Høyttalere Dali Rubicon 2

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Jeg var innom Hifiklubben i dag for å høre på B&W CM6s2 men likte ikke denne noe særlig.
Selgeren koblet da opp disse Rubicon2 i stedet og jeg ble veldig positivt overasket. Dette var kvalitetslyd.
De var også flotte å se på og virket særdeles godt sammensatt. Bilder yter ikke disse konstruksjonene rettferdighet.
Kostet litt mindre enn B&W. 14000 for paret for Rubicon.

Lyden var betydelig tightere enn B&W. Det spilte dynamisk og rytmisk. Flott sammenheng i lyden. Åpent og klart lydbilde.

Er det flere av dere som har fått lyttet til disse? Hva synes dere i så tilfelle? Noen som har kjøpt disse og som har benyttet dem over tid?

Dali-Rubicon-2-totaal-2.jpg

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ringte klubben i Ålesund ang.CM 6 s2,og der kunne de opplyse om at den ikke kom inn til demo før i slutten av november.Litt rart ettersom den nå er i andre butikker.Men denne nye Rubicon er vel så interessant.Har et par Mentor 1 som er fabelaktige i diskanten,men mangler litt i bassen.Får ta meg en tur og sjekke ut de nye høyttalerene en av dagene.

mvh.s,

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Ja, det vil jeg anbefale. De var virkelig gode. Jeg kunne helt klart levd med dem.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Kjenner jeg må gå en ekstra runde pga fabrikatet. Navnet Dali har liksom aldri helt fått saftene til å renne.

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Kjenner jeg må gå en ekstra runde pga fabrikatet. Navnet Dali har liksom aldri helt fått saftene til å renne.
Det kan vel skyldes mer snåle reklamer og butikker hos klubben fremfor kvaliteten på produktene? Hører du Epicon bør det egentlig bli klamt både her og der... ;)

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Antall liker
3.534
Torget vurderinger
3
Fikk høre litt på Rubicon 2 i dag. Kari ble selvsagt satt på , uoppfordret, men ble en positiv opplevelse det, stemmen hennes gjenga di meget bra.
Fikk høre litt på miles, og igjen positivt, rytme og driv og en ikke for ivrig diskant, avrundet etter mine ører.
tror de må lånes hjem en gang og testes mot mine mentor 2

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
Festus har du hørt mentor menuet? Har du i tilfelle noe formening om spranget mellom menuet og rubicon? Har nettopp mottatt menuet her, tenker å bytte til Rubicon. Evt. andre som har sammenlignet disse to?

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Antall liker
3.534
Torget vurderinger
3
har ikke hørt på menuet, men de får da gode kritikker. har du mulighet, ta en lytt på Rubicon.
av dali er det mentor 2 , mentor 6 jeg har prøvd her hjemme til nå.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
mentor 6 har jeg hatt selv, fikk ikke helt til balansen i mitt lytterom med den. Har Rubicon 2 "nesten" i bestilling fra hifiklubben nettbutikk, er egentlig fornøyd med menuet (i par med to subwoofere) ja menuet får kjempekritikker, allikevel rubicon lovprisingen i what hifi overgår jo det meste, nesten så den sprenger karakterskalaen :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Valget her står mellom Guru QM10mk2 og Dali Rubicon 2. Har Guru hjemme nå og får Rubicon hjem til test snart, så da får jeg testet dem side om side.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
Spennende SOEDAL, har satt min bestilling av rubicon i "bero", koser meg nå med menuet selv om de var tenkt som bak ht. i ett "alt i ett" oppsett. Regner med du skriver litt om inntrykk sånn etterhvert.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Jeg kan ihvertfall si at her hos meg, i det lille rommet spiller Rubicon ringer rundt Guru.
Bassportene måtte blokkeres for å redusere bassnivået og de måtte ha en friere plasssering enn Guru.

Disse Daliene har noen spesielle kvaliteter. Jeg opplever dem som dynamiske og friske som PMC men med et diskantnivå bedre egnet til lytting på kortere avstand.
Jeg gjenkjenner mye i beskrivelsen hos What Hifi. Dette er høyttalere som er veldig gode på rytmisk driv og dynamikk. Stemmegjengivelsen er meget god, og lyden oppleves helstøpt og harmonisk. Lyden er ganske konsistent ved varierende lydtrykk.
De gjør det interessant å spille musikk. En kompis som var innom her i kveld beskrev lyden som "kul". Jeg kan være enig i den beskrivelsen. Det låter gøyalt og tight, kraftfullt og vakkert. Jeg vil tro at Quad Elite forsterkersettet også har kvaliteter som skinner gjennom her med sin lekne spillestil og åpne lyd kombinert med tight bass.

At jeg skulle få så god lyd i det lille rommet på kun 3x3meter hadde jeg aldri trodd.
Dette var overaskende og ikke så rent lite morro.

Sist redigert:

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
Dette var morro å lese, da blir det nok å prøve ut ett par Rubicon 2 litt etterhvert.

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Veldig enig med soedals beskrivelse. Hørte 2erne i helgen og ble overrasket. Selv i et stort rom spilte disse småtassene med en utrolig bredde, detaljer og rytme. Jeg er faktisk ikke lenger motstander av stativhøyttalere i stuen etter å ha hørt disse (og Epicon 2 for den saks skyld).

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Antall liker
3.534
Torget vurderinger
3
IMG_03431.jpg
Rubicon på hjemlån. Savnet umiddelbart bånd diskanten til mentor 2, men etter timers lytting sitter jeg igjen med et positivt intrykk.
Høyttalere som er lette og like, diskanten stikker seg ikke ut . ikke svett i øra etter timers lytting.
Virket som lett last for mine rørforsterkere.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Hørte disse på Klubben i Drammen igår. En kort lytteseanse men positivt inntrykk av disse småtassene.
Ikke umulig at disse havner i min lille kjellerhule!!
sonos playbar innkjøpt til tv'n i stua. Smertefri innstallasjon og overgår tv lyden med høye kneløft.
Mor i huset er veldig fornøyd.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Fortsatt imponert over disse høyttalerne. Skikkelig kruttpakker med stor klarhet.
Elementene lages av Dali. Chassiset til bass/mellomtonen er skikkelig gjennomført som dere ser.

Dali-Rubicon-8-Tiefmitteltoener-ausgebaut2.jpg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Har dere inntrykk at Dali trenger lang innspilling? Jeg syntes min Epicon senter ikke blomstret før den hadde fått noen hundre timer.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Etter et par låter på 2'erene resulterte i bestilling av LCR, modellen mellom 2 og 5. Merk at bestykningen er mer lik storebroren enn lillebroren (bånddiskant), dog mindre kasse..
High gloss white tar seg forøvrig godt ut :)

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Det kan vel skyldes mer snåle reklamer og butikker hos klubben fremfor kvaliteten på produktene? Hører du Epicon bør det egentlig bli klamt både her og der... ;)
Går nok på personlig smak. Det jeg har hørt av Epicon serien (2, 6 og 8 ) har ikke fristet til å teste hjemme, mens andre er henrykt over de.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Etter et par låter på 2'erene resulterte i bestilling av LCR, modellen mellom 2 og 5. Merk at bestykningen er mer lik storebroren enn lillebroren (bånddiskant), dog mindre kasse..
High gloss white tar seg forøvrig godt ut :)
Artig! Hadde vært hyggelig hvis du hadde lagt ut noen inntrykk av høyttalerne her på sentralen når du har fått testet dem.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.178
Torget vurderinger
1
Jeg synes også de virker veldig spennende.

Kromos

Fersking
Ble medlem
02.01.2015
Antall liker
0
Hei!

Jeg skal ha nye front høyttalere til stua. Jeg har vært å hørt på rubicon 2 og må si de imponerte stort. Har lurt litt på mentor 6 også, men har ikke hørt de. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe nye rubicon 2 eller brukte mentor 6. Noen som har noen vise ord?

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Hei!

Jeg skal ha nye front høyttalere til stua. Jeg har vært å hørt på rubicon 2 og må si de imponerte stort. Har lurt litt på mentor 6 også, men har ikke hørt de. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe nye rubicon 2 eller brukte mentor 6. Noen som har noen vise ord?
I mine ører er de knapt sammenlignbare. Mentor virket som en partyløve i forhold, mens Rubicon blir atskillig mer raffinert. Mao mer detaljer og presisjon over hele registeret på Rubicon.

Kromos

Fersking
Ble medlem
02.01.2015
Antall liker
0
Nå har jeg valget mellom 4år gamle strøkne b&w cm8 og dali rubicon 2! What to do????

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Jeg vet ikke om dette er sammenlignbart, men jeg har hørt cm8 mot Epicon 2, jeg likte uten tvil epicon best!
Nå er det også en dyrere høyttaler, men generelt så likte jeg spillestilen til Dali bedre.

TOH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2012
Antall liker
45
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Var og hørte disse for noen uker siden. Pga. tidsmangel ble det kun en låt, men
det var dessverre nok til at jeg ikke satser penger på disse.
Hørte Jack White med Love Interrupted og her var ikke oppløsningen på plass.
Kom en annen kar inn i rommet og han var enig i at lyden var hard.

Har hørt disse en gang før og da ble jeg meget imponert (uten at jeg fikk velge musikk).

Kromos

Fersking
Ble medlem
02.01.2015
Antall liker
0

Har hørt disse en gang før og da ble jeg meget imponert (uten at jeg fikk velge musikk).
Hvem hørte du? Cm8 eller rubicon 2?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1
Er de laget i Kina? Det ser sånn ut.

marius markusen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
153
Sted
oslo
Torget vurderinger
3
noen som har erfaring med rubicon/andre dali høytalere mot hegel forsterkere?

har en hegel H80 lurer litt på dali rubicon 5.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
Da har mine nyinnkjøpte Dali Rubicon 2 fått vel 70 timer på seg. Nydelig lyd nå etter en litt skremmende start hvor diskanten særlig hørtes ut som dizsszzkant. Nå er det oppløst og silkemykt, 29mm diskant trenger tydeligvis noen timer. Merket bedringen etter ca 25 timer, nå låter det fantastisk. Vil si at What hifi har sine ord i behold når det gjelder disse HT, og mere til. Ikke de billigste på markedet men for meg i mitt oppsett value for money.

marius markusen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
153
Sted
oslo
Torget vurderinger
3
mye det samme her bare at det rubicon 5,riktig nok en bånddiskant i tillegg,men den diskanten og mellom tonen blir bare bedere og bedere etter som timene går :-D
synes rythmisk den henger godt med og.
eneste broblemet mitt er at rommet er på kanten lite så de kan spille litt stort til tider.
er ikke en umulighet om det blir for ille å, tenke på rubicon 2

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
Synes denne spiller bedre diskant enn mentor 6 som ble i overkant her hos meg, dengang riktignok med ett annet forsterkersett.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
EC aw 2 X 120 effekt og abrahamsen v3.0 pre, signal fra en project riaa (DS) og en Audio GD(NFB 1.32) dac.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Er de laget i Kina? Det ser sånn ut.
Fra Hifiklubbens nettside: RUBICON-serien er utviklet, produsert og satt sammnen for hånd i Danmark. Bass/mellomtone-elementene med den banebrytende teknologien er produsert in-house hos DALI, hvilket har vært en forutsetning for å kunne oppnå de vanvittige prestasjonene. Den store yrkesstoltheten og den strenge kvalitetskontrollen gjør at du kan være helt trygg på at du får et helt perfekt par høyttalere i stuen din.

TOH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2012
Antall liker
45
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hvem hørte du? Cm8 eller rubicon 2?
Beklager sent svar.
Jeg hørte Rubicon 2.
Jeg må også si at jeg ikke er sikker på hvilken elektronikk som ble brukt?

Topp Bunn