Dempeføtter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicus skrev:
    Da var også BDRC på plass under høyttalerene, og jeg kan ikke si annet enn at dette var en god oppgradering med disse BDRC/P om enn ikke like mye som bare med puckene alene, men alikevel gode marginelle forskjeller med conene fremfor de "look alike" hardt prsset MDF(?) som stod på orginalt, kanskje ikke uten grunn at disse BDRC/P følger Coltrane serien orginalt?, hele lydbildet slapp likssom ht enda mer og det er mer ambient og liquidity over presentasjonen, slik jeg foredrar det, og tross at jeg bruker transistor utstyr oppleves forskjellen som mer "riktig", for meg, med MK 4 conene & puckene, dette bør man teste selv. Men disse blir så lenge høyttalerene står  :D :)....

mvh
    Hei..
    Takk for dine utmerkede beskrivelser av testen(e) med BDRC og BDRP. :D
    Har BDRC tilgjengeleg og lurer kraftig på om jeg skal teste de ut under mine utmerkede og spesialbygde Dynabel S33 HT ennå en gang, men nå med litt andre variasjoner av "meddemping/underlag" en sist..
    Grunnen til at jeg "lurer på" er at lyden hos meg nå er svært bra - også i flg andre i lyttelauget ("kvalitetslyd på høgt nivå" og "musikkoase" er sagt)  og uttrykket "never change a winning team" lurer i bakhodet og får frem tvileren i meg ... MEN jeg vet jo hva som fungerer nå og kan raskt "ta" tilbake det oppsettet. Og så er det dette med å høste kunnskap om ting da... 8)
    Får vel berre vente på en stille stund med huset for meg selv -
    (faren for at hu mor ringer etter gutta med de kvite frakker er vesentleg mindre da... ;D ;D ;D)

mvh

M

musicus

Gjest
    Åprøve er jo gratis, og gir en erfaring som du sier, selv om jeg i utgangspunktet er blitt noe skeptisk til slike tweaks (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0) så var dette så påtagelig at det helt enkelt ikke var noen vei utenom, enkeltstående er nok erfaringen med puckene størst, men sammen med conene ble det ytterligere marginellt bedre, ett tweak jeg uten å tvile vil anbefale folk å teste selv.
    Ikke helt gratis disse BDR produktene, men mot mye annet så er det alikevel en mye bedre pris, for ett oppsett, selv har jeg fått hjem 8 pucker vanlige str, 4 stk mini pits og 8 coner, til en pris langt mindre enn om jeg skulle valgt f.eks Finite-Elemente cera pucks.

Ikke liker jeg å slenge bort mine surt tjente penger på trams heller, men her mener jeg meg å ha funnet noe som er verdt pengene, selv om ikke det er gratis akkurat :) ...

mvh

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicus skrev:
    Åprøve er jo gratis, og gir en erfaring som du sier, selv om jeg i utgangspunktet er blitt noe skeptisk til slike tweaks (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0) så var dette så påtagelig at det helt enkelt ikke var noen vei utenom, enkeltstående er nok erfaringen med puckene størst, men sammen med conene ble det ytterligere marginellt bedre, ett tweak jeg uten å tvile vil anbefale folk å teste selv.
    Ikke helt gratis disse BDR produktene, men mot mye annet så er det alikevel en mye bedre pris, for ett oppsett, selv har jeg fått hjem 8 pucker vanlige str, 4 stk mini pits og 8 coner, til en pris langt mindre enn om jeg skulle valgt f.eks Finite-Elemente cera pucks.

Ikke liker jeg å slenge bort mine surt tjente penger på trams heller, men her mener jeg meg å ha funnet noe som er verdt pengene, selv om ikke det er gratis akkurat :) ...

mvh
    Sunn og furnuftig tvil skal en alltid ha - uansett hva en tester.. 8)

BDRC fungerte SVÆRT bra under MIN CD-spiller. :D Ved hurtigtest under mine HT gjorde de ingen sommer (Det vart heller ikke verre lyd) og difor er det nå MYK demping i form av Vibrapods under HT'ene i kombo med 3 cm tjukke steinheller igjen med filt under mot gulvet. Dette fungerer utmerket.

Ut i fra dine erfaringer musicus kommer jeg nok til å prøve BDR produkter under ht også også. :)
    Får ta meg en prat med Thomas på HøiumHiFi.. :D.

Hvilke av puckene har du - de største eller str under.... hadde vert ok å vite..

mvh

M

musicus

Gjest
    56fwb skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Sunn og furnuftig tvil skal en alltid ha - uansett hva en tester.. 8)

BDRC fungerte SVÆRT bra under MIN CD-spiller. :D Ved hurtigtest under mine HT gjorde de ingen sommer (Det vart heller ikke verre lyd) og difor er det nå MYK demping i form av Vibrapods under HT'ene i kombo med 3 cm tjukke steinheller igjen med filt under mot gulvet. Dette fungerer utmerket.

Ut i fra dine erfaringer musicus kommer jeg nok til å prøve BDR produkter under ht også også. :)
    Får ta meg en prat med Thomas på HøiumHiFi.. :D.

Hvilke av puckene har du - de største eller str under.... hadde vert ok å vite..

mvh
    Jeg har den vanlige størrelsen under høyttalerene, og mini pit´sene under racket, alle MK4, dette passet best her hjemme, testet også MK3 av en kompis først, og kan meget godt skjønne at den faller mest i smak hos folk, MK4 låter nok mest "korrekt" i mine ører, den skal visst også være mer "nøytral og linjær" hvilket passer mine forhold meget godt. Vi snakker marginer her, så har du mulighet å teste de MKéne først så gjør det.
    Ta en prat med Høium, han er meget hyggelig og behjelpelig, mine kommer også derfra...

mvh

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.895
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dette har vært en spennende tråd å følge karer,
    mange interessante og lærerike innspill.

Mine egne erfaringer strekker seg ikke lenger enn de høyst sedvanlige
    stålspikes som følger med høyttalere.
    Har lange hatt lyst til å se om det er noe å hente ved å gå videre, så
    denne tråden var midt i blinken.

Når man beveger seg ut i slikt ukjent farvann, er det jo nettopp - ukjent.
    Da er det godt å lese om andres erfaringer, bare man husker på å skrelle vekk
    all eufori og alle superlativer... ;D

Anyway, takk til alle dere som har øst av deres viten og erfaringer, jeg hoppet i det
    i dag og gjorde mitt valg, så får man se hvor det hele ender når tingene kommer hjem.

;)

Morten

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Lagga skrev:
    Dette har vært en spennende tråd å følge karer,
    mange interessante og lærerike innspill.

Mine egne erfaringer strekker seg ikke lenger enn de høyst sedvanlige
    stålspikes som følger med høyttalere.
    Har lange hatt lyst til å se om det er noe å hente ved å gå videre, så
    denne tråden var midt i blinken.

Når man beveger seg ut i slikt ukjent farvann, er det jo nettopp - ukjent.
    Da er det godt å lese om andres erfaringer, bare man husker på å skrelle vekk
    all eufori og alle superlativer...  ;D

Anyway, takk til alle dere som har øst av deres viten og erfaringer, jeg hoppet i det
    i dag og gjorde mitt valg, så får man se hvor det hele ender når tingene kommer hjem.

;)

Morten
    :) Hei..
    Nå ble æ nysjerri ;D :eek: - Vil du fortelle oss andre Lagga - når du har testet de valgte gjenstander :D :)

mvh 56fwb

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei folkens :)
    Jeg løfter denne tråden frem fra "Glemselen" :D da den nå var begynnt å komme litt langt bak i leksa..
    Her er så mye nyttig og ikke minst saklig info for oss alle at den til en hver tid bør ligge på side 1.

rekner med de fleste av dere er enige i dette..

Ha en strååålendes dag

mvh :) :)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    bambadoo skrev:
    Kanskje den er "ferdigdebattert" ?
    Det er den nok bambadoo, men opplysningene i den er nok like aktuelle.
    FORDI jeg ser at det blir starta opp nye tråder med spm som allerede står i denne.

Kanskje den kan få et tillegg i overskriften som feks.. "Dempeføtter - tester og diskusjoner av myk og hard demping" for å så å bli liggende langt fremme en tid. Dette om det er OK for trådstarter selvfølgelig.
    Mye nyttig "folkeopplysning"   i denne tråden bambadoo.  Tråden er også hollt på et meget saklig nivå.  Lærerikt i seg selv.  Jeg lærte iallefall utrolig mye- og et allerede godt anlegg fekk mye betre lyd pga innleggene i denne tråden... :) ;)

mvh 56 fwb :D

U

utgatt19288

Gjest
    For egen del kunne det vært greit med en oppsummering av tråden - hva har dere kommet til av findings, retningslinjer etc..Noe nytt?

M

musicus

Gjest
    Baard skrev:
    For egen del kunne det vært greit med en oppsummering av tråden - hva har dere kommet til av findings, retningslinjer etc..Noe nytt?
    Noen liker harde pakker andre myke, og man må nesten teste selv hva som passer en og ens oppsett/omgivelser best. Test selv!! er vel konklusjonen.
    Det som er sikkert, er at det som passer ett sted, ikke nødvendigvis gjør det ett annet, intet nytt m.a.o :) ...

mvh

U

utgatt19288

Gjest
    Det henvises til "mye matnyttig folkeopplysning" - hvis vi snakker folkeopplysning er "trial and error" et tilbakelagt stadie og noen har gått opp vegen. Hadde vært greit med en oppsummering over hvilke forhold og kombinasjoner som egner seg bedre enn andre.....

Men det starter vel bare en ny tråd.

M

musicus

Gjest
    Baard skrev:
    Det henvises til "mye matnyttig folkeopplysning" - hvis vi snakker folkeopplysning er "trial and error" et tilbakelagt stadie og noen har gått opp vegen. Hadde vært greit med en oppsummering over hvilke forhold og kombinasjoner som egner seg bedre enn andre.....

Men det starter vel bare en ny tråd.
    Skjønner hva du mener, og jeg kan vel si at BDRP/C funker utmerkt på MartenMiles III, på ekeparkett i ett rom (egentlig fler siden det er åpen løsning i leiligheten) som i utgangspunktet er en akustisk katastrofe, der blir det myke for ullent og udefinert, stål under htène blir for hardt og for lite "organisk, varm, liquid" i lyden, egentlig er det vel ikke verdt så mye mer enn som mine høyst subjektive erfaringer, med min elektronikk og i min leilighet, litt vanskelig å komme med noen konkrete anbefalinger uten å teste selv.

Men, kombinasjonen BDRP/C under cd spiller, høyttalere, synes å være en grei kombinasjon å teste ut iaf.

mvh

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.622
    musicus,

Det som har vært opplysning i denne tråden har vært rimelige adekvate forklaringer på hvordan myke føtter kan akustisk frikople en komponent fra underlaget.

Du sier BDRP/C fungerer bra under dine høyttalere. Mulig det. Men hvordan fungerer det? Og hva gjør det med lyden? Og hva er det du ønsker å oppnå med føtter under høyttalerne?

Blir det mindre forvrengning?
    Blir det mer forvrengning?

L

lark

Gjest
    Denne tråden handler i utgangspunktet om dempeføtter. Spikes i forskjellige varianter eller BDRC er etter min oppfatning ikke dempeføtter. Dersom noen opplever at slike remedier har en positiv effekt på lydbildet har det andre årsaker enn demping.

M

musicus

Gjest
    Bx skrev:
    musicus,

Det som har vært opplysning i denne tråden har vært rimelige adekvate forklaringer på hvordan myke føtter kan akustisk frikople en komponent fra underlaget.

Du sier BDRP/C fungerer bra under dine høyttalere. Mulig det. Men hvordan fungerer det? Og hva gjør det med lyden? Og hva er det du ønsker å oppnå med føtter under høyttalerne?

Blir det mindre forvrengning?
    Blir det mer forvrengning?
    bx...

Jeg har vel tidligere i tråden kommentert hva hva jeg opplever BDRC/P gjør med lyden, men det jeg ikke har sagt noe om er hvorfor, den tekniske forklaringen kjenner jeg meg ikke kompetent tyil å gå inn på, men observerer bare resultatet, og at BDR sannsynligvis ligger ett sted mellom mykt og hardt (I betydningen gummi og stålspikes).

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    56fwb skrev:
    bambadoo skrev:
    Kanskje den er "ferdigdebattert" ?
    Det er den nok bambadoo, men opplysningene i den er nok like aktuelle.
    FORDI jeg ser at det blir starta opp nye tråder med spm som allerede står i denne.

Kanskje den kan få et tillegg i overskriften som feks.. "Dempeføtter - tester og diskusjoner av myk og hard demping" for å så å bli liggende langt fremme en tid. Dette om det er OK for trådstarter selvfølgelig.
    Mye nyttig "folkeopplysning" i denne tråden bambadoo. Tråden er også hollt på et meget saklig nivå. Lærerikt i seg selv. Jeg lærte iallefall utrolig mye- og et allerede godt anlegg fekk mye betre lyd pga innleggene i denne tråden... :) ;)

mvh 56 fwb :D
    Det er helt iorden - sett igang. Bare gøy at tråden er litt seiglivet.

Steinar

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    Denne tråden handler i utgangspunktet om dempeføtter. Spikes i forskjellige varianter eller BDRC er etter min oppfatning ikke dempeføtter. Dersom noen opplever at slike remedier har en positiv effekt på lydbildet har det andre årsaker enn demping.
    Så tråden skulle enligt deg handle bare om myk demping? trådens tema er vel Dempeføtter?, med ett spm tegn etter, det kan leses som om det spørres om mykt er det eneste rette, imo.

edit: og etter å ha lest post#1 om igjen så tror jeg ikke det er slik du sier bare dempeføtter, da det også spørres etter andre tips og alternativ.

mvh

L

lark

Gjest
    musicus skrev:
    lark skrev:
    Så tråden skulle enligt deg handle bare om myk demping? trådens tema er vel Dempeføtter?, med ett spm tegn etter, det kan leses som om det spørres om mykt er det eneste rette, imo.

mvh
    Ok. Litt misforståelse her. Beklager :)

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    musicus skrev:
    lark skrev:

mvh
    Ok. Litt misforståelse her. Beklager :)
    ;)

mvh

L

lark

Gjest
    Nysjerrig som jeg er, så har jeg lest meg opp angående BDRC. Jeg ser at conene kan festes til apparatene med skruer, alternativt tape. Men vil ikke noen tidels millimeter med tape, som er et materiale med helt andre egenskaper enn BDRC, mellom apparat og coner ødelegge en eventuell effekt av de superharde BDRC?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Nysjerrig som jeg er, så har jeg lest meg opp angående BDRC. Jeg ser at conene kan festes til apparatene med skruer, alternativt tape. Men vil ikke noen tidels millimeter med tape, som er et materiale med helt andre egenskaper enn BDRC, mellom apparat og coner ødelegge en eventuell effekt av de superharde BDRC?
    Heisann lark - du gir deg ikke.. ;D ;D :D
    Dette spm har du stillt før i denne tråden ;) Dette spm minner også noe på såkalla "flisespikkeri"

Det er vel snakk om en papitykkelse på mindre enn 1/10 mm. Kan aldrig tenke meg at det skulle ha den store invirkningen,
    også iflg mr Høium som er spurt av meg ;)
    Uansett så funker bdrc/-p. Hos meg som tidligere beskrevet i denne tråden. Musicus hadde også en tydelig nivåheving når han prøvde desse under sine HT - også beskrevet i denne tråden........

Den korte og tydelige og for noen merkeleg og uforståleg konklusjon er:
    At myk demping i det alt vesentlege er et godt utgangspunkt på demping av komponenter. MEN i enkelte oppsett viser det seg at den harde Black Diamond Racing cones/-pucks gir bedre lydkvalitet en den myke dempingen uansett hva den måtte besta av.. DERFOR må en teste både mykt og hard "demping" og så stole på det en hører. Altså som det er sagt, nesten til det kjedsommelige: DINE ører er DIN fasit - hverken mer eller mindre

For nye lesere: for meg fungerte BDRC bedre en myk demping under min CD-spiller. Myk demping - Vibrapods - fungerte best under mine S33 - sånn er det bare..
    TEST TEST TEST TEST TEST TEST......puhhh ;D selv i ditt anlegg

Ha en strååålendes aften - enten du har Tema Isolator, Vibrapods, SD-føtter, BDRC/-P og you name it...
    Det viktigste er uansett å huske på å kose seg med musikken uten å bli alt for opptatt av teknikk med adekvate forklaringer på alt - mener nå jeg.. :D

beste hilsen Fwb

L

lark

Gjest
    56fwb skrev:
    lark skrev:
    Dette spm har du stillt før i denne tråden ;) Dette spm minner også noe på såkalla "flisespikkeri"
    Hmm...kan ikke finne og kan ikke huske at jeg har stilt akkurat dette spørsmålet tidligere. Kan du finne det innlegget for meg 56fwb? Husken min er jo på hell som du vet ;) ;) Jeg synes forresten at spørsmålet er helt relevant, da man innfører et materiale med ukjente egenskaper mellom komponent og BDRC. Hvis det er lydmessig forskjell på BDRC versjon 3 og 4, så må dette også ha betydning. Flisespikkeri? Javel, men sånn er nå jeg engang skrudd sammen ;D

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    lark skrev:
    Nysjerrig som jeg er, så har jeg lest meg opp angående BDRC. Jeg ser at conene kan festes til apparatene med skruer, alternativt tape. Men vil ikke noen tidels millimeter med tape, som er et materiale med  helt andre egenskaper enn BDRC, mellom apparat og coner ødelegge en eventuell effekt av de superharde BDRC?
    Flisespikkeri? Javel, men sånn er nå jeg engang skrudd sammen ;D
    Vet det lark ;D  men jeg gidder ikke å blade meg tilbake 20 sider med inlegg - håper du forstår det... ;) ;D :D

goaften lark

mvh 56fwb :) :) :)

L

lark

Gjest
    56fwb skrev:
    Vet det lark ;D men jeg gidder ikke å blade meg tilbake 20 sider med inlegg - håper du forstår det... ;) ;D :D

goaften lark

Har full forståelse for det 56fwb. Et søk på "tape" i denne tråden gir imidlertid ingen treff i mine tidligere innlegg. Så da så ;)

goaften :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.622
    musicus skrev:
    bx...

Jeg har vel tidligere i tråden kommentert hva hva jeg opplever BDRC/P gjør med lyden, men det jeg ikke har sagt noe om er hvorfor, den tekniske forklaringen kjenner jeg meg ikke kompetent tyil å gå inn på, men observerer bare resultatet, og at BDR sannsynligvis ligger ett sted mellom mykt og hardt (I betydningen gummi og stålspikes).

mvh
    Det stemmer jo det. Trengte bare en liten påminnelse.

Nå tilhører jeg den gruppen som oppfatter lyden av spikes som nesten entydig negativ. Hvis BDRC/P ligger mellom spikes og mykt - så tilfører det en forvrengning som ikke alle liker. Men det er kanskje perfekt hvis man synes spikes låter for fett og gummi låter for slankt (og for rent. Noen vil at det skal låte litt hifi også).

Jeg er forsåvidt enig i at man til syvende og sist bør forsøke seg fram når det gjelder den siste touchen. Men hvis det blir for mange tweaks basert på ren synsing så risikerer man å introdusere en del forvrengning som står i veien for bedre lydkvalitetet ved senere korsveier.

Vi har forøvrig et par ytterpunkter her:

Mekanisk isolasjon/dekopling - jamfør de kurvene som asbjbo linket - og hvordan gummiføtter fungerer. Når frikoplingspunktet har en høy Q verdi (som gummiføtter har) så er det så og si ingen overføring av vibrasjon mellom komponenten og underlaget over resonnansfrekvensen. Men det er heller ikke særlig demping av komponenten over frekvensen.

Mekanisk kopling -jamfør stålspikes: Tilnærmet full overføring av vibrasjoner til underlaget. Dette er trolig den viktigste hørbare effekten av spikes i bassen.

Men så har vi alternativ 3: Vibrasjonsdemping. Sand, akryl og andre materialer som omdanner vibrasjon til varme - her blir det hverken full overføring eller full isolasjon, men vesentlig absobsjon av vibrasjoner. Kanskje mer relevant inni komponenter enn mellom komponenter og underlag, men komponenter som har vibrasjoner i bunnplate kan helt sikkert roes en del ned med vibrasjonsdempende føtter.

Min filosofi er å sørge for at komponentene har nok egendemping, og deretter isolere de fra underlaget for å begrense mekanisk overføring av vibrasjoner.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    Vet det lark ;D men jeg gidder ikke å blade meg tilbake 20 sider med inlegg - håper du forstår det... ;) ;D :D

goaften lark

Har full forståelse for det 56fwb. Et søk på "tape" i denne tråden gir imidlertid ingen treff i mine tidligere innlegg. Så da så ;)

goaften :)
    Hjernen har jobbet litt siden i sted og det er mulig at jeg tar feil med henblikk på at du har stillt spm på/i tråden.
    Det kan vere at spm vart stillt på den siste lyttekvelden vår - mener å huske det nå. :)
    Beklager lark :D - får skulde på alderen jeg og - det er greit av og til ;D

goaften.. :D
    mvh

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    Vil man dra dette til enda en ytterlighet så fikk jeg dette svaret av en som anvender BDRP/C på ett annet forum når jeg opplyste at jeg brukte adapterskruene til BDR mellom coner og höyttalere.

"Det finns även en BDR kolfiberinjekterad häftmassa att ta till."

....så om man vil, finns det muligheter ;) ....

mvh

M

musicus

Gjest
    Bx skrev:
    musicus skrev:
    bx...

mvh
    Det stemmer jo det. Trengte bare en liten påminnelse.

Nå tilhører jeg den gruppen som oppfatter lyden av spikes som nesten entydig negativ. Hvis BDRC/P ligger mellom spikes og mykt - så tilfører det en forvrengning som ikke alle liker. Men det er kanskje perfekt hvis man synes spikes låter for fett og gummi låter for slankt (og for rent. Noen vil at det skal låte litt hifi også).

Jeg er forsåvidt enig i at man til syvende og sist bør forsøke seg fram når det gjelder den siste touchen. Men hvis det blir for mange tweaks basert på ren synsing så risikerer man å introdusere en del forvrengning som står i veien for bedre lydkvalitetet ved senere korsveier.

Vi har forøvrig et par ytterpunkter her:

Mekanisk isolasjon/dekopling - jamfør de kurvene som asbjbo linket - og hvordan gummiføtter fungerer. Når frikoplingspunktet har en høy Q verdi (som gummiføtter har) så er det så og si ingen overføring av vibrasjon mellom komponenten og underlaget over resonnansfrekvensen. Men det er heller ikke særlig demping av komponenten over frekvensen.

Mekanisk kopling -jamfør stålspikes: Tilnærmet full overføring av vibrasjoner til underlaget. Dette er trolig den viktigste hørbare effekten av spikes i bassen.

Men så har vi alternativ 3: Vibrasjonsdemping. Sand, akryl og andre materialer som omdanner vibrasjon til varme - her blir det hverken full overføring eller full isolasjon, men vesentlig absobsjon av vibrasjoner. Kanskje mer relevant inni komponenter enn mellom komponenter og underlag, men komponenter som har vibrasjoner i bunnplate kan helt sikkert roes en del ned med vibrasjonsdempende føtter.

Min filosofi er å sørge for at komponentene har nok egendemping, og deretter isolere de fra underlaget for å begrense mekanisk overføring av vibrasjoner.
    Jeg tror vi til stor del er enige her, ikke minst med tanken på å blande for mange tweaks inn i kjeden, legger ved mine erfaringer i så måte i denne linken.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0

mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her har jeg fått inn et par prototyper av DYI dempeplater som jeg såvidt har fått prøvd under mine B&W CM7 på parkettgolvet. Platene er doble MDF gummi- og filt-isolerte, og har en dramatisk effekt på lyden.
    Jeg spiller i en ganske uisolert stue med tømmervegger, høyt under taket og parkettgolv. Forskjellen er så stor at jeg umiddelbart reagerer negativt, volumet er tydelig redusert, det blir mye slankere og spissere, den deilige feite resonnansen på store strykere (styrken med deilige EC 4.7) forsvinner, så dette må nok prøves videre hvis det skal ende med noe positivt. CM7 hadde allerede fått gummiføtter på, så neste runde blir å hente fram spikes igjen og kjøre de godt fast i den øverste platen. Siden de er prototyper har jeg fått lov til å herpe med dem, finishen er ikke så forseggjort likevel.
    For folk med parkett- eller planke-golv som ønsker å redusere lydgjennomgangen til naboen under er dette helt klart et effektivt virkemiddel. Kanskje jeg kommer tilbake med bilder av konstruksjonen når vi har prøvd litt mer.
    Konstruktøren er en hyggelig HFSer med Dynabel S33 og han har ikke testet dem skikkelig selv ennå, men vi ser ikke bort fra at S33 og hans hus reagerer annerledes enn CM7 hos meg. Mange faktorer og altfor lite tid...

PS: kompliserende faktor 1: Jeg har naboer i etasjen under, han har ikke.
    faktor 2: Jeg har Stax Lambda, han har ikke ;)

J.

L

lark

Gjest
    Tips: Prøv med CM7 rett på dempeplatene uten noe imellom. Dvs ikke spikes, ikke gummiføtter. Bunnplata på høyttaler rett på dempeplatene.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jøgga skrev:
    Her har jeg fått inn et par prototyper av DYI dempeplater som jeg såvidt har fått prøvd under mine B&W CM7 på parkettgolvet. Platene er doble MDF gummi- og filt-isolerte, og har en dramatisk effekt på lyden. 
    Jeg spiller i en ganske uisolert stue med tømmervegger, høyt under taket og parkettgolv. Forskjellen er så stor at jeg umiddelbart reagerer negativt, volumet er tydelig redusert, det blir mye slankere og spissere, den deilige feite resonnansen på store strykere (styrken med deilige EC 4.7) forsvinner, så dette må nok prøves videre hvis det skal ende med noe positivt. CM7 hadde allerede fått gummiføtter på, så neste runde blir å hente fram spikes igjen og kjøre de godt fast i den øverste platen. Siden de er prototyper har jeg fått lov til å herpe med dem, finishen er ikke så forseggjort likevel.
    For folk med parkett- eller planke-golv som ønsker å redusere lydgjennomgangen til naboen under er dette helt klart et effektivt virkemiddel. Kanskje jeg kommer tilbake med bilder av konstruksjonen når vi har prøvd litt mer.
    Konstruktøren er en hyggelig HFSer med Dynabel S33 og han har ikke testet dem skikkelig selv ennå, men vi ser ikke bort fra at S33 og hans hus reagerer annerledes enn CM7 hos meg. Mange faktorer og altfor lite tid...

PS: kompliserende faktor 1: Jeg har naboer i etasjen under, han har ikke.
                             faktor 2: Jeg har Stax Lambda, han har ikke  ;)     

J.

lark skrev:
    Tips: Prøv med CM7 rett på dempeplatene uten noe imellom. Dvs ikke spikes, ikke gummiføtter. Bunnplata på høyttaler rett på dempeplatene.
    Heisann

Enig med deg lark... ;)

Snakket med konstruktøren av desse dempeplatene  i går Jøgga - helt klar en hyggeleg kar.. :D

Hans S33 er vel også en del tyngre en dine CM7 - Altså sammentrykkingen av dempematerialet vert større og resonansen flyttes nedover i Hz
    I tillegg kan det vere at konstruksjonen i seg selv ikke er optimal..
    Forstod det slik at platene skulle testes av dere hos kontruktøren på fredag - " lyttekveld og alene hjemme" (kan'ke bli bedre en det soleis ;D ;D) - kanskje det er rom for justeringer ved testingen hos han
    "Jo mykere jo bedre"  har vert sagt på denne tråden...

Se  svaret til "asbjbo" øverst på side 9 i denne tråden.
    Han har en del gode inlegg om myk demping og hvordan dette fungerer - det samme har også "brandX" og "bx" m.fl.......

Les og lær..

Beste hilsen 56fwb

PS: Hils til Helge Jøgga :) :) :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    56fwb skrev:
    Jøgga skrev:
    .........................
    ..............
    Snakket med konstruktøren av desse dempeplatene i går Jøgga - helt klar en hyggeleg kar.. :D
    Hans S33 er vel også en del tyngre en dine CM7 - Altså sammentrykkingen av dempematerialet vert større og resonansen flyttes nedover i Hz
    Forstod det slik at platene skulle testes av dere hos kontruktøren på fredag - " lyttekveld og alene hjemme" (kan'ke bli bedre en det soleis ;D ;D) - kanskje det er rom for justeringer ved testingen hos han
    "Jo mykere jo bedre" har vert sagt på denne tråden...
    Se svaret til "asbjbo" øverst på side 9 i denne tråden.
    Han har en del gode inlegg om myk demping og hvordan dette fungerer - det samme har også "brandX" og "bx" m.fl.......
    Les og lær..
    Beste hilsen 56fwb
    Hei igjen
    Hilsen mottas og overbringes, han sitter nok og følger med 'på direkten'.
    Disse platene er laget med noen uavhengige strammeskruer som gir mulighet for å justere 'mykheten' og kompensere for vektforskjeller. Mange muligheter som kan testes altså, og gode unnskyldninger for lange dedikerte lyttekvelder. Vi må vel skrive rapport

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Jøgga skrev:
    56fwb skrev:
    Jøgga skrev:
    .........................
    ..............
    Snakket med konstruktøren av desse dempeplatene i går Jøgga - helt klar en hyggeleg kar.. :D
    "Jo mykere jo bedre" har vert sagt på denne tråden...
    Se svaret til "asbjbo" øverst på side 9 i denne tråden.
    Les og lær..
    Beste hilsen 56fwb
    Hei igjen
    Hilsen mottas og overbringes, han sitter nok og følger med 'på direkten'.
    Disse platene er laget med noen uavhengige strammeskruer som gir mulighet for å justere 'mykheten' og kompensere for vektforskjeller. Mange muligheter som kan testes altså, og gode unnskyldninger for lange dedikerte lyttekvelder. Vi må vel skrive rapport

Klart jeg følger med :D

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jøgga skrev:
    Hei igjen
    '.
    Disse platene er laget med noen uavhengige strammeskruer som gir mulighet for å justere 'mykheten' og kompensere for vektforskjeller.
    [/quote]

Hei igjen til dere begge :) :)

Viser til rød utheving i sitatet: Kanskje det er dette som er problemet.
    Hva med å la høytaleren selv justere og kompensere for vektforskjellen - har en liten magefølelse på at det her problemet kan ligge... ;)
    Kan jo vere verdt et forsøk - blant mange andre... :)

Eller hva sier dere brandX og asbjbo... ;D

Ha en strååålendes aften...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    56fwb skrev:
    ..........................................

Hva med å la høytaleren selv justere og kompensere for vektforskjellen - har en liten magefølelse på at det her problemet kan ligge... ;)

En fordel med konstruksjonen er at skruene er gjennomgående og kan stilles så åpent at de ikke strammer i det hele tatt, altså kan jeg velge stramming eller ingen stramming. Konstruktøren anbefaler å løsne så mye at det blir null stramming men nesten null klaring.
    Problemet hos meg er at mine CM7 høyttalere virker konstruert for å låte fint uten ekstrademping mot golvet! Det som låter best i mine ører er spikes med ståltabletter rett på parkettgolvet, selv de små gummiføttene matter ned. Enkelt og greit. Hva som skjer når de nye høyttalerne kommer må gudene vite ;)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jøgga skrev:
    56fwb skrev:
    ..........................................

En fordel med konstruksjonen er at skruene er gjennomgående og kan stilles så åpent at de ikke strammer i det hele tatt, altså kan jeg velge stramming eller ingen stramming. Konstruktøren anbefaler å løsne så mye at det blir null stramming men nesten null klaring.
    Problemet hos meg er at mine CM7 høyttalere virker konstruert for å låte fint uten ekstrademping mot golvet! Det som låter best i mine ører er spikes med ståltabletter rett på parkettgolvet, selv de små gummiføttene matter ned. Enkelt og greit. Hva som skjer når de nye høyttalerne kommer må gudene vite ;)
    Heisann :)
    Det kun Dine ører Jøgga som er fasiten på ditt anlegg - uansett ;)
    Lykke til med testen og lyttekvelden i morgen. :D
    Hadde jeg hatt bustad i nærheten skulle jeg banket på deres dør ;D

Kos dere..

mvh 56 freddB

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    Hva med lytteinntrykkene til de andre ørene som skal delta i lyttetesten?
    Svar: Jøgga snakket om sitt anlegg/ht og der har han fasiten.
    Lyttekvelden skal vere hjå HFS medlem "Hel-elt". ;)
    Gjett kven som har fasiten der lark - til syvende og sist ;D 8)

mvh

L

lark

Gjest
    56fwb skrev:
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    Hva med lytteinntrykkene til de andre ørene som skal delta i lyttetesten?
    Svar: Jøgga snakket om sitt anlegg/ht og der har han fasiten.
    Lyttekvelden skal vere hjå HFS medlem "Hel-elt". ;)
    Gjett kven som har fasiten der lark - til syvende og sist ;D 8)

mvh
    Fanden også! Jeg skulle redigere innlegget som du siterer, 56fwb. Og jaggu greide jeg å slette det. Klikket på "slett" istedet for "rediger". Klikket attpåtil "OK" bekreftelseboksen. Tror jeg bør gå og legge meg gitt ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn