Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.852
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det er nok en 10-12 år siden jeg sist lyttet til dCS digital. Jeg var ikke imponert, spesielt i forhold til prisen. Digital som lått litt «klinisk», mangel på stofflighet og organisk lyd. Men ting har sikkert skjedd etter det.

Dessuten er jeg kritisk til dette med å oppgradere lyden på dCS bare du kjøper en boks til, f eks en klokke eller bedre strømforsyning. Her er det om å dra penger ut av folk.

Det som er interessant for meg med Varése er om dCS har flyttet noen grenser for konvertere. I såfall er jeg 100% sikker på at denne lydkvaliteten vil komme betydelig ned i pris om kort tid.
Skal innrømme jeg ikke har fulgt så veldig nøye med i timen på hva dCS holder på med - da jeg er enig at mye handler om dra mest mulig penger ut av det.
Så vidt jeg har skjønt er det fremdeles deres "Ring Dac" som er kjernen i det hele. Hvorfor det da skulle bli så fantasisk mye bedre ved å redesigne boksene
og tilføre noe små tweaks her og der.........Det høres ut som en forretningside satt i system.

Det finnes en fyr i Holland som også har bygget sin egen plattform på hvordan man konverterer et signal fra digital til analog. Her er alt i en boks - kun en modell å forholde seg til. Den er til og med delvis software basert osv. Ikke billig , men veeeeldig langt unna dCS prismessig. Just say.........

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.396
🤭 Måler bra til og med.........endgame for min del.
En av kommentarene etter testen: "Nice to see that all high-endish boutique DACs don't have to perform miserably !"

Ja og ja....du verden det er mye rart blant disse boutique labels både når det gjelder målinger og produktkvalitet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.024
Sted
Østfold
Det er den hobbyen som kalles hifi-relatert musikkinteresse, og som går ut på å lete seg fram til den største subjektive musikkopplevelsen en selv kan skape i sitt eget hjem.

Jeg respekterer at hifi-konstruktører må ha en annen innfallsvinkel enn akkurat den beskrevne, men mistenker at det var omtrent slik det begynte også for nevnte gruppe.
Hvordan henger det å være skeptiske til en DAC til 3 millioner, fra en produsent som saksøker folk om de ikke får god nok review, bare for å kaste en ansatt foran bussen når man blir for upopulære, sammen med å ha en negativ innstilling til hifi-relatert musikkinteresse?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.396
Hvordan henger det å være skeptiske til en DAC til 3 millioner, fra en produsent som saksøker folk om de ikke får god nok review, bare for å kaste en ansatt foran bussen når man blir for upopulære, sammen med å ha en negativ innstilling til hifi-relatert musikkinteresse?
dCS har tatt lærdom av den hendelsen og noe sånt vil ikke gjenta seg. Dette stod å lese ett sted.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.396
Da er det bare å glede seg til at landets ledende stereosjappe gjennom årtier tar in Varése sånn at vi får lyttet:) Når butikken har blitt en stolt forhandler av Daniel Hertz produkter, kan det ikke forventes annet enn at Varése snart står på demo:cool:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.024
Sted
Østfold
Jeg synes det er veldig stor forskjell på dacer, og har begynt å hatt noen i løpet av 40år, og sliter med å finne noen til priser ned mot 10000 som jeg synes høres ekte ut…tror ikke på det jeg hører av lyd fra di rett og slett…så jeg håper du har noen og anbefale i hvertfall da…for jeg vurderer å bytte ut min gamle dcs som begynner å bli litt kranglette…og gammel.
Hvis du kan få eksponert deg selv for testing av DAC-er, kanskje uten en gang å vite at det er DAC-er som testes, kanskje disse inntrykkene ikke er like hugget i stein?

For meg har slike myter dødd som mygg som flyr inn i leirbålet i slike situasjoner. Det er det to viktige grunner til:

1: De klokkeklare forskjellene er plutselig blitt erstattet med tvil om det overhodet var en forskjell. Når man først har hørt to produkter spille påfallende likt er det vanskelig å gå tilbake til å høre forskjell etterpå. Dette gjelder mange situasjoner der både jeg har vært subjekt, og der jeg har dosert samples for andre. I mage tilfeller har det vært forskjell også, men med prisforskjeller på 1000/1 kan det ofte være svært vanskelig å velge en favoritt om man ikke har fått preppet seg så man klarer å identifisere dyr vs billig.

2: Dette har trigget en nysgjerrighet på hvordan ting er bygget. Det er svært påfallende hvor lite forskjell det ofte er på produkter. Man finner liksom så fint lite innovasjon i de dyre produktene. Det som skal forsvare prisen er ikke avansert teknologi men svære tunge bokser og et brand som assosieres med luksus. Dermed er det ikke bare vanskelig å finne et godt argument for den høye prisen, man har heller ingen gode argumenter for at resultatet av blindtesten skulle blitt særlig annerledes.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.182
cd kom ut i 1982, 4+ tiår med utvikling av chipper hvor den beste kanskje koster 5-10kr nå, men så lenge dacen er stor nok og dyr nok er det vistnok enda mer å hente ut av signalet

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.034
Sted
VestBredden
Jeg spør av ren nysgjerrighet, hvilke myter sikter du til? Ja, jeg skjønner at jeg ikke har fulgt med i timen.
Absolutt alle ting som vi har trodd og blitt fortalt av hva enn må ha og alt som gjør at Nirvana kommer nærmere,, bare du har dette...................... !!
Vissvass kabler, dumme rotter og steiner :LOL:

• Liker
Reaksjoner: KMR

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103
Hvis du kan få eksponert deg selv for testing av DAC-er, kanskje uten en gang å vite at det er DAC-er som testes, kanskje disse inntrykkene ikke er like hugget i stein?

For meg har slike myter dødd som mygg som flyr inn i leirbålet i slike situasjoner. Det er det to viktige grunner til:

1: De klokkeklare forskjellene er plutselig blitt erstattet med tvil om det overhodet var en forskjell. Når man først har hørt to produkter spille påfallende likt er det vanskelig å gå tilbake til å høre forskjell etterpå. Dette gjelder mange situasjoner der både jeg har vært subjekt, og der jeg har dosert samples for andre. I mage tilfeller har det vært forskjell også, men med prisforskjeller på 1000/1 kan det ofte være svært vanskelig å velge en favoritt om man ikke har fått preppet seg så man klarer å identifisere dyr vs billig.

2: Dette har trigget en nysgjerrighet på hvordan ting er bygget. Det er svært påfallende hvor lite forskjell det ofte er på produkter. Man finner liksom så fint lite innovasjon i de dyre produktene. Det som skal forsvare prisen er ikke avansert teknologi men svære tunge bokser og et brand som assosieres med luksus. Dermed er det ikke bare vanskelig å finne et godt argument for den høye prisen, man har heller ingen gode argumenter for at resultatet av blindtesten skulle blitt særlig annerledes.
Ok, så at jeg hører forskjell på dacer også i samme prisklasse er bare tull…så da er det egentlig bare å kjøpe den jeg synes ser finest ut og være fornøyd med andre ord. Det gjør det hvertfall mye enklere, men jeg lurer på hvor mange tullinger vi har i Norge og andre land, som bruker mer penger uten å høre forskjell, ja opptil flere hundre tusen…feilen er at di må høre dårlig det da.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.598
Absolutt alle ting som vi har trodd og blitt fortalt av hva enn må ha og alt som gjør at Nirvana kommer nærmere,, bare du har dette...................... !!
Vissvass kabler, dumme rotter og steiner :LOL:
Skjønner. Jeg husker vagt at de rottene var en greie, men jeg husker ikke hva de gjorde.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.434
Sted
Østfold
Jeg respekterer at hifi-konstruktører må ha en annen innfallsvinkel enn akkurat den beskrevne, men mistenker at det var omtrent slik det begynte også for nevnte gruppe.
Skulle ønske at slike (hinsides overprisede) produkter er et resultat av målorientert ingeniørarbeide. Men på dCS hjemmesiden presenteres kun "bling" tullespråk, ikke noe hardcore rasjonale for design. Slike tulleprodukter stammer fra marketing/management gjengen med luftig utsikt fra sine kontor, mens dCS ingeniøren skammer seg nede på sitt lille kontor uten vindu.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
1
Jeg opplever det som absurd når en DAC til 390.000,- blir fullstendig parkert av en enda dyrere DAC av samme merke. Jeg spør meg selv hva handler dette om, hva er det som ikke er bra nok på 390.000 DAC-en?

Teknisk inkompetanse - man er ikke i stand til å konstruere en ultimat DAC selv til slike kostnader - eventuelt kompetanse på markedsføring.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
6.952
Husker første gang jeg fikk Playstation 3 i hus, vi koblet den opp mot et Loewe Tv, det samme gjorde vi med en dyr Denon DVD spiller. Dette tv kunne ta i mot begge kilder på en gang og dele bilde i 2 halvdeler, derved kunne vi sammenligne bilde side om side. Det var umulig å skille bildene fra hverandre. Så gjorde vi samme test der vi testet lyden på stereoanlegget. Det var ekstremt vanskelig å høre forskjell, men vi mente at det på enkelte låter var noe forskjell, men det kom helt an på låten hva vi likte best, så dødt løp der og. For min del er jeg veldig skeptisk til dyre produkter.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.024
Sted
Østfold
Ok, så at jeg hører forskjell på dacer også i samme prisklasse er bare tull…
Det er dine ord.

Men hva har du gjort for å teste hva du faktisk hører?

Og hva har du gjort for å teste hva som er kvalitetsforskjell og hva som er bare klangforskjell?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.396
Teknisk inkompetanse - man er ikke i stand til å konstruere en ultimat DAC selv til slike kostnader - eventuelt kompetanse på markedsføring.
Det må i enda større grad gjelde platespillere som allerede har 100 år+ i utvikling. Gjett om det i flere årtier fremover blir annonsert «verdens beste platespiller». Og gjett om prisene vil knuse dagens dyreste spiller.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Her blir jeg sittende å lure på om alle som uttaler seg om dCS her har mye egen erfaring med produktene deres. Får en snikende mistanke om at det ikke helt er tilfelle...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
1
Det må i enda større grad gjelde platespillere som allerede har 100 år+ i utvikling. Gjett om det i flere årtier fremover blir annonsert «verdens beste platespiller». Og gjett om prisene vil knuse dagens dyreste spiller.

En platespiller er et elektromekanisk system hvor de forskjellige delen påvirker sluttresultatet. Her er det svært mange variabler. På den annen side er neppe nødvendig å betale mange hundre tusen for å få en (subjektiv) optimal platespiller.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.396
En platespiller er et elektromekanisk system hvor de forskjellige delen påvirker sluttresultatet. Her er det svært mange variabler. På den annen side er neppe nødvendig å betale mange hundre tusen for å få en (subjektiv) optimal platespiller.
Inntil nå er mange som har puttet en god del «science» i det å lage den perfekte platespilleren. Hvis dem enda ikke har nådd målet, er det en tankevekker :)

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.122
Sted
Polen
Det er klart, har dcs investert i teknologi for å vekke Michelangelo opp fra de døde, og han nå sitter og meisler ut kabinettene for hånd ... Sånt koster altså.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.319
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fra lyden av ingenting til lyden av ingentingere?
Platespillerutvikling stoppet opp ca. 1985. 40 år senere ser vi at det er mulig å få dem til å gå jevnere med digitalteknologi, få tonearmer til å ha færre resonanser fordi vi har FEM (digitalteknologi det også gitt), etc. osv. Pickuper? Tja. Kanskje Shure anger på at de ga deg med det. V15 Type IV er fremdeles MMs hellige gral. Optiske pickuper har foreløpig ikke bedre data enn de gamle prinsippene, og kanalseparasjon og dynamikkområde er 40 dB dårligere enn fra et ordentlig 24-bits opptak.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.678
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Det er dine ord.

Og hva har du gjort for å teste hva som er kvalitetsforskjell og hva som er bare klangforskjell?
Hvorfor må han gjøre det? Hvis han hører klangforskjell og liker en av dem bedre enn den andre, gir vel det vel ham all mulig rett til å hevde at han subjektivt sett synes den ene låter bedre enn den andre. Hvorfor skal han da eventuelt gå en runde på objektiv kvalitetsforskjell? Såvidt jeg kan se har ikke Prodigy hevdet at hans synspunkt har en universell sannhet for andre.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103
Det er dine ord.

Har vel gjort det meste av måter for å teste, også blintestet ja…
og ja ofte er det akkurat klangen som blir feil…en fiolin høres ut som en bratch f.eks…eller ja noen er for lyse og noen er for mørke i klangen, og ja mye mer som gjør at noen høres mye mer ekte ut irl rett å slett.
Og det trenger ikke å være den dyreste av to jeg sammenligner som jeg synes er best på det heller nei.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103
Hvorfor må han gjøre det? Hvis han hører klangforskjell og liker en av dem bedre enn den andre, gir vel det vel ham all mulig rett til å hevde at han subjektivt sett synes den ene låter bedre enn den andre. Hvorfor skal han da eventuelt gå en runde på objektiv kvalitetsforskjell? Såvidt jeg kan se har ikke Prodigy hevdet at hans synspunkt har en universell sannhet for andre.
Ja for meg så høres det feil ut, viss klangen er både for lys eller for mørk, det blir ikke naturlig da.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.698
Torget vurderinger
1
Tankeeksperiment: "DAC" kan byttes ut med "platespiller" i denne tråden uten at tallene eller innholdet mister betydning, likevel tror jeg at diskusjonen ville vært annerledes... 😉
Godt poeng. Vi koser oss med vinylutstyr i alle prisklasser. Men det er vel bare snakk om tid før hifi-moralistene gjør seg gjeldende også her.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
746
Har vel gjort det meste av måter for å teste, også blintestet ja…
og ja ofte er det akkurat klangen som blir feil…en fiolin høres ut som en bratch f.eks…eller ja noen er for lyse og noen er for mørke i klangen, og ja mye mer som gjør at noen høres mye mer ekte ut irl rett å slett.
Og det trenger ikke å være den dyreste av to jeg sammenligner som jeg synes er best på det heller nei.
Jamen en Yamaha guitar lyder jo ikke som en Gibson. Den ene kan være mørk og den anden lys. De lyder da begge stadig som en guitar. Uanset hvor billig cdafspiller du finder, kan ALLE med en smule kendskab til instrumenter høre hvilken instrument, der afspilles.

• Liker
Reaksjoner: KMR

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
103
Jamen en Yamaha guitar lyder jo ikke som en Gibson. Den ene kan være mørk og den anden lys. De lyder da begge stadig som en guitar. Uanset hvor billig cdafspiller du finder, kan ALLE med en smule kendskab til instrumenter høre hvilken instrument, der afspilles.
Du hører at den høres ut som en gitar ja, men ikke som den gitaren den skal gjengi gjennom en dårligere dac dessverre.
Og da blir det ikke bra nok for meg. Blir kke som irl det.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
487
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Klangforskjell skyldes analogdelen/ utgangstrinnet, ikke digitaldelen, den produserer KUN 0-null, og 1ere.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.122
Sted
Polen
En kan også gjøre sånn som Rega har gjort med DAC-R, som jeg har, å la det lekke litt støy fra strømforsyningsdelen 🤭 Amir er ikke spesielt imponert. Men jeg likært.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.756
Sted
Phobos
Godt poeng. Vi koser oss med vinylutstyr i alle prisklasser. Men det er vel bare snakk om tid før hifi-moralistene gjør seg gjeldende også her.
Tja, for meg er vinyl noe annet siden det fremstår meningsløst å forfølge en slags objektiv fasit når både medium og avspiller har evig mange dynamiske variabler som til og med endrer seg for hver avspilling av mediet. Det er liksom ingen realisme rundt det å "komme i mål". Det samme gjelder også rørutstyr for min del. Det dreier seg liksom mer om hobby enn perfeksjon, noe som jo bare er morro.

Topp Bunn