N
nb
Gjest
DET er mye....vredensgnag skrev:Arbeidstemperaturen på min MacBook Pro har gått ned med 10 grader.
Jeg pleier (dog på Windows, ikke på Mac, men prinsippet burde være det samme...) å sette opp en ny maskin slik at "alt" er som jeg vil ha det. Så tar jeg et image av hele systemdisken (dokumenter/musikk/bilder/etc ligger selvsagt på en annen disk/partisjon). Dersom jeg skulle ønske en "ren" installasjon, så er det bare å dunke inn dette imaget på systemdisken. Det kommer selvsagt en del oppdateringer til OS og programmer i mellomtiden, men dette blir jo stort sett installert automagisk. Å installere selve OS går forsåvidt kjapt nok fra scratch, men jeg synest det er litt pes å skulle installere alle programmene jeg bruker og sette opp ting slik jeg vil ha det. Nå er mine systemer stabile og fine, men et slikt image er også kjekt å ha i tilfelle diskkræsj eller andre tings som kan klikke.
Et annet tips om man driver mye med installering, avinstallering, testing av programmer osv er å jobbe på en virtuell maskin mens man finner ut om noe er verdt å beholde. Da går ikke det ut over hovedinstallasjonen. Aner ikke hva som finnes for Mac OS av virtualiseringssoftware, men det finnes mange for Windows/Unix, så det er sikkert noe å velge mellom for Mac OS også. Jeg bruker VirtualBox fra Sun, den ser ut til å finnes for Mac OS også, og er gratis.