De klassiske seriene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dr. Who er stor morro, Torchwood likeså.

    Christopher Eccleston og Peter Davison er vel mine favorittdoktorer. Er ikke helt fortrolig med David Tennant. Han er litt vel fjasete.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Eccleston var fantastisk som doktoren. Passe dose galskap og glimt i øyet.

    Ellers er jeg veldig glad i denne.

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Holder på med The Saint fra 60-tallet, snart ferdig med set 4 i fargeserien (1966-69), utgitt av A&E
    http://www.saint.org/aevideos.htm

    Skulle gjerne også hatt den første serien i sort/hvit
    http://www.saint.org/sttv.htm


    Ellers er "The Man from U.N.C.L.E" en av de største 60-tallsfavorittene, ved siden av "Hawaii 5-0". Skulle gjerne hatt det komplette box-settet utgitt i USA, og ikke de sporadiske diskene her i Europa.


    Edit: innlegget er litt repetisjon av side 1 :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Etter å ha fulgt "Generation Kill" på TV i høst, vil jeg utrope den til en moderne klassiker. Svært severdig krigsserie.
    Likte også godt at den var såpass kort, og ikke tværes ut over ørtogførti sesonger.
     

    tuco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2004
    Innlegg
    175
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    elrond skrev:
    Enig. Dette er serien som viste verden at serier kan være kvalitet. Carnivale fra HBO er obligatorisk for alle som likte twin peaks.

    Ellers synes jeg The Street fra BBC er fantastisk. Beinhard engelsk sosialrealisme uten en dårlig replikk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Ironside. En av de beste seriene fra 60 tallet. Synes den holder den dag i dag. Husker jeg fikk med meg alle episodene tidlig på 70-tallet. Musikk av Quincy Jones - jeg har veldig sans for detektimemusikk fra 60- og 70-tallet ;D


     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Finnes Derrick på DVD?
    Fortrinnsvis med Norsk tekst da tysken min er heller dårlig.... :p
    Lurer på om denne serien holder fremdeles... :D
    Nå er Derrick kommet på norsk. 1985, 1986 og 1987 sesongene. Jeg vil tro de tidlige sesongene kommer etterhvert.
    Derrick er en litt selsom opplevelse; det er en konstant følelse av tragedie i serien. Litt pussige er det å se de samme skuespillerne i mange forskjellige biroller i forskjellige episoder.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Doc.G skrev:
    Denne holder mål den dag i dag. En av de beste US seriene fra tidlig 70-tall. Bedre plott enn vanlig fra den kanten. Dessuten er den ikke så moraliserende som enkelte amerikanske krimserier kunne være....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Både "Prime suspect" og "Trial & Retribution" er blant det beste britene har produsert. Begge er skrevet av Lynda LaPlante og begge griper skikkelig tak i deg. Anbefales.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Midsomer Murders er jo også ganske fornøyelig. Typisk britisk landsbygd hjemsøkt av bissarre seriemord! Svært realistisk med andre ord ;D Uansett nydelig filmet, god underholdning, og som vanlig fra britene, ypperlige skuespillere. Det er vel laget omtrent 80 episoder nå; alle med spilefilmlengde...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Cracker er helt kanon 8)
    Både Cracker og Prime suspect var banebrytende. Tidlig på 90-tallet lanserte de en helt ny fortellerstil som vi dag kaller moderne.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Både "Prime suspect" og "Trial & Retribution" er blant det beste britene har produsert. Begge er skrevet av Lynda LaPlante og begge griper skikkelig tak i deg. Anbefales.
    Her sett noen episoder av "Trial & Retribution" men måtte gi opp pga kvalme over den lille gnomen/hagenissen som spiller sjef i serien. Det må da være en menneskerett å kunne slippe å se på sånne ekle mennesker i noe som ikke er et realityshow?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    The IT Crowd har jo sjanser til å bli en klassiker.

    Har ikke sett disse to episodene ennå, så nå går jeg inn i stuen og retter på det:

    The IT Crowd - 4x04 - Italian for Beginners
    The IT Crowd - 4x05 - Bad Boys
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    For fans av Poirot, Marple eller Campion kan Mrs Bradley mysteries anbefales. Dette er en BBC produksjon som foregår i 20-årene. Den er lett og humoristisk og faktisk bedre enn de førstnevnte seriene. Det er kun laget fem episoder noe som virkelig er synd.
    Den er produsert på slutten av 90-tallet og jeg mener NRK har vist serien.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Messiah er en serie i fem deler så langt. Siste episode har helt ny casting. Den dreier seg om bestialske, ritualistiske seriemord og den er nokså brutal for en TV serie. Typisk bitisk kvalitet (selv om siste episode ikke holder samme høye nivå) med gode skuespillere selv om hitoriene er vel far fetched....
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    QI kan vel knapt kalles klassisk (den produseres og vises på BBC as we speak), men du og du så morsomt den er:



    Bygd over samme lest som "Have I got news for you". Her er det Stephen Fry og 4 komikere som sitter og småprater om forskjellige morsomme fakta og ting du trodde du visste, men som du ikke visste likevel - hvem er Amerika oppkalt etter, trodde man egentlig at jorden var flat osv... Hillarious.

    Foreløpig er serie A, B og C kommet på DVD. Tror de holder på å spille inn serie H for visning på BBC til høsten nå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Big Bang Theory

    Ikke akkurat en klassikker, men du verden så morsom. :D

    Jeg pleier vanligvis ikke være så veldig begeistret for amerikanske sitcoms. Men denne overrasket jammen stort.

     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle gjerne ha anbefalt Jason King (for de som husker den) ;D. Desverre holder den ikke lengre; det gjør heller ikke frisyren ;D.
    Gullguttene og Helgenen er nærmest umulig å se på i dag. Paradoksalt nok er de klassikere i underbevisstheten til de fleste som så på TV på slutten av 60-tallet.
    Prøvde å se på disse for noen år tilbake men de er sterkt preget av tidens ubønnhørlige tenner. Helgenen er spesielt fæl med dårlig skuespill og stort sett bare pappkulliser. Plottene er ofte helt bak mål.
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    65finger skrev:
    Poster denne igjen siden den er så bra
    Dette må vel være verdens mest vellykkede valg av rollefigurer?
    Fry/Laurie ER Jeeves/Berite.
    Det ser jo ut som Jeeves og Bertie er skrevet som beskrivelse av dem!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    Nå er Heartbeat omsider kommet på DVD. Den var jo svært populær. Tror det er laget over 400 episoder; 18 serier...
    Topp :D

    Men jeg lever enda i håpet om at den vil fortsette :'(
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    Nå er Heartbeat omsider kommet på DVD. Den var jo svært populær. Tror det er laget over 400 episoder; 18 serier...
    Topp :D

    Men jeg lever enda i håpet om at den vil fortsette :'(
    Det er vel nok tidtrøyte å pløye seg gjennom 400 episoder... ;) ;D
    Mye bra musikk i denne serien forresten....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    Nå er Heartbeat omsider kommet på DVD. Den var jo svært populær. Tror det er laget over 400 episoder; 18 serier...
    Topp :D

    Men jeg lever enda i håpet om at den vil fortsette :'(
    Det er vel nok tidtrøyte å pløye seg gjennom 400 episoder... ;) ;D
    Husker fortsatt første episode, En fabelaktig serie- med fantastisk musikk ;D :'(
    Men den kan jo ikke slutte slik; med Oscar Blaketon spiddet av en høygaffel! :mad:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har vært på Aidenfields Arms og tatt en pint øl ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Husker fortsatt første episode, En fabelaktig serie- med fantastisk musikk ;D :'(
    Men den kan jo ikke slutte slik; med Oscar Blaketon spiddet av en høygaffel! :mad:
    Huff da. Har ikke sett siste episode. Har bare sett denne serien sånn sporadisk; antakelig sett færre enn 10% av episodene. Har kjøpt og sett serie 1. Serie 2 er i bestilling og kommer 8. November....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det den som het "Det gode liv i Alaska" på norsk?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Er det den som het "Det gode liv i Alaska" på norsk?
    De kan godt være det uten at jeg skal si det sikkert. Den vant i alle fall mange Emmy priser.
     

    Vedlegg

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, det er den. Gikk på fredagen på Nrk på slutten av 90-tallet. Fin serie.
    Men Heartbeat er bedre ;)

    Var der for tre år siden og så på innspillingen av en episode. Godt øl på puben ;)
    Togstasjonen er den samme som brukes i Harry Potter-filmene.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Er enig med mange her.
    Mine anbefalinger går til følgende:
    Generation Kill - Utrolig spennende og fangende. Flott skuespil og ikke mange kjente skikkelser. Dog et par stykker fra andre HBO serier, bl.a. The Wire.
    Sopranos - Denne kjenner de fleste vel? :)
    The Wire - Av folkene bak Sopranos. Bedre, synes jeg, men også en annerledes. Får virkelig følelse av at skuespillerne har gjort deres research godt her. Følger ulike mijøer i hver episode og flere personer fra een episode dukker opp fra tid til annen i andre.
    Twin Peaks - Klassiker fra David Lynch.
    True Blood - Sex, drugs and sex again. And then some blood and gore. Igjen HBO - personer fra Generation Kill (Alexander Skarsgaard) og The Wire (Chris Bauer) er også med her. Så den med kjæresten etter masse mas, men må si at jeg likte denne :)
    The Office (Fra BBC) - Pinlig pinlig og utrolig morsom!
    Klovn - Dansk komedie, samme prinsipp som Curb Your Enthusiasm, men dansk humor (Og det liker vi! :))
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Nå er Heartbeat omsider kommet på DVD. Den var jo svært populær. Tror det er laget over 400 episoder; 18 serier...
    Fikk første sesong her om dagen. Meget underholdende og familievennlig serie. Men jeg er skikkelig skuffet over bildekvaliteten man får her. Har prøvd den på min Cambridge DV79 dvd-spiller, Cambridge BD650 bd-spiller og Panasonic BD-35 bd-spiller. Alle med samme kornete og blørete resultat, både på min Panasonic plasma og via prosjektor.

    Skal ikke påstå at jeg ikke har gjort noe feil med innstillinger, men jeg synes da visserlig jeg har prøvd det meste av alternativer på alle setup-menyene. Selv om sesongen er fra 1992 så burde ITV-masterene fra dengang være så gode at det burde ikke være noe problem å få til knivskarpe bilder med super dybde og simpelthen ypperlig bilde. Så her mistenker jeg at det er virkelig kjipe dvd-transfere… noen andre som har sett sesong 1?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Fikk første sesong her om dagen. Meget underholdende og familievennlig serie. Men jeg er skikkelig skuffet over bildekvaliteten man får her. Har prøvd den på min Cambridge DV79 dvd-spiller, Cambridge BD650 bd-spiller og Panasonic BD-35 bd-spiller. Alle med samme kornete og blørete resultat, både på min Panasonic plasma og via prosjektor.

    Skal ikke påstå at jeg ikke har gjort noe feil med innstillinger, men jeg synes da visserlig jeg har prøvd det meste av alternativer på alle setup-menyene. Selv om sesongen er fra 1992 så burde ITV-masterene fra dengang være så gode at det burde ikke være noe problem å få til knivskarpe bilder med super dybde og simpelthen ypperlig bilde. Så her mistenker jeg at det er virkelig kjipe dvd-transfere… noen andre som har sett sesong 1?

    Jeg synes sesong 1 har nokså gjennomsitlig bildekvalitet for en TV-serie. I grunnen enig i beskrivelsene og har derfor aldri vært særlig begeistra for DVD. Mange nye serier er ikke noe bedre; Lewis f.eks.
    Den eneste TV-serien, og jeg har mange, som jeg kan huske i farten som har virkelig skarpt bilde er Streets of San Franscisco og den er fra 1973! Som regel kan jeg telle pixels på en DVD på tross av at TV'en min er bare 26".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Til informasjon: Heartbeat serie 3 kommer i Februar.....
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn