Dedikert HI-FI PC (fattigmans DEQX)

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
stejorge skrev:
Det enkleste ville da være PC du har med LYNX eller RME kort der kan du få opptil 16 I/O kanaler via J-River og rett i B&O ICE, da blir alt styrt av J-River, volum,koreksjon...
Med J-River kan du bruke iOS eller android basserte enheter som fjernkontroll og styre alt derfra. Hvis du leser audiolense tråden her på forumet så får du sikker litt info om oppsettet på J-River mtp romkorreksjon/delefilter

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=15931.0
Hei, er på vei mot denne løsningen nå og tror det skal gå bra. Men lurer på hvordan jeg router lyd fra eksterne kilder inn i J.River?
Har lest at en del bruker Virtual Audio Cable inn i Conse/Bidule og får til audiolense på den måten, men da trenger jeg altså to programmer som koster penger utover Audiolense og J.river. Kan J.river ta imot lyd fra lydkortet og kjøre det gjennom sine plugins?

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Tenkte jeg også kunne spørre om noen har noen alternative programmer, enten freeware eller demoprogrammer som jeg også kan teste vs audiolense? Hadde vært artig å sammenlikne audiolense mot en mer vanlig parametrisk EQ samt vanlig XO og delay justeringer.

Noen?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
FredrikC skrev:
Hei, er på vei mot denne løsningen nå og tror det skal gå bra. Men lurer på hvordan jeg router lyd fra eksterne kilder inn i J.River?
Har lest at en del bruker Virtual Audio Cable inn i Conse/Bidule og får til audiolense på den måten, men da trenger jeg altså to programmer som koster penger utover Audiolense og J.river. Kan J.river ta imot lyd fra lydkortet og kjøre det gjennom sine plugins?
Jeg tror ikke du kan få lyd fra eksterne kilder inn i JRiver.

Men du kan ha et eget oppsett på siden med Bidule som du starter hver gang du skal ta inn noe eksternt. Nå har jo også Elemental (H C Roxrud) laget en løsning til Spotify som gir bitperfekt avspilling og kan hoste Audiolense.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Ja supert at Spotify med ASIO og støtte for filtere dukket opp. Jeg er blitt en svært ivrig Spotify bruker så dette var et stort pluss.

Angående J.River tror jeg du har rett, var nok jeg som missforstod et par poster på forige side.

Da trenger jeg altså Bidule til å håndtere eksterne kilder. VAC klarer jeg meg uten?

Du er kanskje feil mann å spørre, men har du tips til andre programmer som lar meg lage delefiltere og EQ som jeg kan bruke til å teste audiolense mot?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Bx skrev:
Nå har jo også Elemental (H C Roxrud) laget en løsning til Spotify som gir bitperfekt avspilling og kan hoste Audiolense.
Litt usikker på om jeg skjønte dette...Spotify spiller fremdeles sine egne MP3 låter, eller kan man legge til eget bibliotek med FLAC...?

Mvh
OMF

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
Bx skrev:
Nå har jo også Elemental (H C Roxrud) laget en løsning til Spotify som gir bitperfekt avspilling og kan hoste Audiolense.
Litt usikker på om jeg skjønte dette...Spotify spiller fremdeles sine egne MP3 låter, eller kan man legge til eget bibliotek med FLAC...?

Mvh
OMF
Du kan ikke importere FLAC filer i Spotify etter hva jeg vet. Men du slipper altså at lyden kjøres gjennom windows miljøet samt at du får filtere for koreksjon og deling rett i klienten.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Hei igjen!
Da har jeg motatt lydkortet jeg skal bruke til å teste med. Allerede har jeg støtt på et problem: cd med driver fulgte ikke med og websiden for iCON sin audio del er nede. Jeg finner ingen mailadresse til dem direkte på siden, kun til forhandlere rundt omkring i verden. Jeg ser ikke for meg at disse har driverne liggende på sine disker...

Men så til det egetnlig spørsmålet: Etter hva jeg kan lese av esken blir det oppgitt at utgangene på kortet har +4dBu signalnivå "nominelt" eller 17,5 dBu MAX (Gain +0dB).

Dette medfører vel at for at jeg ikke skal få alt for høyt nivå ut i forsterkerne må jeg dempe signalet rimelig mye. Det er vell ikke idielt iforhold til SNR om jeg gjør dette digitalt?
Jeg vet det finnes dempeledd man kan montere mellom effekttrinn og lydkoret, men hvor mange db demping bør jeg ha?
Mener jeg har lest at -10 dBu (som er mer normalt for hifi-utstyr) er ca 11 db lavere enn +4dBu? Noen som har noen innspill til dette? Jeg ønsker best mulig gainstruktur i annlegget :)

M

Mr-T

Gjest
Ja du må ha dempeledd ellers taper du oppløsning når du i stedet må ratte ned digitalt. Jeg har en DAC med +4 dBu nivå ut og demper 20 dB foran effektforsterkerne mine.

Hvor mye du selv må dempe avhenger av flere faktorer: Hvor stort gain har effektforsterkerne dine, hvor effektive høyttalere har du, og hvor høyt vil du ønske å spille?

Det enkleste er å se på de digitale nivåene når du spiller og merke seg hvor det peaker. Peaker du på -30 dB så kan du trygt dempe 20 dB eller mer etter DAC'en.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Takk for bra svar Mr-T.

Mine forsterkere har 27db gain, høyttalerne 95 db følsomhet i mid/bass og 100-110db følsomhet i diskanten pga kompresjonsdiskant. Tenker jeg kan dempe mid/bass med 20 og diskanten med 30, burde bli sånn passe?
Hvor høyt jeg vil spille? Vanligvis ligger jeg mellom 70 og 90db men jeg vil kunne guffe på til 100-110 når jeg har lyst.

Hvor kan jeg lese av digitalt nivå? I kontrollpanelet/driveren?

M

Mr-T

Gjest
20-30 dB høres fornuftig ut da ja.

Et vettugt lydkort bør/skal ha digitale metere i driveren eller som egen applikasjon synes jeg. Alle skikkelig pro-audio lydkort har dette da heldigvis.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Hei igjen. Jeg gikk dessverre på en smell da jeg kjøpte et lydkort brukt her på sentralen. Det viste seg at kortet ikke har driver for Windows 7... Ikkje bra...

Så kan noen anbefale meg et rimelig og bra lydkort med minst seks analoge ut og MIC inngang? Vil helst ha balansert ut.

Funnet dette: http://www.musikklink.no/Avdelinger.../M-Audio-Delta-1010LT-PCI-lydkort-102572.aspx

Aner ikke om det er et godt kort til pengene dog.

Takk til de som hjelper :)

M

Mr-T

Gjest
Kan anbefale RME Fireface UC, USB lydkort med 8 analoge inn/ut samt mic inputs og en del digital inn/ut også. Det er ganske kostbart, men state-of-the-art stabilitet og funksjonalitet. Jeg har et sånt selv.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvilket kort har du kjøpt Fredrik...?

Jeg har foreløpig ikke fått mitt kort til å virke - men det skal det. Så det er trolig noe feil med HW.

Mvh
OMF

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Hei, her kommer det bra forslag med en gang. Kjempe bra.

@OMF
Jeg kjøpte et Icon ProducerWorks 192 lydkort av GH her på sentralen. Tenkte ikke på at jeg skulle sjekket om Windows 7 driver fantes først. Jeg fikk kortet billig så tenkte det var en fin måte å teste ut hva jeg syntes om PC som kilde/XO/EQ, men det gikk altså ikke så bra.
http://www.scenario-as.no/product_detail.asp?pkProduct=4763&pkCategory=1445

Hold meg oppdatert på hva som skjer med ditt kort da!

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Echo sine kort fungerer fint med Win 7, Audiolense og JRiver.

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Echo sine ser fine ut og er fornuftig priset. Ser ikke ut til at de støtter 192kHz dog? Er det noe jeg bør ha?

OT: Nå fikk jeg lyst til å lakkere høyttalerne mine:

Vedlegg

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
FredrikC skrev:
Echo sine ser fine ut og er fornuftig priset. Ser ikke ut til at de støtter 192kHz dog? Er det noe jeg bør ha?
AudioFire12 støtter 24/192, men om du trenger det, er ikke jeg den rette til å svare på.

Frode

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Ville ikke latt støtte for 192 vært avgjørende i valg av kort, sansynligvis vil du ikke klare å høre noe forskjell, og tilgjengeligheten på materiale er også SVÆRT begrenset. Du når langt med 24/96.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Regnet med det. Jeg har store begrensninger i lytterommet i dag så å tro at jeg skal høre forskjell på dette er helt urealistisk.

Min filosofi er å prøve å gjøre noe med de store problemene som har plaget meg tidligere i dette rommet og derfor har jeg gått over til høyttalere med CD-horn og DSP som justerer klangbalanse og rydder opp i overdrevne peker.

Lydkortet skal egentlig bare erstatte denne løsningen og volumkontroll inn i et produkt og gjerne låte bedre enn Yamahaen og miniDSP'en jeg bruker i dag, noe jeg tror det er mulighet for da jeg vet Yamahaen slører en del. miniDSP låter veldig bra og transparent, men den har jo sine begrensninger både hva funksjonalitet og prosessorkraft angår.

Problemet er bare penger, ellers hadde alt vært enkelt! :)
Har også bestilt nye diskanter og skumplugger til waveguidene så pengene flyr fort om dagen...

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Jeg har bestemt meg for å prøve et AudioFire 8, må bare raske sammen litt penger så jeg får betalt selger. Gleder meg til å komme igang her. Gina3G likner jo veldig men benytter PCI isteden for firewire? Har det noen fordeler?

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Har i dag fått koblet opp Echo AudioFire 8.

Jeg har lyd, har fått kjørt en måling i demoversjonen til Audiolense så det er OK.

Men: Jeg har skikkelig sus i diskantene. Det bedrer seg noe etter at jeg dempet signalet fra +4db til -10db, men det er fortsatt uholdbart høyt. Det hjelper ikke om jeg muter helle kanalaen. Jeg har lydkortet direkte koblett til effekttrinn nå uten noe dempeledd mellom.

Noen som har tips til å bedre dette?
Og skal det være slik, at det er skikkelig sus selv med kanalen i mute?

Litt støy skjønner jeg at jeg må regne med, men såpass sus som jeg har i sweetspot nå er ikke holdbart.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Hvis det "skal være" sus, så er det i alle fall ikke noe ba lydkort.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Bx skrev:
Hvis det "skal være" sus, så er det i alle fall ikke noe ba lydkort.
Nei det var det da. Frode som har skrevet i tråden har ikke sus på sine hornhøyttalere med Echo kort.

Suset er der uavhengig av om lydkortet er tilkoblet pcen.

Kan det være en mismatch av noe slag mellom mine ICE blokker og kortet? Jeg bruker balansert TRS Jack til XLR. ICE skal jo være fullbalansert de også.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Fikk snakket litt med kunderservice hos butikken Echo kortet er kjøpt i dag. Fyren der hadde solgt og brukt mye Echo kort og han sa de skulle være helt tyste. Mulig denne støyen blir borte med dempeledd på 20db, men som BX sier skal det vel ikke være sånn på et bra lydkort så jeg liker det ikke.
Tror kanskje jeg får prøve å låne meg en annen forsterker og sjekke om jeg har samme problem der.

Har også Icon ProducerWorks kortet liggende, så jeg kan fyre opp Windows XP og se hvordan det er med tanke på støy. Er det tyst tyder det vel på at Echo kortet er synderen. Så kan jo butikken ta stilling til om det er defekt eller om det "skal være sånn".

Er det noen som har tips til typiske feilkilder får dere si fra.

Jeg kjører altså balanserte B&O ASP moduler med XLR - TRS imellom. Har ikke hatt støyproblemer med tidligere signalkilder og preamper.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Jeg kjorer lydkort og ICE Asp. Det er tystere enn det meste som er der ute, men hvis du har superfolsomme hoyttalere sa vil smaatterier hores bye bedre.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hvis du rca-inngang på forsterkeren, kan du prøve å koble til en kortsluttet rca-plugg. Hvis det da er tyst, ligger problemet tidligere i kjeden. Det er sikkert mulig med XLR også, men jeg vet ikke hvordan.

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Bx skrev:
Jeg kjorer lydkort og ICE Asp. Det er tystere enn det meste som er der ute, men hvis du har superfolsomme hoyttalere sa vil smaatterier hores bye bedre.
Jeg har 110 db følsomhet i diskanten og gain på ICE er vell rimelig høy så småtterier blir nok ganske blåst opp her. Det er litt støy som kommer fra blokkene som høres når jeg legger øret inntill hornet, men dette er helt akseptabelt. Når jeg kobler til lydkortet har jeg derimot merkbar susing i sweetspot nesten 3m fra høyttalerne.

Frode skrev:
Hvis du rca-inngang på forsterkeren, kan du prøve å koble til en kortsluttet rca-plugg. Hvis det da er tyst, ligger problemet tidligere i kjeden. Det er sikkert mulig med XLR også, men jeg vet ikke hvordan.

Frode
Jeg har ikke RCA inngang på forsterkeren bare XLR. Men det finnes vell ubalansert Jack kabler som jeg kunne testet med. Hvorfor vil dette avsløre om støyen ligger tidligere i kjeden? Og hva er tidligere i kjeden? :p PC-en? Men støyen er der også når firewire kabelen er koblet fra. Støyen oppstår definitivt i lydkortet eller mellom lydkortet og forsterkere.
Jeg har også testet å koble kortet i et annet strømuttak, men det gjorde ingen forskjell.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
FredrikC skrev:
Jeg har ikke RCA inngang på forsterkeren bare XLR. Men det finnes vell ubalansert Jack kabler som jeg kunne testet med. Hvorfor vil dette avsløre om støyen ligger tidligere i kjeden? Og hva er tidligere i kjeden? :p PC-en? Men støyen er der også når firewire kabelen er koblet fra. Støyen oppstår definitivt i lydkortet eller mellom lydkortet og forsterkere.
Jeg har også testet å koble kortet i et annet strømuttak, men det gjorde ingen forskjell.
Tidligere i kjeden blir lydkort eller tidligere. Lydkortet skal ikke være tilkoblet. Hvis det suser med kortsluttet inngang, ligger problemet i forsterkeren. Jeg har også hatt problem med støy når jeg testet ICE på horna mine. På den tiden brukte jeg et aktivt delefilter fra Embla, så lydkortet var ikke innblandet.

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Dette svarte Echo når jeg beskrev problemet for dem på e-mail:

"
Hi Fredrik - It sounds like you have a defective AF8. Do you have the same problem if you use a ground lift adapter ( 3 to 2 prongs adapter) on your AF8 power cord?

Det har jeg foresten ikke nevt: Med lydkortet fulgte det med en nettkabel med en annen type veggkontakt, så jeg byttet ut med en standard apparatkontakt. Kan det være et problem?

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Noen som er gode på Bidule?

Ønsker å ta inn en digital kilde S/PDIF på Echo kortet. Denne kilden skal så kjøres gjennom convolver og så ut på analog utgangene. Foreløpig har jeg kommet hit så langt som dere ser på bildet under, men nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre videre.

Vedlegg

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
http://www.home-speaker.net/echo-audiofire-8.html
Her er en kar som gjør det jeg tenker å gjøre bare at han bruker et annet program enn Bidule/Convolver.
Sliter foreløpig med Echo kortet, greier ikke å få inn lyd fra digitale kilder. Helt stille i kontrollpanelet når jeg bruker optisk eller coax... hmm.

M

Mr-T

Gjest
FredrikC skrev:
Noen som er gode på Bidule?

Ønsker å ta inn en digital kilde S/PDIF på Echo kortet. Denne kilden skal så kjøres gjennom convolver og så ut på analog utgangene. Foreløpig har jeg kommet hit så langt som dere ser på bildet under, men nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre videre.
Du må trekke kabler.... virtuelle kabler...
Jeg mener å huske at man bare klikker på ett kontaktpunkt på de modulene du har der, holder muspekeren inne og så "drar" en "kabel" til et annet kontaktpunkt. Prøv det.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Ja, det er vell egentlig så enkelt. Men når jeg trekker en "digital" kabel. Altså en kabel fra en digital kilde inn i convolver så skal jeg jo bare trekke en kabel? Går jo et stereosignal der....

Uansett så er problemet at jeg får ikke til de digitale inngangene på Echo kortet. Skjer ingen ting når jeg kobler til et S/PDIF signal på inngangene. Har sendt en mail til Echo på det. De analoge inngangene er jo plug and play. Plugger til så er lyden i kontrollpanelet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt på siden dette, men kan være av interesse.
Noe som man bør være obs på er at EQ ikke kan gjøre noe med resonanser eller modal ringing. I grafene under ser man vannfall av med og uten romkorreksjon (REW). Frekvensresponsen er mye bedre som man kan se, men resonansene har ikke forandret seg. Ifølge eieren så ble faktisk resonansene tydeligere med EQ fordi man bruke mer volum etter korreksjon.

Ellers registrerer jeg at folk som er utdannet akustikere er veldig tydelige på at EQ ikke fungerer til refleksjoner og rommet. Kun til høyttalere og dirketelyden. Det står vel i kontrast til hva BX mener. Man kunne kanskje tro at det skyldes at de mangler forståelse for moderne korreksjon, men flere av de virker til å ha god kunnskap om EQ også. Don Davies, som på mange måter regnes som grunnlegger av LEDE prinsippet, var faktisk også far til 1/3 EQ.
https://infocomm.integratedevents.com/index_itow_dd.html?viditem=dd4

http://www.gearslutz.com/board/4953164-post2.html
http://www.gearslutz.com/board/4955259-post5.html

Vedlegg

Topp Bunn