Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det at et anlegg "faller sammen" når man tar ut superkablene, betyr vel strengt tatt bare at det hele er matchet, slik at synergien er komplett, og om man setter inn en annen kabel,forrykker man balansen?det sier ingenting om nivået på selve kabelen
    hva min sølv i bomull uten skjerm filosofi har gitt av utslag på lyden hos meg, får andre uttale seg om!
    mvh
    Leif "ex designer-lisse-eier"Christensen

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Cappuccino skrev:
    val skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    De som er nærme lydnirvana i utgangspunktet er jo de som kan ha mest nytte av kabler for å komme dit også ;D

Kablene er like viktige som alt det andre i kjeden.
    Nei, kablene er det som er minst viktig og kan ikke sammenlignes med betydningen av rommet, høyttalere og forsterkere.

Du kan forbedre anlegget kontinuerlig uten å tenke på kostbare kabler.
    Jeg er enig i at rom, høyttalere og forsterkere er det viktigiste i et anlegg, men før eller siden vil kabler spille en ytterst avgjørende rolle om man har anlegg med nok potensiale i seg. Strøm er også en avgjørende faktor.
    Kule-Trygve har et klart poeng i det han sier. Det handler om å gjøre ting i rekkefølge. Har man bra rom, elektronikk og høyttalere vil kabler være det siste som gjør at du kan dra det hele ut enda en god del.
    Hvor høyt over dette nivået må man innen "før eller siden" inntreffer?
    Her har vi et separat konstruert lytterom, med spesiell akustisk design, og med komponenter i multimillionerdollarklassen.

Som velkjent (men fortrengt) så hadde superhighendkabler intet å si i dette rommet.

Over ser man rommet i dag, under slik det så ut da Transparent Opus MM ble lyttet til:

Det er hva du føler inne i deg, mens du lytter, som er avgjørende - og da virker det som om det man mener om det man har foran seg kan være utslagsgivende for hva man mener om det man har hørt, uten at man faktisk har hørt noe konkret som underbygger det man mener.

Husker denne kabeltesten, og det er jo et godt eksempel på betydningen av fancy kabler.

Men de fleste kabelentusiaster i denne tråden har antagelig langt bedre komponenter og lytterom enn Lavigne slik at de får stort utbytte av kabeloppgradering

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Jeg vet at denne setningen ser innfløkt ut, men den er ikke mer innfløkt enn resonnementene i disse diskusjonene, og den uttrykker faktisk helt presist hva som foregår.

Det er hva du føler inne i deg, mens du lytter, som er avgjørende - og da virker det som om det man mener om det man har foran seg kan være utslagsgivende for hva man mener om det man har hørt, uten at man faktisk har hørt noe konkret som underbygger det man mener.

Det vi føler, mener og tror om det vi har gjort for å oppnå det vi selv mener er ideelle lytteforhold, har alt å si for hva vi mener å oppleve. Derfor er det langt fra dumt å legge midler i ulike komponenter, inkludert kabler, dersom det er hva som skal til for å oppnå godfølelsen.
    Men det er ikke sikkert at du får andre til å mene det samme som deg om prioriteringene.
    Er ikke uenig i det du skriver, men dette går mer på følelser enn teknisk forbedring av anlegget. Det blir et spm om hva som er viktig for den enkelte, eierglede eller kun lydkvalitet.

V

vredensgnag

Gjest
    val skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg vet at denne setningen ser innfløkt ut, men den er ikke mer innfløkt enn resonnementene i disse diskusjonene, og den uttrykker faktisk helt presist hva som foregår.

Det vi føler, mener og tror om det vi har gjort for å oppnå det vi selv mener er ideelle lytteforhold, har alt å si for hva vi mener å oppleve. Derfor er det langt fra dumt å legge midler i ulike komponenter, inkludert kabler, dersom det er hva som skal til for å oppnå godfølelsen.
    Men det er ikke sikkert at du får andre til å mene det samme som deg om prioriteringene.
    Er ikke uenig i det du skriver, men dette går mer på følelser enn teknisk forbedring av anlegget. Det blir et spm om hva som er viktig for den enkelte, eierglede eller kun lydkvalitet.
    Joda, men det er innlysende at subjektiv lytteglede er i stand til å banke teknisk ytelse. Vi har mange tilfeller der lyd er skrytt himmelhøyt opp, for så å bli saget ned når man får vite at en komponent man misliker eller er kritisk til er anvendt. Så da blir det et spørsmål om hvordan man bruker teknologien, og hvorvidt det teknisk gode kan være det opplevelsesmessig bestes fiende.

Hva man velger på det feltet kan aldri bli til allmenngyldige regler, det blir individuelt. Disse diskusjonene skyldes at man er uvillig til å akseptere dette ...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    val skrev:
    Husker denne kabeltesten, og det er jo et godt eksempel på betydningen av fancy kabler.

Men de fleste kabelentusiaster i denne tråden har antagelig langt bedre komponenter og lytterom enn Lavigne slik at de får stort utbytte av kabeloppgradering
    ;D ;D
    Tror nok ikke bare de fleste, men absolutt alle her inne har såpass mye å hente på høyttaler og romintegrering at selv forskjeller på kilder blir som en dråpe i havet til sammenligning. Problemet er vel enten at de fleste ikke vet om det eller at man skal av en eller annen uviss grunn fornekte det.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvor ligger eiergleden i noe som du har betalt svinedyrt for, kul design, topp finish, men du må argumentere for at det faktisk betyr noe vesentlig for lyden?
    hver gang jeg vurderer å sjekke flere dyre kabler, kommer jeg på minst 2-3 andre ting jeg kan gjøre istedet, som virkelig er avgjørende for "progresjon"
    jeg respekterer andres valg, jeg ser bare ikke fornuften i prioriteringen
    alle tweaks som innføres hos meg, der jeg er i tvil om det er noe forskjelll alternativt om forskjellen er posistiv, reverseres etter evalueringsperiode.
    mvh
    Leif

C

Cyber

Gjest
    Det jeg sliter med å forstå er hva man gjør med en kabel som koster 5000,- som gjør at den plutselig skal være verd 150 000 og god VFM? Ikke negativt ment, objektivt: Hva er forskjellen på kobberet/sølvet?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ok fåreskaller.. ;D

Mine hypoteser er:

All godlyden befinner seg på den cd- platen som stappes i skuffen. Fra denne er det flere ledd frem til lyden når ørene dine: Komponenter, kabler, lytterom..Disse tingene kan ikke tilføre noe til det som ligger på cd- platen, bare videreformidle det i større eller mindre grad. Ut fra erfaring er kabler like viktige som andre ting. For både verdens beste høyttaler og for superkabler gjelder at shit in = shit out.

Jeg antar og at dersom kun et ledd i kjeden objektivt forbedres, så vil totallyden fra alle komponentene bli objektivt bedre.

Noen hevder synergieffekter for visse komponenter og noen hevder at komponenter som hver for seg er gode kan risikere å spille dårlig når de settes sammen (ser bort ifra åpenbar dårlig elektrisk matching og slikt). Dette tør jeg ikke uttale meg om.

Andre hevder at komponenter med motstridende egenskaper (lystklingende/ mørktklingende) med fordel kan kombineres. Dette tør jeg heller ikke uttale meg om.

Min erfaring er at kabler har lydmessige egenskaper/ kvaliteter som kan minne om komponenter og at disse er temmelig systemuavhengige. Basert på erfaring hevder jeg dette.

Å sette sammen et best mulig anlegg på en mest kostnadseffektiv måte vil kreve masse eksperimentering i praksis, men å kjøpe best mulige enkeltkomponenter er en lur strategi. Selv om høyttalerne feks er "for bra" i forhold til resten, vil man få det igjen når man en dag kanskje oppgraderer resten.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    All godlyden befinner seg på den cd- platen som stappes i skuffen. Fra denne er det flere ledd frem til lyden når ørene dine: Komponenter, kabler, lytterom..Disse tingene kan ikke tilføre noe til det som ligger på cd- platen, bare videreformidle det i større eller mindre grad. Ut fra erfaring er kabler like viktige som andre ting. For både verdens beste høyttaler og for superkabler gjelder at shit in = shit out.
    Jeg ville ikke bli det minste forundret dersom du en dag fikk høre et 100% transparent anlegg og ikke likte det i det hele tatt, siden "all" [1] high end-stereo i dag farger lyden betraktelig. Hva tror du ellers menes med produkters "lydsignatur"?

1: Neida, selvsagt ikke egentlig "all".

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    orso skrev:
    val skrev:

;D ;D
    Tror nok ikke bare de fleste, men absolutt alle her inne har såpass mye å hente på høyttaler og romintegrering at selv forskjeller på kilder blir som en dråpe i havet til sammenligning. Problemet er vel enten at de fleste ikke vet om det eller at man skal av en eller annen uviss grunn fornekte det.
    Å bedre kvaliteten på kilde betraktelig kan gjøre underverker selv i enkle systemer med bokyllehøyttalere og lakriskabler. Dette er en meget enkel måte å oppgradere på som jeg har prøvd selv hos mine foreldre. Shit in = shit out og mindre shit in = mindre shit out.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Men det er ikke sikkert at du får andre til å mene det samme som deg om prioriteringene dine.
    Min lille ønsketenkning teori, er at hvis jeg "vet" at mine billige kabler låter identisk med skammelig dyre kabler, og kanskje til og med har kommet til den konklusjonen selv i en blindtest, vil alle spor av placebo-effekt eller psykoakustikk forsvinne, og jeg vil oppnå den samme godfølelsen for lyden (og dermed opplevelsen av lyden) i anlegget mitt med billige kabler, som den de som kjøper årslønn-kabler har for sitt. :D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    vredensgnag skrev:
    Men det er ikke sikkert at du får andre til å mene det samme som deg om prioriteringene dine.
    Min lille ønsketenkning teori, er at hvis jeg "vet" at mine billige kabler låter identisk med skammelig dyre kabler, og kanskje til og med har kommet til den konklusjonen selv i en blindtest, vil alle spor av placebo-effekt eller psykoakustikk forsvinne, og jeg vil oppnå den samme godfølelsen for lyden (og dermed opplevelsen av lyden) i anlegget mitt med billige kabler, som den de som kjøper årslønn-kabler har for sitt. :D
    Spot on. Se også tråden om "hvorfor målegutta har dyre kabler". Etter å ha prøvd en del forskjellig og gått lysløypa fra billig til (grise)dyrt, ender man gjerne opp med å konkludere at "there is no there there". Da fordufter magien. Sporløst.

De relevante spørsmålene er 1) hvor langt ut i det grisedyre trenger man selv å gå før man begynner å fundere, og 2) hvor langt ut i det grisedyre behøver man å ha vært før andre er villige til å akseptere at dette er en relevant erfaring.

På det verste hos meg var vel 25-30 % av anleggskostnaden i kabler, med total anleggskostnad langt inn i det sekssifrede. Slik er det ikke nå, selv om noen av de "gode" kablene fortsatt er der, inntil neste ombygging. Likevel har jeg nokså klare synspunkter på hvordan forskjellige kabler bør være konstruert for best resultat. Det behøver bare ikke koste noe særlig.

Psykoakustikk er forresten noe annet. Det handler om hvordan vi oppfatter ulike endringer i lyden, som f eks hvordan endret frekvensgang i diskanten påvirker opplevd plassering av lydbildet, hvordan forvrengning med ulik orden oppleves som varme eller hardhet, eller hvordan refleksjoner med ulik tidsforsinkelse påvirker opplevd stereoperspektiv eller klangbalanse. Den blir med oss uansett.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    val skrev:

;D ;D
    Hvordan passer rommet ditt inn hvis vi snakker om forskjeller mellom to forskjellige firewire-kabler mellom en MacPro og en Apogee Duet, ved bruk av hodetelefoner? Kanskje det er mengden hår, feil vinkel på øra, og slike ting???

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Å bedre kvaliteten på kilde betraktelig kan gjøre underverker selv i enkle systemer med bokyllehøyttalere og lakriskabler. Dette er en meget enkel måte å oppgradere på som jeg har prøvd selv hos mine foreldre. Shit in = shit out og mindre shit in = mindre shit out.
    Du må lese hva jeg skriver. Jeg skriver sammenlignet med....
    Og det er jeg redd du ikke peiling på med bakgrunn av hva du har skrevet om akustikk/høyttalere og eget rom.

Skriveriene dine om at jo dyrere det er jo bedre er det, har liten relevanse IMO. Billigere er mange ganger bedre enn dyrere hvis man har transparent som målestokk for kvalitet. Et godt eksempel er passiv attenuator. vs. aktiv pre.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg ville sagt at det kan være en relasjon mellom kostnad og effekt, dersom man er kompetent nok til å gjennomføre et selvbygg eller anvender nødvendig og relevant kompetanse. (Mao ikke en hifi-styler som er ute etter maksimalt dekningsbidrag fra kunden.)

Men å innbille seg at man får best mulig kvalitet på lydopplevelsen ved å betale høyest mulig veiledende over disk - eller være i stand til å høre ultrahøy veiledende selv om man har fått gromrabatt - gjør at man straks kommer i "godtroende kunde" kategorien.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Hvordan passer rommet ditt inn hvis vi snakker om forskjeller mellom to forskjellige firewire-kabler mellom en MacPro og en Apogee Duet, ved bruk av hodetelefoner? Kanskje det er mengden hår, feil vinkel på øra, og slike ting???
    Tror du det er forskjell på lyden i hodetelefonene med to forskjellige firewire-kabler, da?

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg ville ikke bli det minste forundret dersom du en dag fikk høre et 100% transparent anlegg og ikke likte det i det hele tatt, siden "all" [1] high end-stereo i dag farger lyden betraktelig. Hva tror du ellers menes med produkters "lydsignatur"?

1: Neida, selvsagt ikke egentlig "all".

100% transparent er ikke målet, så lenge opptakene i seg selv ikke er perfekte.
    Fra levende mennesker av kjøtt og blod til sølvdisk/vinyl, har det gått masse "galt" underveis.
    Teknologien vår er ikke kommet lenger, dessverre.

Derfor dreier Hi-Fi seg om å "tolke" opptakene slik at det som til slutt kommer ut av høyttalerne skal ligne på det vi oppfatter som naturlig musikkgjengivelse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...hvilket bringer oss tilbake til mitt synspunkt på sirkuskabler som dyr og upresis eq.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Jeg kunne aldri forstå hvorfor jeg hadde så dårlig lyd i anlegget mitt før.
    Alt var gjort etter boken. Noen av verdens beste høyttalere og elektronikk og et rom som var fullstendig ødelagt av akustiske produkter som skulle korrigere for alle mulige frekvenser og feil både med absorbasjon og diffusjon.

Det var sikkert feil kombinasjon av forsterker og høyttaler eller noe sånt tenkte jeg og begynte byttekarusellen.
    Samme drittlyd uansett hva jeg gjorde. Kjipt å få besøk av naboen som sier han har mer dynamikk i boomblasteren sin enn jeg har i anlegget mitt til 100 ganger prisen!

Selv om jeg egentlig ikke hadde lyst til det, prøvde jeg noen andre kabler en gang, og da fikk jeg virkelig bakoversveis.
    Desto mer riktige kabler jeg finner, desto flere akustiske tiltak plukker jeg ned fra veggene og lyden blir faktisk bare bedre av det (mer åpen).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    audionut skrev:
    ...
    Fra levende mennesker av kjøtt og blod til sølvdisk/vinyl, har det gått masse "galt" underveis.

Derfor dreier Hi-Fi seg om å "tolke" opptakene slik at det som til slutt kommer ut av høyttalerne skal ligne på det vi oppfatter som naturlig musikkgjengivelse.
    ... og derfor «burde» «vi» muligens ha investert langt mer i ulike effektbokser (tonekontroller, EQ, loudness, klang, forvregning, flerkanal etc) for om mulig å «rette» opp de «begredelige» innspilingene. I stedet leker vi rundt med sirkusklabler som gjør fint lite med de egentlige utfordringene.

mvh
    KJ

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    KJ skrev:
    audionut skrev:
    ...

... og derfor «burde» «vi» muligens ha investert langt mer i ulike effektbokser (tonekontroller, EQ, loudness, klang, forvregning, flerkanal etc) for om mulig å «rette» opp de «begredelige» innspilingene. I stedet leker vi rundt med sikrusklabler gjør fint lite med de egentlige utfordringene.

mvh
    KJ

Ja, kabler må være verdens mest idiotiske måte å tune anlegget på, om det da i det hele tatt er mulig. Bedre å sitte med fjernkontrollen i lyttestolen og forandre på de frekvenser man ønsker fremfor å kjøpe en kabel til flere laken som kansje kan føre til nyanseforskjeller et eller annet sted.......

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    Tror du det er forskjell på lyden i hodetelefonene med to forskjellige firewire-kabler, da?
    Jeg vet det!

Hvilke kabler testet du, og hvilke frekvenser ble forandret og hvor mange db?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg vet det!
    Hvordan vet du det? Er det noen måte å garantere at forbedringen ikke bare var psykoakustikk?

Finnes det noen teori om hvorfor én firewire-kabel som overfører digitale signaler (vel, la oss si at signalet er digitalt, for enkelhets skyld) kan skape forskjeller i lyden DAC-en i enden produserer i forhold til en annen Firewire-kabel?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sinep skrev:
    Alt var gjort etter boken. Noen av verdens beste høyttalere og elektronikk og et rom som var fullstendig ødelagt av akustiske produkter som skulle korrigere for alle mulige frekvenser og feil både med absorbasjon og diffusjon.

Det var sikkert feil kombinasjon av forsterker og høyttaler eller noe sånt tenkte jeg og begynte byttekarusellen.
    Samme drittlyd uansett hva jeg gjorde. Kjipt å få besøk av naboen som sier han har mer dynamikk i boomblasteren sin enn jeg har i anlegget mitt til 100 ganger prisen!

Selv om jeg egentlig ikke hadde lyst til det, prøvde jeg noen andre kabler en gang, og da fikk jeg virkelig bakoversveis.
    Desto mer riktige kabler jeg finner, desto flere akustiske tiltak plukker jeg ned fra veggene og lyden blir faktisk bare bedre av det (mer åpen).
    antakelig hadde det samme skjedd om du bare tok bort akustikk remediene
    de virker ofte i helt utilsiktede områder og tar fullstendig livet av lyden
    mvh
    Leif

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    ... og derfor «burde» «vi» muligens ha investert langt mer i ulike effektbokser (tonekontroller, EQ, loudness, klang, forvregning, flerkanal etc) for om mulig å «rette» opp de «begredelige» innspilingene. I stedet leker vi rundt med sikrusklabler gjør fint lite med de egentlige utfordringene.
    Den rådende trenden har vært å eliminere alle former for tonekontroll og eq fra komponentene, fordi de analoge kretsene førte til uønskede bivirkninger som støy og fasedreining. Da har det ikke vært så mye annet å bruke hvis man skulle dempe en litt hissig diskant (eller motsatt). Nå tipper jeg at sånne løsninger vil bli mer vanlig fremover, ettersom det er mulig å gjøre prosesseringen digitalt uten å gjøre nevneverdig skade.

Plugins i en digital avspillingskjede er en opplagt mulighet, men her er en sak med high-end-cred som Kule-Trygve gjorde meg oppmerksom på for noen dager siden:

http://www.accuphase.com/model/dg-48.html

Sammen med en slik

http://www.accuphase.com/model/c-2410.html

og en slik:

http://www.accuphase.com/model/df-55.html

blir det omtrent samme funksjonalitet som en slik:

(men for all del, Accuphasene har enda mye bedre THD og S/N enn DEQX'en, i tillegg til at de formelig oser kvalitet i alle detaljer av design og oppbygging.)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg vet det!
    Hvordan vet du det? Er det noen måte å garantere at forbedringen ikke bare var psykoakustikk?
    Jeg regnet med at dere måtte trekke jokeren opp av hatten relativt fort ja! Det forandrer forsåvidt ikke problemstillingen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    audionut skrev:

For å vite noe sikkert om det, så må man også vite at anlegget formidler nøytralitet. Ikke sant? Det er nok fort gjort å betegne noe som nøytralt som egentlig viste seg og ikke være det. Det kan selvsagt diskuteres akkurat hva som 100% nøytralt, først og fremst i forhold til akustikk og frekvensrespons, men store avvik må i alle fall ikke være til stedet i anlegget.

Det er ikke lett å vite om det oppsettet man lytter til virkelig er nøytralt eller ikke. Dersom man ikke måler og har stor kunnskap om alle ledd, så må man i det minste ha en referanse på nøytral lyd. Tror i grunnen man da kan stryke ut det meste av det folk kaller nøytralt jeg.

Men en viss tilpasning til kildemateriale, er jeg enig ikke er dumt. Og EQ er kanskje det beste verktøyet til det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg vet det!
    Jeg regnet med at dere måtte trekke jokeren opp av hatten relativt fort ja! Det forandrer forsåvidt ikke problemstillingen.
    Såvidt jeg vet er jeg ikke med i noen "dere". La meg si det på en annen måte:

Jeg "vet" at det ikke blir noen forskjell. Tror du jeg hadde hørt forskjell på kablene? Hadde vært gøy å finne det ut. (Måtte blitt USB-kabler hos meg, da.) Tror bare ikke jeg gidder å kjøpe meg en dyr usb-kabel for å bevise for meg selv at jeg har rett. ;)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Dazed skrev:
    Finnes det noen teori om hvorfor én firewire-kabel som overfører digitale signaler (vel, la oss si at signalet er digitalt, for enkelhets skyld) kan skape forskjeller i lyden DAC-en i enden produserer i forhold til en annen Firewire-kabel?
    Hva er forskjellen mellom en AES/EBU, S/PDIF, og en firewire-kabel? Alle disse overfører "såkalte" digitale signaler. Hva med USB?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.322
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Igjen, dette er feil bruk av begrepet psykoakustikk. Det faget handler om hvordan vi oppfatter ulike egenskaper ved lyden. Det forutsetter at det er en forskjell å oppfatte, noe du åpenbart mener at det ikke er.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Kan du forklare i detalj hva du gjorde? Hvilke høyttalere brukte du, plassering av de, hvordan var rommet, hvilke tiltak hadde du, hvor plasserte du de, hvilke elektronikk var i bruk og hvordan målte det?

Noe som sier meg at det var sansynligvis mye som ikke var "etter boken", men rett meg om jeg tar feil.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Dazed skrev:
    Igjen, dette er feil bruk av begrepet psykoakustikk. Det faget handler om hvordan vi oppfatter ulike egenskaper ved lyden. Det forutsetter at det er en forskjell å oppfatte, noe du åpenbart mener at det ikke er.
    Beklager. La oss kalle det "placebo-effekt", da. Jeg prøvde bare å unngå det, siden det vel strengt tatt, i alle fall tradisjjonelt sett, er et medisinsk uttrykk, som betyr "effekten av placebopreparater".

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Jeg "vet" at det ikke blir noen forskjell. Tror du jeg hadde hørt forskjell på kablene? Hadde vært gøy å finne det ut. (Måtte blitt USB-kabler hos meg, da.)
    Ta deg en tur oppom en dag så kan vi alltids sjekke om det er forskjell på for eks digital coax.
    Har 2-3 stk liggende.

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    Hva er forskjellen mellom en AES/EBU, S/PDIF, og en firewire-kabel? Alle disse overfører "såkalte" digitale signaler. Hva med USB?
    Forskjellige protokoller? Sikkert med forskjellige fordeler og svakheter. Jitter er vel den akilleshélen som er mest trendy å snakke om. (Finnes det ingen bufrede oevrføringsmetoder for digital audio?)

Nå sammenliknet vi imidlertid ikke protokoller eller terminering her, da. Vi snakket om to forskjellige firewire-kabler og hva som kan gjøre den ene bedre egnet enn den andre til å overføre et signal som senere i signalkjeden skal konverteres til analog musikk.

For protokollen: Jeg krangler ikke. Jeg spør, så det er ingen grunn til å bli defensiv. (Hvis jeg feiltolker deg, beklager jeg selvsagt.)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg "vet" at det ikke blir noen forskjell. Tror du jeg hadde hørt forskjell på kablene? Hadde vært gøy å finne det ut. (Måtte blitt USB-kabler hos meg, da.)
    Ta deg en tur oppom en dag så kan vi alltids sjekke om det er forskjell på for eks digital coax.
    Har 2-3 stk liggende.

/jan
    Det kan vi gjøre!

Fører det opp på lista.

-Låne platevasker
    -Se monsterhøyttalerne
    -Blindteste digitalkabler

:)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Har 2-3 stk liggende.

/jan
    Det kan vi gjøre!

Fører det opp på lista.

-Låne platevasker
    -Se monsterhøyttalerne
    -Blindteste digitalkabler

:)
    Lista snart full ;)

Bruker du coax så ta med. Hvis ikke så brukes det som ligger her.
    Vi er vel enig i at det ikke bør være mere forskjell på digital coax enn for eks firewire/usb ?

Beklager hvis jeg er en smule OT.

/jan

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    val skrev:
    ayaboh skrev:
    val skrev:
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg vet det!

Hvilke kabler testet du, og hvilke frekvenser ble forandret og hvor mange db?
    Har du egentlig forstått noe av dette?

Nei ;)

men opplys meg gjerne!
    OK, du skal få et nytt spørsmål: Hvordan kan en digitalkabel utføre en form for EQ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn