Delefilter får forsterker til å gå i beskyttelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Feilen blir altså borte dersom enten LF_C1 eller LF_C2 kobles fra (har ikke forsøkt med begge frakoblet samtidig).
    Det er som forventet.
    Ja, lag en slik liten sak og legg gjerne ut et bilde av den her så vi kan vurdere ca. hvor mange uH den er.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Hvis jeg måler pluss og minus på delefilteret uten last, så får jeg ingen måling.
    Hvis jeg kobler til diskant, så får jeg fortsatt ingen måling.
    Hvis du ikke får noen måling må du skru på multimeteret. ;)

    Spøk til side. Det er ikke noe som heter "ingen måling". Hvordan skal vi tolke det? Er det 0 ohm eller er det uendelig? På multimetre står det gjerne 'OL' eller '1' eller lignende hvis motstanden er større enn det måleinstrumentet kan måle. OL står for "Over Load" og betyr at resistansen er større enn det som instrumentet kan måle. Dette kommer avhengig av modell igjen an på hvilket måleområde som er valgt.
    Det er også ekstremt viktig at man er 100% tydelig på hvor målingen ble utført og hvilket måleområde instrumentet sto på. Type måleinstrument bør også oppgis.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ikke overrasket.
    Når jeg måler mine Piega ht så får jeg ikke utslag (evt. tilfeldige utslag i MOhm området) så lenge DMM måler DC-impedans.
    Når forsterkeren ser AC-impedans så er alt i orden mhp. det lydmessige.
    Regner med at det er inngangen av XO du måler på.
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg måler pluss og minus på delefilteret uten last, så får jeg ingen måling.
    Hvis jeg kobler til diskant, så får jeg fortsatt ingen måling.
    Hvis du ikke får noen måling må du skru på multimeteret. ;)

    Spøk til side. Det er ikke noe som heter "ingen måling". Hvordan skal vi tolke det? Er det 0 ohm eller er det uendelig? På multimetre står det gjerne 'OL' eller '1' eller lignende hvis motstanden er større enn det måleinstrumentet kan måle. OL står for "Over Load" og betyr at resistansen er større enn det som instrumentet kan måle. Dette kommer avhengig av modell igjen an på hvilket måleområde som er valgt.
    Det er også ekstremt viktig at man er 100% tydelig på hvor målingen ble utført og hvilket måleområde instrumentet sto på. Type måleinstrument bør også oppgis.
    Her bilde av både "spolen" og hva multimeteret viser når jeg sier "ingen måling" :)
     

    Vedlegg

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Du må skifte måleområdet.
    Kan ikke stille den lavere. Og får ingen måling på de høyere nivåene.
    Får ~0.6 på bassen som jeg da regner er ~6 ohm som stemmer overrens med en 8 ohm nominell bass.

    Har nå testet med den hjemmelagde "spolen" i serie med LF_C1.
    Var ikke sikker på om jeg skulle putte den i serie før eller etter kondensatoren, så jeg testet begge deler.
    Og den løser problemet i begge posisjoner.
     

    Vedlegg

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.726
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Som roadrune antyder , hva med et ene kanalen på ampen har en defekt enten utgangs filteret eller zobelen , det vill gi ustabilitet nesten bare ved å henge på en kabel ???og i alefall ett filter ?
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Som roadrune antyder , hva med et ene kanalen på ampen har en defekt enten utgangs filteret eller zobelen , det vill gi ustabilitet nesten bare ved å henge på en kabel ???og i alefall ett filter ?
    Problemet følger delefilteret. Det gjelder altså begge kanaler.
    Men kan godt være begge kanaler er "defekt" ???
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.726
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Som roadrune antyder , hva med et ene kanalen på ampen har en defekt enten utgangs filteret eller zobelen , det vill gi ustabilitet nesten bare ved å henge på en kabel ???og i alefall ett filter ?
    Problemet følger delefilteret. Det gjelder altså begge kanaler.
    Men kan godt være begge kanaler er "defekt" ???
    Har du mulighet for å prøve det ?Du har kansje sjekket fra før filter inn at der ikke er en regulær kortslutning ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.726
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Som roadrune antyder , hva med et ene kanalen på ampen har en defekt enten utgangs filteret eller zobelen , det vill gi ustabilitet nesten bare ved å henge på en kabel ???og i alefall ett filter ?
    Problemet følger delefilteret. Det gjelder altså begge kanaler.
    Men kan godt være begge kanaler er "defekt" ???
    Ja sjelden begge om i ikke begge kanaler da er forsynet fra en felles swithc mode supply
    som har skylden for problemet , vanlig problem er at konden storene
    blir dårligere med år og belastning .Kan du sjekke rail spenningene under drift ? eller for løp ?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Det virker! Så kult :D
    Da er våre antakelser korrekte. Om spolen er før eller etter kondensatoren spiller ingen rolle. Den lille spolen du har laget er nok til å dempe strømtrekket ved switchefrekvensen til forsterkerne som ligger på ca. 500kHz. Forsterkeren forventer ikke noe strømtrekk ved denne frekvensen og protection slår inn. Strømtrekket forårsakes av de kondensatorene som i praksis sitter i serie mellom pluss og minus på filterets inngang.
    Jeg tipper det er slik at det kun er små variasjoner i protectionkretsløpene som gjør at ene kanalen slår ut og ikke den andre.
    Spolen du har laget ser bra ut, men det er litt vanskelig å si noe om induktansen når du har såpass tykk isolasjon. Best å få tak i noe 1mm lakkert kobbertråd å lage noe mer permanent. Det vil også påvirke spolen en del når du tar ut batteriet i midten siden dette øker induktansen.

    På multimeteret ditt så betyr det når det står '1' at resistansen er over 200 ohm. Det man typisk gjør da er å øke til neste måleområde (2k). Viser det fremdeles '1' betyr det at motstanden er over 2k. Slik fortsetter man til du er på 2M. Viser det fremdeles '1' betyr det at motstanden er uendelig stor
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Som roadrune antyder , hva med et ene kanalen på ampen har en defekt enten utgangs filteret eller zobelen , det vill gi ustabilitet nesten bare ved å henge på en kabel ???og i alefall ett filter ?
    Problemet følger delefilteret. Det gjelder altså begge kanaler.
    Men kan godt være begge kanaler er "defekt" ???
    Ja sjelden begge om i ikke begge kanaler da er forsynet fra en felles swithc mode supply
    som har skylden for problemet , vanlig problem er at konden storene
    blir dårligere med år og belastning .Kan du sjekke rail spenningene under drift ? eller for løp ?
    Feilen er i filteret. Ikke forsterkeren. Dette har vi jo nettopp funnet ut.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    litt arti at den andre høyttaleren fungerer fint da, siden dette virker å vær en designfeil?
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Det virker! Så kult :D
    Da er våre antakelser korrekte. Om spolen er før eller etter kondensatoren spiller ingen rolle. Den lille spolen du har laget er nok til å dempe strømtrekket ved switchefrekvensen til forsterkerne som ligger på ca. 500kHz. Forsterkeren forventer ikke noe strømtrekk ved denne frekvensen og protection slår inn. Strømtrekket forårsakes av de kondensatorene som i praksis sitter i serie mellom pluss og minus på filterets inngang.
    Jeg tipper det er slik at det kun er små variasjoner i protectionkretsløpene som gjør at ene kanalen slår ut og ikke den andre.
    Spolen du har laget ser bra ut, men det er litt vanskelig å si noe om induktansen når du har såpass tykk isolasjon. Best å få tak i noe 1mm lakkert kobbertråd å lage noe mer permanent. Det vil også påvirke spolen en del når du tar ut batteriet i midten siden dette øker induktansen.

    På multimeteret ditt så betyr det når det står '1' at resistansen er over 200 ohm. Det man typisk gjør da er å øke til neste måleområde (2k). Viser det fremdeles '1' betyr det at motstanden er over 2k. Slik fortsetter man til du er på 2M. Viser det fremdeles '1' betyr det at motstanden er uendelig stor
    Tusen hjertelig takk for super hjelp, og god forklaring! Og til alle andre som har bidratt i feilsøkingen :)

    Har testet med en annen forsterker, som er en power DAC (NuForce DDA-100).
    Det dårlige filteret fungerer faktisk fint på den.

    Det fører jo til spørsmålet - hva nå?
    ICEpower forsterkeren er jo ikke defekt i en tradisjonell forstand, slik at jeg kunne reklamert på den.
    Og det samme gjelder jo filteret fra DIY Audio Group.

    Hmm...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.726
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Du kan treffe på total mismatch når det gjelder impedanse til passning amp / delefilter høytaler
    De jeg selv har bygget har tillatt ideelt bruks område 4- 8 ohm som passer meste , og oppført seg som ubetinget stabile med hensyn til til load og kabel type . Ett ekstra problem blir med switch mode psu,Med en mammut r core eller torroid vil du sannsynlig vis aldri gå i protection modus annet enn strøm grense limiter i ampen, e
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Du kan treffe på total mismatch når det gjelder impedanse til passning amp / delefilter høytaler
    De jeg selv har bygget har tillatt ideelt bruks område 4- 8 ohm som passer meste , og oppført seg som ubetinget stabile med hensyn til til load og kabel type . Ett ekstra problem blir med switch mode psu,Med en mammut r core eller torroid vil du sannsynlig vis aldri gå i protection modus annet enn strøm grense limiter i ampen, e
    Please HAREPUS... At forsterkerne dine ikke hadde hatt dette problemet er jo fint og flott, men dette er en moderne klasse D forsterker som jobber etter helt andre prinsipp. Switch Mode PSU har ikke noe med dette problemet å gjøre. Det ville vært akkurat det samme uansett hvor stor toroid eller R-core man hadde brukt.
    Vi har jo nettopp med meget stor sannsynliget funnet ut eksakt hva problemet er! Først ved en hypotese fra Syncrolux som vel var den første som nevnte at to kondensatorer sitter i serie, så ved en simulering av kretsløpet av meg som førte til at både jeg og Snickers foreslo en endring i filteret som motvirker filterets kortslutning ved høye frekvenser. Til slutt ved at Defo selv beviste hypotesen i praksis ved å vikle en spole og teste.
    Jeg skjønner ikke poenget med å komme med et forslag om det blir "ekstra problem med switch mode PSU" nå?

    Med mindre vi har tatt fullstendig feil og har hatt kjempeflaks når spolen løste problemet er jo saken åpenbar. Filteret er ikke konstruert for å takle akkurat denne klasse D forsterkerens protectionkretsløp. I det hele tatt er det såvidt meg bekjent rimelig uvanlig å lage et filter som kortslutter høye frekvenser.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Tusen hjertelig takk for super hjelp, og god forklaring! Og til alle andre som har bidratt i feilsøkingen :)

    Har testet med en annen forsterker, som er en power DAC (NuForce DDA-100).
    Det dårlige filteret fungerer faktisk fint på den.

    Det fører jo til spørsmålet - hva nå?
    ICEpower forsterkeren er jo ikke defekt i en tradisjonell forstand, slik at jeg kunne reklamert på den.
    Og det samme gjelder jo filteret fra DIY Audio Group.

    Hmm...
    Bare hyggelig å hjelpe til. Masse bra forumsånd i denne tråden. Artig med en liten utfordring og spesielt når man klarer å løse problemet.
    Jeg synes du skal modifisere filteret ditt permanent med en spole slik du har gjort. Det gjør vel ikke noe? Spolen er alt for liten til at den vil påvirke responsen i audioområdet og det koster jo ingenting. Eneste lille bekymring er at jeg er usikker på hva fraværet av min foreslåtte 2 ohms motstand i serie har å si. Det må nesten testes ved å måle litt på filteret.
    Det burde også åpnes en tråd på diysoundgroup's forum for å dele informasjonen og muligens hente tips fra andre brukere og kanskje også designerne av filteret. HiFiCircuit

    Hvis du vil kan du kontakte meg på PM så kan jeg modifisere filteret for deg og gjøre en måling av frekvensresponsen før og etter modifiseringen.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.726
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Du kan treffe på total mismatch når det gjelder impedanse til passning amp / delefilter høytaler
    De jeg selv har bygget har tillatt ideelt bruks område 4- 8 ohm som passer meste , og oppført seg som ubetinget stabile med hensyn til til load og kabel type . Ett ekstra problem blir med switch mode psu,Med en mammut r core eller torroid vil du sannsynlig vis aldri gå i protection modus annet enn strøm grense limiter i ampen, e
    Please HAREPUS... At forsterkerne dine ikke hadde hatt dette problemet er jo fint og flott, men dette er en moderne klasse D forsterker som jobber etter helt andre prinsipp. Switch Mode PSU har ikke noe med dette problemet å gjøre. Det ville vært akkurat det samme uansett hvor stor toroid eller R-core man hadde brukt.
    Vi har jo nettopp med meget stor sannsynliget funnet ut eksakt hva problemet er! Først ved en hypotese fra Syncrolux som vel var den første som nevnte at to kondensatorer sitter i serie, så ved en simulering av kretsløpet av meg som førte til at både jeg og Snickers foreslo en endring i filteret som motvirker filterets kortslutning ved høye frekvenser. Til slutt ved at Defo selv beviste hypotesen i praksis ved å vikle en spole og teste.
    Jeg skjønner ikke poenget med å komme med et forslag om det blir "ekstra problem med switch mode PSU" nå?

    Med mindre vi har tatt fullstendig feil og har hatt kjempeflaks når spolen løste problemet er jo saken åpenbar. Filteret er ikke konstruert for å takle akkurat denne klasse D forsterkerens protectionkretsløp. I det hele tatt er det såvidt meg bekjent rimelig uvanlig å lage et filter som kortslutter høye frekvenser.
    men en annen ny forsterker spiller jo med samme filter hører jeg les tråd 97
    , Har du en digital forsterker og psu kan begge gå i fail safe , eller protection mode allt etter hva som intreffer. Spesiellt om du strøm føder flere kanaler fra samme psu . Den forsterkeren er ikke stabil i den lasten den er satt opp og eller den er defekt eller psuen . En digital forsterker occilerer jo fra før , men allike vel kan den bli provosert av en last" eller hook up om du vil ,og går i fail safe / protection mode
    Jeg er ikke ingeniør Armand , men jeg har erfaring fra bygging , og jeg vet dere blir provosert av jeg sier det , jeg har laget masser av amper , digitale som analoge PWM supply , analoge
    Dessuten fnys av det , feilsøket ,reparert pwm sigma delta choppere mye er likt , foruten om at klokker og ringer av metall kunne medføre helse fare :)
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Prøve med en bedre forstærker?
    Synd det ikke er noen "ikke liker" knapp på dette forumet. Kan du ikke bare holde deg unna hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med?
    Squ da vildt hvor hidsig du er.
    Jeg blir bare litt oppgitt over enkeltes "bidrag" av og til. Defo hadde jo allerede testet filteret med andre forsterkere og da virket det fint. Du bør forstå at du med din kommentar egentlig kun sier at forsterkeren hans er dårlig. Kan ikke du like så godt bare mene det helt for deg selv? Du kunne jo formulert deg annerledes også. Hva med: "Har du prøvd filteret på en annen forsterker?" (Men nå er det også litt dumt da siden han allerede har informert oss om dette).
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Bare hyggelig å hjelpe til. Masse bra forumsånd i denne tråden. Artig med en liten utfordring og spesielt når man klarer å løse problemet.
    Jeg synes du skal modifisere filteret ditt permanent med en spole slik du har gjort. Det gjør vel ikke noe? Spolen er alt for liten til at den vil påvirke responsen i audioområdet og det koster jo ingenting. Eneste lille bekymring er at jeg er usikker på hva fraværet av min foreslåtte 2 ohms motstand i serie har å si. Det må nesten testes ved å måle litt på filteret.
    Det burde også åpnes en tråd på diysoundgroup's forum for å dele informasjonen og muligens hente tips fra andre brukere og kanskje også designerne av filteret. HiFiCircuit

    Hvis du vil kan du kontakte meg på PM så kan jeg modifisere filteret for deg og gjøre en måling av frekvensresponsen før og etter modifiseringen.
    Har sendt mail til Erich hos DIY Sound Group, så får vi se hva han svarer :)

    Fått testet litt forskjellige motstander i XSim nå etter hjelp i en parallelltråd hos diyAudio.com (https://www.diyaudio.com/forums/mul...-makes-amp-protection-mode-7.html#post5769814)

    Virker ikke som det gjør store forskjellen i frekvensrespons mellom 1 og 10 ohm.
    Vil en 10 ohm motstand gi en tryggere last høyt oppe i frekvens, eller har det ikke noe å si?
    Kan ikke se impedanse over 20 kHz i XSim.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.904
    Antall liker
    3.229
    Prøve med en bedre forstærker?
    Synd det ikke er noen "ikke liker" knapp på dette forumet. Kan du ikke bare holde deg unna hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med?
    Squ da vildt hvor hidsig du er.
    Jeg blir bare litt oppgitt over enkeltes "bidrag" av og til. Defo hadde jo allerede testet filteret med andre forsterkere og da virket det fint. Du bør forstå at du med din kommentar egentlig kun sier at forsterkeren hans er dårlig. Kan ikke du like så godt bare mene det helt for deg selv? Du kunne jo formulert deg annerledes også. Hva med: "Har du prøvd filteret på en annen forsterker?" (Men nå er det også litt dumt da siden han allerede har informert oss om dette).
    Jeg har desværre ikke fået læst alt fra ende til anden. Men da det hjalp med seriespole tænkte jeg det måtte i virkeligheden være dårligt dimensioneret udgangsfilter (Zobel). Så var det vel forstærkerens skyld. Men jeg ved jeg ikke har din tekniske indsigt. Har dog bygget virkeligt mange forstærkere og aldrig stødt ind i dette problem
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Jeg finner det jo litt merkelig selv, da dette er et såpass populært og utbredt kit.
    Burde ha vært noen før meg som hadde støtt på dette problemet skulle man tro...

    Skulle gjerne testet med et annet eksemplar av samme forsterker, men tviler på at surround.no er villige til det :p

    Bare sånn for nysgjerrighetens skyld, er dette et generelt fenomen med to kondensatorer i serie?
    For et typisk tredje ordens filter har jo nettopp det? (to kondensatorer i serie, dog med en spole i mellom i parallell)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.904
    Antall liker
    3.229
    2 kondensatorer i serie er meget almindeligt. Mange bruger det for så tåler de samlet dobbelt så høj spænding. Desuden kan almindelige lytter til formålet i serie pludselig være bipolare.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.726
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner det jo litt merkelig selv, da dette er et såpass populært og utbredt kit.
    Burde ha vært noen før meg som hadde støtt på dette problemet skulle man tro...

    Skulle gjerne testet med et annet eksemplar av samme forsterker, men tviler på at surround.no er villige til det :p

    Bare sånn for nysgjerrighetens skyld, er dette et generelt fenomen med to kondensatorer i serie?
    For et typisk tredje ordens filter har jo nettopp det? (to kondensatorer i serie, dog med en spole i mellom i parallell)
    Jeg har akkurat avhendiget 3 digitale DIY forsterker m pwm supplyer og testet på mine egne høytalere og HP filteret er tredje ordens filter som du ,I tillegg til å drive dobble 15 tommere with ease "
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Jeg ser at EarlK på diyaudio har tegnet bassfilteret på en annen måte enn det jeg kom frem til. På hans versjon er det ikke slik at de to kondensatorene er i serie og kortslutter inngangen. Da vil saken stille seg helt annerledes.
    Hvilken versjon er riktig? En av oss tar tydeligvis feil og dette må det ryddes opp i før vi går videre.
    Jeg er sikker på at jeg har rett og presenterer det jeg mener er beviset:
    Screen Shot 04-24-19 at 12.34 AM.jpg


    Det må jo være hevet over enhver tvil at den røde streken kobler sammen de to kondensatorene fra - til + på inngangen?

    Jeg blander meg inn i diskusjonen på diyaudio...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Jeg skrev tidligere i tråden at jeg prinsipielt mislikte filterkonstruksjonen. Det er ikke fordi jeg har noe i mot konstruktøren (som jeg ikke aner hvem er) eller at jeg mener man har valgt feil topologi, mener det ikke låter bra osv. Det er det faktum at den faller ekstremt lavt i impedans, den representerer en ren kapasitiv last høyt i frekvens, og den vil også representere et høyt tap i filteret ved visse frekvenser.

    Høyfrekvente resonanser:
    Når man bygger et slikt filter får man en gitt resonansfrekvens. Rundt denne er de elektriske fasevinklene tildels heftige. Alle forsterkere har en eller annen form for karakteristikk som gjør at den ruller av en plass. Det er når man får kombinasjonen feil faseforhold og ekstremt lav impedans i kombinasjon med forsterkerens naturlige avrulling at man får naturlig oscillering.

    Tilfeldighetene avgjør hvilken forsterker det skjer med
    Dette skjer i prinsippet på alle forsterkere, men når man har en helt kokret case er det en håndfull forsterkere som passer akkurat til denne resonansfrekvensen. Bytter man verdier på kondensatorene kan det hende det går bra med den forsterkeren som nettopp fikk problemer, og en annen forsterker, som funket fint på de opprinnelige verdiene, kan plutselig gå i selvsving med de nye verdiene. Det er med andre ord ganske mye som skal til for å treffe akkurat feil fase for den aktuelle forsterkeren. Her er det trolig komponentavviket som gjør at det går galt med det ene filteret, men ikke med det andre. Den lille spolen illustrerer også hvor lite som skal til for å rette problemet igjen.

    Har neppe noe med klasse D å gjøre
    Som kjent har klasse D-forsterkere en såkalt switchefrekvens. Det er lett å tenke seg at denne genererer mye støy som kan trigge et slikt problem. Imidlertid skjer ikke en slik oscillering langt over der forsterkeren ruller av. I en klasse D ligger normalt switchefrekvensen minst 3 ganger over filterfrekvensen. Det trenger ikke bety at switchefrekvensen er ekstremt godt dempet av filteret, men en demping på kanskje 30dB ved en switchefrekvens på kanskje 450kHz er ikke noe usannsynlig tall. Allikevel vil ikke dette starte en oscillering siden forsterkeren er konstruert nettopp for å være ufølsom for denne frekvensen. Uten dette får man ikke en slik forsterker stabil.

    En løsning man generelt bør unngå
    Men helt generelt, når man konstruerer et filter bør man sjekke det for slike bugs som dette. Et filter som alene faller til under 3 ohm vil jeg kalle en svak konstruksjon. Når det faller til under 1 ohm er det nok til å få veldig mange forsterkere til å gå i "protect" automatisk. Litt enklere konstruksjoner, som ikke har slike beskyttelseskretsløp, kan fungere tilsynelatende greit. Allikevel kan man være millimetre fra at forsterkeren går opp i røyk og tar med seg høyttaleren i fallet.

    Strømforsyningen kan spille en rolle
    Mange enkle forsterkere har også enkle strømforsyninger, gjerne med trafoer og ikke altfor gjennomtenkte likerettere og filtre for å fjerne restene av AC-støy. Siden slike strømforsyninger støyer ekstremt mye mer enn switch mode, og i tillegg har fundamentalt mye lavere kapasitet ved samme rating, har man tilgjengelig veldig høyfrekvente støykilder i form av likeretterne. Disse avsløres først når forsterkeren skal levere litt mer effekt. Da får man gjerne beskjed i form av et lysglimt med påfølgende røyksky og sikringsbrudd. Skulle man ikke få sikringsbrudd kan man forvente å få DC rett fra PSU til høyttaleren. Da er mest sannsynlig både diskantdriveren og bassdriveren historie.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Squ da vildt hvor hidsig du er.
    Jeg blir bare litt oppgitt over enkeltes "bidrag" av og til. Defo hadde jo allerede testet filteret med andre forsterkere og da virket det fint. Du bør forstå at du med din kommentar egentlig kun sier at forsterkeren hans er dårlig. Kan ikke du like så godt bare mene det helt for deg selv? Du kunne jo formulert deg annerledes også. Hva med: "Har du prøvd filteret på en annen forsterker?" (Men nå er det også litt dumt da siden han allerede har informert oss om dette).
    Jeg har desværre ikke fået læst alt fra ende til anden. Men da det hjalp med seriespole tænkte jeg det måtte i virkeligheden være dårligt dimensioneret udgangsfilter (Zobel). Så var det vel forstærkerens skyld. Men jeg ved jeg ikke har din tekniske indsigt. Har dog bygget virkeligt mange forstærkere og aldrig stødt ind i dette problem
    Ut fra det du skriver her virker det ikke som om du har forstått hvorfor en forsterker går i selvsving...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Høres lovende ut.
    DC-impedans er vel normalt 75% av AC-impedans.
    Jeg tenkte kanskje, ikke jeg skulle slippe denne helt, sånn i fagnerdingens navn.

    Ved DC snakker vi alltid om resistans.

    Impedans er rett og slett vekselstrømsmotstand.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Høres lovende ut.
    DC-impedans er vel normalt 75% av AC-impedans.
    Jeg tenkte kanskje, ikke jeg skulle slippe denne helt, sånn i fagnerdingens navn.

    Ved DC snakker vi alltid om resistans.

    Impedans er rett og slett vekselstrømsmotstand.
    Joda, men multimeteret ser jo ikke en ren resistiv last i dette tilfellet når det er en spole og kondensator i kretsen.

    Kan ellers nevne at en av mine amper brant opp grunnet selvsving. Hadde ikke jeg vært tilstede lurer jeg på om huset hadde stått i dag.....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Høres lovende ut.
    DC-impedans er vel normalt 75% av AC-impedans.
    Jeg tenkte kanskje, ikke jeg skulle slippe denne helt, sånn i fagnerdingens navn.

    Ved DC snakker vi alltid om resistans.

    Impedans er rett og slett vekselstrømsmotstand.
    Joda, men multimeteret ser jo ikke en ren resistiv last i dette tilfellet når det er en spole og kondensator i kretsen.

    Kan ellers nevne at en av mine amper brant opp grunnet selvsving. Hadde ikke jeg vært tilstede lurer jeg på om huset hadde stått i dag.....
    Jeg har en holdning til forsterkere og chassis som går ut på at alt inni en forsterker bør kunne brenne opp uten at noe utenfor forsterkeren tar fyr.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.726
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Høres lovende ut.
    DC-impedans er vel normalt 75% av AC-impedans.
    Jeg tenkte kanskje, ikke jeg skulle slippe denne helt, sånn i fagnerdingens navn.

    Ved DC snakker vi alltid om resistans.

    Impedans er rett og slett vekselstrømsmotstand.
    Joda, men multimeteret ser jo ikke en ren resistiv last i dette tilfellet når det er en spole og kondensator i kretsen.

    Kan ellers nevne at en av mine amper brant opp grunnet selvsving. Hadde ikke jeg vært tilstede lurer jeg på om huset hadde stått i dag.....
    Jeg har en holdning til forsterkere og chassis som går ut på at alt inni en forsterker bør kunne brenne opp uten at noe utenfor forsterkeren tar fyr.
    Du mener vel ikke allt inni en forsterker ? ;), for da blir det hott, men om du mener at enkelt komponeter skal kunne avgå på en kontrollert måte ? .En godkjent industri produsert komponent har en sånn egenskap , selv om noen HI fi high end komponeter ikke følger denne ,
    Sjekk flere av super cap feks . Det skal ikke brenne inni en amp IMO
    Men jeg er sikker på du ikke mente det slik;)


    som bransje mann , mener du at nemko godkjenning er garantert god nok for å hindre brann i en forsterker ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.688
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skulle gjerne testet med et annet eksemplar av samme forsterker, men tviler på at surround.no er villige til det :p
    Jeg har en sånn stående i et anlegg. Om du tilfeldigvis bor i nærheten av Lørenskog er du velkommen til å hente og teste :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    de seos folkene og fansen på avsforum er forresten veldig stolte og bastante. de vil neppe innrømme at der er noe feil i designet, uansett hva som kommer frem her.
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser at EarlK på diyaudio har tegnet bassfilteret på en annen måte enn det jeg kom frem til
    Ser ut som du endte opp med samme konstruksjon?
    Filteret du postet på https://www.diyaudio.com/forums/mul...-makes-amp-protection-mode-8.html#post5770167 ser i alle fall likt ut sett bort ifra modifikasjonen. Eller er jeg blind? :)

    Jeg skrev tidligere i tråden at jeg prinsipielt mislikte filterkonstruksjonen

    --snip--
    Takk for utfyllende info! Selv om jeg ikke forstår alt 100%, så får jeg en idé om hva det handler om.

    Jeg har en sånn stående i et anlegg. Om du tilfeldigvis bor i nærheten av Lørenskog er du velkommen til å hente og teste :)
    Spørs om jeg ikke tar deg opp på det tilbudet! Kunne tatt med filteret og svingt innom.
    Kan avtale nærmere på PM :)
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    de seos folkene og fansen på avsforum er forresten veldig stolte og bastante. de vil neppe innrømme at der er noe feil i designet, uansett hva som kommer frem her.
    Hehe, kan tenke meg det. Fikk forresten dette svaret fra Erich hos DIY Sound Group:

    "Sorry, I don't understand. There's a very large number of Volt-10's
    built without any problems so I don't think the crossover design itself
    is causing a problem. I will look, but I think the Volt-8 has a similar
    crossover design, just different part values and there has never been a
    problem with that either.

    I think you have something else wrong. But I will send this to the
    designer and ask for help."


    Når det er sagt så håper jeg at jeg kan bruke filteret med en enkel motstand i serie med kondensatoren?
    En viktig grunn til at jeg valgte et kit var jo nettopp for å slippe å knote med å lage eget delefilter :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn