Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt:

    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    Dessverre tror jeg det er umulig med mer enn 5-6 kæll nedi kjelleren hos meg, og selv da bør de være gode venner. ;)
    ...Men, dersom 5-6 kæll holder (kanskje ikke nå på første skikkelige "klubbkveld", for da bør vi ha med flere), har jeg en kul (synes jeg, da) idé om en "progmetal gjennom 5-6 plater"-kveld en gang:

    F.eks. Queensryche - Operation Mindcrime, Dream Theater - Systematic Chaos, Tool - Undertow og Opeth - Blackwater Park, back to back. ...Og avhengig av de fremmøtte kanskje Rush - 2112 eller Mastodon - Crack The Skye i en av endene av lista. :D
    Tror jaggu jeg skal gjøre alvor av dette. Ikke som "møte i vinylklubben" som sådan kanskje, men som hyggekveld for de samme folka. :) (Og "medlemslista" er jo vid åpen, så...)

    Så: Søndag 19/2 hos meg, fra ca. 18:00, blir det progmetall, juging og skryting. I tillegg kan jeg nok by på kaffe og forhåpentligvis bakverk fra kona. :)

    Kan sikkert godt hende vi sklir litt ut i både prog- og hardrock samt plain "metal", men som sagt sikter jeg hovedsaklig på en progmetal-kveld. Tenk Queensryche, Katatonia, Opeth, Dream Theater, Tool, Mastodon, etc... Og selvsagt er det sosiale like viktig som musikken her. ;)

    Tror det blir litt for intimt med mer enn seks mann her nede, så jeg må sette strek ved fem gjester.

    Hvem er med? Rop ut!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.869
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Som sagt:

    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    Dessverre tror jeg det er umulig med mer enn 5-6 kæll nedi kjelleren hos meg, og selv da bør de være gode venner. ;)
    ...Men, dersom 5-6 kæll holder (kanskje ikke nå på første skikkelige "klubbkveld", for da bør vi ha med flere), har jeg en kul (synes jeg, da) idé om en "progmetal gjennom 5-6 plater"-kveld en gang:

    F.eks. Queensryche - Operation Mindcrime, Dream Theater - Systematic Chaos, Tool - Undertow og Opeth - Blackwater Park, back to back. ...Og avhengig av de fremmøtte kanskje Rush - 2112 eller Mastodon - Crack The Skye i en av endene av lista. :D
    Tror jaggu jeg skal gjøre alvor av dette. Ikke som "møte i vinylklubben" som sådan kanskje, men som hyggekveld for de samme folka. :) (Og "medlemslista" er jo vid åpen, så...)

    Så: Søndag 19/2 hos meg, fra ca. 18:00, blir det progmetall, juging og skryting. I tillegg kan jeg nok by på kaffe og forhåpentligvis bakverk fra kona. :)

    Kan sikkert godt hende vi sklir litt ut i både prog- og hardrock samt plain "metal", men som sagt sikter jeg hovedsaklig på en progmetal-kveld. Tenk Queensryche, Katatonia, Opeth, Dream Theater, Tool, Mastodon, etc... Og selvsagt er det sosiale like viktig som musikken her. ;)

    Tror det blir litt for intimt med mer enn seks mann her nede, så jeg må sette strek ved fem gjester.

    Hvem er med? Rop ut!
    Hadde jeg bodd mer sentralt skulle jeg gjerne vært med, liker musikk planen/ spillelista meget godt :D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Der ja, på'n igjen :)

    Mye modifisering som må til ?

    /jan
    Tja. Det skal holde med å utvide det 30mm hullet original-armen sitter i til en oval, siden denne armen er lengre, og må sitte 10-11mm lengre ut fra spindelen, og nye hull til boltene, selvsagt. Kanskje det holder med treskruer i stedet for gjennomgående bolter. Antar nesten det.

    Skal finregne litt på det. Måle effektiv lengde på den faktiske armen og pickupen jeg skal bruke, med pickupen montert midt i sporene i headshell-et, (nålespiss til oppgengspunkt) og bruke det til å finne optimal monteringsavstand for Baerwald-nullpunkter. Tror nemlig at Jelco, som Pro-Ject, baserer seg på Stevenson-nullpunkter.

    ...Hvis jeg tør. ;) Muligens setter jeg den bare på de 210mm som Jelco foreslår.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Hadde jeg bodd mer sentralt skulle jeg gjerne vært med, liker musikk planen/ spillelista meget godt :D
    Jepp. Du får si fra hvis du mot formodning skulle være på disse kanter en gang. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så akkurat dokumentaren "Rush - Beyond The Lighted Stage". Kul historie om et (hos almuen) ;) undervurdert band!

     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Dazed skrev:
    Så akkurat dokumentaren "Rush - Beyond The Lighted Stage". Kul historie om et (hos almuen) ;) undervurdert band!
    Det kan vel ikke være en eneste seriøs sjel med en fot i den progressive delen av musikken som ikke anerkjenner Rush som et av de beste bandene gjennom tidene. Det at de ikke er innlemmet i Rock n Roll Hall of Fame er intet mindre enn en skandale. For meg var utgivelsen av Snakes & Arrows en skikkelig opptur.

    Dokumentaren Rush - Beyond The Lighted Stage inneholder mange gullkorn. Likte spesielt godt beskrivelsen da Lee og Lifeson møtte Peart første gang. Han kom kjørende i en bil med trommer stikkende ut over alt. Takk og lov at jeg fikk med meg besøket i Spectrum. De er ikke alt for ofte innom Norge p turne.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Geir Kristiansen skrev:
    Det kan vel ikke være en eneste seriøs sjel med en fot i den progressive delen av musikken som ikke anerkjenner Rush som et av de beste bandene gjennom tidene. Det at de ikke er innlemmet i Rock n Roll Hall of Fame er intet mindre enn en skandale.
    Veldig enig !

    Undervurdert band, vel. Trodde (som Geir) at alle som har 2 friske ører og liker prog - rock viste om å verdsetter gutta :)

    /jan"somharmyerush"olsen
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah. Liv i tråden! :)

    Enig. Sitter faktisk tilfeldigvis og hører på Hemispheres nå. Jeg må si jeg liker prog-greiene deres best. ...og de aller første skivene som er mer rett frem hardrock. Synthesizer-perioden hopper jeg helst over. ;) pop/aor-perioden med permanent waves, moving pictures, exit stage left, etc. ...som vel er de platene som har solgt aller mest, synes jeg blir litt uinteressante, dessverre, selv om prestasjonene til bandet er i absolutt toppklasse.

    Det d har gjort og gjør nå i senere tid virker veldig bra! Dessverre har jeg kun hørt det på spotify, men de står absolutt på innkjøpslista.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Liker for så vidt alle periodene, ikke alt som er helt der oppe men ei heller noe som er dårlig.

    Mangler noen skiver ser jeg, får fylle inn tomrommene etterhvert ;)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Liker for så vidt alle periodene, ikke alt som er helt der oppe men ei heller noe som er dårlig.

    Mangler noen skiver ser jeg, får fylle inn tomrommene etterhvert ;)

    /jan
    De har jo gitt ut et lass med skiver, så... Selv har jeg bare en håndfull.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Liker for så vidt alle periodene, ikke alt som er helt der oppe men ei heller noe som er dårlig.

    Mangler noen skiver ser jeg, får fylle inn tomrommene etterhvert ;)

    /jan
    De har jo gitt ut et lass med skiver, så... Selv har jeg bare en håndfull.
    Med smått og stort....30+ ::)
    Fikk heldigvis sett og hørt de når de hadde 30 års turneen sin, vannvittig bra.

    /jan
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.478
    Antall liker
    41.392
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har du fått armen og fått montert den? er litt spent på dette prosjektet ditt :)

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Liker for så vidt alle periodene, ikke alt som er helt der oppe men ei heller noe som er dårlig.

    Mangler noen skiver ser jeg, får fylle inn tomrommene etterhvert ;)

    /jan
    De har jo gitt ut et lass med skiver, så... Selv har jeg bare en håndfull.
    Med smått og stort....30+ ::)
    Fikk heldigvis sett og hørt de når de hadde 30 års turneen sin, vannvittig bra.

    /jan
    Du har vel ikke to av noen av dem? ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    motoren skrev:
    Har du fått armen og fått montert den? er litt spent på dette prosjektet ditt :)

    mvh
    Ligger på hylla her. Det går ikke så fort med allting. :) spesielt ikke nå som jeg har vært syk.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Liker for så vidt alle periodene, ikke alt som er helt der oppe men ei heller noe som er dårlig.

    Mangler noen skiver ser jeg, får fylle inn tomrommene etterhvert ;)

    /jan
    De har jo gitt ut et lass med skiver, så... Selv har jeg bare en håndfull.
    Med smått og stort....30+ ::)
    Fikk heldigvis sett og hørt de når de hadde 30 års turneen sin, vannvittig bra.

    /jan
    Du har vel ikke to av noen av dem? ;)
    Tror jeg jaggu jeg har ;)
    Cd's vel å merke.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Liker for så vidt alle periodene, ikke alt som er helt der oppe men ei heller noe som er dårlig.

    Mangler noen skiver ser jeg, får fylle inn tomrommene etterhvert ;)

    /jan
    De har jo gitt ut et lass med skiver, så... Selv har jeg bare en håndfull.
    Med smått og stort....30+ ::)
    Fikk heldigvis sett og hørt de når de hadde 30 års turneen sin, vannvittig bra.

    /jan
    Du har vel ikke to av noen av dem? ;)
    Tror jeg jaggu jeg har ;)
    Cd's vel å merke.

    /jan
    Vi får snakke om det. ;) selv om det er vinyl som er stas. Tror ikke alt finnes eller er betalbart på vinyl heller, forresten.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Besøkte Dazed i går kveld. Første besøket for min del dette.
    Ser i tråden her at det har vært folk med kamera som er dyktige på besøk før meg.
    Men jeg drassa nå kameraet med meg og tok noen bilder. Så her kommer de, uten så mye kommentarer.
    Er ikke på samme nivå som Rubyred som har tatt bilder hos Dazed før, men skitt au. Rubyred kom forresten en tur han også.

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Besøkte Dazed i går kveld. Første besøket for min del dette.
    Ser i tråden her at det har vært folk med kamera som er dyktige på besøk før meg.
    Men jeg drassa nå kameraet med meg og tok noen bilder. Så her kommer de, uten så mye kommentarer.
    Er ikke på samme nivå som Rubyred som har tatt bilder hos Dazed før, men skitt au. Rubyred kom forresten en tur han også.
    ...Og takk for besøket! Hyggelig som alltid. :)

    Synes bildene ble riktig så fine, jeg!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:
    Besøkte Dazed i går kveld. Første besøket for min del dette.
    Ser i tråden her at det har vært folk med kamera som er dyktige på besøk før meg.
    Men jeg drassa nå kameraet med meg og tok noen bilder. Så her kommer de, uten så mye kommentarer.
    Er ikke på samme nivå som Rubyred som har tatt bilder hos Dazed før, men skitt au. Rubyred kom forresten en tur han også.
    ...Og takk for besøket! Hyggelig som alltid. :)

    Synes bildene ble riktig så fine, jeg!
    Er noen få til. Bl.a. av riaa.

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmm. Burde nesten bytte navn på tråden til "Dazed's House Of Blue Light". ;)

    Jfr:



    Dessverre ikke akkurat Purple's sterkeste øyeblikk.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Da får vi spe på med litt grønt da. :)

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye fint blått lys der ja.. ;D. Forundrer meg at Klipschene er så plasseringsvennelige og kan stå så nærme bak og sidevegg... Men det funker sikkert gull. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Mye fint blått lys der ja.. ;D. Forundrer meg at Klipschene er så plasseringsvennelige og kan stå så nærme bak og sidevegg... Men det funker sikkert gull. :)
    Alt går. ;)

    Sidevegger har de ikke noe problem med, men selvsagt kunne de godt hatt mer plass bakover. Det er ingen problemer med å ha de der, dog. Jeg har planer om å eksperimentere litt, dog, siden jeg mistenker at lytteposisjonen er midt i en bass-dip nå.

    Bakre hjørne på høyttaleren sitter ca. 40cm fra veggen nå. Høyttalerne er gaske dype, så de tar fort veldig mye plass.

    Du får komme og høre selv en gang i nær fremtid. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.232
    Antall liker
    9.091
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er lydbalansen i din V6.0 DAC? er det mer volum i en av kanalene når det er lavt?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    969
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Fredrikstad
    Ble invitert på en spontantur til Dazed, og er ikke vanskelig å be
    .
    Som vanlig regjerte vinyl i Casa Dazed. Skal bli artig å høre hvilke forbedringer den nye Jelco 250 armen vil gi.

    Ellers var det skjedd lite siden sist. Det ble som vanlig masse hygge og prat, slik som det bruker å være.

    Fru Dazed vartet nok en gang opp med ferske bakevarer, som jeg regner med Kanonfotograf Randolf Småfix (Rozzy) har dokumentert.

    Snop, kaker, kaffe og brus ble omhyggelig traktert.

    Etter at Roz hadde forlatt etablissemanget ble det foretatt en rask shootout mellom Flac filer avspilt gjennom Squeezebox Touch, og Dazed sitt CD driverk.

    Begge koblet til Abrahamsen V6 dac
    .
    Her var det overraskende lett å høre forskjellen mellom de to kildene.
    CD drivverket var klart mere dynamisk, og friskere, med vesentlig mer trøkk.

    Vi snakker ikke om de helt store forskjellene, men uansett lett hørbart i favør av CD drivverket.

    Må si meg overrasket over resultatet. Trodde forskjellen skulle være minimal.


    Takker for meg.
    Nok en gang kudos til fruen for utsøkt bakeverk. ;)


    /Ruby
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Hvordan er lydbalansen i din V6.0 DAC? er det mer volum i en av kanalene når det er lavt?
    Nei, men siden dette tydeligvis er noe som er avhengig av volum hos deg (?), tipper jeg problemet sitter i en komponent med et potmeter, og ikke dac-en. Kan det være forforsterkeren din? Har du samme problem med andre kilder enn dac-en?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Og her er Dazeds cdsamling.

     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Til slutt: Fru Dazeds gode bakst.

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rubyred skrev:
    Ble invitert på en spontantur til Dazed, og er ikke vanskelig å be
    Slik det bør være! :) Takk for besøket, Ruby.

    Hva synes du om Johnny Lang og Kenny Wayne Shepherd?

    Rubyred skrev:
    Etter at Roz hadde forlatt etablissemanget ble det foretatt en rask shootout mellom Flac filer avspilt gjennom Squeezebox Touch, og Dazed sitt CD driverk.

    Begge koblet til Abrahamsen V6 dac
    .
    Her var det overraskende lett å høre forskjellen mellom de to kildene.
    CD drivverket var klart mere dynamisk, og friskere, med vesentlig mer trøkk.

    Vi snakker ikke om de helt store forskjellene, men uansett lett hørbart i favør av CD drivverket.

    Må si meg overrasket over resultatet. Trodde forskjellen skulle være minimal.
    Helt enig. Sant å si trodde jeg ikke det skulle være noen merkbar forskjell. Mulig Touch har mer jitter/støy på digitalutgangen enn Azur 650BD.

    Begge kildene er koblet til coax-innganger på V6 med samme type Klotz ferdigterminert 75 Ohm digitalkabel, men den ene er 1 meter og den andre 2 meter lang. Kanskje en idé å bytte om på kablene og se om det gjør noen forskjell.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    969
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Fredrikstad
    Liker platene veldig godt. Spesielt imponert over Johnny Lang. Pokker som den plata svinger.
    Vanskelig å tro at han bare er 15 år. Spiller som en erfaren blues musikker.

    Vil ikke spekulere på hva som utgjør forskjellen, men den var klart hørbar. Tror ikke lengden på digitalkabelen skal utgjøre noen forskjell, men det koster jo ingen ting å prøve.
    Noen mulighet til å forandre innstillingene på digitalsignalet ut fra Squeezeboxen?


    Bra bilder Rozzy. :)


    /Ruby
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Er det ikke bare å innse først som sist at sb og dens like ikke er så bra som reklamen sier ? ;)
    Lange kabler, korte kabler, kabler som lager jitter, jitter imune dac's, ikke imune dac's, gud hjelpe tar det aldri slutt.
    Bruk tiden på å høre på musikk, ikke lete etter "feil"

    Over til mere alvorlige saker.
    Bakevarer, yummy :D

    Bra bilder rozzy.

    I beste mening.

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn