Dedikert HI-FI PC (fattigmans DEQX)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Nei nå må du gi deg, Orso!

Jeg har da aldri sagt at EQ kan gjøre noe med resonanser eller modal ringing.

Sist gang du sa noe rart om Audiolense hevdet du at det låt "anekoisk". Det er vel omtrent det stikk motsatte av hva du nå kommer med.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bx skrev:

Sist gang du sa noe rart om Audiolense hevdet du at det låt "anekoisk". Det er vel omtrent det stikk motsatte av hva du nå kommer med.

Rolig nå. Jeg skriver heller ikke at du har sagt at EQ kan gjøre noe med resonanser. Da misforstår du i så fall. Bare nevner at dette er noe man ikke får bukt med ved å bruke EQ. Det ville jeg tro kan være til nyttig opplysning for mange.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Hei igjen folkens. Må bare si takk for all hjelpen jeg har fått over 5 sider her.

Etter mye fikling har nå fått til å kjøre et korigert lydsignal både gjennom JRiver mediacenter OG gjennom Bidule slik at jeg kan korigere all annen lyd fra PC'en. Det har ikke vært plug and play og jeg er fortsatt litt usikker på om jeg blir fornøyd med brukervennligheten.

På forhånd har jeg fått innspill fra begge leirer, folk som er fornøyd og de som er ikke er fornøyd med Audiolense. Jeg har vært ganske klar på at dette er et prøveprosjekt på meg. Hvis ikke jeg får til en funksjonalitet og lyd som jeg er fornøyd med bruker jeg angreretten på Audiolense og betaler ikke for Bidule/J.River osv.

Så hva syntes jeg om det lydmessige? Låter det lukket/anekoisk eller matt og kjedelig?

For meg er det vanskelig å si noe konkret om hvordan AL låter; fordi det låter svært forskjellig avhengig av hvordan man stiller det inn. I mitt rom er det ganske ekstrem forskjell på ren frekvenskorigering og "true time domain" koreksjon.
Til å begynne med tok jeg utgangspunkt i default prosedyren med TTD. Denne låt ryddig/tight og med veldig bra stereoperspektiv. Men noe var ikke riktig. Bassen hadde en slags snappelyd som også andre besøkende merket med en gang og dynamikken i bassen var ikke som den burde. Lydbildet låt også litt vell krympet.

Så prøvde jeg med en ren frekvenskoreksjon og det var noe helt annet. Lydbildet ble 3 ganger så stort (for stort faktisk og med dårligere pin pointing), bassen ble mye mer dynamisk men også mindre ryddig og artikulert. Men det viktigeste: den rare lyden på enkelte typer bass, altså artifaktene fra TTD var borte.
Etter litt mailing med Bernt om justering av tidsvinduene på TTD koreksjonen fant jeg frem til en prosedyre som jeg er veldig fornøyd med. Jeg kjører uten tidskoreksjon i bassen, forsiktig tidskoreksjon i midbassen og normal TTD i mellomtonen. Da får jeg både det flotte stereobilde og plasseringen fra defualt prosedyren, men uten hørbare artifakter, mye trykk og litt mer størrelse på instrumentene og vokaler.

Når alt kommer til alt vil jeg ikke påstå at AL er noen lydmessig revolusjon i mitt oppsett, snarere en evolusjon fra DSP løsningen jeg hadde tildigere (parametrisk EQ i miniDSP med 18 bånd). Det låter rett og slett bedre på alle måter, men det er ikke som dag og natt. Med ren frekvenskoreksjon er forskjellene små, AL låter litt bedre også da mener jeg, sikkert fordi EQ'en er mye mer nøyaktig så frekvensrespsonsen blir jevnere og det går mye raskere å prøve ut forskjellige typer kurver.
Når man aktiverer TTD kommer den store forskjellen fra vanlig EQ, men i mitt rom er det altså et tveegget sverd. For mye gir artifakter og tam bass, for lite og man mister den gunstige effekten på plassering i lydbilde.

Jeg har aldri trodd og tror fortsatt ikke at romkoreksjon/dsp/eq er en erstatning for akustiske tiltak. Men det er et supert verktøy som gjør enkelte akustiske problemer mer spiselige og det gir muligheter for skreddersøm av det lydmessige uttrykket til høyttalerne som jeg er blitt ganske hekta på.

Jeg syntes ihvertfall at alle som tester Audiolense skal bruke noen dager på å eskperimentere med de forskjellige funksjonene for det lydmessige resultatet varierer mye.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
orso skrev:
Bx skrev:

Rolig nå. Jeg skriver heller ikke at du har sagt at EQ kan gjøre noe med resonanser. Da misforstår du i så fall. Bare nevner at dette er noe man ikke får bukt med ved å bruke EQ. Det ville jeg tro kan være til nyttig opplysning for mange.
Takk for at du bidrar med interessante innspill rundt DSP Orso.
At det er mange problemer som ikke kan løses med DSP er helt sikkert. Men noen ting kan faktisk bli betydelig bedre. At ringing kommer bedre frem etter korreksjon sammenfaller ikke med mine erfaringer. Har du erfart dette?
Ved å dempe de aktuelle frekvensene bedres dette i mine ører mye. Selv om det ikke låter som perfekt tørr bass. Faktisk vil jeg si at TTD gjorde helt utrolige ting på dette området og jeg tror jeg må få tatt en vannfall med og uten TTD aktivert, det låter bare så esktremt annereldes i bassområdet at jeg blir overrasket om man ikke ser det på et vannfall.

Man kan også snu det hele på hodet og si: det er mange ting som akustiske tiltak ikke kan løse, men som DSP faktisk kan. I mitt drømmeoppsett vil jeg ha det beste fra begge verdener. Høyttalere vil alltid kreve gode filtere for å oppføre seg bra, og digitale filtere er i mine øyne overlegne analoge.
(Det vil si inntil noen finner opp en point source høyttaler med rak frekvensrespons, konstant spredning, høy båndbrede, lav forvrengning, høy powerhandling og bra følsomhet)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
FredrikC skrev:
Takk for at du bidrar med interessante innspill rundt DSP Orso.
At det er mange problemer som ikke kan løses med DSP er helt sikkert. Men noen ting kan faktisk bli betydelig bedre. At ringing kommer bedre frem etter korreksjon sammenfaller ikke med mine erfaringer. Har du erfart dette?
Ved å dempe de aktuelle frekvensene bedres dette i mine ører mye. Selv om det ikke låter som perfekt tørr bass. Faktisk vil jeg si at TTD gjorde helt utrolige ting på dette området og jeg tror jeg må få tatt en vannfall med og uten TTD aktivert, det låter bare så esktremt annereldes i bassområdet at jeg blir overrasket om man ikke ser det på et vannfall.

Man kan også snu det hele på hodet og si: det er mange ting som akustiske tiltak ikke kan løse, men som DSP faktisk kan. I mitt drømmeoppsett vil jeg ha det beste fra begge verdener. Høyttalere vil alltid kreve gode filtere for å oppføre seg bra, og digitale filtere er i mine øyne overlegne analoge.
(Det vil si inntil noen finner opp en point source høyttaler med rak frekvensrespons, konstant spredning, høy båndbrede, lav forvrengning, høy powerhandling og bra følsomhet)
Det er bra å høre om dine erfaringer og at du er fornøyd med resultatet. Da betyr det mindre hva jeg har erfart.

Usikker på om jeg har opplevd dette med mer hørbar ringing i eget oppsett med korreksjon. Jeg har vel alltid ganske bra med bassfeller og lite resonanser når jeg har brukt Audiolense. Derimot så opplevde jeg ekstremt tydelige resonanser i et oppsett jeg hørte en gang med DEXQ. Her tror jeg bassen var løftet en del. Men jeg fikk ikke demonstrert det med og uten korreksjon, så da blir det litt vanskelig å vite.

Usikker på hva du mener med TTD. I min versjon av Audiolense så ser du filter mulighetene under.

Jeg kjenner dog godt igjen det du nevner angående å trappe ned til ren frekvens korreksjon. Det var med denne eller mindre frekvens korreksjon jeg følte lyden var med mindre artifakter og mer naturlig med mer rom ambiens. Men alikevel ikke helt riktig i mine ører. Full korreksjon (Group delay + Frequency) fjernet rommet i større grad. Det gav mer direkte lyd, men jeg syntes ikke dette låt bra i det hele tatt og mistet lysten til å lytte til musikk. Bassen har jeg aldri fått til å sitte med Audiolense, selv om det var der jeg regnte med korreksjonen skulle fungere best. Jeg vet ikke hvorfor, men bassen har bare ikke vært naturlig og "dynamisk". I de andre oppsettene jeg har hørt Audiolense så har det vært mer membranarealet og bedre rom dimensjoner. Bassen har vært noe bedre enn hva jeg fikk til, men jeg kan ikke karakterisere den som virkelig bra. Oppover i frekvens ha det vært veldig likt slik det var hos meg med full korreksjon.
Jeg har fått bedre resultat med vanlig parametrisk equalizer. Da har jeg kun brukt det i bassen og totalt sett har det ofte blitt bedre. Det er også en fordel å kunne justere i real-time, altså mens man lytter.

Et annet aspekt er dette med akustikk basert på psykoaksutikk. God akustikk tar utgangspunkt i konkrete psykoakustiske prinsipper og spesifikk behandling av deler av rommet og lyden. Dette kan jeg ikke se er mulig å få til med romkorreksjon. Det blir to forskjellige verdener.

Har du sammenlignet miniDSP med Audiolense med samme elektronikk?

Vedlegg

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
TTD er det nye navnet på group delay korekjson. TTD står for true time domain correction.

Om jeg har sammeliknet miniDSP og Audiolense på samme elektronikk blir litt vanskelig å svare på. For det første har jeg solgt miniDSP så jeg har ikke gjort noen A-B sammenlikning. For det andre er jo miniDSP en del av elektronikken og inneholder sample rate convertere og D/A convertere. Nå bruker jeg Echo AudioFire kortet sine. Jeg ville tro at det er mulig å få enda litt bedre lyd med de beste lydkortene som f.eks Lynx. Echo sies dog å ikke være alt for langt unna hos de som har sammenliknet direkte. Audiolense er jo bare selve filter delen og vanskelig å sammenlikne direkte med miniDSP.

Det som kunne være mer interessant er å sammenlikne AudioLense med andre typer softwarebasert DSP. Jeg sliter bare med å finne noen alternativer som lar meg gjøre XO osv i demoversjon.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
FredrikC skrev:
Men noen ting kan faktisk bli betydelig bedre. At ringing kommer bedre frem etter korreksjon sammenfaller ikke med mine erfaringer. Har du erfart dette?
TTD gir tydelige utslag på vannfallsplott. I "anekoisk" retning. ;D

Det du sier om frekvenskorreksjon og hørbarhet av ringing - at de aktuelle frekvenser låter bedre selv om utklingingsforløpet er ca det samme som før - det er i tråd med hva stort sett alle erfarer. Og det ligger også nedfelt i studier som dokumenterer positiv effekt av romkorreksjon.

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Ja med TTD aktivert i bassen høres høyttaleren ut som en dipol, veldig tørt og artikulert, men med mindre fysisk trøkk og dessverre i mitt tilfelle hørbare artifakter.

Topp Bunn