Siden jeg passer barn om dagen er det jo mye bedre tid til å surfe på nettet enn normalt (min kone er neppe inne på HFS). Her kommer mine erfaringer så langt om XP og Vista ved bruk av Scarlatti Up. Jeg har ikke tenkt å starte en diskusjon om hva andre evt hører som jeg ikke hører og vice versa, men har forsøkt å beskrive noen erfaringer.
XP vs Vista
Maskinene jeg bruker (to Laptops) kjører henholdsvis XP Professional SP2 og Vista Home Premium SP1. På begge har jeg installert Foobar v0.9.6.1 og ASIO4ALL v2.9.
Et potensielt problem er at XP alltid sender data til Scarlatti UP med bit dybde 24. På Vista får jeg deaktivert dette og 16 bit data kommer over USB som 16 bit. Det er noen som hevder at det er nødvendig med 24 bit over USB for å sikre 16 bit kvalitet (jeg fant noe om det en gang på hjemmesiden til Benchmark, eller kanskje
her), men jeg aksepterer ikke den forklaringen uten videre. Jeg antar at XP codexen/tjenesten legger på 8 null bits som ikke endrer noe som helst og er ufarlig i praksis. Dette bekreftes i prinsippet av de lyttetestene jeg har gjennomført og hvor jeg ikke er i stand til konsistent å skille XP og Vista. Det som derimot må unngås er konvertering av raten fra f eks 44.1 til 96kS/s (som er default på Vista). Dette betyr i skrivende stund at Vista ikke kan sende 88.2kS/s (finnes bare 44.1, 48 og 96) uten at du får over default 96 eller et av de to andre formater i.e. default er endret. ASIO4ALL fikser imidlertid dette. Installeres den og kobles til Foobar ved hjelp av ASIO plug-in kommer også 88.2 riktig ut. Maksimal rate for Vista og Scarlatti er 96 så det er ikke nødvendig å endre defaultformatet etter installasjon av ASIO4ALL for meg.
Denne konverteringen bringer meg til XXHighEnd. Jeg har forsøkt den på Vista-maskinen. Det er ikke mulig for meg å høre forskjeller til Foobar fra demoversjonen jeg har installert av XXHighEnd, men det er mulig at en full versjon kan gi et bedre resultat. Det som er viktig er at alle datakvaliteter man spiller av med XXHighEnd blir konvertert til 24/96 om man ikke gjør noe. Som nevnt kan man sette 44.1, 48 eller 96 på Vista. Oppførselen ser ut til å være implementert slik at settes 24/44.1 så sendes 16/44.1 når dataene er 16/44.1 som jeg ønsker med analog oppførsel for de andre kvalitetene. Unntaket er 88.2kS/s som det ikke finnes definert oppførsel for og den vil derfor alltid bli konvertert til det formatet man har satt det ønsker jeg ikke. Les
XXHighEnd hjemmesiden for en evt generell løsning til problemet. For øvrig så henviser jeg til
Foobar2000s hjemmeside vedrørende forskjeller mellom avspillere.
Mvh.