Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gått over til Firefox. Safari ble veldig treig, ulike forklaringer på nettet. Firefox sluker ikke minne som før, og har gjort surfing langt lettere igjen.

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Safari er så jævla treg å laste inn noen sider… (og det hender den ikke laster inn i det hele tatt.)

Jeg har rensket casher - bl.a. med OnyX - både i brukerkonto og system. Tømt logg og nettdata. Sletta alle extensions. Om jeg skifter bruker, så er det samme problematikken, så det må være noe globalt og ikke lokalt (kontoavhengig) Det merkverdige er at Opera funker helt fint! Jeg kan ha begge nettleserne åpne, og hive inn samme URL; Safari står og stanger mens Opera er rask og fin. Det skulle vel bety at DNS er ok.

Det hender at jeg stopper innlastingen som har hengt seg opp, og så foretar en «last inn nåværende side på nytt». Da kommer den!

Forslag til hva som kan være problemet?

OSX 10.10.4
    Har du forsøkt å reparere disk rettigheter? Disk Utility -> velg partisjon -> Repair Disk Permissions.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Safari er så jævla treg å laste inn noen sider… (og det hender den ikke laster inn i det hele tatt.)

Jeg har rensket casher - bl.a. med OnyX - både i brukerkonto og system. Tømt logg og nettdata. Sletta alle extensions. Om jeg skifter bruker, så er det samme problematikken, så det må være noe globalt og ikke lokalt (kontoavhengig) Det merkverdige er at Opera funker helt fint! Jeg kan ha begge nettleserne åpne, og hive inn samme URL; Safari står og stanger mens Opera er rask og fin. Det skulle vel bety at DNS er ok.

Det hender at jeg stopper innlastingen som har hengt seg opp, og så foretar en «last inn nåværende side på nytt». Da kommer den!

Forslag til hva som kan være problemet?

OSX 10.10.4
    Har du forsøkt å reparere disk rettigheter? Disk Utility -> velg partisjon -> Repair Disk Permissions.
    Er nå gjort, men løste ikke problemet, dessverre - men det var en del rettigheter som ble korrigert, så det var greit nok.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd å nullstille Safari (under Safari i menyen). Du kan også gå inn på valg og på avansert, der kan du slette nettstedsdata, de kan ofte føre til at nettleseren er treig. Man kan også ha en del som tracker deg på nettet - jeg bruker Privacy Badger for å slå slikt av. Den får du hos Electronic Frontier Foundation, gratis - men finnes ikke i versjon for Safari. En av grunnene til at jeg bruker Firefox.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å nullstille Safari (under Safari i menyen). Du kan også gå inn på valg og på avansert, der kan du slette nettstedsdata, de kan ofte føre til at nettleseren er treig. Man kan også ha en del som tracker deg på nettet - jeg bruker Privacy Badger for å slå slikt av. Den får du hos Electronic Frontier Foundation, gratis - men finnes ikke i versjon for Safari. En av grunnene til at jeg bruker Firefox.
    Det er allerede prøvd. Ingen hjelp.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg vurderer en mac-mini som kun skal fungere som en avspiller av tidal og musikk lagret på nas via en usb dac. Da spiller det vel liten rolle hvilken jeg kjøper, ser det ligger noen 2009 modeller på finn til en hyggelig pris, må vel fungere greit? Skal bruke iphone og/eller ipad som kontrollflate, ønsker ikke skjerm.

Er det noen måte å fjernstarte disse maskinene, eller må man fysisk trykke på en knapp? Utstyr står i ett tekniskrom, hvor alt blir strømløst ved en "borte" logikk på husstyringen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.990
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har lite peiling på data så forhåpentligvis er det noen her som kan forbarme seg over meg.

Jeg benytter en Airport Express koblet mot min DAC og trådløst koblet mot husets router. Styrer musikken fra en IPad.
    Har nå byttet router og har da (selvfølgelig) mistet tilgang til Airport Express på IPaden.
    Hvordan går jeg frem for å opprette trådløs forbindelse fra Airport Express og den nye routeren fra min IPad?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.990
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Overse. Pølsefingrene mine fikk fikset det :)

Har lite peiling på data så forhåpentligvis er det noen her som kan forbarme seg over meg.

Jeg benytter en Airport Express koblet mot min DAC og trådløst koblet mot husets router. Styrer musikken fra en IPad.
    Har nå byttet router og har da (selvfølgelig) mistet tilgang til Airport Express på IPaden.
    Hvordan går jeg frem for å opprette trådløs forbindelse fra Airport Express og den nye routeren fra min IPad?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg vurderer en mac-mini som kun skal fungere som en avspiller av tidal og musikk lagret på nas via en usb dac. Da spiller det vel liten rolle hvilken jeg kjøper, ser det ligger noen 2009 modeller på finn til en hyggelig pris, må vel fungere greit? Skal bruke iphone og/eller ipad som kontrollflate, ønsker ikke skjerm.

Er det noen måte å fjernstarte disse maskinene, eller må man fysisk trykke på en knapp? Utstyr står i ett tekniskrom, hvor alt blir strømløst ved en "borte" logikk på husstyringen.

For å svare meg selv ser det ut at man kun kan fjernstarte den via wakeuplan i sleepmode, ikke helt det jeg er ute etter men kan fungere. Var også en power up recovery men er vel dumt å konsekvent skru den av ved å nappe ut strømmen.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har en Mac Mini mid 2010 som begynner å bli særdeles treg. Tenkte å prøve å sette inn mer minne. Det står vel 2x 1 GB RAM i den. Er det noe i veien for å kjøpe en 4 GB brikke og sette inn slik at totalt minne blir 5 GB? Eller bør brikkene være like?

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

For å svare meg selv ser det ut at man kun kan fjernstarte den via wakeuplan i sleepmode, ikke helt det jeg er ute etter men kan fungere. Var også en power up recovery men er vel dumt å konsekvent skru den av ved å nappe ut strømmen.
    Jeg hadde ikke vært bekymret for å ta den ned med spenningskutt og oppvåkning vha «autostart etter strømbrudd», spesielt ikke hvis du går for en med SSD-disk. Tenker å sette inn en Mac Mini på hifi-loftet selv. Mye pga av at AirPlay ikke støtter høyere kvalitet enn 256AAC. Hires-filene på iMac-en nede kan ikke avspilles.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har en Mac Mini mid 2010 som begynner å bli særdeles treg. Tenkte å prøve å sette inn mer minne. Det står vel 2x 1 GB RAM i den. Er det noe i veien for å kjøpe en 4 GB brikke og sette inn slik at totalt minne blir 5 GB? Eller bør brikkene være like?
    Må være like. Sjekk everymac.com for å finne hvor mye RAM den tar. Tipper 8GB.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.527
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    No they didn`t...!!
    "Dear Jørgen,We recently updated our iCloud storage plans and are increasing your storage from 500GB to 1TB. With more storage you can store all your photos and videos in iCloud Photo Library, save all your documents in iCloud Drive and keep them up-to-date everywhere.
    The price of your current iCloud storage plan will also increase with this update. Your storage plan of 1TB will automatically renew on your current renewal date and your card on file will be charged at the new price of 99,00 kr each month until you change or cancel your plan.

The iCloud Team

* You may cancel or downgrade from your device at any time. Contact Apple within 15 days of an upgrade for a refund. Partial refunds are available where required by law. "

Nå er jeg litt usikker på seriøsiteten i dette. Linken er ok. Men prisen for 1 TB er 149,- vanligvis. Noen andre som har opplevd dette? Fikk den på epost nå i kveld.

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Må være like. Sjekk everymac.com for å finne hvor mye RAM den tar. Tipper 8GB.
    går fint med 4+1. 2010 modellen tar opptil 16GB, men offisielt støtter den 8GB.

X

X186841

Gjest
    @jorwed: Apple har annonsert att de skulle forandre størrelse og pris på ICloud abonnemangene fra og med 16/9 så vidt jeg har fått med meg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer det. Det ble annonsert på den siste PR-jippoen deres. Jeg er ikke helt sikker på fra hvilken dato det skulle gjelde, men 16/9 høres riktig ut. Jeg ser at det ikke er oppdatert enda, men det gjøres sikkert kl 10 San-Francisco tid, så altså kl 19 i kveld her i Norge.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har flere Apple enheter, men har valgt å ikke bruke iCloud. Holder meg til Google Disk og Dropbox foreløpig.
    En ting jeg ikke har tenkt på før: Kan jeg legge et iTunes-bibliotek (rippet lossless) i iCloud og spille musikk direkte fra det ?
    Mine lager av bilder og musikk er altfor svære til å synkronisere med brett og telefoner slik det funker idag.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Men du kan legge 50.000 sanger (som blir reencoder til 320aac) til google music og streame fra ditt eget personlige bibliotek. dette er gratis for alle.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg leser om en mulighet som kalles iTunes Match, koster 249kr/år
    iTunes – iTunes Match - Apple (NO)
    Den gjør nesten det jeg ønsker, men kanskje ikke helt...
    Siden iTunes Store har mer enn 43 millioner sanger, er det store sjanser for at musikken din allerede finnes i iCloud.3Sangene som ikke finnes på iTunes, blir lastet opp (noe som er mye raskere enn å laste opp hele musikkbiblioteket). Ikke nok med det, alle sangene som også finnes i iTunes, spilles av i 256 kbps AAC‑kvalitet (DRM‑fri) – selv om originaleksemplaret ditt var i dårligere kvalitet.

Nei. Men du kan legge 50.000 sanger (som blir reencoder til 320aac) til google music og streame fra ditt eget personlige bibliotek. dette er gratis for alle.
    Takk for tipset. Verd å sjekke ut, men vanskelig å integrere med mitt eksisterende iTunes-bibliotek.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Det kan konfigureres til å synces opp mot itunes-biblioteket. Ser ut som antall sanger med itunes match vil øke fra 25000 til 100k med ios 9. Itunes match er nok integrert bedre, men koster altså 249kr/året.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det kan konfigureres til å synces opp mot itunes-biblioteket. Ser ut som antall sanger med itunes match vil øke fra 25000 til 100k med ios 9. Itunes match er nok integrert bedre, men koster altså 249kr/året.
    Jeg ville betalt for iTunes Match hvis mine lossless-filer ble beholdt lossless. For meg ser det ut som de vil bli avspilt i 256 kbps AAC, og det betaler jeg ikke for.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    iTunes Match er vel ment for å spille 'din' musikk overalt, ikke som en 1:1 backup av biblioteket.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bygd et stort iTunes-bibliotek siden 2001, med mye musikk som ikke er strømbar, og har brukt iTunes Match siden lanseringen. Er godt fornøyd, med unntak av at jeg ikke kan slette biblioteket lokalt, nettopp pga at lossless-filer blir erstattet med 256AAC.
    For surrehuer med mange tvilsomme mp3-filer med varierende ID3, er jo prisen god bare for å få erstattet disse med filer fra Apple.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker itunes match som et mobilt bibliotek for å unngå å fylle opp disken på Macbook og iphone, 256kbps AAC er bra nok for meg ved slik bruk. Det fungerer ved at jeg lager AAC-versjoner av Flac-filene fra hjemmebiblioteket. Når filene er matchet med Apple kan de slettes. Match bruker ikke av icloud-minne, så man kan kanskje spare endel ved å klare seg med et mindre lagringsabbonnement. Musikk kan streames eller man kan velge å laste ned en lokal kopi. Om man abonnerer på en streamingtjeneste går det jo greit å klare seg uten Match.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Da må du lagre Flac-filene dine trygt;) Forøvrig gjør jeg det på samme måte, og det fungerer fint. Bruker dog både Tidal og Apple Music, så mulightene er mange.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nettopp startet opp min fabrikk nye Mac mini, som nå står å"konfigurerer masklnEn". Har stått sånn i ca halvannen time , er dette normalt eller har den låst seg? Hører HDD jobber men ingen indikasjon på skjermen at den gjør noe. Har logget meg inn med Apple id osv... Er det bare sinnsykt mye den skal laste ned? Har kun 4G dekning, ingen fiber.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det var lenge. Du har ikke bedt om gjenoppretting fra en TimeMachine backup?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nei, gjorde ikke det. Har laget brukere så startet den konfig. Prøver å nappe ut strømmen.

C

Cyber

Gjest
    Da var iOS9 inne på alle enheter. 5Sen virker litt kjappere ved første øyekast. Litt uvant font dog.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Mac mini er oppe og går, alt fungerer fint. Har litt tekniskeproblemer med iTunes.

Fra før har jeg all musikk lagret på nas, og brukt en macbook air. Det var endel cover som iTunes ikke fant selv som jeg har lagt til manuelt (maange cover egentlig). Når jeg la inn biblioteket på mac mini er det de samme coverne som mangler igjen. Dette tyder vel på at lagringen av coverne ligger på selve macbooken, er det noe mulighet til å endre dette til musikkfolderen på nas?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Nedlastet cover art ligger i mapper under iTunes biblioteket ditt. Jeg vet ikke om det er verdt bryet å prøve å kopiere dem til Mini og om den i det hele tatt vil bruke dem.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det er kjedelig. Ganske mange hundre å legge inn manuelt. Jeg har i alle albummapper i tillegg en folder.jpg - går det Ann å endre benevnelse eller noe slik at iTunes skjønner det?

C

Cyber

Gjest
    Da var iOS9 inne på alle enheter. 5Sen virker litt kjappere ved første øyekast. Litt uvant font dog.
    Så langt er jeg fornøyd med iOS9. Det virker som batteriet holder noe bedre på alle enheter. 5Sen har kun mistet 4% så langt siden 06.30 (7+ timer) og da har jeg hatt litt samtaler og meldinger frem og tilbake faktisk.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.397
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Også godt fornøyd med IOS09. Virker som batteri holder lenger ja, og litt forandringer når man blar i åpne app osv..

Noen som vet om 3D bilde og HD bitstream via HDMI fungerer når man kjører windows og bootcamp på macmini? Finner ut at det fungerer fint med lyden, men lite info om 3D.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    492
    Bruker iTunes Match, er meget fornøyd med tjenesten til prisen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn