Delefilter får forsterker til å gå i beskyttelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Har du hørt med Eric hos Diysound?

    Er jo ikke umulig at han vet noe.
    Jepp, han har sendt mail videre til designeren av delefilteret.
    Men har ikke hørt noe.

    Har målt LF C2 som jeg fjernet, og får ingen ohm måling på den. Såvidt jeg skjønner så skal motstanden stige sakte men sikkert?
    Den ser imidlertid ut til å fungere fint når den er koblet direkte i serie mellom forsterker og høyttaler element (testet med bassen).
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Setter du den i serie med bassen skal du i teorien bare få ut diskant
    Stemmer. Er det jeg mener med at den ser ut til å fungere fint ellers.
    Er bare noe som gjør at når den settes inn i kretsen, så blir ampen lei seg...
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Prøv å koble det opp via en motstand i serie med inngangen, f.eks 1 ohm eller noe sånt. Og så test om du kan høre noen forskjell mellom de to filterne. Å lytte på et monosignal på begge høyttalerne samtidig er nyttig, for det avslører hurtig om det er forskjell mellom de to.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    BB54B642-2ECF-40BA-9521-4F3E6FE346A8.jpg


    Vil ikke en kortslutning i printet her (se rød markering) kunne føre til full kortslutning sålenge den mistenkte kondensatoren er loddet inn?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Mistanken min er at C1 som står i serie med C2 skaper en veldig lav impedans. Evt kan C1 være kortsluttet også, det er mulig.
    Det var en utrolig klønete kobling. Jeg tenkte ikke en gang på muligheten for konstruksjonsfeil. Men det jeg ikke får brettet hodet rundt er da hvorfor det andre filteret fungerer...

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kan hende det er noe "feil" med det filteret som faktisk virker …?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo en nokså utprøvd konstruksjon som er solgt massevis av, så om leverandøren ikke kjenner til problemet er det vel neppe en konstruksjonsfeil?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fikk du prøvd forslaget til Syncrolux med å koble en seriemotstand på lasten (filterinngang) for å se om forsterkeren fremdeles går i protect?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Problemet med rent kapasitive laster som dette er at de får en del forsterkere til å gå i selvsving.

    Det kan være at det er feil på en komponent som får de to filtrene til å oppføre seg ulikt, og det kan være at det for eksempel er feil på den bittelille kondensatoren på filteret som får forsterkeren til å mistrives. Tanken min var imidlertid at om det var feil på den store kondensatoren ville den, sammen med bass-spolen bli null ohm DC. De to kondensatorene gjør i prinsippet det samme ved høye frekvenser.

    Man kan si det sånn at "det har vi aldri hørt noe om" er en litt for dårlig unnskyldning i en sammenheng som dette. To kondensatorer i serie vil gå mot kun ESR høyt i frekvens, og det er gjerne da snakk om milliohm. Det å bypasse spolen med kondensator for å få litt ekstra HF-bidrag er ikke uvanlig, men på et 2. ordens filter MÅ dette gjøres med motstand i serie med kondensatoren. I simuleringen til Armand får man en viss demping på bassdriveren oppover i diskanten. Problemet er bare at denne kommer av en spenningsdeler på langt under 1 ohm totalt.
    Armand, når du allikevel har dette oppe å kjøre, kan du simulere inngangsimpedansen, evt strøm ved 1V fra 0-100kHz?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Fikk du prøvd forslaget til Syncrolux med å koble en seriemotstand på lasten (filterinngang) for å se om forsterkeren fremdeles går i protect?
    Det forteller oss ikke noe annet enn at forsterkeren virker, og det har han allerede testet.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en helt vanlig måte å tidskorrigere litt på, så det stemmer nok.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    OK, så da måler de ut av fase med intensjon.
    Fikk du feil også uten å koble til bass og diskantelementet?
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Fikk du feil også uten å koble til bass og diskantelementet?
    Jepp. Holder å bare koble delefilteret til forsterkeren.
    Men vil isåfall ampen se en akseptabel impedans-range når LF og HF krets er åpen?
    (Det ville dog vært snodig om protect slår inn på høy impedans....)
    Den går i protect med driverne koblet til óg.
    Den går altså i protect med delefilteret alene, en av driverne koblet til, eller begge driverne koblet til. Ingen forskjell.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Synes du er tålmodig med hjelperne dine her Defo. Både Snickers og Distinktive spør om ting du har beskrevet tidligere. Til og med to ganger!! Skjerp dere folkens hihi ;)

    Det er helt klart at LF_C1 og LF_C2 vil kortslutte filteret ved høye frekvenser. Jeg mistenker at filteret en gang ble bygget med en annen type LF_C2 (12uF) som har høyere ESR (ESR er seriemotstand ved høye frekvenser som ikke kan måles med multimeter) enn den som sitter der nå, og da kan det gå greit. Hvis forsterkeren din har høy båndbredde og LF_C1 og LF_C2 har lav ESR, så kan nok dette gå galt.
    Se på frekvensresponsen under der jeg plotter strøm som funksjon av frekvens. 0=1A. På de tre bildene under ser man strømmen i bassfilteret med 1V inn ved 100Hz, 6kHz og 1MHz. Ved 1MHz blir strømmen 6A!
    6A med 1V signal tilsvarer en impedans på R=U/I => 1/6= 0,17 ohm. Det er så lavt at det spiller ingen rolle om det sitter en høyttaler på utgangen.
    Screen Shot 04-23-19 at 01.56 PM.PNG


    Ved å koble 1 ohm i serie med LF_C1 påvirkes filteret lite og strømmen begrenses til 1A. Du får da dette resultatet:
    Screen Shot 04-23-19 at 02.13 PM.PNG


    Slik ser skjema ut da. Her er LF_C2 satt med en ESR motstand på kun 1microohm som i praksis betyr at den ikke er der.
    Screen Shot 04-23-19 at 02.13 PM 001.jpg


    Man kunne satt 1 ohm i serie med LF_C2 også uten at responsen fra filteret endres særlig. Strømmen blir i så fall 0,5A ved 1V inn.

    Jeg synes uansett dette er en snodig måte å lage filter på. Ikke rart at det skjer mye rart i Hi-Fi verden med forsterkere og kabler når ting lages på denne måten.

    EDIT: Hvilken forsterker bruker du?
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det skal jo sies, som sikkert trådstarter vet at det nylig har kommet en mkII av Volt, som har en annen diskant en mkI. Kan de ha tatt en lite gjennomtenkt snarvei i filteret der?

    Eller er det mkI du har?
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Synes du er tålmodig med hjelperne dine her Defo. Både Snickers og Distinktive spør om ting du har beskrevet tidligere. Til og med to ganger!! Skjerp dere folkens hihi ;)

    Det er helt klart at LF_C1 og LF_C2 vil kortslutte filteret ved høye frekvenser. Jeg mistenker at filteret en gang ble bygget med en annen type LF_C2 (12uF) som har høyere ESR (ESR er seriemotstand ved høye frekvenser som ikke kan måles med multimeter) enn den som sitter der nå, og da kan det gå greit. Hvis forsterkeren din har høy båndbredde og LF_C1 og LF_C2 har lav ESR, så kan nok dette gå galt.
    Se på frekvensresponsen under der jeg plotter strøm som funksjon av frekvens. 0=1A. På de tre bildene under ser man strømmen i bassfilteret med 1V inn ved 100Hz, 6kHz og 1MHz. Ved 1MHz blir strømmen 6A!
    6A med 1V signal tilsvarer en impedans på R=U/I => 1/6= 0,17 ohm. Det er så lavt at det spiller ingen rolle om det sitter en høyttaler på utgangen.

    Ved å koble 1 ohm i serie med LF_C1 påvirkes filteret lite og strømmen begrenses til 1A. Du får da dette resultatet:

    Slik ser skjema ut da. Her er LF_C2 satt med en ESR motstand på kun 1microohm som i praksis betyr at den ikke er der.

    Man kunne satt 1 ohm i serie med LF_C2 også uten at responsen fra filteret endres særlig. Strømmen blir i så fall 0,5A ved 1V inn.

    Jeg synes uansett dette er en snodig måte å lage filter på. Ikke rart at det skjer mye rart i Hi-Fi verden med forsterkere og kabler når ting lages på denne måten.

    EDIT: Hvilken forsterker bruker du?
    Ganske utrolig om dette stemmer! Spesielt med tanke på at det er et såpass mye solgt kit.
    Må være en viss forskjell i ESR motstand mellom de to filtrene da, siden det ene fungerer?

    Det er en XTZ EDGE A2-300 (basically ICEpower 300ASC moduler, eller 300AS1 som den kalles nå).

    Skal prøve å få tak i en 1 ohm motstand og teste. Kan det være hvilken som helst type motstand?

    Det skal jo sies, som sikkert trådstarter vet at det nylig har kommet en mkII av Volt, som har en annen diskant en mkI. Kan de ha tatt en lite gjennomtenkt snarvei i filteret der?

    Eller er det mkI du har?
    Det er mkII jeg har.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Reagerte bare på at 'noe bygger seg opp' siden protection mode slår inn før 2sek. har gått.
    Ville trodd at feilen lå latent når det går så kjapt.
    Hva med å sende en 50Hz sinus inn ved lav amplitude istedenfor musikk?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Reagerte bare på at 'noe bygger seg opp' siden protection mode slår inn før 2sek. har gått.
    Ville trodd at feilen lå latent når det går så kjapt.
    Hva med å sende en 50Hz sinus inn ved lav amplitude istedenfor musikk?
    Vanligvis er det bare current limiter som er ekstremt rask. Man har ikke signal langt oppe i frekvens der problemet ligger. Man vil med andre ord ikke ha noe signal der. Da går det knapt noe strøm og det er dermed trolig ikke current limiter som slår til.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Et triks man kan gjøre er å legge til en seriespole og en motstand i serie med LF_C1. (LF_C1_CORR1 og LF_C1_CORR2 på skjema).
    Screen Shot 04-23-19 at 03.22 PM.jpg


    Da får men denne responsen:
    Screen Shot 04-23-19 at 03.24 PM.PNG


    Med dette trikset så beholder man filterets egenskaper under 100kHz men reduserer strømtrekket ved høye frekvenser. Det spiller ingen rolle hvor spolen på 2uH og motstanden på 2 ohm sitter så lenge de sitter i serie med LF_C1.

    2uH får du ved å lage en coil av 60cm 1mm tråd som er 15mm i diameter, 13mm lang og har 13 turns.
    Screen Shot 04-23-19 at 03.28 PM.PNG

    Single layer air coil calculator

    2 ohms motstanden kan nok fint være en vanlig liten 0.6W i hvert fall som en test. Blir den varm må du opp i effekt.

    PS! Dette er ikke noen fasit, men noe som hadde vært moro å teste ut.

    Snodig at dette skal skje med den forsterkeren. Den har jo filter på utgangen som begrenser båndbredden.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Icepower asx50 modul som går i protection etter ca to sekund med signal til en av åtte surroundhøyttalere, de sju andre høyttalerene funker fint, og fire andre moduler driver den høyttaleren fint...

    Kanskje prøve en annen forsterker for å utelukke det?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Synes du er tålmodig med hjelperne dine her Defo. Både Snickers og Distinktive spør om ting du har beskrevet tidligere. Til og med to ganger!! Skjerp dere folkens hihi ;)

    Det er helt klart at LF_C1 og LF_C2 vil kortslutte filteret ved høye frekvenser. Jeg mistenker at filteret en gang ble bygget med en annen type LF_C2 (12uF) som har høyere ESR (ESR er seriemotstand ved høye frekvenser som ikke kan måles med multimeter) enn den som sitter der nå, og da kan det gå greit. Hvis forsterkeren din har høy båndbredde og LF_C1 og LF_C2 har lav ESR, så kan nok dette gå galt.
    Se på frekvensresponsen under der jeg plotter strøm som funksjon av frekvens. 0=1A. På de tre bildene under ser man strømmen i bassfilteret med 1V inn ved 100Hz, 6kHz og 1MHz. Ved 1MHz blir strømmen 6A!
    6A med 1V signal tilsvarer en impedans på R=U/I => 1/6= 0,17 ohm. Det er så lavt at det spiller ingen rolle om det sitter en høyttaler på utgangen.
    Vis vedlegget 538691

    Ved å koble 1 ohm i serie med LF_C1 påvirkes filteret lite og strømmen begrenses til 1A. Du får da dette resultatet:
    Vis vedlegget 538693

    Slik ser skjema ut da. Her er LF_C2 satt med en ESR motstand på kun 1microohm som i praksis betyr at den ikke er der.
    Vis vedlegget 538694

    Man kunne satt 1 ohm i serie med LF_C2 også uten at responsen fra filteret endres særlig. Strømmen blir i så fall 0,5A ved 1V inn.

    Jeg synes uansett dette er en snodig måte å lage filter på. Ikke rart at det skjer mye rart i Hi-Fi verden med forsterkere og kabler når ting lages på denne måten.

    EDIT: Hvilken forsterker bruker du?
    Usikker på hva jeg spurte om som allerede var besvart, men samme det...

    Jeg er ikke helt enig i løsningen din med motstand. Den endrer ikke så mye på frekvensresponsen, men den endrer q og det pleier også å slå ut på faserespons. Da går det fort litt mer galt i frekvensresponsen også. En bedre løsning kan være å bruke en veldig liten spole i serie med bypass-kondisen slik at effekten først kommer et stykke i fra delefrekvensen.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    OK, så da måler de ut av fase med intensjon.
    Nei, dette er et 2. Ordens filter og da er hovedregelen at bass og diskant er +/- 90 grader fra 0-fasen i delingspunktet. Når en av driverne inverteres vil den for eksempel få 180-90 grader faseavvik, og når den andre er på +90 ender de to i fase.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Du mener slik jeg gjorde i post 65? HiHi :)
    Ja, nesten, jeg tror man kan klare seg med bare spolen, helst da med lav impedans. Jeg vet ikke hvor følsomt filteret er for variasjoner i komponentenes impedans. Ofte er 2. Ordens filtre ganske følsomme for dette.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Usikker på hva jeg spurte om som allerede var besvart, men samme det...
    I post #9 klokken 16:59 22/4 skriver Defo: Forsterkeren går i protection selv uten signal inn eller høyttaler elementene koblet til delefilteret.
    I post #21 klokken 22:38 22/4 skriver Snickers: Hvis du ikke kobler til driverne men kun filteret, går da forsterkeren i protect?

    Jeg er vel ikke litt slitsom nå vel :)
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Du mener slik jeg gjorde i post 65? HiHi :)
    Ja, nesten, jeg tror man kan klare seg med bare spolen, helst da med lav impedans. Jeg vet ikke hvor følsomt filteret er for variasjoner i komponentenes impedans. Ofte er 2. Ordens filtre ganske følsomme for dette.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Den nye spolen og LF_C1 vil danne en tank-krets som fører til en resonnanspeak rundt 110kHz. 2 ohms motstanden demper denne.
    https://www.allaboutcircuits.com/tools/tank-circuit-resonance-calculator/

    1 Ohm er også tilstrekkelig for å dempe effekten, men å la den være tror jeg kan skape trøbbel
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Usikker på hva jeg spurte om som allerede var besvart, men samme det...
    I post #9 klokken 16:59 22/4 skriver Defo: Forsterkeren går i protection selv uten signal inn eller høyttaler elementene koblet til delefilteret.
    I post #21 klokken 22:38 22/4 skriver Snickers: Hvis du ikke kobler til driverne men kun filteret, går da forsterkeren i protect?
    Det skrives også: 'Det andre fungerer i den grad at det er lyd i et sekund eller to, før forsterkeren går i protection mode.
    Den er så i protection modus i noen sekunder før det er lyd igjen, og deretter tilbake til protection.'

    Hvis filteret ikke har signal inn, gjelder da alle antagelsene i din post#59?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Det skrives også: 'Det andre fungerer i den grad at det er lyd i et sekund eller to, før forsterkeren går i protection mode.
    Den er så i protection modus i noen sekunder før det er lyd igjen, og deretter tilbake til protection.'

    Hvis filteret ikke har signal inn, gjelder da alle antagelsene i din post#59?
    Har dette relevans til min erting av Snickers (i og med at du quotet det)?

    Hvis filteret ikke har signal inn så betyr ingenting noenting lengre og det er redusert til en fancy bokholder. Skjønner ikke hva du mener her.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det skrives også: 'Det andre fungerer i den grad at det er lyd i et sekund eller to, før forsterkeren går i protection mode.
    Den er så i protection modus i noen sekunder før det er lyd igjen, og deretter tilbake til protection.'

    Hvis filteret ikke har signal inn, gjelder da alle antagelsene i din post#59?
    Har dette relevans til min erting av Snickers (i og med at du quotet det)?

    Hvis filteret ikke har signal inn så betyr ingenting noenting lengre og det er redusert til en fancy bokholder. Skjønner ikke hva du mener her.
    For meg var det bare litt snodig at en feildiagnose som baserer seg på et aktivt inngangssignal skulle gi hele årsakssammenhengen (?), når feilen også er tilstede selv om intet signal tilflyter XO?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Usikker på hva jeg spurte om som allerede var besvart, men samme det...
    I post #9 klokken 16:59 22/4 skriver Defo: Forsterkeren går i protection selv uten signal inn eller høyttaler elementene koblet til delefilteret.
    I post #21 klokken 22:38 22/4 skriver Snickers: Hvis du ikke kobler til driverne men kun filteret, går da forsterkeren i protect?

    Jeg er vel ikke litt slitsom nå vel :)
    Sånn er altså verden blitt...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Du mener slik jeg gjorde i post 65? HiHi :)
    Ja, nesten, jeg tror man kan klare seg med bare spolen, helst da med lav impedans. Jeg vet ikke hvor følsomt filteret er for variasjoner i komponentenes impedans. Ofte er 2. Ordens filtre ganske følsomme for dette.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Den nye spolen og LF_C1 vil danne en tank-krets som fører til en resonnanspeak rundt 110kHz. 2 ohms motstanden demper denne.
    https://www.allaboutcircuits.com/tools/tank-circuit-resonance-calculator/

    1 Ohm er også tilstrekkelig for å dempe effekten, men å la den være tror jeg kan skape trøbbel
    Jeg kjenner at jeg misliker denne konstruksjonen fundamentalt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Det skrives også: 'Det andre fungerer i den grad at det er lyd i et sekund eller to, før forsterkeren går i protection mode.
    Den er så i protection modus i noen sekunder før det er lyd igjen, og deretter tilbake til protection.'

    Hvis filteret ikke har signal inn, gjelder da alle antagelsene i din post#59?
    Har dette relevans til min erting av Snickers (i og med at du quotet det)?

    Hvis filteret ikke har signal inn så betyr ingenting noenting lengre og det er redusert til en fancy bokholder. Skjønner ikke hva du mener her.
    For meg var det bare litt snodig at en feildiagnose som baserer seg på et aktivt inngangssignal skulle gi hele årsakssammenhengen (?), når feilen også er tilstede selv om intet signal tilflyter XO?
    Det som skjer er at man alltid har en slags signal i form av støy. Slike ting som går i "null ohm" ved høye frekvenser pleier å gjøre det hele litt kilent for forsterkeren. Selv om mange forsterkere ikke har noe lavpassfilter på utgangen vil de ha en avrulling, og den fungerer akkurat på samme måte. Om den "ser" en helt unaturlig lav impedans vil den ekstremt lett gå i resonans, og da oppstår det vi kaller selvsving. Siden selvsving er selvforsterkende behøver man ofte ikke noe signal for å sparke den i gang. Jeg mistenker at den aktuelle kretsen registrerer at en last har egenskaper som potensielt kan trigge selvsving, og derfor stenger av forsterkeren for så å teste på nytt om tilstanden fortsatt er tilstede. En slik sensor kan beskytte forsterkeren mot utallige problemer av ulike slag.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    For meg var det bare litt snodig at en feildiagnose som baserer seg på et aktivt inngangssignal skulle gi hele årsakssammenhengen (?), når feilen også er tilstede selv om intet signal tilflyter XO?
    Det er som Snickers skriver i posten over.
    Spesielt klasse D forsterkere har masse signal ut fra forsterkeren selv når signalet inn til forsterkeren er null. Dette er ikke musikksignaler, men rester av switchesignalet som går på rundt 400kHz til 600kHz. Jeg vet ikke amplituden på dette signalet på ICE forsterkerne, men på Hypex NC500 er det rundt 1V hvis jeg ikke husker feil.
    Defo. Det hadde vært moro hvis du kunne tatt deg til til å lage den spolen jeg og Snickers foreslo. Du kan bruke hva slags kabel du vil så lenge den ikke er for tykk eller har for tykk isolasjon. Snurr den rundt et AA batteri 15-20 ganger, sett den i serie med LF_C1 og se hva som skjer.

    EDIT: Du kan fint også bruke en kobber enleder som er uisolert så lenge lederen ikke har kontakt med seg selv bortover spiralen. Om den blir 2uH eller 4uH er ikke så nøye for denne testen.
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Det hadde vært moro hvis du kunne tatt deg til til å lage den spolen jeg og Snickers foreslo. Du kan bruke hva slags kabel du vil så lenge den ikke er for tykk eller har for tykk isolasjon. Snurr den rundt et AA batteri 15-20 ganger, sett den i serie med LF_C1 og se hva som skjer.

    EDIT: Du kan fint også bruke en kobber enleder som er uisolert så lenge lederen ikke har kontakt med seg selv bortover spiralen. Om den blir 2uH eller 4uH er ikke så nøye for denne testen.
    Jeg kan altså ta en tynn høyttalerkabel, og snurre den rundt et AA batteri 15-20 ganger?

    Jeg har forresten testet litt mer nå.

    Hvis jeg måler pluss og minus på delefilteret uten last, så får jeg ingen måling.
    Hvis jeg kobler til diskant, så får jeg fortsatt ingen måling.
    Hvis jeg kobler til bass, så får jeg rundt 6 ohm.
    Alt dette er som forventet såvidt jeg skjønner.

    Jeg forsøkte så å koble fra LF_L1. Fortsatt samme feil.
    Koblet til LF_L1 igjen, og koblet fra LF_C1. Feil borte.

    Feilen blir altså borte dersom enten LF_C1 eller LF_C2 kobles fra (har ikke forsøkt med begge frakoblet samtidig).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn