Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg har brukt Handbrake til DVD-ripping og transkoding med stort hell før:

    https://www.macworld.com/article/3169375/how-to-rip-dvds-with-handbrake.html

    https://handbrake.fr

    Edit: Ser at du må gjøre et lite hack med libdvdcss for å få rippet DVD-er nå. (Det er en stund siden jeg gjorde dette selv, så dette er nytt for meg.) Uansett, alt du trenger å gjøre er i artikkelen fra MacWorld, etter det jeg kan se.

    Edit2: Denne type verktøy er som fluepapir på sjarlataner og tvilsomme utviklingsselskaper. Last kun ned verktøy som er referert til i artikler fra velrennomerte sider som MacWorld etc.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Jeg brukte også Handbrake for ti år siden i en eller annen betautgave om jeg ikke husker feil.

    Synes det var en smule kumlete da, men mye bør jo ha skjedd det siste tiåret så skal sjekke ut lenkene, takker!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.181
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Andre som sliter med macbook pro 13 og keyboard problemer?
    Jeg sliter big time... M,T og H funker ikke . (blir stort sett dobbel H og M må jeg trykke som en gal).
    Både jeg og dama har problemer. Andre taster hos henne som skaper seg. Leser på nett at det er veldig mange som sliter.
    What to do?
    Er vel dette "buttterfly" dritt saken.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Dette tastaturet som Apple har tviholdt på siden Macbook i 2015 har jo blitt lettere modifisert for hver generasjon, og Apple har hver gang hevdet at problemet er løst i siste versjon uten å samtidig anerkjenne at det finnes noe problem. 2019-modellene var med i reparasjonsprogrammet fra dag en, så enten har man nå gitt opp eller så er det for å berolige mulige kunder.

    Uansett må det være kostbart for Apple å drive slik siden reparasjonen innebærer at hele toppdelen av laptopen skiftes ut. Ryktene sier at neste generasjon kommer med ett annet tastatur. Etter Steve Jobs sin død har Apple vært organisert slik at Jony Ive har siste ord i produktdesignet. Kan det være at de nå går i en litt mer pragmatisk retning etter Jony Ive sin avgang?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.181
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er ihvertfall noe dritt når feilen oppstår. Har hatt veldig mye problemer med mine Apple produkter.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er ihvertfall noe dritt når feilen oppstår. Har hatt veldig mye problemer med mine Apple produkter.
    Jeg har kun vært borti iPad (i stort omfang) og iPhone og har aldri hatt noen problemer. Jeg hadde en MacBook i studietiden - den var det mer dill med.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tror vel særlig iPad er veldig pålitelig, det er få bevegelige deler og spesialisert hardware med lite varmeutvkling. Folk har ofte disse i mange år. Mye mer som kan gå galt med en laptop, særlig når maskinene blir mer kompakte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en MacBook Pro med forrige generasjon av "problemtastaturet". Jeg har ikke hatt noen problemer med den. Men jeg synes Apple har alt for stort fokus på at alt skal være så tynt som mulig. Tynnere gir jo mindre vekt, men på et eller annet tidspunkt er det tynt nok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.418
    Sted
    Trondheim
    Er ihvertfall noe dritt når feilen oppstår. Har hatt veldig mye problemer med mine Apple produkter.
    Jeg har brukt Appleutstyr siden 1986. Jeg har hatt et problem på de årene, og det var en Mac Pro der det ble feil på hovedkortet. Jeg fikk ny maskin av Apple selv om maskinen var 5 år gammel!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kjørt MACer siden 88. Aldri et problem eller feil utenom en mismatch greie på en Performa 5200 mot en "uoriginal" ekstern SCSI disk. Sansynligvis en adresseringsgreie. SCSI X vs....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.181
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bestilte time hos eple service senter. Kom der. Sto i kø. Hyggelig betjening. De trengte minimum 14 dagers tid med maskinen for å bytte tastatur! Tydligvis veldig mye å gjøre
    I god apple ånd kunne man betale for å nedjustere ventetiden til 5 dager. 500NOK.
    14 dager uten "jobbmaskin" går ikke så må finne et alternativ. Har koblet til et eksternt tastatur nå.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er maskinen under 5 år:
    Når reparasjonen tek meir enn ei veke

    Nokre ting er vanskeleg å unnvere. Du har krav på å få låne ein lånegjenstand av butikken, dersom det ikkje blir urimeleg dyrt for butikken målt opp mot kva nytte du har av tingen. Tingen treng ikkje å vere lik din, men skal kunne brukast på omtrent same måte. Du kan be om det frå fyrste dag, og har krav på det dersom det er klart at reparasjonen tek meir enn ei veke.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bestilte time hos eple service senter. Kom der. Sto i kø. Hyggelig betjening. De trengte minimum 14 dagers tid med maskinen for å bytte tastatur! Tydligvis veldig mye å gjøre
    I god apple ånd kunne man betale for å nedjustere ventetiden til 5 dager. 500NOK.
    14 dager uten "jobbmaskin" går ikke så må finne et alternativ. Har koblet til et eksternt tastatur nå.
    Det blir fort slik når service sentrene ikke får lov til å ha deler på lager men, må bestille individuelt til hver reperasjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.418
    Sted
    Trondheim
    Ja, hadde man hatt Applestore i Norge ville man kunnet bestille time og fått tastaturet byttet mens man ventet når delen kom. I og med at det ikke er en feilsøkingssituasjon, men bare en direkte bytte av en del der feilen er kjent burde vel Eplehuset kunne gjøre det på den samme måten?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.181
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jepp enig men "no can do"
    Dette var Apple servicesenter Storgt. 1 i Oslo.
    Bestilte time og de visste hva problemet var da jeg kom.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, hadde man hatt Applestore i Norge ville man kunnet bestille time og fått tastaturet byttet mens man ventet når delen kom. I og med at det ikke er en feilsøkingssituasjon, men bare en direkte bytte av en del der feilen er kjent burde vel Eplehuset kunne gjøre det på den samme måten?
    De burde, men i praksis så må eplehuset få inn maskinen, fjerne delen, fotografere og registrere delen i systemet før en ny kan sendes til servicesenteret. Apple er livredd for at deler skal komme ut på markedet via autoriserte servicesentre. Merkelig at proffmarkedet finner seg i slikt. Store bedrifter har gjerne eget personell som tar service, rengjør og bytter komponenter på egen utstyrspark for å ha liten nedetid, der er Mac ikke et alternativ overhodet.
     
    S

    svk

    Gjest
    går jo fint om en har en annen mac ståendes som reserve.
    det har vel alle. enten om det er pc eller mac en bruker?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis bruksområdet er å lese på VG og litt tekstbehandling fungerer det sikkert greit, for mange av oss er bruken en helt annen. Den krever gjerne ny og kraftig maskinvare og/eller et utall lisenser som ikke nødvendigvis lar seg overføre til ny maskinvare på 123
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.418
    Sted
    Trondheim
    Store bedrifter har gjerne eget personell som tar service, rengjør og bytter komponenter på egen utstyrspark for å ha liten nedetid, der er Mac ikke et alternativ overhodet.
    Du får si det til IBM...
    Hos oss er det ikke noe problem. Jeg har snakket med innkjøp og drift og de sier at de ikke har noen problemer med de Macene vi har (ca 70% bruker vel Mac). Vi har vel et par reservemaskiner som man får låne hvis ens egen maskin må inn på service, men det skjer uhyre sjelden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget er uansett at man ikke kan ta periodisk vedlikehold på eget utstyr. Hos oss oppgraderes maskinparken jevnlig da vi er helt avhengig av å ha moderne maskinvare for utvikling samt er avhengig av høy ytelse for arbeidseffektivitet. Da nytter det ikke å sitte med en 5 år gammel laptop.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.418
    Sted
    Trondheim
    Da er det jo ikke noe problem. Da er det jo bare å kjøpe nytt når noe svikter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.181
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vi har gått til innkjøp av 30 stk utlåns macer. Kommer til å benytte en slik. (de skal også brukes til utviklingskonsulenter etc. når de skal gjøre en jobb)
    Behovet var der. Har også måtte ansette eget driftspersonnell med spesial Mac kompetanse for å imøtekomme alle behov og spørsmål.
    Det er veldig mye trøbbel med macene og dette er dyre maskiner til gjerne 30k. Vi kom seint igang og alt er senere generasjoner. Har inntrykk av at de var "bedre" og mer solide tidligere. Min macbook air fra 2012 har aldri hatt et hikke. Ei heller en gammel ipad 2 mini som sønnen bruker. De iphonene jeg har hatt har stort sett vært trøblete. Var bra å konvertere til android der.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Poenget er uansett at man ikke kan ta periodisk vedlikehold på eget utstyr. Hos oss oppgraderes maskinparken jevnlig da vi er helt avhengig av å ha moderne maskinvare for utvikling samt er avhengig av høy ytelse for arbeidseffektivitet. Da nytter det ikke å sitte med en 5 år gammel laptop.
    alt kommer vel an på bruk. der jeg jobber, så klarer vi oss med det som fungerer :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Store bedrifter har gjerne eget personell som tar service, rengjør og bytter komponenter på egen utstyrspark for å ha liten nedetid, der er Mac ikke et alternativ overhodet.
    Du får si det til IBM...
    Hos oss er det ikke noe problem. Jeg har snakket med innkjøp og drift og de sier at de ikke har noen problemer med de Macene vi har (ca 70% bruker vel Mac). Vi har vel et par reservemaskiner som man får låne hvis ens egen maskin må inn på service, men det skjer uhyre sjelden.
    ibm er vel udødelig. har en gammel ibm power på jobb. vil aldri dø..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Da er det jo ikke noe problem. Da er det jo bare å kjøpe nytt når noe svikter.
    Mulig det er slik I det offentlige, men her er det uaktuelt å kjøpe en ny maskin til 40k istedenfor en rambrikker til en 2000lapp. I tillegg er det uaktuelt å bruke et dagsverk på å kjøpe og sette opp en ny maskin fordi man trenger 8 ekstra GB med ram man bruker 5 minutt på å sette inn.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi har gått til innkjøp av 30 stk utlåns macer. Kommer til å benytte en slik. (de skal også brukes til utviklingskonsulenter etc. når de skal gjøre en jobb)
    Behovet var der. Har også måtte ansette eget driftspersonnell med spesial Mac kompetanse for å imøtekomme alle behov og spørsmål.
    Det er veldig mye trøbbel med macene og dette er dyre maskiner til gjerne 30k. Vi kom seint igang og alt er senere generasjoner. Har inntrykk av at de var "bedre" og mer solide tidligere. Min macbook air fra 2012 har aldri hatt et hikke. Ei heller en gammel ipad 2 mini som sønnen bruker. De iphonene jeg har hatt har stort sett vært trøblete. Var bra å konvertere til android der.
    Dette er desverre riktig. I tillegg til at byggekvaliteten har gått ned har også mulighetene for å gjøre enkle ting selv gått bort. Nå er ALT loddet til logicboardet
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.418
    Sted
    Trondheim
    ibm er vel udødelig. har en gammel ibm power på jobb. vil aldri dø..
    Poenget mitt var at IBM er i ferd med å bytte ut sine PCer med Macer og iPader. De startet i hvertfall med det og har rapportert kraftig nedgang i driftskostnadene.

    Jeg kjenner forøvrig ikke til at vi sliter med driftsproblemer med Macene våre, og siden vi har såpass stor overvekt av Macer ville jeg nok ha hørt noe hvis det var problemer med dem. De fleste av dem kjøpes forøvrig med prosjektmidler og ikke med offentlige midler.

    Det hadde forøvrig vært fint å kunne gjøre enkel service på dem. Min gamle Mac Pro var super på den måten.
     
    S

    svk

    Gjest
    Vi har gått til innkjøp av 30 stk utlåns macer. Kommer til å benytte en slik. (de skal også brukes til utviklingskonsulenter etc. når de skal gjøre en jobb)
    Behovet var der. Har også måtte ansette eget driftspersonnell med spesial Mac kompetanse for å imøtekomme alle behov og spørsmål.
    Det er veldig mye trøbbel med macene og dette er dyre maskiner til gjerne 30k. Vi kom seint igang og alt er senere generasjoner. Har inntrykk av at de var "bedre" og mer solide tidligere. Min macbook air fra 2012 har aldri hatt et hikke. Ei heller en gammel ipad 2 mini som sønnen bruker. De iphonene jeg har hatt har stort sett vært trøblete. Var bra å konvertere til android der.
    Dette er desverre riktig. I tillegg til at byggekvaliteten har gått ned har også mulighetene for å gjøre enkle ting selv gått bort. Nå er ALT loddet til logicboardet
    dette er vel også blitt en trend i pcverden. altså lodding.
     
    S

    svk

    Gjest
    ibm er vel udødelig. har en gammel ibm power på jobb. vil aldri dø..
    Poenget mitt var at IBM er i ferd med å bytte ut sine PCer med Macer og iPader. De startet i hvertfall med det og har rapportert kraftig nedgang i driftskostnadene.

    Jeg kjenner forøvrig ikke til at vi sliter med driftsproblemer med Macene våre, og siden vi har såpass stor overvekt av Macer ville jeg nok ha hørt noe hvis det var problemer med dem. De fleste av dem kjøpes forøvrig med prosjektmidler og ikke med offentlige midler.

    Det hadde forøvrig vært fint å kunne gjøre enkel service på dem. Min gamle Mac Pro var super på den måten.
    vi bruker ipad,acer,dell,komplett pc,hp,lenovo,getac,fujutsu,asus,ibm på jobb...eneste som har trøblet er 2stk 7år gamle komplett pcèr. samt 2 Thinkpad edge som vi bruke opp
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi har gått til innkjøp av 30 stk utlåns macer. Kommer til å benytte en slik. (de skal også brukes til utviklingskonsulenter etc. når de skal gjøre en jobb)
    Behovet var der. Har også måtte ansette eget driftspersonnell med spesial Mac kompetanse for å imøtekomme alle behov og spørsmål.
    Det er veldig mye trøbbel med macene og dette er dyre maskiner til gjerne 30k. Vi kom seint igang og alt er senere generasjoner. Har inntrykk av at de var "bedre" og mer solide tidligere. Min macbook air fra 2012 har aldri hatt et hikke. Ei heller en gammel ipad 2 mini som sønnen bruker. De iphonene jeg har hatt har stort sett vært trøblete. Var bra å konvertere til android der.
    Dette er desverre riktig. I tillegg til at byggekvaliteten har gått ned har også mulighetene for å gjøre enkle ting selv gått bort. Nå er ALT loddet til logicboardet
    dette er vel også blitt en trend i pcverden. altså lodding.
    Fordelen er at man enkelt kan velge det bort da det er flere enn 1 leverandør av maskinvare.

    For øvrig produserer ikke IBM egne maskiner i dette segmentet lenger. Ikke så vanskelig å skjønne hvorfor mange velger Mac, MacOS er mye bedre enn windows, lite utvalg av hardware gjør det også meget stabilt. Mangel på støtte av hardware er også et problem for mange, det mest åpenbare er ingen støtte for NVIDIA. I tillegg så er det ganske forbrukefiendlig når en del av forretningsmodellen er å kontrollere produktet fra kjøp til skrothaugen. Når garantitiden går ut er du stort sett fucked om noe skulle skje, det eneste de har å tilby er ett nytt logicboardet til ågerpris, gjerne mer enn hva en sprett ny maskin koster. Det er litt døllt hvis det bare er ssdn som er gåen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    svk

    Gjest
    vi kommer nok til å bruke mye forskjellg på jobb i all fremtid. den ene thinkcenteren har passert 10år . still going strong.
    tenker vi kommer til å forsøke å forholde oss til minst mulig produsenter fremover.
    tenker kanskje thinkpad og thinkcentre er det mest stabile vi har.
    noen som trenger en dell server? T620
     
    S

    svk

    Gjest
    har hatt mange enheter med innebygd batteri. aldri hatt kapasitet/batteriproblemer, foruten om 2 iphoner.
    apple brukrt både dårlige batterier å ønsker monopol på rep!
    dette er jo svindel
     
    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.418
    Sted
    Trondheim
    Apple bruker vel de samme batterileverandørene som alle andre. Panasonic og Sony? Jeg har aldri hatt batteriproblemer med mine iPhoner, men jeg har jo ikke hatt så mange - iPhone 3, 5 og nå X. Jeg bytter sjelden telefon. Min 5 hadde helt sikkert greid seg fremdeles, men jeg ville ha litt større skjerm. Jeg hadde den i nesten 5 år (introdusert høsten 2012 og jeg kjøpte vel min på våren 2013) og den hadde fremdeles over et døgn batteritid ved normal bruk da jeg fikk min X. Nå ligger den i ferieleiligheten i Praha og brukes med tsjekkisk SIM-kort. Funker fint fremdeles.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn