Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er i alle fall ingenting å fortsette å krangle om. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.107
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Stopper eller fortsetter krangelen med denne, Dazed?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    Dere, ass.

Det er vel helt åpenbart at millioner av Maria Mena fans fikk opp øynene for Kiss etter den coveren der. Og vice versa.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stopper eller fortsetter krangelen med denne, Dazed?

Det som for meg er veldig vittig med denne versjonen er at den er fra hennes første album uten Arvid Solvang som produsent. Han produserte de tre første, og etter det tok Martin Sjølie over. Og det vittige poenget er at Arvid Solvang er den mest innbitte Kiss-fan jeg kjenner, han var i alle fall det tilbake til åttitallet da vi ble venner. Kanskje han la ned forbud mot å covre Kiss av puritanske årsaker, så når hun jobbet med en annen produsent var det fritt fram? ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den coveren er i alle fall svært annerledes enn originalen, selv om jeg ikke akkurat er imponert over den. "I Was Made For Lovin' You" er forresten en Kiss-låt jeg aldri har likt noe særlig. Bandets eneste disco-låt. Selvsagt skrevet for å cashe inn, men det kan man jo si om det meste Gene og Paul gjør. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg vil ikke behøv bygge selv, eller ha noe som ser ut som jeg har gjort det. Helautomatisk ultralydspkatevasker med tørking ser glimrende ut, og når prisen blir betalbar, vel... :)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Joda, jeg ser den. Men så er det fint å kunne vaske 6-10 plater i slengen, og noen dråper Kodak photo-flo, som bryter overflatespenningen i vannet, gjør at platene er tørre på 20 min. Trenger heller ikke bygge noe ræl som jeg gjorde. Selges et flott kit med motor, aksling og spacere til en billig penge. Husker ikke navnet.

Edit:

Denne var det:
    https://thevinylstack.com/ultrasonic-cleaning/ultra-sonic-spin-record-cleaning-kit/

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    Ultralydsvaskere begynner å bli mer betalbare. Gi det et år, så koster de 5000. Da skal jeg kjøpe en. :)

In The Groove KA-RC-1 Ultrasonic Record Cleaning System
    Jeg kunne gått med på prisen, hvis det er en kvalitetsmaskin og aller helst hvis den hadde Norsk forhandler. Platevask er noe jeg har skjønt jeg også må få på plass etterhvert, har et lass med grisete gamle plater som kunne trengt en god vask. Som f.eks. den gamle Michael Jackson Bad'en jeg har stjælt av mora mi og sitter og hører på mens jeg skriver dette. :rolleyes:

(Jennifer Batten rocks!!)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tja, det står rundt 1500 kr mellom de to alternativene. En lett avgjørelse for min del iaf, funksjonelt og estetisk. Men noen skal jo gå DIY-veien uansett:rolleyes: (ikke noen stikk i din retning, hammershaug)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den har ikke tørking, ser jeg. Det er nok en dealbreaker.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ingen av alternativene har vel tørking (derav prisen)? Men det er vel bare å rade skivene opp på kjøkkenbenken i et stativ og la de tørke over natta?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men tanken var å slippe lange økter med vasking, og bare kunne bråvaske platene enkelt før spilling, ved behov.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Men det er vel bare å rade skivene opp på kjøkkenbenken i et stativ og la de tørke over natta?
    Tørke over natta:confused::)
    Vinylplater blir jo ikke akkurat gjennomblaute;). I "normal" luftfuktighet er de tørre etter +/- 15minutter (vel og merke om vaskeblandingen er tilsatt en wetting agent som sørger for god avrenning.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    En halvtime i normal romtemperatur holder i hvertfall. Må bare tørke av den siste dråpen i underkant og nyte lyden av en dyprenset vinylplate!

Beste investering jeg har gjort.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skeptisk til at det er tørt nok til å spille etter et kvarter, kjenner jeg, men det er jo i så fall håndterbart. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I hovedsak så vasker jeg vinterstid og da er det ganske tørr luft. Den vaskeblandingen jeg bruker gir bra avrenning. Når en batch er ferdig og løftes ut av karet, så renner det aller meste av. Setter "stabelen" ned på tørkepapir som trekker til seg det som henger igjen nederst på platene. Så settes akslen i et adapter og platene løftes av og plasseres til tørk med god avstand. Så er det å stable på plass en ny batch som vaskes i 12min.
    Når den er ferdig, så er normalt platene fra forrige batch tørre og kan puttes tilbake i cover. En slik runde tar i praksis i underkant av 20 min.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skeptisk til at det er tørt nok til å spille etter et kvarter, kjenner jeg, men det er jo i så fall håndterbart. :)
    Ptb, jeg visste jo hvordan Mr Skeptisk-men-nekter-å-prøve-ut-selv her tenkte, så jeg tok det kraftig i. ;)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ nå er det jo heldigvis slik at det i enkelte få tilfeller innenfor Hi-Fi relaterte tema faktisk er saker der man kan bringe synsing og antakelser mer over i retning erfaringsbasert "fakta".

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ^ nå er det jo heldigvis slik at det i enkelte få tilfeller innenfor Hi-Fi relaterte tema faktisk er saker der man kan bringe synsing og antakelser mer over i retning erfaringsbasert "fakta".
    Får prøve, når jeg kommer så langt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lurer litt på å bytte forforsterker igjen. BAT VK-30 er flott, den, og jeg elsker lyden. I tillegg har den en fin miks av xlr- og RCA-utganger. ...men det er det der at den ikke har fjernkontroll. Skulle gjerne hatt fjernkontroll på volumet, i alle. Har gjemt bort bittelitt av feriepengene og holder et øye med Torget etter aktuelle kandidater. Balanserte utganger er et must, og gjerne også en balansert inngang eller to. Ikke alt for mye gain, og aller helst rør. Må ha litt "varm" lyd, med punch og fundament, slik BAT mm. har. Hvis noen har noen forslag (eller tilbud) er det bare å rope ut.

Ideelt sett hadde jeg funnet noen som ville selge en BAT vk-50 eller liknende, med fjernkontroll, med min vk-30 i innbytte og en håndfull tusenlapper i mellomlegg.

Synd det er så langt mellom dem på brukten.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lsound, altså. Super service! Høy stjerne! :) Min (ganske nye men likevel) brukte SVS PB-2000 sub har utviklet en irriterende susing på tomgang, når jeg slår av resten av anlegget. Etter litt feilsøking og eksperimentering frem og tilbake pr. epost, uten resultat, sier de bare: "Da sender vi bare en ny plateforsterker, da.". Glimrende, TAKK, Lsound. Det er SÅNN man får kunder! :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hva som er verst: At "Now, that’s What I call music"-samleplatene fra åttitallet blir gjenutgitt nå, eller at noen faktisk kjøper dem og skryter på Facebook! ;)

(Snobbete, sier du? Ja, det får heller være.) ;)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet ikke hva som er verst: At "Now, that’s What I call music"-samleplatene fra åttitallet blir gjenutgitt nå, eller at noen faktisk kjøper dem og skryter på Facebook! ;)

(Snobbete, sier du? Ja, det får heller være.) ;)
    Hehe... lekte meg litt i ferien med å shoppe noen CD samlinger. Det er utrolig mange av disse platene i omløp.
    I går var jeg i containeren med 4 esker (ca 1100 plater), og lett anslått var sikkert 7-800 av disse plater av den typen.
    Resten var diverse annen lite omsettbar musikk (fullstendig klar over av smaken er som baken) :cool:

Var også en tur hos en som annonserte CD plater billig tilsalgs.
    Da jeg kom frem viste det seg at vi hadde samme musikksmak, og at han hadde loppet en samling for kvalitetsmusikk, og skulle da overlate smulene til neste mann. 90% av platene var av samme type. Dvs... han skulle selge fremfor som meg kaste eller gi bort.
    Kassene ble igjen i garasjen hans :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mye dritt til salgs, ja. ;)

De jeg snakket om er faktisk reissued på vinyl.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klager ofte på alt for lite tid til å gå ned og sette meg med anlegget og at det går alt for lenge mellom hver gang jeg spiller plater, men jaggu blir det ofte helt ålreite musikkopplevelser på kontoret også. :)

2018-09-20 10.50.48.jpg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.107
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Definitivt kulere enn kun linjenivå inn på hodetelefonforsterker 8)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kule er at det går å plugge iPhone-en rett i USB-DAC’en gjennom et "camera kit". (En Lightning til USB-overgang). :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn