Dazed
Æresmedlem
...Og er dette noe du faktisk gjør regelmessig?Barbaresco skrev:Jeg liker også å lese av tiden ved hjelp av IWC
...Og er dette noe du faktisk gjør regelmessig?Barbaresco skrev:Jeg liker også å lese av tiden ved hjelp av IWC
Flott med litt forandring, må eg si.Kjendis skrev:Overskriften er inspirert av en aha opplevelse.
Jeg har nylig snakket med en professor i fysikk, som tilhører den gruppen som mener at kabler har så å si ingen innvirkning på lyden ihvertfall digitale. Det er best å kjøpe usb kabel på Class Olsson fordi "ET DIGITALT SIGNAL KAN IKKE TWEAKES TIL BEDRE LYD!!" Denne holdningen har jeg også møtt mange andre steder. De er villig til å overbevise meg om at digitalkabler har ingen forskjell og først nå skjønner jeg at de har rett. Jeg skjønner at dette er en sannhet.
Retningsbestemmelse av analoge kabler er bare tull fordi et analogt signal går begge veier, ikke fra f.eks cd til forsterker, men fram og tilbake. Snur man kabelen blir det ingen forskjell. Dyre, billige, lange, korte, hjelper ikke. Ikke engang strømkabelen har noe innvirkning på lydkvaliteten. Uansett merke.
Hor vil jeg med dette? Jo vi kan prøve å se om det er noen forskjell. Ikke vet jeg. Jeg inviterte fysikkprofessoen i mikroelektronikk opp i det religiøse hi-fi kapellet mitt (med audiophysic yara superior og nyeste B130+ forsterker. Nordost Frey signal og Baldur htkbl.) for å se om det er noen forskjell. Vi hadde ikke tid til å utforske kabelverdenen i detalj, men jeg koblet datamaskinen til en rimelig hegel hd2dac og vi sammenlignet itunes med ayre wave. Så skjedde det som er hovedpoenget mitt med hele denne tråden. Professoren i fysikk utbrøt.
NEI JEG ER IKKE ISTAND TIL Å HØRE DISSE FORSKJElLENE (Jeg har ikke skjønt greia med hva som er bra og dårlig lyd jeg er bare opptatt av å argumentere matematisk) Tanta mi kom inn i rommet da jeg spilte over ayre wave, "her er det jo ordentlig bass," sa ho. "Det lika e"
Min konklusjon er at fysikkprofesoren vil ikke skjønne hva utklinging i diskantområdet er, Høyere oppløsning, kjappere bass, åpnere mellomtone og klarere diskant, homogenitet, dynnamikk, luftighet, tredimensjonalitet, musikalsk engasjement, mellombass, holografi, plassering av instrumenter i lydbilde, Bedre fokus på instrumentene.
Jeg prøvde å se om Nordost Norse series jumpers utgjorde noe forskjell, koblet fra eller til enden av mine nordost Baldur ht kbl. Jeg hørte en soleklar forbedring med, men kanskje jeg er masse sugert.
Det beste bevis for meg, og de fleste andre, er at jeg hører forskjell. Da er det så enkelt som at det ER forskjell.teddyh skrev:Flott med litt forandring, må eg si.Kjendis skrev:Overskriften er inspirert av en aha opplevelse.
Jeg har nylig snakket med en professor i fysikk, som tilhører den gruppen som mener at kabler har så å si ingen innvirkning på lyden ihvertfall digitale. Det er best å kjøpe usb kabel på Class Olsson fordi "ET DIGITALT SIGNAL KAN IKKE TWEAKES TIL BEDRE LYD!!" Denne holdningen har jeg også møtt mange andre steder. De er villig til å overbevise meg om at digitalkabler har ingen forskjell og først nå skjønner jeg at de har rett. Jeg skjønner at dette er en sannhet.
Retningsbestemmelse av analoge kabler er bare tull fordi et analogt signal går begge veier, ikke fra f.eks cd til forsterker, men fram og tilbake. Snur man kabelen blir det ingen forskjell. Dyre, billige, lange, korte, hjelper ikke. Ikke engang strømkabelen har noe innvirkning på lydkvaliteten. Uansett merke.
Hor vil jeg med dette? Jo vi kan prøve å se om det er noen forskjell. Ikke vet jeg. Jeg inviterte fysikkprofessoen i mikroelektronikk opp i det religiøse hi-fi kapellet mitt (med audiophysic yara superior og nyeste B130+ forsterker. Nordost Frey signal og Baldur htkbl.) for å se om det er noen forskjell. Vi hadde ikke tid til å utforske kabelverdenen i detalj, men jeg koblet datamaskinen til en rimelig hegel hd2dac og vi sammenlignet itunes med ayre wave. Så skjedde det som er hovedpoenget mitt med hele denne tråden. Professoren i fysikk utbrøt.
NEI JEG ER IKKE ISTAND TIL Å HØRE DISSE FORSKJElLENE (Jeg har ikke skjønt greia med hva som er bra og dårlig lyd jeg er bare opptatt av å argumentere matematisk) Tanta mi kom inn i rommet da jeg spilte over ayre wave, "her er det jo ordentlig bass," sa ho. "Det lika e"
Min konklusjon er at fysikkprofesoren vil ikke skjønne hva utklinging i diskantområdet er, Høyere oppløsning, kjappere bass, åpnere mellomtone og klarere diskant, homogenitet, dynnamikk, luftighet, tredimensjonalitet, musikalsk engasjement, mellombass, holografi, plassering av instrumenter i lydbilde, Bedre fokus på instrumentene.
Jeg prøvde å se om Nordost Norse series jumpers utgjorde noe forskjell, koblet fra eller til enden av mine nordost Baldur ht kbl. Jeg hørte en soleklar forbedring med, men kanskje jeg er masse sugert.
Vanligvis er det kona eller samboer (evnt nabo for de som er singel) som "plutselig" kommer inn og hører den "voldsomme" forskjell når det byttes en eller annen kabel. At til og med en tante kan "uventet" komme inn i rommet og kommentere at "her er det jo ordentlig bass" er jo rett og slett fantastisk...... eller ?
Hvem er neste mon tro ? til å "uventet" høre forskjell på kablene ? onkel, nevø, svigers, bestefar ?? som skal fungere som sannhetsvitne for at det er stor lydforskjell på kabler ? eg bare spør....
Er dette de beste "bevis" som kan fremskaffes ang forskjell på kabler ? Hvis ja så er det svært tvilsomme "bevis" må eg få lov til å si.
Wow det var et "bevis" som det er umulig å bestride... umulig fordi det ikke kan kalles et bevis. Tenk om påtalemakten og dommerene her i landet hadde samme oppfatning ang bevis...., skrekk og gru sier eg bare.lars_erik skrev:Det beste bevis for meg, og de fleste andre, er at jeg hører forskjell. Da er det så enkelt som at det ER forskjell.teddyh skrev:Flott med litt forandring, må eg si.Kjendis skrev:Overskriften er inspirert av en aha opplevelse.
Vanligvis er det kona eller samboer (evnt nabo for de som er singel) som "plutselig" kommer inn og hører den "voldsomme" forskjell når det byttes en eller annen kabel. At til og med en tante kan "uventet" komme inn i rommet og kommentere at "her er det jo ordentlig bass" er jo rett og slett fantastisk...... eller ?
Hvem er neste mon tro ? til å "uventet" høre forskjell på kablene ? onkel, nevø, svigers, bestefar ?? som skal fungere som sannhetsvitne for at det er stor lydforskjell på kabler ? eg bare spør....
Er dette de beste "bevis" som kan fremskaffes ang forskjell på kabler ? Hvis ja så er det svært tvilsomme "bevis" må eg få lov til å si.
Nei, den er bare til pynt!Dazed skrev:...Og er dette noe du faktisk gjør regelmessig?Barbaresco skrev:Jeg liker også å lese av tiden ved hjelp av IWC
Tror du skjønte at spørsmålet betød "Jøss, har du virkelig et IWC-armbåndsur.", og hvis jeg har rett i det, synes jeg ikke at sarkasme er på sin plass i svaret.Barbaresco skrev:Nei, den er bare til pynt!Dazed skrev:...Og er dette noe du faktisk gjør regelmessig?Barbaresco skrev:Jeg liker også å lese av tiden ved hjelp av IWC
Åh, da beklager jeg oppriktig! Det var meg som var for touchy denne gangen. :-[Barbaresco skrev:Det var slett ikke sarkasme, og det illustrerer veldig godt hvor lett det er å få til misforståelser med å "snakke" på nettet!
Jeg tror vi ville hatt hyggelige samtaler hvis vi var i samme rom.
Nettdiskusjoner er skumle greier, og jeg håper dette var en grei oppklaring. Når en skriver korte innlegg kan det virke mye sterkere enn det var ment, og av og til i motsatt retning.
Det skjønner jeg godt. Har aldri sett en "IRL", men setter stor pris på godt maskinert finmekanikk og gode konstruksjoner som er fremstilt med mye kunnskap og stolthet. Det i seg selv er verdt litt ekstra for meg, og gir økt eierglede de gangene jeg har råd til å koste på meg litt mer fancy ting/komponenter enn rimeligste mulige "forbrukerartikkel" med ca. samme funksjon.Min IWC er et lommeur som bare blir tatt fram til festlige anledninger. Men jeg liker godt å åpne det og kikke på verket, det er fysikk og håndverk i skjønn forening, og kan i eierglede sammenliknes med eksotiske HiFi-produkter. Men jeg bruker det som illustrasjon av at det ikke dermed viser riktigere tid.
Men du kan kjøpe en brukt motorsykkel for 40.000,-Kule-Trygve skrev:Hmm skal du fra 0 til hundre på 3,5 sekunder skal du ha en ganske så eksotisk og kostbar bil, ikke sant? Holder ikke med en Golf GTI liksom..
Ja det var lurt men jeg vet ikke om det finnes så mange snarveier innen hifi...Å kjøpe brukt kan være en veldig god snarvei da.Dazed skrev:Men du kan kjøpe en brukt motorsykkel for 40.000,-Kule-Trygve skrev:Hmm skal du fra 0 til hundre på 3,5 sekunder skal du ha en ganske så eksotisk og kostbar bil, ikke sant? Holder ikke med en Golf GTI liksom..
Snarveier og snarveier... Det finnes i alle fall mange veier til samme mål.Kule-Trygve skrev:Ja det var lurt men jeg vet ikke om det finnes så mange snarveier innen hifi...Å kjøpe brukt kan være en veldig god snarvei da.
For å forfølge den, blir dyre kabler i mine øyne som styling på biler. Bilen blir ikke raskere, men ungene i gata synes sikkert den ser veldig rask ut. Og det er kanskje hele poenget. Det er ikke lov å kjøre fort i Norge uansett. Racerbiler handler kun om fysikk. Ikke at det blir billig av den grunn, men pengene brukes der de har effekt. Luksusbilmarkedet derimot...Kule-Trygve skrev:"Fysiske lover har lite med eksotiske løsninger og pengebruk å gjøre."
Hmm skal du fra 0 til hundre på 3,5 sekunder skal du ha en ganske så eksotisk og kostbar bil, ikke sant? Holder ikke med en Golf GTI liksom..
Man kan ha mye glede av et mid- fi- anlegg, som jeg hadde noen år, men det er ikke til å nekte for at det jeg har nå er et helt annet dyr. Så det er bare å begynne å spare..gjøre en solid oppgradering av en komponent en gang i året, og etter noen år, så har man skiftet ut hele anlegget og så er man der..
Nå sa jeg nettopp at "dette har vært diskutert opp og ned tidligere", men:Kule-Trygve skrev:Anlegget mitt handler for det meste om fysikk + at det er brukt litt penger på sobert utseende, brukskvalitet osv.
De jeg bruker nå har jeg lånt og prøvet ut. Mente de ga mange forbedringer i forhold til min forståelse av hva som er bra lyd, og så bestilte jeg slike. Dette har jeg skrevet om før..Dazed skrev:Nå sa jeg nettopp at "dette har vært diskutert opp og ned tidligere", men:Kule-Trygve skrev:Anlegget mitt handler for det meste om fysikk + at det er brukt litt penger på sobert utseende, brukskvalitet osv.
Hvordan baserer du innkjøp av dyre kabler på fysikk?
Greit nok det. Jeg bare lurte siden du sa at anlegget ditt for det meste handlet om fysikk.Kule-Trygve skrev:De jeg bruker nå har jeg lånt og prøvet ut. Mente de ga mange forbedringer i forhold til min forståelse av hva som er bra lyd, og så bestilte jeg slike. Dette har jeg skrevet om før..Dazed skrev:Nå sa jeg nettopp at "dette har vært diskutert opp og ned tidligere", men:Kule-Trygve skrev:Anlegget mitt handler for det meste om fysikk + at det er brukt litt penger på sobert utseende, brukskvalitet osv.
Hvordan baserer du innkjøp av dyre kabler på fysikk?
Vet ikke så mye om fysikken bak. Han som har utviklet dem er neppe noen doktor ingeniør heller..men det fungerer som bare rakkeren, i forhold til det jeg før har hatt av kabler. Er nok flust av folk her på forumet som har eksperimentert mye mer med kabler enn meg.
;DBT skrev:Mitt anlegg handler mest om religion. Hver gang jeg slår på anlegget går jeg ned på kne vendt mot sweetspot i bønn til den store Kabelgud om å være elektronene nådig på sin krevende ferd fram og tilbake gjennom kobberet. Underveis er det ofring til den mektige Rørgud. Det skjer helst ved noen dråper De Luze xo til å smøre årene. Det hele avsluttes med noen hellige ritualer for å bligjøre den allmektige Vinylgud, som består i å rengjøre vinylen, kontrollere at nåla er smussfri og plassere vinylen trygd tilbake i cover og skap. Hvis gudene ikke er fornøyd med dette straffes jeg med dårlig utklinging, rot i 3Dprojeksjonen og økt ørevoksproduksjon. gjør jeg det derimot riktig velsignes jeg med himmels godlyd overstrødd med englestøv og evigvarende potens.
Kabelguden skal man ikke gjøre vred ;DBT skrev:Jeg prøvde sølv, men da ble kabelguden vred og straffet meg med skarp diskant, som å dra piggtråd gjennom ørene.
BT skrev:Mitt anlegg handler mest om religion. Hver gang jeg slår på anlegget går jeg ned på kne vendt mot sweetspot i bønn til den store Kabelgud om å være elektronene nådig på sin krevende ferd fram og tilbake gjennom kobberet. Underveis er det ofring til den mektige Rørgud. Det skjer helst ved noen dråper De Luze xo til å smøre årene. Det hele avsluttes med noen hellige ritualer for å bligjøre den allmektige Vinylgud, som består i å rengjøre vinylen, kontrollere at nåla er smussfri og plassere vinylen trygd tilbake i cover og skap. Hvis gudene ikke er fornøyd med dette straffes jeg med dårlig utklinging, rot i 3Dprojeksjonen og økt ørevoksproduksjon. gjør jeg det derimot riktig velsignes jeg med himmels godlyd overstrødd med englestøv og evigvarende potens.