Dempeføtter under høyttalerkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt25555

Gjest
    Tydelig at mitt innlegg mot kunnskapsignoransen engasjerte :). Bra det.
    ”Kunnskaps ignoranse” ....
    hvilket bedritent uttrykk, du er nok ikke så hellig i din kuvöse som du tror, om gleden av/med hifi skal defineres via utdannelse/retning så er det noen som er så ute å kjöre at det allerede suger balle, det burde noen ha fanget opp, om de hadde noen slags fölere ute.. :p

mvh
    Påstanden støttes herved empirisk. Og siden du misset poenget så beklager jeg å ha formulert meg vanskelig.
    Korriger meg gjerne, men din ”empiriske” påstand står fortsatt ikke klar for meg, isf ha meg unnskyldt for min tilkortkommenhet...

mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er det nok ingen som mener, men noen synes nok at litt tilegnet kunnskap om virkemåten til utstyret vi kjøper vil være en fordel, heller enn en hindring på veien til god lyd. Gjerne basert på noen av de argumentene som blir servert innimellom om hvorfor esoteriske dingser skal gjøre det som står på pakken.

Glede av hifi har vi nok alle sammen, selv om noen har en litt annen tilnærming til hvordan man setter sammen anlegget enn andre. Vi må bare akseptere at det finnes andre meninger, og noen ganger at andre prøver å overbevise oss om at sin mening er riktigere enn vår egen. Forhåpentligvis kan vi alle lære noe av det innimellom.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.393
    Torget vurderinger
    12
    Godt du svarte Dazed, som er vesentlig mer diplomatisk enn jeg ville vært. Poenget er selvfølgelig spot on.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Det pussige er i at en tid hvor kunnkap og kritisk sans er (eller burde være) mer tilgjengelig og befolkningen er presumtivt bedre utdannet enn noen tidligere generasjoner, så er markedet for sjarlataner og overtro og dogmetenkning mer utbredt enn noensinne..

Fikk boken Anderledestenkerne (forøvrig skrevet av en kollega) til jul, gleder meg til å begynne på den nå,,,Anbefales både for kabelbelivers og nonbelivers!

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan dere ikke starte en ny tråd og diskutere trådløse høyttalere da?

Nok å ta av der også som f.eks innetemperatur, luftfuktighet osv. :D

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.592
    Sted
    Holmestrand
    Treklossene til Cardas er vel laget av Myrtlewood som ifølge dem skal ha spesielle kvaliteter.
    Cardas er vel den produsenten jeg har lagt merke til som lirer av seg mest floskler og sprøyt i markedsføringen, sånn apropos. ;)

Jeg kjøpte et Cardas-produkt en gang. Har det iofs. enda. Kabel til HD-650. Fin og blå, stiv og upraktisk, men ellers gjør den det samme som originalkabelen. ;)

Hva tenker du konkret på her ?
    Jeg kan ikke liste opp noen sitater på stående fot, men har lest om kabler som er tvinnet etter det gylne snitt og whatnot. Tror det var i papirene som fulgte med nevnte HD650-kabel jeg la merke til det først.

De er ikke alene om å la markedsføringskonsulenten dikte opp noen avsnitt som høres vitenskaplige og fantastiske ut, men som i realiteten ikke henger på greip i det hele tatt eller forhåpentligvis heller bare er selvfølgeligheter, men jeg har inntrykk av at de er i tetgruppen der. :)

...Og jeg tror vi lar det være med det. Gidder ikke en ny kabeltråd. Jeg mener det jeg mener om Cardas' og andres markedsføring, og ferdig med det.

"Since 1987, Cardas Audio has manufactured premium audio cables and component parts. George Cardas founded the company to perfect audio cables using ultra-pure materials, innovative Golden ratio resonance control techniques and uniquely insightful solutions to transmission line problems. The legendary connections and craftsmanship at Cardas reflect George's pursuit of perfection."

Ikke dårlig det.

V

vinyl-mannen

Gjest
    Kjære Balle Clorin
    Her kom xerxes meg i forkjøpet, godt å se at det ikke bare er meg:)
    Kan du være så snill å forklare en som har litt tungt for det hva disse grafene viser ?
    mvh
    v-m

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Det pussige er i at en tid hvor kunnkap og kritisk sans er (eller burde være) mer tilgjengelig og befolkningen er presumtivt bedre utdannet enn noen tidligere generasjoner, så er markedet for sjarlataner og overtro og dogmetenkning mer utbredt enn noensinne..

Fikk boken Anderledestenkerne (forøvrig skrevet av en kollega) til jul, gleder meg til å begynne på den nå,,,Anbefales både for kabelbelivers og nonbelivers!
    OT-ADVARSEL!!!

Balle Clorin, takk for boktips! Interessant tema. Selv tror jeg annerledestenkende ofte er "født sånn". Men noen samfunn er flinkere enn andre til å akseptere det som er annerledes. Dessverre vil mange samfunn alltid forsøke å korrigere de annerledestenkende, og da blir ting ved det samme. Det er bare å se på HFS og en del erfarne medlemmers motstand og aversjon mot digital avspilling gjennom pyttsmå bokser (dvs. konverterere, DSP-kort og forsterkere).

OT OVER.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Ny yrkestittel: Kabelløfter, def. person som holder kablene mens audiofil lytter til musikk.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Her i gården går det meste i luftstrekk da jeg kjøpte en haug med 30cm lange rca kabler.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Kjære Balle Clorin
    Her kom xerxes meg i forkjøpet, godt å se at det ikke bare er meg:)
    Kan du være så snill å forklare en som har litt tungt for det hva disse grafene viser ?
    mvh
    v-m
    Innlegget med kurver ar en halvflåsete avsporing. Som apropos til hva som er hørbarttog målbart osv. Den første viser effekten av høyttalerlydstyrken mot frekvens ved ulik temperatur,ved høyttalerspolen . Når det spilles musikk og spolen blir varm, så gir høyttaleren lavere lydstyrkeut, den neste viser hvor lang tid det tar å oppnå stabil temperatur på hele elementet,http://www.adamjhill.com/Hill - MSc Dissertation.pdf

Sist redigert:

Hb 52

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Antall liker
    729
    Torget vurderinger
    10
    PASS PÅ !
    TT annonserer 1 stk high-end kabel-løfter til salgs !
    Står på Møbler og tweaks.....
    Dette tror jeg er oil-snake , da jeg har 3 stk like !
    Spurte om han ville bytte mot en av mine , men ville ikke !
    Antakelig redd for at jeg ville oppdage at den han har er FAKE !

GODT NYTT ÅR !

Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    SLUDDER OG VÅS!

Disse er etter sigende innspilt med Reidar hos Oslo High End seter, bare at jeg ikke har kassalappen på dem. Disse er Stereopil anbefalt av 11 av 10 sjurnalister. Hb52 er bare sur for atte jeg ikke ville bytte med hans middelmådige løfter. Skulle tro den var fra Bolia eller bedre. Min er kårs på hallsen 1000% ekte varre

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3

Det er ikke pussig i hele tatt. Kjeltringene et bedre utdannet de også vettu :cool:

Hb 52

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Antall liker
    729
    Torget vurderinger
    10
    SLUDDER OG VÅS!

Disse er etter sigende innspilt med Reidar hos Oslo High End seter, bare at jeg ikke har kassalappen på dem. Disse er Stereopil anbefalt av 11 av 10 sjurnalister. Hb52 er bare sur for atte jeg ikke ville bytte med hans middelmådige løfter. Skulle tro den var fra Bolia eller bedre. Min er kårs på hallsen 1000% ekte varre
    Tull!
    Mine er brent inn med EKTE Jøtul !
    Går ikke å brenne inn med Reidar på en god stund !
    Han sitter fortsatt inne for det han brant sist ....
    Så det så !

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spiller ingen rolle. Jeg har allerede en seriøs interessert kjøper
    Vidunderlig humor. Jeg håper du ler like godt når noen kommer med morsomme kommentarer om hvilken musikk man liker. Når man ler av andre er det viktig å se seg selv i speilet og være sikker på at man ler like godt av seg selv når kommentarene går andre veien :)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Vidunderlig humor. Jeg håper du ler like godt når noen kommer med morsomme kommentarer om hvilken musikk man liker. Når man ler av andre er det viktig å se seg selv i speilet og være sikker på at man ler like godt av seg selv når kommentarene går andre veien :)
    så du sår tvil om hva som selges? Ja ja. Du om det og kan du på din høye hest fortelle hva som er den " rette " musikken å like?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    så du sår tvil om hva som selges? Ja ja. Du om det og kan du på din høye hest fortelle hva som er den " rette " musikken å like?
    Nope, men når man gir en slagside til noe som treffer andre skal man alltid være beredt til å le når det går andre veien. Håper du klarer det fremover.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.802
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kabler som kabelløftere... Helt tyst!!

Vis vedlegget 418116
    Men her har du tatt det vonde ved roten og brukt skjermede strømkabler som gjør at det er lite som får påvirket signalkablene (bortsett fra kabelen til Mac Minien). Syns jeg kan skimte skjermede kabler fra både Isotek, In-akustik og Ölflex med Furutech-kontakter :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn