Medisin og helse Debatten på NRK: Vi blir stadig feitere

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
417
På NRK1 i kveld. Stadig flere av oss blir overvektige. Og alle kostholdsråd opp gjennom åra hjelper ikke.

Touchy tema. Vi liker ikke å snakke om det. Selv om det koster samfunnet 70 milliarder i året.

Jeg var på den lokale Yx stasjonen i dag og hadde meg en burger. Fast food er blitt selve kjernevirksomheten i driften på den stasjonen.
På meny tavla var den minste burgeren 160gram og den største 300g. Da jeg var tenåring og kjøpte min første burger på det lokale gatekjøkkenet på begynnelsen av 80-tallet var den minste burgeren 100g og den største 160g. Dette er en god illustrasjon på hvorfor vi er i den situasjonen vi er i, Imo!

Og er det en privatsak hva vi spiser? Skal ikke staten blande seg inn med reguleringer og forbud når den frie vilje ikke strekker til? 70 milliarder ekstra i helseutgifter er jammen ikke en privatsak.

Btw, selv er jeg lettere overvektig med 6-7 kilo for mye på kroppen. Og jeg vet utmerket godt at jeg kan gjøre noe med det.

alipax

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
56
Torget vurderinger
2
Ja, for meg vil det alltid være en privatsak hva jeg velger spise/drikke. Hva staten eller myndighetsinstanser velger av tiltak for å prøve å styre hva jeg velger har absolutt NULL innvirkning på mitt valg. Det skal sies at jeg ikke er overvektig , selv om ølmagen har en kul.

Rulvis

Musikkglad
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
169
Sted
Nesodden/Totenvika
Er mest bekymret over fettet mellom ørene, hvorfor stenger de ikke alt her i Norge? (og utlandet?).

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
417
Skjønte jeg det ikke. Panelet i debatten diskuterer kun sukker og sukkeravgiften. Enda det e dokumentert at forbruket av sukker er halvert siden år 2000, i samme tidsperiode er vekta gått markant opp.

Dem burde sette søkelyset på Supersize Me, som det burgereksemplet jeg ga. Eller at du får en mye større dispenserbrus ved å betale bare litt mer, eller at butikkene konstant har tilbud på Freia og Nidar store sjokoladeplater hvis du kjøper 4 stk i slengen, osv. Og her er det rene markedskrefter som styrer, butikkene lever til syvende og sist ikke på %-vis avanse, men kronebeløp inn i kassa.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
4.477
Ser man stort på det er mye av produkter som kommer på markedet noe man kan kjøpe for å slippe å bevege seg eller på andre måter anstrenge seg. Den norske (og andre lands) befolkning er genuint late. Som nevnt i cronoatråden for en tid tilbake får kun ca 1/3 av den norske voksne bedolkningen tilstrekkelig mosjon og det er så lite som skal til at det nesten er komisk men selv det er åpenbart altfor mye for de fleste.

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
1.739
Torget vurderinger
1
Skjønte jeg det ikke. Panelet i debatten diskuterer kun sukker og sukkeravgiften. Enda det e dokumentert at forbruket av sukker er halvert siden år 2000, i samme tidsperiode er vekta gått markant opp.

Dem burde sette søkelyset på Supersize Me, som det burgereksemplet jeg ga. Eller at du får en mye større dispenserbrus ved å betale bare litt mer, eller at butikkene konstant har tilbud på Freia og Nidar store sjokoladeplater hvis du kjøper 4 stk i slengen, osv. Og her er det rene markedskrefter som styrer, butikkene lever til syvende og sist ikke på %-vis avanse, men kronebeløp inn i kassa.

Litt mer fokus på sjøldisiplin kanskje? Det er bare å la være å ete så mye....

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
417
Eg trimmar for lite. Har ein litt for høg KMI, men det hadde ordna seg med tre turar til fjells i veka. Ete mindre reduserer vekta, men gjer ingenting med aggregattilstanden. For daff i konsistensen.
Heldigvis er det ikkje berre meg.
Angående ete mindre. Disse tynne asiaterne har jo sagt det i alle år, vi spiser for mye når vi spiser. Man skal stoppe mens man enda har lyst på mer. Det er de siste 20% som legger seg som lagringsfett på magen. Men mengden mat vi spiser var heller ikke noe tema i debatten.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
4.477
KMI (eller BMI på utenlandsk) er for øvrig et temmelig meningsløst mål på individnivå. For en befolkning gir det mening (det er også hva det egentlig skal brukes til) men egen KMI sier relativt lite om man er tjukk eller ikke. Det enkle målet som korrelerer best med helsetilstand er angivelig midjemålet. Det bør helst være under 94 cm for menn og i alle fall under 102.

Det er masse veldig godt trente personer som har KMI over 25. Muskler veier mer enn fett.

En enkel måte å sjekke formen på er for øvrig ved en pulsfalltest. Da måler man pulsen på slutten av en økt med kraftig anstrengelse, f.eks etter det siste intervalldraget. Så står man helt stille i et minutt og ser så hvor mye pulsen fsller etter dette minuttet- bør ha pulsklokke for dette. Skalaen er

Under 12 slag: Risikosone – oppsøk lege og få hjertet undersøkt

12-20: Dårlig-middels fysisk form. Bør trene mer.

20-30: God fysisk form.

30-40: Meget god fysisk form.

40 slag og mer: På høyde med godt trente idrettsutøvere

Sist redigert:

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
417
KMI (eller BMI på utenlandsk) er for øvrig et temmelig meningsløst mål på individnivå. For en befolkning gir det mening (det er også hva det egentlig skal brukes til) men egen KMI sier relativt lite om man er tjukk eller ikke. Det enkle målet som korrelerer best med helsetilstand er angivelig midjemålet. Det bør helst være under 94 cm for menn og i alle fall under 102.

Det er masse veldig godt trente personer som har KMI over 25. Muskler veier mer enn fett.
Det er sant.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
4.477
Jeg har barn på hhv 8 og 11 år og man ser ganske tydelig at dette starter tidlig, allerede på barneskolen eller enda før det.

Da vi hadde små barn og var til regelmessig kontroll stusset vi over at ene lå under 25-persentilen for vekt. Da kommenterte vedkommende som gjorde undersøkelsen at kurvene var skiftet en del oppover noen år tidligere - kurvene sier ikke noe om hva som er "normalt", men hva snittet i befolkningen er. For alderen 0-4 var det så vidt jeg husker nesten ingen endring, men fra over 4 år ble kurvene lagt en god del høyere enn tidligere.

• Liker
Reaksjoner: MML

Robot

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2018
Antall liker
538
Sted
Mostaul
Apropos fjellet så begynner det å bli høst farger i høgda.

IMG_1587.jpeg

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
417
Jeg har barn på hhv 8 og 11 år og man ser ganske tydelig at dette starter tidlig, allerede på barneskolen eller enda før det.

Da vi hadde små barn og var til regelmessig kontroll stusset vi over at ene lå under 25-persentilen for vekt. Da kommenterte vedkommende som gjorde undersøkelsen at kurvene var skiftet en del oppover noen år tidligere - kurvene sier ikke noe om hva som er "normalt", men hva snittet i befolkningen er. For alderen 0-4 var det så vidt jeg husker nesten ingen endring, men fra over 4 år ble kurvene lagt en god del høyere enn tidligere.
Jeg svømmer jevnlig, nesten hver uke. Og i badelandet ser jeg en klar to-deling av barna, de som er tynne og normalvektige og de som er godt lubbne. Og denne to-delinga har blitt tydeligere de senere år. For 20-30 år siden var barna mer ensartet i kroppsfasong.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
1.557
Torget vurderinger
1
Å sette fokus på folks matinntak og selvdisiplin rundt dette med spising er no-go sone for politikerne og media. For da nærmer man seg en forestilling om at man er ansvarlig for egne valg og også egen kroppsfasong. Man kunne til og med ende opp med at enkelte skammer seg over egne valg og det må man jo for all del unngå. Derfor det store fokuset på Systemet og ingenting på egne spisevaner.

Du ser det samme som for corona: du må gjerne reise verden rundt og oppføre deg som en idiot smittevernmessig så lenge du ikke skammer deg over det. Skam er dessverre en totalt uønsket sak i dagens samfunn.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
4.477
I det, til da, bunnåret for brussalg i Norge ble det i 2018 solgt totalt 450 millioner liter brus her i landet. I tillegg kommer grensehandel av brus i stor skala. Hva faen er det som går av folk? Tror det er ca 50/50 light/vanlig, for øvrig.

Ellers er et av mine favorittriva at dersom man, som god norsk nordmann, drikker en halvliter melk om dagen så tilsvarer det totalt litt over 8kg rent sukker i løpet av et år. Melk har 4,7% sukker, eller ca halvparten av brus. Nå innholder melk mye annet også forsåvidt, men det er ganske stort inntak av flytende energi gjennom et år. Juice har ca like mye sukker som brus, men det er neppe mange som drikker halvannen liter juice om dagen,.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
2.014
Takke seg til øl...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
4.477
Takke seg til øl...
Ja, det kan man si. Det ble for øvrig solgt 254 millioner liter øl i Norge i 2019, så kommer også en del uregistrert i tillegg der også. Det gir nok også et visst utslag på baderomsvekta til en del av storkonsumentene.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
4.477
Eg fekk pulsklokke til jul av ungane for to år sidan. Prøver å halde 10000 steg og 80% av makspuls dagleg ein gong. Men eg juksar, syner det seg.
For det første - vet du hva makspulsen din faktisk er? Det finnes kun en måte å finne det ut på - ved maks anstrengelse. Alle antagelser basert på formler med alder kan være tildels svært feil på individnivå.

For det andre. 80% av makspuls er lite om det er (utholdenhets)trening som er målet. Det er en intensitet man skal kunne holde i lang tid. Om man trener intervaller så holder man type 90-95% av maks. Forskjellen på 80% og 90% høres kanskje ikke så stor ut, men i praksis er det veldig stor forskjell for hvor slitsomt noe er. Stort sett er treningsprogrammer en kombinasjon av høy intensitet (intervaller i en eller annen form) og lav intensitet (rolige økter av lengre varighet). Pulsområdet rundt 80% er et slags limbo sånn sett - det er et sted man etter de fleste programmer stort sett ikke oppholder seg.

Disqutabel

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
1.965
Det jeg merker meg ettersom alderen siger på, er at det er stadig mer fristende pg holde på med lavintensiv belastning over lengre distanse, i stedet for å plage seg med disse spissbelastningene...
På den annen side har jeg lest meg til at den fristelsen må man forsøke å unngå; sloss mot naturen så lenge det går. Tunge løft, harde intervaller. Folk trener ved å gå tur, joda, vel og bra, men det er disse spissbelastningene, altså. F... ta dem. Aller helst ville jeg slutte og trene, og bli en Smash- og ølavhengig sofasliter.
Allikevel plager jeg meg støtt og stadig med tullete svømmeturer i rykk og napp, tunge jernbiter og det som verre er. Jaja, vi får vel alle hvile en dag. :)

Aurora

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
3.929
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det vel fra helesfaglig hold gjentatt til det kjedsommelige at man slett ikke trenger trene til Ironman for å få store helsegevinster. De som vil drive treningsmessig flagellasjon må jo gjerne det, men det er slett ikke nødvendig å drive til max puls flere ganger i uka.

Topp Bunn