Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Aldri hatt problemer med noen Apple-produkter etter at jeg startet med en Mac Classic i 1991. Siden det har det blitt en del utskiftninger. Eneste var vel da jeg måtte bytte HD på en MB Pro (2011) i 2018. Og så streika grafikk-kortet i vinter, så da måtte jeg gi opp. Men syns egentlig ikke det er så ille. Å overleve med EN «data» i sju år... (vi snakker 2019 hvor en telefon varer ca ett år eller så:cool:
    normal levetid på en mobil er vel 2-5år.
    om en ikke har store krav, så holder vel en mac/pc ytelsemessig i 10år. om maskinvaren svikter før den tid går vel litt på flaks og kvalitet
    Tviler på at en PC vil vare 10 år. Ingen av de jeg har hatt mellom fingrene kan hevde noe sånt. En Mac derimot, vil sikkert holde ut så lang tid. En annen ting, selvsagt, er hvor praktiske slike maskiner er i bruk. Gitt at SW nok har tatt av i en retning HW neppe kan støtte:-(
    min x200 fra 2009 funker som bare det. kjører win 10 pro.
    4gig ram. SSD og nytt batteri. satser på at den lever til den er 13år
    Skulle vel bare mangle at det ikke fantes unntak fra regelen;)

    Starter jeg opp min Mac classic fra ‘91 kan jeg helt sikkert hente ut de samme funksjonene fra både Excel og Word som jeg har bruk for i dag,i mitt privatliv. Men det er kanskje ikke så interessant. For meg er poenget at de PC-ene jeg har vært borti, har på ingen måte gitt meg den brukeropplevelsen og kvalitetsfølelsen en Mac gir. Sorry.
     
    S

    svk

    Gjest
    har hatt mange dårlige å gode pc'er/mobiler.
    fikk min første smartmobil jan 11. etter 3 ubrukelige og heving av kjøp. så fikk jeg noe som fungerete i nov 12. hadde den i 3år+. iphone5
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Tviler på at en PC vil vare 10 år. Ingen av de jeg har hatt mellom fingrene kan hevde noe sånt. En Mac derimot, vil sikkert holde ut så lang tid. En annen ting, selvsagt, er hvor praktiske slike maskiner er i bruk. Gitt at SW nok har tatt av i en retning HW neppe kan støtte:-(
    Hos Apple tar det vel ca 10 år før en maskin ikke lenger kan oppdateres med nyeste OS. Det betyr ikke at maskinen ikke virker lenger, men at man kan ikke oppdatere til siste OS og da heller ikke kjøre program som benytter funksjoner i det nye OSet. Sikkerhetsoppdateringer leveres lenger enn det. Man kan også oppleve at gamle program ikke fungerer lenger hvis man oppdaterer til siste OS, da Apple ikke er redd for å fjerne ting de mener er irrelevante. Min maskin jeg skriver dette på kjører 10.13, da den versjonen av FileMaker jeg bruker (gammel versjon - versjon 8.5 - nyeste FileMaker versjon er vel 14 tror jeg) ikke er kompatibel med 10.14. Jeg kan oppdatere FileMaker, men det er det ikke verdt for min del, så da kjører maskinen 10.13. Funker helt fint. 10.15 blir vel vist neste uke. Da forsvinner støttet for 32 bits programvare. Det har vært opplyst om i lang tid så de som trenger det har hatt god tid til å oppdatere programvaren.
     
    S

    svk

    Gjest
    om en ikke har store krav så fungerer gammel hw for de fleste.
    jobb pcen min er vel ca 7år. fungerer veldig bra til mitt bruk. går sømløst med i5,16gb ram og evo 840 disk fra samsung.kan sikkert ha den til den bikker 10år om ikke noe vesentlig ryker
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Ja, men hvem har vel så veldig store krav? De fleste bruker jo maskinene sine til kontorjobber - tekstbehandling og regneark, e-post og kalender, samt oppslag mot databaser på nettet. Likevel byttes hardware i stor fart. På min arbeidsplass der mange faktisk har relativt store krav, byttes PCer etter 3 år mens Macer gjerne byttes etter 5-8 år.
    Personlig har jeg ikke så store krav til maskinene så jeg lever godt med gammel hardware. Hovedmaskinen min er fra 2008 (siste mulig OS den kan kjøre er 10.12 - hadde den vært 6 mnd nyere kunne den kjørt 10.13), men nå har den fått en feil på hovedkortet (problem med oppstart. Når den har startet fungerer den fint) så den må nok byttes.
     
    S

    svk

    Gjest
    de med nytt fullformatkamera som tuttler med raw har kanskje glede av ny hw. jeg har samme bruksområde som deg. savner ingen ytelse. kjører win 10 pro
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    https://arstechnica.com/gadgets/2019/05/25-years-of-hypercard-the-missing-link-to-the-web/

    Er det noen her som er gamle nok på Mac til å huske Hypercard fra Apple sin første gullalder? (Ikke meg)
    Jeg tror ikke det finnes noen moderne parallell til dette legendariske programmet.
    Husker det men det forsvant nok etterhvert som mer spesialisert software kom på banen. Det var flere av disse men i farten husker jeg ikke hva de het. Tildels svært avanserte.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Har programmert mye i HyperTalk i sin tid. Den første Wikien ble vel prototypet i HyperCard.
    SuprCard og SuperTalk ville vært ideelt for opplæring i skolen. Veldig konkret metafor med visuelle koblinger mellom variabler og konkrete objekter. Veldig fleksibelt array-konsept. Virkelig et programmeringsspråk for elever med begrenset abstraksjonevne. Veldig morsomt å programmere i.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er vel det. Brukte Mac første gang i juni 1984. Fikk min første i august 1986...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Åpenbart, tror ikke 10 år gamle macr og supercard vil fenge de yngre generasjonene
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    SuperCard er oppdatert til å kjøre på 10.14. Enkelt å lage egne spill. Styre dingser. Vesentlig enklere å lage hypermediasystemer enn å bruke HTML5 og JavaScript etc... kjører som en drøm på nye maskiner. Vesentlig enklere enn Python...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Funker helt sikkert fint enda, men tror det adskillig mer spennende alternativer for kidsa idag, hvor man til og med slipper å ut med ett par tusen kroner. Hvor det i tillegg er omfattende hjelpemidler på nettet. Supercard hører hjemme hos nostalgikerne
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Ja, enig i det. SuperCard er nok en "hard sell" i dag, men det gjør det ikke til et flott verktøy. Jeg kjenner ingen andre verktøy som fungerer på den måten og som visualiserer det du gjør i koden din så godt. HyperCard/SuperCard var langt forut for sin tid, og jeg kjenner enda ikke til andre verktøy som lar deg jobbe på den måten og som visualiserer og konkretiserer kode så godt. Trist at disse verktøyene ikke er blitt gjort tilgjengelige for elever, men siden mantraet er "hvis det ikke er fra Microsoft (og i dag Google) kan vi ikke bruke det" blir det jo sånn. Mine barn programmerte spill i HyperCard da de gikk i 4. klasse.
    Jeg brukte SuperCard til prototyping.

    Et annet program jeg savner er Let's K.I.S.S. - et regneark som visualiserte og viste sammenhenger mellom formler. Numbers har litt av det, men det var tatt helt ut i Let's K.I.S.S. Det var et fantastisk verktøy for å vise hvordan formler omformet tall til andre verdier, ikke sånn som Excel der formlene og tallene som brukes i dem blir abstrakter som mange elever har store problemer med.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her i huset begynte de med scratch, før de gikk over på python, computercraft og arduino. Yngstemann har også vært en flittig deltaker på kodeklubben hos dine studenter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Ja, husker jeg brukte Scratch for mange år siden. Jeg lager fremdeles visualiseringer av ting i SuperCard. Det er enklere å lage animasjoner der enn i PowerPoint.

    Det er liksom litt mer forståelig med:

    put 5 into cd field "Tall"

    enn

    Tall = 5

    og

    put 5 into line 4 of cd field "Tall"

    enn

    Tall[3] = 5

    For ikke å snakke om

    put 5 into word 2 of line 5 of cd field "Tall"

    i stedet for

    Tall[4,1] = 5
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sikkert mer forståelig for de som ikke kan så mye programmering i utgangspunktet men, om det er så mye enklere kan nok diskuteres. Jeg ville hvertfall brukt vesentlig kortere tid med andre alternativer enn supercard. Jeg er mer fan av å lære ungene litt mer grunnleggende programmering ut av blokka. Det er utrolig for kjappe de er til å ta det og finne egne og egnede bruksområder.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tell var raske med å skifte hovedkort på min nye Macbook 12"
    Hovedkortet har mest mulig greier fastmontert, skifte betyr i praksis alt utenom skjerm og tastatur. Altså ny maskin.
    Det er min tredje Mac, nr 5 i familien, 4 iPhone og 3 iPad.
    Det er første gang vi har trengt service/reparasjon/utskifting på noe fra Apple.
    Jeg har hatt enda flere Windows-maskiner, mest laptoper, tildels toppmodeller i jobbsammenheng, og ingen av dem har oppvist stabilitet og pålitelighet i nærheten av Apple og OSX. Jeg bruker Win10 både i jobb og privat til daglig, og en sammenlikning av de to systemene er fremdeles rått parti.
    Så Apple har litt å gå på i velvilje-kvoten her fremdeles.
    Min nye MacBook 12" har generøs 500Gb SSD, starter som et lyn, er helt stille og kald. Nesten irriterende tynn og lett, lettere og tynnere enn iPad Pro.
    Dessuten fungerer gamle Macbook Pro fra 2009 fremdeles, den har tatt bolig i musikkrommet.
    Neida, jeg gir ikke opp Apple med det første.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert mer forståelig for de som ikke kan så mye programmering i utgangspunktet men, om det er så mye enklere kan nok diskuteres. Jeg ville hvertfall brukt vesentlig kortere tid med andre alternativer enn supercard. Jeg er mer fan av å lære ungene litt mer grunnleggende programmering ut av blokka. Det er utrolig for kjappe de er til å ta det og finne egne og egnede bruksområder.
    Jeg mente jeg hadde hørt problemstillingen diskutert før, og et søk gav svaret: I Hypercritical episode 47 og 48 diskuterer John Siracusa Hypercards bortgang samt språk med "naturlig" syntaks. Han mente premisset med at enklere programmeringsverktøy skulle rekruttere flere programmerere var feil, fordi det uansett er en spesiell type person som vil engasjere seg i programmering og det er ikke vanskelighetene med syntaksen som holder den generelle befolkningen borte fra programmering, men i stedet mangel på en spesiell type analytisk tankesett. Dette høres kanskje litt arrogant ut, men var greit nok fremstilt i podcasten. Kort sagt, folk flest vil ha nyttige applikasjoner, ikke enklere programmeringsverktøy.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    må si ipadene mine har vært veldig gode. alle iphonene foruten 6. dårlig batteri og bendgate. appletv'n gav seg. men den var uansett verd 499
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Sikkert mer forståelig for de som ikke kan så mye programmering i utgangspunktet men, om det er så mye enklere kan nok diskuteres. Jeg ville hvertfall brukt vesentlig kortere tid med andre alternativer enn supercard. Jeg er mer fan av å lære ungene litt mer grunnleggende programmering ut av blokka. Det er utrolig for kjappe de er til å ta det og finne egne og egnede bruksområder.
    Jeg mente jeg hadde hørt problemstillingen diskutert før, og et søk gav svaret: I Hypercritical episode 47 og 48 diskuterer John Siracusa Hypercards bortgang samt språk med "naturlig" syntaks. Han mente premisset med at enklere programmeringsverktøy skulle rekruttere flere programmerere var feil, fordi det uansett er en spesiell type person som vil engasjere seg i programmering og det er ikke vanskelighetene med syntaksen som holder den generelle befolkningen borte fra programmering, men i stedet mangel på en spesiell type analytisk tankesett. Dette høres kanskje litt arrogant ut, men var greit nok fremstilt i podcasten. Kort sagt, folk flest vil ha nyttige applikasjoner, ikke enklere programmeringsverktøy.
    Syntaksen i SuperTalk og HyperTalk er "ordrik". Det er veldig konkret og du kan se direkte på skjermen de endringene du gjør (hvis du vil - du kan også gjøre det mer abstrakt). Utrolig konkret og fysisk og perfekt når din abstraksjonsevne ikke er fullt utviklet. Vi har studenter som ville hatt stor nytte av akkurat dette, og det egner seg langt ned i skoleslagene. Som en innføring til programmering er det perfekt, og det var jo det det var ment som. "Programming for the rest of us".
    Det er faktisk mange som ikke knekker denne koden med tradisjonell programmering. Selv Python, som er utrolig enkelt, blir for abstrakt. "Hva er en variabel?", "hvorfor bruker man = , det er jo ikke likhet?", "hvorfor returnere noe fra en funksjon?" etc... Dette blir veldig konkret og disse spørsmålene får du ikke når du bruker SuperTalk.

    Det John Siracusa skriver er nok helt riktig: Det er ikke syntaksen som holder den generelle befolkningen borte fra programmering, men i stedet mangel på en spesiell type analytisk tankesett. Akkurat det ser vi i programmeringsundervisningen - man lærer seg syntaksen, men det man bruker den til blir ofte bare tull fordi man ikke skjønner hvordan man skal formulere løsningen av problemet (btw - mange roter med syntaksen også).

    Det er jo også et spørsmål om "den generelle befolkningen" trenger å lære programmering. De som er interesserte vil lære seg det uansett, men språk som SuperTalk ville kanskje kunne gjort flere interesserte.
    Nå skal jo programmering inn som et fag i skolen. Det tror jeg bare vil skape flere "tapere" da mange vil mangle dette analytiske tankesettet og språkene som brukes er ikke egnet til å oppøve det. Man prøver å løse det med arduino og Lego og alt mulig annet. Jeg tror faktisk at verktøy som SuperCard og HyperCard ville egnet seg flott som et første steg. De illustrerer hva programmering er og gir deg et springbrett for å gå videre til mer abstrakte språk, men SuperCard er ikke et aktuelt verktøy lenger. Kjører kun på Mac, koster en del penger og vedlikeholdes SVJV av en eller to dedikerte personer og en liten klikk av dedikerte brukere, men det fungerer utmerket fremdeles, og det er utrolig hva du kan få til med lite kode.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Wysiwyg blir jo nesten som å gi unga på småtrinnet en kalkulator for å unngå "mattetapere". Ikke en god løsning slik jeg ser det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Enig, men jeg ser ikke helt parallellen. Kalkulator i småskolen er for at de skal slippe å lære seg vanlig regning. Da er parallellen med kalkulator mer passende på Scratch.
    Jeg snakker om å gi dem et verktøy som jobber med konkreter slik at de kan bygge opp en forståelse av hva programmering er og hvor lurt det er å dele koden opp i mindre biter (i dette tilfellet biter som "tilhører" et fysisk objekt på skjermen). SuperCard gir dem i veldig liten grad ferdige løsninger som de ikke behøver forstå. Når de fatter hvordan dette fungerer går man over til mer abstrakte løsninger. Det er ingen (i hvert fall ikke jeg) som mener at de skal fortsette med dette. Gi dem et verktøy de har muligheten til å forstå slik at de kan gå over til andre verktøy senere. Så er det mange som ikke vil fortsette med programmering, men de vil i hvert fall ha fått en forståelse av hva programmering er.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå ser det endelig ut til at iTunes skal forsvinne. På tide, det har jo vært en drøm for mange at denne falmete storheten skal slippe mer smerte. Men nå blir det vel erstattet av noe halvhjertet Marzipan-dritt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Jeg er storbruker av iTunes, men bruker den bare til å spille og katalogisere min egen musikksamling. Jeg har, tro det eller ei, relativt ofte lyst til å finne f.eks. alle klavertrioer jeg har som går i en spesiell toneart. Eller alle symfoni nr. 5 jeg har i samlingen. Eller noe lignende. Jeg har aldri funnet ut av, eller likt, Music på iOS. Til mitt bruk er iTunes fremdeles perfekt. Rask, fritekstsøk i multiple kategorier og den gir god lydkvalitet.
    Bytt den gjerne ut med noe annet, men dette andre må ha den funksjonaliteten jeg bruker (stort sett det iTunes har nå).Dette nye må kunne bruke det gamle iTunes-biblioteket uten å endre det da jeg har gamle maskiner som ikke kan kjøre siste system, men som bruker det eksisterende iTunesbiblioteket (som er på nesten 4 TB).

    Men at det blir noe Marzipan-basert noe regner jeg med. Vi får jo vite det i morgen.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er egentlig ikke noe galt med musikkspilleren i iTunes, bortsett fra manglende flac-support. Jeg likte den før de fjernet coverflow og innførte modusbasert grensesnitt som alltid er en dårlig løsning. iTunesappensom som helhet er moden for utskifting. Designet følger ikke engang Apple sine egen retningslinjer. Det falske LCD-displayet er en av de få gjenlevende skeuomorfisme i macOS mange år etter at kalenderen kvittet seg med håndsydd korintisk lær.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker iTunes alltid i kolonnevisning. Det er ekstremt fleksibelt. Klikk på en sjanger, skriv inn Ess-dur og der står alt du har som finnes i Ess-dur i den sjangeren. Utrolig effektivt når du har et stort bibliotek.
    Jeg er helt enig i at iTunes trenger å brytes opp, så jeg har absolutt ingen problemer med at det gjøres. Det skal håndtere alt av multimedia - "jack of all trades, master of none" - selv om den er glimrende til å håndtere store musikkbibliotek. Jeg håper bare at funksjonaliteten jeg bruker vil bli tilgjengelig i den nye løsningen.

    Jeg er en stor tilhenger av dedikerte apper som gjør en ting ekstremt godt. Jeg vil heller ha 3 program som hver gjør en ting godt enn et program som gjør 3 middelmådig.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Apple

    Maker of mindboggling hardware and software...

    ... at mindboggling prices.​
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Den MacProen så jo rimelig heftig ut. Den er jo utvilsomt lagd for video- og musikkbransjen, men det er vel også mange utviklere som kan tenke seg å legge inn $6000 for en slik. Det er jo ikke hinsides, skjerm har man jo gjerne fra før. Og disker.

    Jeg er rimelig happy med den løsningen de har valgt for Music. Det virker på mange måter som om de har gått tilbake til den opprinnelige iTunes ideen, og det passer meg veldig bra.
    Og utviklerverktøyene de viser med Swift og SwiftUI ser jo svært spennende ut. Det er jo tross alt en utviklerkonferanse, og det er utviklerverktøy og biblioteker som er fokuset for konferansen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Døll gpu på innstegsmodellen. Ellers så tar de 10lapper for en fot til skjermen de skal ha 50 lapper for, I god apple ånd detta :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    [.....]
    Jeg snakker om å gi dem et verktøy som jobber med konkreter slik at de kan bygge opp en forståelse av hva programmering er og hvor lurt det er å dele koden opp i mindre biter (i dette tilfellet biter som "tilhører" et fysisk objekt på skjermen). [....]
    Dette ligner en del på hvordan jeg opplevde Adobe Flash (Macromedia Flash før det) som veldig godt egnet til å lære seg programmering. Du kunne sette kode direkte på visuelle objekter, og umiddelbart se effekten.

    Fortsatt mener jeg dette er en meget god måte å lære programmering på; visualisering av 'noe' som skjer, som resultat av din kode.

    www.processing.org gjør også dette, og fungerer etter min mening godt til å lære koding; men her er også fokuset nesten utelukkende visuell produksjon (som er mitt område, og dermed perfekt for meg ...)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Man hørte et gisp gikk gjennom salen da prisen på foten ble kunngjort. Det koster også 1000 dollar ekstra for nanotexture-glass. Men greit nok, dette er utstyr som kommer til å betales av bedrifter, ikke vanlige folk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Folk på dette forumet har jo råd. Her florerer det jo med høyttalere, forsterkere og vinylsnurrer i hundretusenkronersklassen. ;D
    Og man bytter gjerne ut disse dingsene med jevne mellomrom. ;D;D
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville heller hatt Apple sin overengineerte monitorfot alene enn en jalla `høyteknologisk` kabel til 10k fra et enkeltmannsforetak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Jeg er rimelig imponert over den MacPro maskinen. Spille av 3 8K videostrømmer samtidig. Real-time editing av 8K video. Som vanlig ser jeg at at tek.no flyter over av "besser-wissere" som sier at "du kan jo sette sammen en PC med bedre ytelse for langt mindre penger". Nei, du kan faktisk ikke det. Du kan vel knapt sette sammen en PC med tilsvarende ytelse. Uansett pris.

    Heldigvis er det noen fornuftige sjeler der. Bl.a. en som sier at han synes den Apple-skjermen ser billig ut. Han skal ha en slik da den har langt bedre spec enn den skjermen han bruker til å redigere video nå. Den koster over 90 000 kr. Apples skjerm, med bedre spec, vil koste rundt 60 000.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Real time editing av 8k video har jo red holdt på med en stund. Nå kan man jo også gjøre det på nvidia, også uten quadrokort.
    Skal bli spennende å se hva en Mac pro koster med afterburner. Jeg tipper det blir en god del mer enn $5990.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn