De klassiske seriene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MusikkGal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2003
    Innlegg
    166
    Antall liker
    0
    Voff skrev:
    I noe samme gata er Northern Exposure. Anbefales!


    Heisan, hvor kjøpte du den pakken med hele serien? Den er min allers beste favoritt serie, jeg selv har de 4 første sesong men kunne gjerne kjøpe en pakke med hele serien. Har den norske tekster? mine er bare spanske tekster ( sone a fra USA) men ikke no problem siden jeg er spansk men skulle være veldig glad om jeg kunne se den sammen med kona ( som kan ikke spansk men elsker serien etter det hun fostår). Jeg begynte å se serien i Spania for 20 år siden og så de siste episodene i TV 2 hver lørdag ( ikke NRK som Lars sier). Utrolige gode historier - selv om manusforfatterer var flere forkjellige- og god musikk også. Den ble kalt " Det gode live i Alaska " i Norge og " Doktor en Alaska" i Spania og Tyskland. Kune betale veldig god, virkelig. Hilsen Guillermo
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg leter etter en annen serie i samme gate som Northern Exposure.
    Den foregår i Alaska/Grønland og handler om livet blandt de innfødte og samlivet/problemer mellom disse og de "hvite" menneskene.
    En hvit politimann kommer fra storbyen til dette lille samfunnet i nord. Her jobber også en hvit lege.
    Serien skildrer som sagt hverdagsliv og problemer i i lite samfunn. Så vidt jeg husker gikk serien på TV 2 eller muligens TV Norge på begynnelsen av 90-tallet.
    Noen som kjenner dette igjen og vet hva serien heter og om den finnes på dvd?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    For de som like Life of Mars er Ashes to Ashes oppfølgeren. Den er forsåvidt bra, men jeg ikke helt overbevisst over det overnaturlige aspektet med serien men morro er det jo. Foregår på tidlig 80-tall og tross av bange anelser har produsentene ikke valgt det værste fra tidsepoken som soundtrack!
    Egentlig hadde jeg heller ønsket at man hadde laget et serie med Gene Hunt som hadde foregått på 70-tallet...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    For de som var barn rundt 1970 husker vel denne? En udødelig klassiker som gjorde et stort inntrykk, og som alle så på. Catweazle, eller Lurifaks - den merkelige mannen, som serien het på Norsk, skremte endel yngre barn.....
    Dette er mitt desidert største TV minne. Synes den er nokså fornøyelig å se på fremdeles... ;)
     

    Vedlegg

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    S

    Supertramp

    Gjest
    Voff skrev:
    For de som var barn rundt 1970 husker vel denne? En udødelig klassiker som gjorde et stort inntrykk, og som alle så på. Catweazle, eller Lurifaks - den merkelige mannen, som serien het på Norsk, skremte endel yngre barn.....
    Dette er mitt desidert største TV minne. Synes den er nokså fornøyelig å se på fremdeles... ;)
    ah, herlige minner :)

    [video]Js6hrCa_vJk[/video]
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg vil anbefale Star Trek, en originale serien (TOS) fra 60 tallet.
    Den har nå kommet i nye remastrede utgaver med oppgraderte spesialeffekter og fantastisk bildekvalitet - alderen tatt i betrakting.



    Jeg synes serien holder seg meget godt i dag også - kjemien mellom Shat, Nimoy og Kelly er sjeldent bra. De etterfølgende serien er også bra (seff :D) men TOS synes jeg er i særklasse.


    Jeg holder også på og ser hele serien med X-Files for tiden, utrolig høy kvalitet på episodene (hittil - er i sesong 5), synes også denne serien fungerer veldig godt i dag.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Man får minnes en glimrende komiker ved å se denne:



    Fantastisk serie!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Voff skrev:
    Nå er Heartbeat omsider kommet på DVD. Den var jo svært populær. Tror det er laget over 400 episoder; 18 serier...
    Fikk første sesong her om dagen. Meget underholdende og familievennlig serie. Men jeg er skikkelig skuffet over bildekvaliteten man får her. Har prøvd den på min Cambridge DV79 dvd-spiller, Cambridge BD650 bd-spiller og Panasonic BD-35 bd-spiller. Alle med samme kornete og blørete resultat, både på min Panasonic plasma og via prosjektor.

    Sesong 2 er ikke noe bedre. Særlig de to første episodene hvor det er endel scener i mørke/lite lys som er direkte elendig. Det synes som om kvaliteten tar seg opp utover i serie 2 uten å bli spektakulær av den grunn....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    En annen severdig serie er George Gently. De kan vel ikke kalles klassisk da den er fremdeles under produksjon. Visst av NRK. Foregår i 1964. Slik kun britene gjør det. Anbefales.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Jessica Fletcher er vel en klassiker? Den gikk i tolv sesonger og Angela Lansbury ble nominert til Emmy-prisen for alle!
    Ganske underholdende serie som synes å ta seg opp i midten av sesong to. Noe variabel kvalitet; de mest vellykkede er ofte de episodene holdt i en litt humoristisk tone.
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Voff skrev:
    En annen severdig serie er George Gently. De kan vel ikke kalles klassisk da den er fremdeles under produksjon. Visst av NRK. Foregår i 1964. Slik kun britene gjør det. Anbefales.
    Fantastisk serie, Voff. Fikk den til fødselsdagen. En fryd fra første til siste scene.
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    528
    Gjestemedlem skrev:
    Akkurat ferdig med sesong 5+6 av Ideal. Men nå har jeg funnet en ny serie som jeg storkoser meg med:

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Av nyere serier ikke visst på NRK, gudene vet hvorfor, er BBC produksjonen New Tricks; virkelig bra! 8)
    Life on Mars og New Tricks er fremtidige klassikere. Garantert!
    Nå går New Tricks på NRK og Life of Mars har de jo sendt... ;)
    Når kommer Ashes to Ashes?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser på MASH for tiden, har jo sett mange av episodene før, men er jo svært gode saker - få serier som matcher den på underholdning og stemning. Alan Alda i sitt livs rolle...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Wycliffe er atter en ypperlig britisk serie. Episoder på 50-minutter og er fra siste halvdel av 90-tallet. Foregår i Cornwall. Definitivt flere hakk bedre enn Bergerac.
    Tror ikke den er visst i Norge....
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Gizmo76 skrev:
    OAlex skrev:
    Jeg savner serien om Brisco County jr. En deilig miks av western og sci-fi.


    Mvh Ola
    Jeg så de hadde denne på play.com... skal ha den selv :)
    Jeg har sett noen episoder. Den holder kanskje ikke det sinnsykt høye nivået jeg trodde, men en grei investering.

    Mvh Ola
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Wycliffe er atter en ypperlig britisk serie. Episoder på 50-minutter og er fra siste halvdel av 90-tallet. Foregår i Cornwall. Definitivt flere hakk bedre enn Bergerac.
    Tror ikke den er visst i Norge....
    Det er den definitivt, men husker ikke helt hvilken kanal. TV2 muligens.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Kingdom er en ypperlig feelgood serie. Vil antakelig appelere til fans av Heartbeat (uten sammenligning forøvrig).
    Stephen Fry spiller advokat i Nordfolk. Varm serie med gode skuespillere. Den er vittig og riktig så underholdende.
    Har kun sett serie 1 så lang men serie 2 og 3 er i hus....
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Voff skrev:
    Kingdom er en ypperlig feelgood serie. Vil antakelig appelere til fans av Heartbeat (uten sammenligning forøvrig).
    Stephen Fry spiller advokat i Nordfolk. Varm serie med gode skuespillere. Den er vittig og riktig så underholdende.
    Har kun sett serie 1 så lang men serie 2 og 3 er i hus....
    Oi, har ikke fått med meg at det er laget mer enn 1 sesong. De må jeg jammen se, for den første var riktig bra. Stillferdig og menneskelig. Fin britisk serie.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Pengvim skrev:
    Jack Frost og Columbo og slikt blir litt kjedelig i lengden synes naa jeg.. ::)

    Frost synes nå jeg er helt topp. Jeg vil anta at du synes Morse er kjedelig også ;)
    Du kan jo prøve "Waking the dead". Denne er kjempebra og vises på NRK. Trevor Eve har hovedrollen. Han hadde forøvrig hovedrollen i en serie som gikk ca. 1980 som het "Eddie Shoestring". Noen som husker denne? ;D Shoestring var radioreporter med nerveproblemer (en slags anti-helt) som påtok seg oppdrag som privatetterforsker (tror jeg). Kun to serier ble laget; begge vist på NRK. Trevor Eve giddet ikke å fortsette og serieskaperne fortsatte med en ny serie: Bergerac, som forøvrig også hadde problemer; han var tørrlagt alkoholiker.

    Nå er Waking the Dead kansellert. Serie 9 blir den siste. Den slippes snart på dvd. Dette er dårlig nytt; Waking the dead er noe av det bedre av nyere britiske krimserier. Waking the Dead vil få en etterfølger som heter The Body Farm basert rundt Eva Lockhart som er rettsmedisinsk detektiv i Waking the Dead.

    Trevor Eve spiller hovedrollen i Kidnap and Ransom som jeg mistenker er en ny serie hvorav dvd'en som er sluppet antagelig er pilotepisoden. Eve spiller en forhandler i kidnappingssaker. Denne er svært severdig og dette kan bli en bra serie. Varer i hele tre timer.
     

    Vedlegg

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Her er to favoritter av engelske serier:

    Wire in the Blood, som er basert på bøkene av Val McDermid, synes Robson Green spiller psykologen Tony Hill veldig bra.



    Også Hornblower
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Nå kommer Heartbeat i et rasende tempo; èn serie per måned - Juni - Juli - August - September (og sikkert flere etter dette vil jeg anta; tilsammen 18 serier). Serien har sikkert solgt godt på DVD.
    Man kan mao bruke hele høsten på å se på Heartbeat ;D

    Hornblower er forøvrig en klassiker! :D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Voff skrev:
    Kingdom er en ypperlig feelgood serie. Vil antakelig appelere til fans av Heartbeat (uten sammenligning forøvrig).
    Stephen Fry spiller advokat i Nordfolk. Varm serie med gode skuespillere. Den er vittig og riktig så underholdende.
    Har kun sett serie 1 så lang men serie 2 og 3 er i hus....
    Oi, har ikke fått med meg at det er laget mer enn 1 sesong. De må jeg jammen se, for den første var riktig bra. Stillferdig og menneskelig. Fin britisk serie.
    Serie 2 og 3 er faktisk ennå bedre enn serie 1. Søstra er mindre irriterende :D. Desverre er det bare 18 episoder totalt. En av disse seriene som ble alt for tidlig kansellert. Dette er en serie som garantert vil appellere til fans av Heartbeat. Jeg tippe NRK kommer til å sende den før eller senere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Må bare bringe denne opp igjen. Columbo er en klassiker og er det beste amerikanerne har gjort i denne sjangeren. Holder mål i dag men er selvfølgelig mindre hesblesende enn dagens serier.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Travelling man eller Lomax som den het på Norsk gikk på Detektimen på midten av 80-tallet en gang. Synes å huske at den gikk i en evighet men det er bare 13 epoisoder totalt. ???
    Den er kanskje ikke en klassiker og er vel mer en dramaserie enn et typisk krimserie. Lomax er eks-purk som har sittet to år inne for noe han ikke har begått. Han bor i en kanalbåt og reiser langs kanalene på spor av sin sønn samt de som har konspirert slik at han havnet bak lås og slå.
    Det er litt selsomt å se en slik serie nå; tempoet er langsomt og det er mye bakgrunnstøy slik som trafikkstøy; slikt er luket vekk i dag. Men det gir serien et realistisk preg. Som vanlig fra britene er det ypperlige skuespillere og serien er severdig dersom man kan omstille seg til et annet tempo....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Case Histories er en ny serie i produksjon; en mulig klassiker. Jeg er ikke helt sikker hvor jeg vil plassere den på skalaen - trenger flere serier før jeg gir min endelige dom. Den framstår som noe merkelig uten at jeg kan sette fingeren på nøyaktig hva det skyldes. :D Jeg er overbivst om at mange vil finne den super.

    Jackson Brodie er ex-purk (han også!) og jobber som privatdetektiv. Foregår i Edinburgh. Verdt å sjekke ut.
     

    Vedlegg

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    erato skrev:
    Voff skrev:
    Wycliffe er atter en ypperlig britisk serie. Episoder på 50-minutter og er fra siste halvdel av 90-tallet. Foregår i Cornwall. Definitivt flere hakk bedre enn Bergerac.
    Tror ikke den er visst i Norge....
    Det er den definitivt, men husker ikke helt hvilken kanal. TV2 muligens.
    Tror nok du så den på BBC Entertainment.

    Fysjom til RiskTv.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.116
    Antall liker
    9.429


    "Last of the summer wine" har gått på BBC i 30 år. Utrolig at den ikke er vist i Norge. Makan til gjeng med gale mennesker skal man lete lenge etter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    "Last of the summer wine" har gått på BBC i 30 år. Utrolig at den ikke er vist i Norge. Makan til gjeng med gale mennesker skal man lete lenge etter.
    Jeg har faktisk vurdert å prøve den der. Verdt å se med andre ord?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.116
    Antall liker
    9.429
    Voff skrev:
    Pink_Panther skrev:
    "Last of the summer wine" har gått på BBC i 30 år. Utrolig at den ikke er vist i Norge. Makan til gjeng med gale mennesker skal man lete lenge etter.
    Jeg har faktisk vurdert å prøve den der. Verdt å se med andre ord?
    Verd å se. Skuespillerene gjør antageligvis sine siste jobber i denne serien, snittalder på rundt 80, vil jeg tippe. Selvironi og gal humor til siste åndedrag.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    "In Deep" er nok en utmerket britisk krimserie. Handler om to undercover agenter. Har kun sett serie èn så langt - 3 episoder og de gir mersmak. Typisk britisk kvalitet. Serien er ca. 10 år gammel og det ble produsert tre serier (tror jeg).
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Heartbeat 9 og 10 kommer i Februar og Mars.....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Claude Jeremiah Greengrass (dvs Bill Maynard) har en musikalsk fortid.... ;D


     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:


    "Last of the summer wine" har gått på BBC i 30 år. Utrolig at den ikke er vist i Norge. Makan til gjeng med gale mennesker skal man lete lenge etter.
    Liker denne åpningssetningen fra Bicycle Bonanza:

    "I used to think God invented beetles, but then Wesley Pegton said it was Hitler." ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn