Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri opplevd dårlig oppførsel på PM, heldigvis.

Jeg har også flere CD-er enn vinylplater, og har en grei digitalløsning, men når jeg setter meg foran anlegget, er de5 alltid vinylplater jeg har lyst til å spille.
    Jeg har heller aldri opplevd dårlig oppførsel på PM. Har mottatt noen meldinger når jeg har ytret meg om fungerende billigkabler fra de som mener at jeg har mye uutnyttet potensiale i mine anlegg på grunn av de tildels rimelige kablene jeg bruker. Utover det så har jeg blitt forskånet på pm, og meldingene har ikke bæret preg av å være ubehagelige.

Derimot har jeg blitt bedt i det åpne forumet om å ikke nevne min bakgrunn fra studio, sikkert fordi jeg oppleves av endel som en profilert "subjektivist" på forumet. Det er ikke så gøy for "objektivister" når folk som faktisk har laget musikken vi hører på ytrer seg om deres skråsikre verdensbilde på en måte som ikke harmoniserer med enøyd syn på reproduksjon.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    For meg er det ikke bare å lytte til plater jeg liker, men hele ritualet og prosessen ved å spille dem i tillegg.
    Deler helt klart det der med deg - og i tillegg glane på/i coveret og lese tekster/info mens platen spilles.
    Ja - jeg tilhører de som ofte sitter med coveret i fanget mens plata spilles. Har derfor ikke noe cover-stativ stående, slik jeg har observert flere andre har.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Derimot har jeg blitt bedt i det åpne forumet om å ikke nevne min bakgrunn fra studio, sikkert fordi jeg oppleves av endel som en profilert "subjektivist" på forumet. Det er ikke så gøy for "objektivister" når folk som faktisk har laget musikken vi hører på ytrer seg om deres skråsikre verdensbilde på en måte som ikke harmoniserer med enøyd syn på reproduksjon.
    All erfaring har verdi, både for en selv og andre, så hva skulle det tjene til? Om noe, så underbygger det vel utsagn man kommer med; å fortelle om at man faktisk innehar relevant kompetanse.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det ikke bare å lytte til plater jeg liker, men hele ritualet og prosessen ved å spille dem i tillegg.
    Deler helt klart det der med deg - og i tillegg glane på/i coveret og lese tekster/info mens platen spilles.
    Ja - jeg tilhører de som ofte sitter med coveret i fanget mens plata spilles. Har derfor ikke noe cover-stativ stående, slik jeg har observert flere andre har.
    Har faktisk lurt på å skaffe meg et sånt stativ. :)

RIMFORSA Nettbrettstøtte - IKEA

Men jeg vet ikke hvor jeg skal sette det. Fullt overalt! ;)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tja - kanskje jeg skal ta med et slikt neste gang jeg skal på IKEA (hvilket kun dreier seg om dager). Får trolig plass til et slikt når riggen skal settes opp i ny leilighet.
    Coverne kommer ganske sikkert til å være i fanget under avspilling uansett, men stativet kan jo (om ikke annet) brukes når man fra tid til annen skal poste bilde av hva man har på tallerken her på HFS:)

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Bartistan
    Ikke på Tidal enda, men siden jeg har kjefta om prog andre steder så har jeg lagt denne inn på jukse/huskelappen min.
    Må jo sjekkes ut - know your enemy og alt det der :p

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke hold pusten. ;) Albumet er ikke nytt. Bare denne vinylreissuen. Tviler på at det kommer på tidal/Spotify, egentlig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nok er nok!

Som oftest går det helt fint å bare ignorere, og naturligvis la være å høre på, musikk man ikke liker, men noen ganger dukker det opp reinspikka drit som bare er så jævlig provoserende dårlig at det renner over....

At dette stryker meg mot hårene er en grov underdrivelse. Denne låta dukker opp over alt, og folk som vet jeg er interessert i musikk og tungrock antar tydeligvis bare at jeg må like dette. I dag fikk jeg til og med opp en video på Facebook-feeden min med kunstløp til elendigheten.

....I dette tilfellet er det dobbelt ille, fordi synderne har gjort kjempesuksess ved å radbrekke en gammel klassiker, laget av noen andre, selvsagt. Verste tilfelle siden Limp Bizkit fant ut at de skulle spille inn The Who's "Behind Blue Eyes"! ...Men selvsagt. Dette er jo mer hørbart enn noe de har laget selv, (Apelyder akkompagnert av resirkulerte riff.) så det er jo noe. :p

Jada, fyren kan sikkert synge litt, selv om det høres ut som han har fått litt pro tools-hjelp, men bruk det da for svarte til noe bedre! Jeg skjønner at dette kanskje appellerer til fjortiser som fikk naglebelte til jul, men faen da! Resten av verden kan da prøve å holde seg til et visst minstemål av kvalitet. Dette er virkelig sørgelig dårlig!

Jeg snakker selvsagt om den grusomme "nu-metal"-bermen Disturbed, og den smertefullt forferdelige coverversjonen deres av Simon & Garfunkel's "The Sound Of Silence". At det går an! AAAARGH!

....sånn! Beklager forstyrrelsen. ;) Ikke meningen å fornærme noen. Nå kan jeg forholde meg litt roligere en stund igjen. Helt til neste facebook-moment i alle fall. :) Da kan dere som liker dem selvsagt bare fortsette med det, og ignorere mitt lille ungdomsskole-øyeblikk. ;)

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Føyer seg pent inn i rekkene av... den der @Dazed

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Rekkene av covers man burde ha holdt seg for god til å produsere.
    For egen del har jeg i det siste fått mest utslett av Brun´s versjon av Christopher/James/Thompson´s Always On My Mind

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ^ Rekkene av covers man burde ha holdt seg for god til å produsere.
    For egen del har jeg i det siste fryst mest på ryggen av Brun´s versjon av Christopher/James/Thompson´s Always On My Mind
    Ah, ja. :)

Heldigvis finnes det morsomme coverversjoner også. :)

Noen ville sikkert synes det samme om denne som jeg synes om den ovennevnte, men denne synes jeg er morsom. ....Men bare en sjelden gang innimellom. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    Ja den var jævlig. Syns nesten du må ha med videoen også sånn at folk som leser tråden din skjønner hva det er snakk om. He he.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er faktisk første gang jeg har orket å høre gjennom hele låten, og jeg skjønner godt hvorfor den gir neller. Stadig voksende patos som står i kontrast til låtens sjel, og en svært pretensiøs framføring. Husker godt da jeg fortsatt var på Facebook ble denne trukket fram som fantastisk av venner som holder til i disse traktene, altså i Karmøy.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette er faktisk første gang jeg har orket å høre gjennom hele låten, og jeg skjønner godt hvorfor den gir neller. Stadig voksende patos som står i kontrast til låtens sjel, og en svært pretensiøs framføring. Husker godt da jeg fortsatt var på Facebook ble denne trukket fram som fantastisk av venner som holder til i disse traktene, altså i Karmøy.
    Et liknende, men bra, stunt: (IMO, da)

Man kan kanskje si at det bare kommer an på smak og behag, om dette er noe bedre enn Disturbed, men jeg liker i alle fall å tro det. ...Og Type O Negative har vesentlig mer cred i min bok. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt er det enkelt for et band å ta en gammel låt fra en helt annen sjanger, som hadde kjempesuksess lenge før fansen deres var påtenkt, og lage en coverversjon i en helt annen stil, for å få "billig suksess" uten å skrive en god låt på egen hånd. Fansen vil naturligvis likevel hevde at den er "bedre enn originalen". Låta i seg selv er jo bra, og fremførelsen trenger ikke å være like sjelfull, og budskapet fra originalen trenger ikke være til stede. Fremførelsen kan også godt være dårligere. IKKE uten sammenlikning forøvrig. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heller ikke like ille, men jeg ser ikke helt vitsen heller: :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt er det enkelt for et band å ta en gammel låt fra en helt annen sjanger, som hadde kjempesuksess lenge før fansen deres var påtenkt, og lage en coverversjon i en helt annen stil, for å få "billig suksess" uten å skrive en god låt på egen hånd. Fansen vil naturligvis likevel hevde at den er "bedre enn originalen". Låta i seg selv er jo bra, og fremførelsen trenger ikke å være like sjelfull, og budskapet fra originalen trenger ikke være til stede. Fremførelsen kan også godt være dårligere. IKKE uten sammenlikning forøvrig. ;)
    Vi må vokte oss for å bli mer katolsk enn paven, men det finnes grenser. ;)

Når det kommer til Jokke og coverlåter så er ikke det så ille som at sportsverdenen har kuppet Jokke. Snakker om kontradiksjoner...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og prisen for den definitivt mest unødvendige coverversjon går til Faith No More. Hvorfor den i det hele tatt ble spilt inn er et mysterium.

Rett og slett en planking av originalen. Ikke bare feiler den i å presentere noe som helst nytt, den er også dårligere enn originalen.

Verst av alt, når du googler "Easy song" så får du opp dette resultatet. :mad:

easy faith no more google search.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Litt det samme. Litt overraskende av Mike Patton, som har kreativitet tytende ut av ørene.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    Må bare si jeg faktisk har hørt en del på Angel Dust i bilen i det siste, og jeg syns fortsatt FNM sin versjon er best. Mye på grunn av at gitarsoloen er lysår bedre på dems versjon. Soloen på originalen høres ganske lame ut i forhold, i mine ører.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Angel Dust og The Real Thing er jo to fantastiske album. Det er det ingen vei utenom.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    ^Absolutt.

Uansett syns jeg det er skivebom å si at cover av andre band er unødvendig selv om man ikke liker den versjonen selv og det åpenbart er søppel. De fleste som spiller starter gjerne med å planke musikk de liker og det kan være overraskende noen ganger å se hva de faktisk har blitt inspirert på et eller annet tidspunkt i sin musikalske utvikling. Celine Dion's cover av AC/DC sin Back In Black f.eks. comes to mind... :)

Pantera sin cover av Planet Caravan var vel heller ikke nødvendig, men det er en digg avslutning på en fin plate.

Også er det liksom aldri feil å covre Sabbath heller..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke uenig i at det er gode album, men jeg står for at Easy er den mest unødvendige versjonene jeg har hørt. Ren planking med unntak av gitarsoloene, som også har hentet så mye fra originalen at det blir påtakelig. Hvilke som er best av soloene kan vi godt være uenige om, men at resten er planking kan vi vel være enige om?

White Zombie hadde sin personlighet som skinner gjennom alt de har gjort, så den coveren er faktisk innafor.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    Jeg står for at det er skivebom å kalle en cover unødvendig. Hadde ikke FNM covret Easy er det slett ikke sikkert at jeg og mange med meg noengang hadde hørt den i det hele tatt, siden jeg for min del ikke har noe forhold til The Commodores. Covere er også en måte å eksponere lyttere for ting som kan få dem til å ta musikalske avstikkere de kanskje ellers ikke ville tatt.

Det er f.eks. ikke gitt at alle metalfans som likte Coroner hadde noe forhold til Beatles og Abbey Road som forøvrig er en fordømt bra plate. Når de covret I Want You (She's So Heavy) åpnet de kanskje en ny verden for enkelte lyttere selv om jeg kan forestille meg at mange Beatles fans ikke akkurat vil være begeistret for deres versjon. Jeg elsker det, mens andre kanskje syns det er pest & kolera.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Årsaken til at jeg mener at den er unødvendig er at den er så lik originalen med noen få unntak. Hadde de tilført låten mer av sitt eget DNA hadde jeg ikke opplevd den like unødvendig. Det er utelukkende planking-faktoren som gjør at jeg feller den dommen over versjonen. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som du ser av de siste sidene er det mange coverlåter jeg liker godt. Poenget mitt var å få ut min frustrasjon over et band og en coverlåt jeg synes er ubeskrivelig dårlig.

Når det er sagt, synes jeg det er rimelig meningsløst å gi ut en coverversjon på plate hvis artisten ikke tilfører låta noe eget. Å lage en blåkopi av originalen ser jeg faktisk ikke noe poeng i utenom at artisten har lyst, eller vet at det gir kommersielt utbytte. Idealistiske grunner som å presentere andres gamle låter for et nytt publikum tror jeg egentlig ikke så mye på. Sorry, men det er meg.

Live er det selvsagt noe annet.

Easy er vel en standardlåt som “alle” kjenner? Jeg må tilstå at jeg synes den er gørrkjedelig i alle versjoner. ;)

Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Leser og humrer. Så kom jeg plutselig på denne kommentaren fra Jello Biafra:

You've turned rock and roll rebellion
    Into Pat Boone sedation
    Making sure nothing's left to the imagination
    M.T.V. Get off the
    M.T.V. Get off the
    M.T.V. Get off the air
    Get off the air

Postet fra lomma, uten garantier.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    Som du ser av de siste sidene er det mange coverlåter jeg liker godt. Poenget mitt var å få ut min frustrasjon over et band og en coverlåt jeg synes er ubeskrivelig dårlig.

Når det er sagt, synes jeg det er rimelig meningsløst å gi ut en coverversjon på plate hvis artisten ikke tilfører låta noe eget. Å lage en blåkopi av originalen ser jeg faktisk ikke noe poeng i utenom at artisten har lyst, eller vet at det gir kommersielt utbytte. Idealistiske grunner som å presentere andres gamle låter for et nytt publikum tror jeg egentlig ikke så mye på. Sorry, men det er meg.

Live er det selvsagt noe annet.

Easy er vel en standardlåt som “alle” kjenner? Jeg må tilstå at jeg synes den er gørrkjedelig i alle versjoner. ;)
    Jepp, skjønte det. Som du ser sier jeg meg enig i at Disturbed-coveren var helt jævlig.

Det som gjorde dette personlig nok til at jeg gadd å engasjere meg var når baluba påstod at FNM sin Easy-cover var unødvendig. ;)

Og ja det er deg, jeg for min del mener at en artist ikke trenger bedre grunn for å spille inn en cover enn at "de har lyst". Og uansett om du tror det eller ikke så blir musikk spredd i en større krets ved at låter covres. It's a fact.

Jeg hadde iallfall aldri hørt Easy før jeg hørte FNM sin versjon. Ikke min favorittlåt heller, men den er helt ok, og gitarsoloen er kul.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jeg for min del mener at en artist ikke trenger bedre grunn for å spille inn en cover enn at "de har lyst".
    Selvsagt ikke, men det gjør den jo ikke automatisk bra. ;)

Og uansett om du tror det eller ikke så blir musikk spredd i en større krets ved at låter covres. It's a fact.
    Naturligvis gjør den det, men jeg tror ikke at det var intensjonen. :)

Tror egentlig ingen er så uenige her. ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.435
    Sted
    Smurfeland
    Nei, det gjør den ikke automatisk bra. Men det er det heller ingen som har sagt, og iallfall ikke meg? ;)

Og du kan gjerne tro hva du vil om hva slags intensjoner man har for å lage covere, jeg har egentlig bare uttalt meg om hva jeg mener det fører til.

Jaggu ikke så lett å si alltid, men det løser seg som regel bare man får spikket nok fliser. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn