Hehehe.RoDa skrev:Like greit at rolfozzy har sluttet å røyke, så kanskje han strekker livet noen år og får oppleve Dazed installerer TT987.0... ;D
Nysgjerrig som jeg er, det er kun for touch ?
/jan
Hehehe.RoDa skrev:Like greit at rolfozzy har sluttet å røyke, så kanskje han strekker livet noen år og får oppleve Dazed installerer TT987.0... ;D
Dazed skrev:Jeg sa det litt flåsete med vilje, for jeg synes det er litt overkill at han snakker om "intellectual property" osv når det han gjør bare er å justere på config-filer i linux-kernelen og noe av softwaren, (Faktisk provoserer det meg litt, siden hele poenget med Linux er "open source", "free software" og at all "intellectual property" bør være "public domain", men dette er jo en helt annen diskusjon.), men jeg sier ikke at det ikke har noe for seg. Jeg er f.eks. fullstendig på linje med at hardware som ikke brukes bør deaktiveres.
Om dette gir noen hørbare forskjeller i lydkvalitet, skal jeg teste for meg selv. Jeg har bare ikke kommet så langt. Jeg skal først trekke en cat5-kabel til squeezebox-en, og jeg finner ikke det lange boret mitt til å lage høl i veggen, så der er jeg nå. Skal kjøpe et bor på biltema, så trekke kabel, så oppgradere squeezebox server og firmware, og SÅ skal jeg prøve.
Dette skal jeg faktisk prøve selv, selv om jeg også synes det høres litt søkt ut at det skal føre til så store lydforskjeller å endre prosessortid-prioriteten til noen drivere bittelitt i forhold til hverandre. Jeg kommer tilbake til det.
Ja, det trodde jeg også. Men hva mer kunne/skulle/burde vært gjort da?Dazed skrev:men det er faktisk alt det gjør; å justere settings for hvordan linux-kjernen og driverne kjører
Nei, ingenting. Bevares. Jeg bare stusset litt på snakket hans om "intellectual property" osv.RoDa skrev:Ja, det trodde jeg også. Men hva mer kunne/skulle/burde vært gjort da?
Hvis jeg har forstått det rett så ønsker han å optimalisere måten SBT jobber på for å primært være en musikkavspiller og fortsatt beholde alle muligheter når det gjelder avspilling som i dag.
(LMS og styring via iPad/iPhone/Android)
Det fineste er at det er gratis, 100% reversibelt og (synes noen av oss) låter bedre.
Aha. Det er vel bare en fin måte å si at ikke noen får bruke hans løsning kommersielt uten tillatelse.Dazed skrev:Nei, ingenting. Bevares. Jeg bare stusset litt på snakket hans om "intellectual property" osv.
Dæven gutt, står på! Får håper du ikke får samme krøllet som Asbjørn og Karma med musikkmappa som forsvant. (Eller flyttet plass på serveren)Nå er LMS 7.7.1 inne og rescan av biblioteket på gang, forresten.
Neida, det funket knirkefritt, det.RoDa skrev:Dæven gutt, står på! Får håper du ikke får samme krøllet som Asbjørn og Karma med musikkmappa som forsvant.
Ikke omtrent, akkurat!Dazed skrev:Til info har Touch-en nå kablet nettverk, og jeg merker (nok som forventet) ingen forskjell i hverken responsitivitet eller lyd. De settingene for LMS 7.7.1 som anbefales av TT-fyren er omtrent de samme som jeg allerede hadde satt opp, så nå er det snart klart for å teste. Forhåpentligvis uten problemer.
Hvis jeg setter server optimization slik som anbefalt på den stakkars ReadyNAS Duo-en, tror jeg den kneler, og om jeg f.eks. beholder spotify-plugin selv om Guru Klaus ikke har den, tror jeg ikke den eventuelle fortjenesten spyles ned i dass av den grunn.RoDa skrev:Ikke omtrent, akkurat!
Er det noen som har "sound effects" på? Ikke jeg, i alle fall. Ikke tror jeg at om boksen justerer lysstyrken automagisk eller har en screensaver aktivert ødelegger lydkvaliteten heller, så jeg prøver med boksen slik jeg synes den bør være. Hvis den ikke lenger skal være brukervennlig, kan den like gjerne kastes, så... Jeg har som sagt satt det aller meste slik "soundcheck" anbefaler, men mine "dealbreakers" lar jeg stå slik jeg vil ha dem. Dette er ikke magi.Husk på alle settings på SBTen også, kan få et lite helvete om du ikke slår av lydene f.eks.
Dazed skrev:Ikke tror jeg at om boksen justerer lysstyrken automagisk eller har en screensaver aktivert ødelegger lydkvaliteten heller, så jeg prøver med boksen slik jeg synes den bør være. Hvis den ikke lenger skal være brukervennlig, kan den like gjerne kastes, så... Jeg har som sagt satt det aller meste slik "soundcheck" anbefaler, men mine "dealbreakers" lar jeg stå slik jeg vil ha dem. Dette er ikke magi.
Hepp!Dazed skrev:OK. Oppe og går. Det var jo "hur enkelt som helst", det. Pakket ut, rebootet og aktiverte IR og display, så trykket jeg play.
Bedre? Tja... Hvis jeg snur det entusiastiske øret til, KAN det hende at lydbildet har litt mer "pin point accuracy", at diskanten er littegrann mer presis og snappy, og at bassen er littegrann tightere (med dertil hørende mindre (ekstra) kjøtt på beina). Noen store forskjeller er det nok uansett ikke, men hvis det hjelper litt, er det jo flott, det. Veldig vanskelig å høre med sikkerhet, synes jeg.
Prøvelyttere er selvsagt velkomne. Både de som har hørt anlegget før, og de som ikke har.
Synd. For deg. Ikke meningen å ødelegge løsta di.HCS skrev:Hehe...Nå jeg leser dialogen mellom deg og Roda må jeg si inspirasjon til ripping, nettverkkonfig osv osv synker ytterligre.... Cdspilleren blir kilde lenge til...Det er lettvint nok for meg.. 8)
Kall det hva du vil.RoDa skrev:Hepp!
Moro at du prøver ut (delvis) TT3.0 8)
Jeg skal gjøre dette veldig enkelt. Jeg skal sette meg i lytteposisjon med laptopen, og så skal jeg slå av og på display og IR i fart noen ganger, og så rapportere om eventuelle forskjeller. Senere i dag.RoDa skrev:Dersom man skal prøve dette så synes jeg man skal prøve fullt ut.
Baard har tidligere rapportert at TT3.0 delvis (med skjerm og remote på) ikke er like bra som TT2.0.
Derfor valgte jeg å kjøre full pakke og lever med det, selv om boksen da ikke er brukervennlig og kan kastes ;D
Ser poenget, men jeg har ikke lyst til å forringe brukeroppleveksen hvis det ikke gir meg noe. Jeg skal teste slik jeg foreslo over, og ta en avgjørelse da.RoDa skrev:Jeg synes også det er kult å kunne vise besøkende coverbildet på det som spiller, og greit å kunne skippe med fjernkontrollen. Men med en iPad/iPhone så er dette ikke lengre så viktig for meg.
iPad/iPhone er alltid på og fungerer raskt.
Jeg har ikke droppet noen av de innstillingene som anbefales, selv om jeg ikke tror på at de påvirker hvordan TT funker. Det sier vel ikke Soundcheck heller. Han sier at disse innstillingene bør gjøres for å gi Squeezebox-en best mulig arbeidsforhold. De er de samme innstillingene jeg selv har hatt hele tiden, med unntak av at innstillingene for "server optimization" som han kun anbefaler for heftige servere med rask hardware, sparte jeg ReadyNAS Duo-en min for, og at jeg ville beholde Spotify-plugin. Videre har jeg beholdt screensaver-klokka når SB er avslått. Det er ikke sannsynlig at dette er nok til å nøytralisere fordelene TT ellers ville gitt.RoDa skrev:Men du har altså droppet skjerm, remote, deler av innstillingene på LMS, deler av innstillingene på SBT og opplever likevel en mulig/kanskje/tvilsom forbedring? Det er jo om ikke annet interessant for teorien om å kutte vekk unødvendige prosesser?
Slik:RoDa skrev:Hvordan ser din tt -s ut nå?
Modification WLAN: enabled
Modification Watchdog: enabled
Modification Jive2: enabled
Modification Buffer: enabled
Unknown HZ value! (94) Assume 100.
Buffersize: 3400us
Modification Display: disabled
Display current status: on
Audio outputs: Digital: active
Modification Kernel: enabled
Modification Priority: Unknown HZ value! (94) Assume 100.
enabled
Modification hosts: enabled
Modification TCP/IP: enabled
Modification Infrared: disabled
Modification Vollock: disabled
Jeg har låst volumet til 100% i LMS, og ikke drept noen kjørende daemons. Dette virker litt stygt. Det må være bedre å sette opp boksen til å ikke starte disse i første omgang i stedet.RoDa skrev:(Har du kjørt tt -v og tt -k?)
Uansett hvordan et CD-drivverk måtte spille sammenliknet med SB, så synes jeg Touch-en er gull. (Og hos meg låter den og CD-spilleren likt, gjennom samme DAC.)RoDa skrev:Dette er ikke magi, men det er for oss som blant annet synes at cd-drivverk har hatt en fordel kontra pc-lyd til å korte inn det forspranget. Det er en billig boks med en brukervennlighet (med iPeng) som er skyhøy og kan den fungere som er liten svart (ubrukelig) boks som gjør en greit jobb med å streame musikk til DAC så er det gull.
Så gjerne. Som du ser, er ikke boksen akkurat overanstrengt:RoDa skrev:Hadde også vært interessant om du kjører en top mens du spiller musikk og legger det ut her så skal jeg gjøre det samme med min "all-out-Klaus*" variant.
(For å se om det er prosesser som tar mer CPU hos deg enn hos meg grunnet forskjell i oppsett)
Mem: 64616K used, 61232K free, 0K shrd, 8648K buff, 18960K cached
CPU: 8% usr 4% sys 0% nic 75% idle 0% io 1% irq 9% sirq
Load average: 0.78 0.29 0.21 2/70 918
PID PPID USER STAT VSZ %MEM %CPU COMMAND
722 1 root S 35712 28% 9% /usr/bin/jive
759 722 root S 7148 6% 5% jive_alsa -d hw:0,0 -c default -b 3400
9 2 root SW< 0 0% 4% [sirq-tasklet/0]
7 2 root SW< 0 0% 4% [sirq-net-rx/0]
49 2 root SW< 0 0% 1% [IRQ-34]
258 2 root SW< 0 0% 1% [IRQ-57]
918 865 root R 2728 2% 0% top
5 2 root SW< 0 0% 0% [sirq-timer/0]
6 2 root SW< 0 0% 0% [sirq-net-tx/0]
635 1 root S 2808 2% 0% /usr/sbin/inetd
615 1 root S 2732 2% 0% /sbin/syslogd -S
865 864 root S 2728 2% 0% -sh
724 1 root S 2728 2% 0% /sbin/getty tty3 9600 VC vt100
1 0 root S 2724 2% 0% init
617 1 root S 2724 2% 0% /sbin/klogd
723 1 root S 2724 2% 0% init
772 1 root S 2724 2% 0% udhcpc -R -a -p /var/run/udhcpc.eth0.p
864 635 root S 2532 2% 0% dropbear -i
456 1 root S < 2040 2% 0% /sbin/udevd -d
12 2 root SW< 0 0% 0% [sirq-rcu/0]
Slapp bare av. Dette er reinspikka nerding som ikke på noen måte er nødvendig for å ha glede av en mediastreamer som drivverk. ;DHCS skrev:Hehe...Nå jeg leser dialogen mellom deg og Roda må jeg si inspirasjon til ripping, nettverkkonfig osv osv synker ytterligre.... Cdspilleren blir kilde lenge til...Det er lettvint nok for meg.. 8)
Den tid den glede evt... Har drifta unix servere i min ungdom, Windows NT og Windows 2000. Eneste som er sikkert med servere er at de må vedlikeholdes og driftes. Nye drivere, datakrasj og annet stæsj. Og snart kommer det en ny windows as well.... .. Og den jobben vil jeg gjerne slippe ei stund. Legg på plata, spill, nyt... Det holder, nå...RoDa skrev:Synd. For deg. Ikke meningen å ødelegge løsta di.HCS skrev:Hehe...Nå jeg leser dialogen mellom deg og Roda må jeg si inspirasjon til ripping, nettverkkonfig osv osv synker ytterligre.... Cdspilleren blir kilde lenge til...Det er lettvint nok for meg.. 8)
Ripping er og blir en drittjobb. Å sette opp server og SB er piss enkelt.
Jeg mistenker akkurat det. ;DDazed skrev:Slapp bare av. Dette er reinspikka nerding som ikke på noen måte er nødvendig for å ha glede av en mediastreamer som drivverk. ;DHCS skrev:Hehe...Nå jeg leser dialogen mellom deg og Roda må jeg si inspirasjon til ripping, nettverkkonfig osv osv synker ytterligre.... Cdspilleren blir kilde lenge til...Det er lettvint nok for meg.. 8)
Med spektralsteinen kan du vel forutse den neste server-breakdown da ? ... Men ja, fremskritt har sin pris. Og det er fint å kunne velge sitt eget tempo samt forståelse av den teknologien vi er en del av..Dazed skrev:Nå hadde jeg vært i 2011 litt lenge, syntes jeg, så det var jaggu bra at jeg endelig fant den neste spektralsteinen, og kunne hente kassettdekket mitt på posten. ;D
Fant en håndfull kassetter også, så nå sitter jeg og mimrer.
Lyden? Tja... Ikke verst. Bedre enn jeg ville forventet at de slitte, gamle originalkassettene skulle låte.
Det har du rett i. De fleste begrensninger er de vi selv velger... Og denne hobbyen har så mange fasetter at en aldri blir utlært, selvom enkelte gjerne vil proklamere at de er det ovenfor andre..Dazed skrev:Men nå har jeg jo brukt den opp. Spektralsteinen, altså.
Uansett ser jeg ingen problemer med å både følge med i tiden og å dille med gammel teknologi for moro skyld. Hvorfor begrense seg?
Nei, det er Soundcheck Touch Toolbox 3.0 ;D ;D ;D ;Dbjornh skrev:Er det ikke rart? ;D
Aner jeg ett snev av anti-kassett her ?Dazed skrev:Det beste med denne kassettspilleren var egentlig at etter å ha mimret gjennom et par-tre kassetter, låt Squeezebox-en VELDIG bra etterpå! ;D
Nei, langt derifra! Synes spilleren og kassettene er dritkule, jeg, men det er vel ikke overraskende at de andre kildene mine låter bedre enn velbrukte kassetter fra åttitallet på en brukt spiller til noen hundrelapper? Ville egentlig blitt ganske skuffet hvis de ikke gjorde det. Du får svinge nedom og inspisere en dag.JanR skrev:Aner jeg ett snev av anti-kassett her ?Dazed skrev:Det beste med denne kassettspilleren var egentlig at etter å ha mimret gjennom et par-tre kassetter, låt Squeezebox-en VELDIG bra etterpå! ;D
/jan
Sånn må det væreDazed skrev:Nei, langt derifra! Synes spilleren og kassettene er dritkule, jeg, men det er vel ikke overraskende at de andre kildene mine låter bedre enn velbrukte kassetter fra åttitallet på en brukt spiller til noen hundrelapper? Ville egentlig blitt ganske skuffet hvis de ikke gjorde det. Du får svinge nedom og inspisere en dag.JanR skrev:Aner jeg ett snev av anti-kassett her ?Dazed skrev:Det beste med denne kassettspilleren var egentlig at etter å ha mimret gjennom et par-tre kassetter, låt Squeezebox-en VELDIG bra etterpå! ;D
/jan
Canal Digital KABEL, ja! Husker det sugde da jeg bodde i Klokkerskogen. Så mye pes og kostnader som var involvert for å få et par HD-dekodere til det digitale bakkenettet til Get, var jeg ikke vond å be om å bytte. Får håpe det funker bra.JanR skrev:Sitter på CDI sjøl, savner GET jeg.
/jan