Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    852
    tkr skrev:
    Karma skrev:
    tkr skrev:
    mp3 frekvensanalyse. Null og niks over 16 kHz.

mvh
    Nå er det vel et trist faktum for de fleste, at etter som årene går hører vi neppe frekvenser over 16 khz. ;)
    Du har nok rett i det, men spørsmålet er jo i hvilken grad hørbare overtoner hjelper oss å "høre" stereoperspektiv likevel. For meg har mp3 alltid hørtes ut som pappsiluetter uten dybde. Skal ikke begynne å nevne digital forvrengning i denne omgang.

mvh
    Søk på forumet etter Ivar Løkkens test med 256kB MP3; mener å huske det var 1 av 10 testpersoner som tilsynelatende klarte å skille mellom hirez og 256kB-versjonen. Mht. menneskeørets mulighet for å fange opp høyfrevkens, se f.eks. figuren her:

Her ligger vel 16kHz omtrent 25dB under.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Ulf-B skrev:
    sinep skrev:
    Dagens kabelbilde!
    Ekstremt høy WAF! ;D

Hehe - det kan faktisk tenkes at min "W" kunne synes at noe slikt kunne passere. Ja -endog at hun ville ha sagt at det var pent å se på. Men husets "H" - Husband - synes lite om slike upraktiske kabelføringer. Men hva skal man si om de tynne, fislete ledningene som henger og slenger ned ned langs veggen til høyre på bildet. Skikkelig stilbrudd, det. På dette nivået må det være helhetlig og gjennomført - ellers kan det være det samme.
    Hmm, tom min kjære kunne funnet på å si at dette ser pent ut, men enig med deg, syns det ser stygt / rotete ut jeg også. Da har jeg mye mer sansen for de vakre, isblå ormene som Roald Mikkelsen mekker ;D

Mvh :)

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Proffen skrev:
    made4u skrev:
    Platespillere er følsom for underlaget, CD-spillere er det ikke!!

Men for all del, har man en elefant i huset eller det kommer et jordskjelv så kan selv CD-spilleren hikke/hoppe, dog hører ingen forskjell på om CD-spilleren står den ene eller andre plassen... Man plasserer den normalt uansett ikke oppå sub.kassen e.l., overdrevet tull det mange hevder, at lyden blir så vilt mye bedre om CD.spilleren står på det riktige underlaget. Mange fremstiller det som om det er forskjeller lik himmel og helvete - bare tull!!
    Det er jo bare helt fantastisk hva du klarer å lire av deg.
    Her starter du med å utbasunere en universal sannhet - som forøvrig ikke henger på greip. Du redder deg riktignok litt inn i midtpartiet, mens siste setning nok kan medføre en viss riktighet. Det utrolige er at du er blind (eller skal vi si døvfor alt mellom disse "ytterpunktene"...
    Cd-spillere er helt klart følsom for underlaget, særlig når det spilles høyt. Men påvirkningene er ikke av den art at det gir kjempestore utslag. Og som så ofte ellers, er det gjerne summen av alle disse små utslagene (som kan være forbedringer og/eller forverringer) som gjør at vi hører og legger merke til dem når vi lytter til musikk.

mvh
    Proffen
    Ååå litt uenig der.
    Kjempestore utslag kan det gi jo. CD spilleren min har hoppet/hakket pga lydtrøkk. Er ikke det stort utslag vet ikke jeg. :p ;D

Ellers begynte jeg å lese men hoppet bare hit. Gadd ikke lese alt. ;D

C

Cappuccino

Gjest
    til kommentarene over:
    ALLE komponenter i kjeden er følsomme for underlaget i mer eller mindre grad. Da tenker jeg også naturligvis på rack og ikke bare spesielle dempe-tweaks. Det eneste jeg ikke har klart å høre forskjell på i mitt anlegg er å benytte såkalte "Cable elevators", men så har jeg også betong i gulvet.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Det eneste rallemikket jeg har hatt utbytte av å sette under en annen kompoent er Base Technology under MG 3.6. De var spesialtilpasset høyttalerne og det var klar forbedring.
    Prøvde Base under BD-spiller, men hadde null effekt hverken på lyd eller bilde.

Istede for å ha tøfler under kabler, kan man henge de opp i taket eller grave de ned, eller rett og slett benytte trådløs overføring

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har noen linker til billige, gode dempe ting, til å ha under høyttaler og anlegg?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    lovemusikk skrev:
    Noen som har noen linker til billige, gode dempe ting, til å ha under høyttaler og anlegg?

De har dempeputer på klubben til forskjellig tyngde

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Cappuccino skrev:
    lovemusikk skrev:
    Noe av det bedre blant det billigere er vel Vibrapods.
    Fås kjøpt på http://hoium.no/.
    Greie de. Men ikke sett noe tungt oppe de. Kontaktflaten er liten og komponenten kan rett og slett gli av... :eek:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    oki, takk for tips.
    Hva er tungt for dei? Og hva er viktigst å ha oppå dei?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    lovemusikk skrev:
    oki, takk for tips.
    Hva er tungt for dei? Og hva er viktigst å ha oppå dei?
    De vekt-tilpasses så vekten er ingen problem. Det som er problem er når 4 glatte flater møter en stor, dvs undersiden på komponenten. Feks når en slår på så kan en riskikere å dytte komponenten av så den står på ett ben for lite 8)

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    made4u skrev:
    Nå har jeg ingen misjon om å være noen Jesus II heller.
    Men du har helt rett! Å legge 10-20k i kabler er wasted bucks. Hadde man lagt til disse pengene i høyttalere, så hadde man hatt et lydløft som ligger dimensjoner over hva kobbertråden "som ser kul og tjukk ut" gjør :p

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    20k i kabler er ikke mye, gang det med 7 eller 8 så begynner det å smake..

Og det kan godt være sølv. Men høyttalere er også viktig ja..det har du rett i.

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    DAChild skrev:
    made4u skrev:
    Men du har helt rett! Å legge 10-20k i kabler er wasted bucks. Hadde man lagt til disse pengene i høyttalere, så hadde man hatt et lydløft som ligger dimensjoner over hva kobbertråden "som ser kul og tjukk ut" gjør :p
    Hva hvis man allerede har høyttalere fra øverste hylle som man nesten er fortrolig med. En liten "filtrering" i riktig retning må da være lov til gjøre uten måtte legge frem en dokumentert frekvensmåling eller foreta en håpløs blindtest. La nå de som har lyst til å bruke akkurat det de har lyst til å bruke på kabler få lov til bruke akkurat det de har lyst til å bruke på kabler!

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    audiomur skrev:
    DAChild skrev:
    made4u skrev:
    Hva hvis man allerede har høyttalere fra øverste hylle som man nesten er fortrolig med. En liten "filtrering" i riktig retning må da være lov til gjøre uten måtte legge frem en dokumentert frekvensmåling eller foreta en håpløs blindtest. La nå de som har lyst til å bruke akkurat det de har lyst til å bruke på kabler få lov til bruke akkurat det de har lyst til å bruke på kabler!
    +1

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Antall liker
    168
    lovemusikk skrev:
    Jeg er meget godt fornøyd med disse:
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=154674779
    Vibrasjonsdempere.
    Gummiplate for avvibrering av vaskemaskiner, søylebormaskiner, transformatorer, høyttalere etc. Størr. 100x100 mm, tykkelse 8 mm. 4-pack.

Billige, gode, kan kuttes og kan stables (evt lage sandwich konstruksjoner)
    De har riflene 90% mot hverandre på hver side av putene.
    Overfalten er litt klebende, så det "fester" seg godt til de fleste matrialer.
    Eneste aberet for noen kan være at de ikke ser "jålete" ut uten å lage noe ut av det selv.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    jabbalabba skrev:
    lovemusikk skrev:
    Jeg er meget godt fornøyd med disse:
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=154674779
    Vibrasjonsdempere.
    Gummiplate for avvibrering av vaskemaskiner, søylebormaskiner, transformatorer, høyttalere etc. Størr. 100x100 mm, tykkelse 8 mm. 4-pack.

Billige, gode, kan kuttes og kan stables (evt lage sandwich konstruksjoner)
    De har riflene 90% mot hverandre på hver side av putene.
    Overfalten er litt klebende, så det "fester" seg godt til de fleste matrialer.
    Eneste aberet for noen kan være at de ikke ser "jålete" ut uten å lage noe ut av det selv.
    Faktisk hørt at dempere til vaskemaskin er topp. Så da har en jo evnt disse ja. :)

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    lovemusikk skrev:
    Demper gjør de vel ikke så mye, men et billigt genialt alternativ for de med spikes f.eks. er å kjøpe små ishockey pucks. Jeg bruker to stk bak på høyttalerne for å tilte de litt frem.
    Bruker man spikes er de geniale, og ridser ikke parketten om høyttaleren må flyttes.
    Betalte 20,- per stk for mine.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    lovemusikk skrev:
    Jeg har limt runde messingplater med hull i midten på gummidørstoppere fra Clas, bruker de under racket mitt og mine HT, funker utmerket :)

Mvh :)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    audiomur skrev:
    DAChild skrev:
    made4u skrev:

Ok, men hvor mange har høyttalere fra øverste hylle og et rom som passer høyttalern? Ikke mange i Norge, men noen få som er nærme! De jeg vet om som er nærme lydnirvana fokuserer svært lite på kabler

Vedr filtrering; om jeg trenger -5 db ved 40 Hz + 2 db ved 100Hz, -4 db ved 370 Hz og - 3 db ved 8000Hz, hvilke kabel skal jeg velge?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    val skrev:
    Ok, men hvor mange har høyttalere fra øverste hylle og et rom som passer høyttalern? Ikke mange i Norge, men noen få som er nærme! De jeg vet om som er nærme lydnirvana fokuserer svært lite på kabler

Nå vet ikke jeg hva du regner som lydnirvana, derimot vet jeg at du kan ikke slurve med hverken ledninger eller andre "detaljer" om målet er å mane fram en illusjon av virkeligheten i godstolen. Riktige ledninger er tvert imot en absolutt avgjørende faktor, på linje med andre passive komponenter. Ett ett eneste mindreverdig komponent i signalveien utgjør forskjellen på troverdig lyd og god hifi.

Mvh. RS

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    R.S. skrev:
    val skrev:

Nå vet ikke jeg hva du regner som lydnirvana, derimot vet jeg at du kan ikke slurve med hverken ledninger eller andre "detaljer" om målet er å mane fram en illusjon av virkeligheten i godstolen. Riktige ledninger er tvert imot en absolutt avgjørende faktor, på linje med andre passive komponenter. Ett ett eneste mindreverdig komponent i signalveien utgjør forskjellen på troverdig lyd og god hifi.

Mvh. RS

Mvh. RS
    Jeg er også nysgjerrig på hva som menes med "lydnirvana". Er det "bra nok", eller virkelig high-end, der musikken gjengis på en troverdig måte med tanke på klanger, instrumenter, plassering, 3D-opplevelse osv? Ellers er jeg helt enig med RS.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    De som er nærme lydnirvana i utgangspunktet er jo de som kan ha mest nytte av kabler for å komme dit også ;D

Kablene er like viktige som alt det andre i kjeden.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Her modereres fortere enn jeg klarer å poste..
    Hvem er det dere beskytter?
    Jeg mener at alle de innlegg dere har moderert bort i de siste timer, kun beskytter visse personer som ikke har fortjent beskyttelse.
    Jeg skjønner m.a.o. ikke motivasjonen bak modereringen..
    Logger nå av, og regner det som sannsynlig at også dette innlegget er borte i morgen tidlig.

En oppfordring: Prøv å skille mellom det å redigere andres meninger i den hensikt å beskytte et forum, og det å sørge for at alminnelig folkeskikk får dominere det samme forum!
    Dagens moderering synest alt for tilfeldig, og ofte malplassert.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    Her modereres fortere enn jeg klarer å poste..
    Hvem er det dere beskytter?
    Jeg mener at alle de innlegg dere har moderert bort i de siste timer, kun beskytter visse personer som ikke har fortjent beskyttelse.
    Jeg skjønner m.a.o. ikke motivasjonen bak modereringen..
    Logger nå av, og regner det som sannsynlig at også dette innlegget er borte i morgen tidlig.

En oppfordring: Prøv å skille mellom det å redigere andres meninger i den hensikt å beskytte et forum, og det å sørge for at alminnelig folkeskikk får dominere det samme forum!
    Dagens moderering synest alt for tilfeldig, og ofte malplassert.
    Enig! sumarisk og uten mål og mening

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    R.S. skrev:
    val skrev:

Mvh. RS

Det jeg regner som lydnirvana er noen av de beste anleggene jeg har hørt og der er det fokus på helt andre ting en kabler. Skal du ha troverdig dynamikk i anlegget må du ha godt lytterom, gode/store nok høyttalere og forsterkere til å drive dem, bytte av kabel er uviktig.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    lars_erik skrev:
    R.S. skrev:
    val skrev:

Mvh. RS

Mvh. RS
    Jeg er også nysgjerrig på hva som menes med "lydnirvana". Er det "bra nok", eller virkelig high-end, der musikken gjengis på en troverdig måte med tanke på klanger, instrumenter, plassering, 3D-opplevelse osv? Ellers er jeg helt enig med RS.

JA, og ikke minst; DYNAMIKK! Uten det blir det ikke realistisk!

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Kule-Trygve skrev:
    De som er nærme lydnirvana i utgangspunktet er jo de som kan ha mest nytte av kabler for å komme dit også ;D

Nei, kablene er det som er minst viktig og kan ikke sammenlignes med betydningen av rommet, høyttalere og forsterkere.

Du kan forbedre anlegget kontinuerlig uten å tenke på kostbare kabler.

C

Cappuccino

Gjest
    val skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Nei, kablene er det som er minst viktig og kan ikke sammenlignes med betydningen av rommet, høyttalere og forsterkere.

Jeg er enig i at rom, høyttalere og forsterkere er det viktigiste i et anlegg, men før eller siden vil kabler spille en ytterst avgjørende rolle om man har anlegg med nok potensiale i seg. Strøm er også en avgjørende faktor.
    Kule-Trygve har et klart poeng i det han sier. Det handler om å gjøre ting i rekkefølge. Har man bra rom, elektronikk og høyttalere vil kabler være det siste som gjør at du kan dra det hele ut enda en god del.

Selv har jeg investert i noen Odin-kabler, men erfarer at om jeg tar bort disse så representerer det en kraftig nedgradering av anlegget. Jeg har erfart forskjeller på kabler tidligere også, men ikke i samme grad som med Odin.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Cappuccino skrev:
    val skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Jeg er enig i at rom, høyttalere og forsterkere er det viktigiste i et anlegg, men før eller siden vil kabler spille en ytterst avgjørende rolle om man har anlegg med nok potensiale i seg. Strøm er også en avgjørende faktor.
    Kule-Trygve har et klart poeng i det han sier.

Hvor mange som diskutterer her har det opptimale lytterom, høyttalere og forsterkere? Tviler på at det er mange, og de vil ha langt mer igjen ved å gjøre noe med dette fremfor å bytte kabler.

Om man har engelske fuglekasser vil man aldri få realistisk dynamikk uansett hvor fancy kabler man kjøper.

Nå er det også ekstremt gode anlegg i Norge som har veldig billige kabler, men de kan uansett stadig oppgradere andre deler av anlegget og få en bedre oppgradering enn kabelbytte. Så det å kalle kablers betydning avgjørende for å få god lyd er ekstremt overdrevet

V

vredensgnag

Gjest
    Cappuccino skrev:
    val skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Kule-Trygve har et klart poeng i det han sier. Det handler om å gjøre ting i rekkefølge. Har man bra rom, elektronikk og høyttalere vil kabler være det siste som gjør at du kan dra det hele ut enda en god del.
    Hvor høyt over dette nivået må man innen "før eller siden" inntreffer?
    Her har vi et separat konstruert lytterom, med spesiell akustisk design, og med komponenter i multimillionerdollarklassen.

Som velkjent (men fortrengt) så hadde superhighendkabler intet å si i dette rommet.

Over ser man rommet i dag, under slik det så ut da Transparent Opus MM ble lyttet til:

Det er hva du føler inne i deg, mens du lytter, som er avgjørende - og da virker det som om det man mener om det man har foran seg kan være utslagsgivende for hva man mener om det man har hørt, uten at man faktisk har hørt noe konkret som underbygger det man mener.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    "Før eller siden" er langt under nivået med spesal- lytterom med anlegg til mange millioner.

Med bra nok utstyr/ kabler og bra rom, kan man nok nå lydnirvana uten for mye teoretisk kunnskap om akustikk eller noen teite måleinstrumenter. Bare å prøve seg frem med høyttalerplassering. Med lydnirvana mener jeg kanskje ikke det aller beste som er mulig å få til i hele verden, men bra nok til at mange/ kanskje de fleste ikke vil ha mulighet til skille det fra virkeligheten. Jeg har en gang hørt et slikt anlegg.
    I alle fall er det fint mulig å høre forskjell på kabler med et anlegg til noen hundre tusen, noenlunde fornuftig plassert i et bra rom. Og da snakker jeg om forskjeller mellom dedikerte kabler, ikke mellom lakris (som jeg knapt nok vet hvordan høres ut) og dedikerte superkabler.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    "Før eller siden" er langt under nivået med spesal- lytterom med anlegg til mange millioner.

Med bra nok utstyr/ kabler og bra rom, kan man nok nå lydnirvana uten for mye teoretisk kunnskap om akustikk eller noen teite måleinstrumenter. Bare å prøve seg frem med høyttalerplassering. Med lydnirvana mener jeg kanskje ikke det aller beste som er mulig å få til i hele verden, men bra nok til at mange/ kanskje de fleste ikke vil ha mulighet til skille det fra virkeligheten. Jeg har en gang hørt et slikt anlegg.
    I alle fall er det fint mulig å høre forskjell på kabler med et anlegg til noen hundre tusen, noenlunde fornuftig plassert i et bra rom. Og da snakker jeg om forskjeller mellom dedikerte kabler, ikke mellom lakris (som jeg knapt nok vet hvordan høres ut) og dedikerte superkabler.
    Er det et selvstendig mål om at det skal være hørbare forskjeller på kabelurer?

Dersom man har en transparent kabel til nesten ingen penger, hvor mye bedre kan en annen kabel bli?

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Så lenge det er hørbar forskjell og denne har med kvaliteten på det man hører å gjøre, gjenspeilet i forbedring av alle disse "hifiparametrene", så må man jo forholde seg til det.
    Gratulerer om du har funnet en billig, transparent kabel, men hvor transparent den er, vet du strengt tatt ikke før du har sammenlignet den med en superkabel på et superanlegg og ikke hører forskjell..

V

vredensgnag

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Så lenge det er hørbar forskjell og denne har med kvaliteten på det man hører å gjøre, gjenspeilet i forbedring av alle disse "hifiparametrene", så må man jo forholde seg til det.
    Gratulerer om du har funnet en billig, transparent kabel, men hvor transparent den er, vet du strengt tatt ikke før du har sammenlignet den med en superkabel på et superanlegg og ikke hører forskjell..
    Nettopp.

Om du vil kan jeg gi deg navnet på kabelen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Er det et selvstendig mål om at det skla være hørbare forskjeller på kabelurer?
    Det kan virke som det går et skille der, hvor noen ser ut til å mene at det er et viktig kvalitetstegn at anlegget "avslører" forskjeller mellom kabler. Det kan også se ut til at noen bygger opp hele anlegg rundt den tanken, sånn at godlyden er ment å komme fra kablene mens komponenter og høyttalere bare skal videreformidle denne godlyden. Den logikken virker litt underlig på meg.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Det er mye enklere å sammenlikne med og uten kabel, enn mellom to kabler (selv om sistenvnte heller ikke er speiselt vanskelig). En sammenlikning «med og uten» kabel har mye større følsommhet for evt skavanker i kabeluren, enn en tilsvarende sammenlikning mellom to «ukjente» kabler. Er det ingen hørbar forskjell «med og uten» så er kabeluren mer enn transparent nok.

mvh
    KJ

C

Cyber

Gjest
    Asbjørn skrev:
    KJ skrev:
    Er det et selvstendig mål om at det skla være hørbare forskjeller på kabelurer?
    Det kan virke som det går et skille der, hvor noen ser ut til å mene at det er et viktig kvalitetstegn at anlegget "avslører" forskjeller mellom kabler. Det kan også se ut til at noen bygger opp hele anlegg rundt den tanken, sånn at godlyden er ment å komme fra kablene mens komponenter og høyttalere bare skal videreformidle denne godlyden. Den logikken virker litt underlig på meg.

Den beste var i en tråd her på berget hvor en eier har flyttet litt på kablene, noe de ikke likte og de måtte få litt roen før ytelsen var på topp igjen. Mine kabler har lite meninger for seg selv...men låter svært bra, eller - de låter vel egentlig ingenting og gjør kun det en kabel skal...

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg vet at denne setningen ser innfløkt ut, men den er ikke mer innfløkt enn resonnementene i disse diskusjonene, og den uttrykker faktisk helt presist hva som foregår.

Det er hva du føler inne i deg, mens du lytter, som er avgjørende - og da virker det som om det man mener om det man har foran seg kan være utslagsgivende for hva man mener om det man har hørt, uten at man faktisk har hørt noe konkret som underbygger det man mener.

Det vi føler, mener og tror om det vi har gjort for å oppnå det vi selv mener er ideelle lytteforhold, har alt å si for hva vi mener å oppleve. Derfor er det langt fra dumt å legge midler i ulike komponenter, inkludert kabler, dersom det er hva som skal til for å oppnå godfølelsen.
    Men det er ikke sikkert at du får andre til å mene det samme som deg om prioriteringene dine.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn