vifa elementer. Dengang var vifa ett merke som man fant i ljudiakatalogen. Dette er jo sikkert 20 år siden da. Hvordan er dagens Dali?
    Reagerte på akkurat det samme, har likt de Dali jeg har hatt jeg ivertfall. Har ikke hørt noe fra de siste årene men. Det er kanskje ikke stuerent med Hifiklubben høyttalere her inne ? Ser ikke bortifra att jeg kommer til å ha Dali en gang i fremtiden også, kunne ivertfall tenkt meg de omtalte MS4.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Dali hadde nok et dårlig rykte på elementer de brukte på 90-tallet og før det. Eksakt hva vet jeg ikke helt, men var snakk om noen sprengte/brente elementer.
    Men etter de startet med seriene som nylig er gått ut så synes jeg de har spillt utrolig bra, og utseende holder ikke tilbake noe heller IMO.
    Til musikken jeg hører så vet jeg ikke om noe annet jeg heller kunne ha tenkt meg.
    Alltid noen som vet bedre enn andre og rakker ned på noe for å fremstå med noe bedre selv, jeg ville ikke brydd meg om slike teite kommentarer som den i godt-kjøp tråden som det er snakk om.
    Kos dere med høyttalerne, Dali er et varp uansett synes jeg. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ettersom det ble tatt opp et sitat jeg hadde skrevet kan jeg jo omtale det, jeg har hatt både Dali Mentor 5 og Helicon 400 og jeg har aldri vært så misfornøyd med noe hifi-produkt som akkurat de to høyttalerparene, skiftet til høyttalere som kostet det samme og nærmest alle problemene jeg hadde med daliene forsvant .... kan jo nevne plasseringsproblemer, bassproblemer, sære på elektronikk, lite dynamikk, mine helicon 400 spilte ikke på forholdsvis strømsterke forsterkere, slukte ikke alt av musikk, funka meget dårlig uten spikes og hardt underlag (steinflis/helle). Kunne absolutt ikke sette de hvor som helst å få en smakebit av lyden i de, i mine øyne/ører en skikkelig problemhøyttaler, kjøper ikke høyttalere for å søke optimal plassering og forsterker. Med andre ord så var det en høyttaler jeg aldri fikk til, og endte med å selge den, leste litt rundt før jeg solgte de og skjønte at dette ikke var noe ukjent fenomen med akkurat disse høyttalerne.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ikkje eigd Dali sjølv, men har testa eit lite utval. Mitt generelle inntrykk er at Dali lagar gode ting til prisen, og har ingen innvendingar når det gjeld lydkvalitet eller design. Når det gjeld korleis byggekvaliteten er, og kor godt dei held seg over tid, har eg ingen direkte observasjonar, men veit i det minste om eit sett 107 som spelar utmerka etter 20 år
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Jeg tror Dali er akkurat så bra at de med høyttalere til 10x prisen føler at de må "snakke ned" Dali i et førsøk på å endre styrkeforholdet.
    Jeg liker lydbildet i Dali og alle jeg har hørt låter bra.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom det ble tatt opp et sitat jeg hadde skrevet kan jeg jo omtale det, jeg har hatt både Dali Mentor 5 og Helicon 400 og jeg har aldri vært så misfornøyd med noe hifi-produkt som akkurat de to høyttalerparene, skiftet til høyttalere som kostet det samme og nærmest alle problemene jeg hadde med daliene forsvant.
    Var det MK1 versjonen av Helicon? Disse hadde noen med problemer på diskanter/delefilter, sikkert ofte pga. For svake forsterkere som ble pushet for hardt. Hadde MK2 versjonen selv (forskjellen lå i forbedret diskanter pg delefilter) og egentlig aldri vært så fornøyd i forhold til pris. Hadde laminat på betonggulv og strømsterk forsterker og lyden var meget god og mange på besøk ble overaska over klarheten på lyden. De krever litt plass bak også har de bånddiskant, så øret må være i lyttehøyde med diskanten (noe som ikke er unikt med Dali). Kresen på elektronikk er de heller ikke da de er nøytrale, så det er lett å få tilpasset lyden man ønsker med elektronikken. Jo kraftigere forsterker man har jo mer vokser de lydmessig er min erfaring.
    Men hverken Mentor 5 eller Helicon er noe disko/party høyttalere, det skal nevnes. Da trenger man heller noe Cervin vega eller noe i den duren. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ettersom det ble tatt opp et sitat jeg hadde skrevet kan jeg jo omtale det, jeg har hatt både Dali Mentor 5 og Helicon 400 og jeg har aldri vært så misfornøyd med noe hifi-produkt som akkurat de to høyttalerparene, skiftet til høyttalere som kostet det samme og nærmest alle problemene jeg hadde med daliene forsvant.
    Var det MK1 versjonen av Helicon? Disse hadde noen med problemer på diskanter/delefilter, sikkert ofte pga. For svake forsterkere som ble pushet for hardt. Hadde MK2 versjonen selv (forskjellen lå i forbedret diskanter pg delefilter) og egentlig aldri vært så fornøyd i forhold til pris. Hadde laminat på betonggulv og strømsterk forsterker og lyden var meget god og mange på besøk ble overaska over klarheten på lyden. De krever litt plass bak også har de bånddiskant, så øret må være i lyttehøyde med diskanten (noe som ikke er unikt med Dali). Kresen på elektronikk er de heller ikke da de er nøytrale, så det er lett å få tilpasset lyden man ønsker med elektronikken. Jo kraftigere forsterker man har jo mer vokser de lydmessig er min erfaring.
    Men hverken Mentor 5 eller Helicon er noe disko/party høyttalere, det skal nevnes. Da trenger man heller noe Cervin vega eller noe i den duren. :)
    Det var mk1, ja. Jeg gidder ikke å forklare meg for deg, det låt dritt her og sånn er det. ;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har hatt Ikon 7 og Helicon 400, begge mk1, likte de godt begge to. Ikke inntrykk av att noe var vanskelig med de.
     

    Extratyggis

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2016
    Innlegg
    21
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandefjord
    Hadde Dali Rubicon 8 tidligere, med Devialet D200 var dette noe av det bedre jeg har hørt. Lite dynamikk er vel akkurat det motsatte av hva jeg opplevde.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har hatt Ikon 7 og Helicon 400, begge mk1, likte de godt begge to. Ikke inntrykk av att noe var vanskelig med de.
    Jaha? Jeg opplevde de små Mentor 5 som vesentlig sprekere enn Helicon 400, hadde ikke alle "problemene" som Helicon hadde heller. Krevde dog litt forsterkere Mentor 5 også, men Mentor 8 har jeg trua på. Skulle jeg kjøpt igjen noe fra Dali ville det blitt Mentor 8 ;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har hatt Ikon 7 og Helicon 400, begge mk1, likte de godt begge to. Ikke inntrykk av att noe var vanskelig med de.
    Jaha? Jeg opplevde de små Mentor 5 som vesentlig sprekere enn Helicon 400, hadde ikke alle "problemene" som Helicon hadde heller. Krevde dog litt forsterkere Mentor 5 også, men Mentor 8 har jeg trua på. Skulle jeg kjøpt igjen noe fra Dali ville det blitt Mentor 8 ;)
    Om noe var vanskelig så måtte det være at de krever krefter da :) Men det er jeg vant til med alle de gammle Infinity jeg har/hatt.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.935
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Suglet fælt på 80 tallet etter disse men måtte ta til takke med Dali 18 :)

    mvh
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Tror jeg aldri har sett dem på brukten. Kunne vært morro å ha hørt dem igjen. Krever nok en god og sterk forsterker for å låte bra men antar at den har stor morrofaktor.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har hatt Ikon 7 og Helicon 400, begge mk1, likte de godt begge to. Ikke inntrykk av att noe var vanskelig med de.
    Jaha? Jeg opplevde de små Mentor 5 som vesentlig sprekere enn Helicon 400, hadde ikke alle "problemene" som Helicon hadde heller. Krevde dog litt forsterkere Mentor 5 også, men Mentor 8 har jeg trua på. Skulle jeg kjøpt igjen noe fra Dali ville det blitt Mentor 8 ;)
    Om noe var vanskelig så måtte det være at de krever krefter da :) Men det er jeg vant til med alle de gammle Infinity jeg har/hatt.
    Men mener du at krell kav300il biampa med en nad s200 ikke er nok til helicon 400? Høres rart ut .... kan liksom ikke tro de spilte såpass dårlig på grunn av feil i filter etc heller, ble nå solgt til en kar i Polen for to år siden og jeg har ikke sett meg tilbake etter de siden. Spiller uansett på noe bedre i dag, så hva angår helicon 400 så er den saken ferdig for min del, men at mine ikke fikk nok krefter har jeg vondt for å tro ....
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det er underdimensjonerte motstander i delefilteret på de. På mine var de brent så jeg oppgraderte de. Mulig de ikke var helt gode på dine også.
    Har bilde en plass men fant ikke nå. Men anbefaler de med mk1 å se på motstandene i filteret.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt det meste av nyere Dali her, Zensor, Ikon, Mentor, Helicon Mk1 og 2, Euphonia, Rubicon og Epicon. Den ene mer fantastisk enn den andre, var mest fornøyd med Helicon 800Mk2. Det er smak og behag, ikke alle liker for mye detaljer i toppen. Og ofte får de får lite effekt og blir matchet med feil forsterker. Plassering er og viktig, da med hensyn til om det er bassport foran eller bak. Større Dali liker god avstand til veggen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er underdimensjonerte motstander i delefilteret på de. På mine var de brent så jeg oppgraderte de. Mulig de ikke var helt gode på dine også.
    Har bilde en plass men fant ikke nå. Men anbefaler de med mk1 å se på motstandene i filteret.
    Mener at jeg har hørt (her inne) og sett noen bilder av dette, trodde ikke det var deg men .... det ble påstått at det gjorde underverker med lyden. Jeg kommer ikke til å bli noe dali-eier uansett da mine "fantasier" ikke står seg mot noe kommersielt, det nærmeste jeg kommer er linjekilder eller elektrostater. Dali har en for lys klang for min del og det er det lite å få gjort med. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn