Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    apple burde solgt OSet sitt på det frie marked. så kan forbrukeren velge enhet.
    microsoft lar en jo bruke windows på mac,surface og andre leverandører
    Det har Apple prøvd før. Det holdt på å ta livet av selskapet, så det blir ikke gjort igjen.

    Selv om maskinene og telefonene er kurant sammenskrudde enheter, så er det ikke maskineriet som er Apple. Det er dsign, operativsystem og det tilhørende økosystemet som gjør tingen. Avarter av en PC (som er det du lager en Hackintosh av) kan du få hvorsomhelst.

    Det er maskineriet som genererer inntekter, men det er programvaren som selger maskiner. Programvaren finansieres av maskinvaren.

    Johan-Kr
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Apple sitt unike fortrinn er at kan optimere samspillet mellom hardware og software, og det er en viktig grunn til at folk synes Apple sine OSer er gode. Selges MacOS på det åpne markedet for installasjon på tilfeldig sammenrasket hardware får du samme problemet som har plaget Windowsplattformen i alle år, med driverhelvete, inkompatibilitet og nye versjoner som er treig som sirup på eldre hardware. Eller man kan få en Android-aktig ultrafragmentering der merkevaren blir helt utvannet og selskapets ry går i dass.

    Apple har full kontroll på alle sider av økosystemet sitt, det er nettopp det hele bransjen misunner dem.
     
    S

    svk

    Gjest
    kjører win 10 pro på min thinkpad fra 2009.driver helvete.. nææ. litt klur, men ikke mye kjører siste build. virker knirkefritt. og er rask til daglidagse ting.
    så tenker nok mac os hadde kjørt bra på andre kurante enheter.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke lager telefonene 2mm tykkere. Mer plass til litt større battere, mye bedre design og samtidig mer enn tynn nok.
    Tykkere telefon blir også en tyngre telefon om man skal bruke de samme materialene og ha større batteri. Jeg synes iPhone X er omtrent på tålegrensen for vekt. I motsetning til hva mange tror har iPhone blitt tykkere siden bunnen ble nådd med iPhone 6. Dagens modeller er omtrent en mm tykkere enn sekseren. Faktisk er også iPad Pro betydelig tynnere enn iPhone XS.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.232
    Antall liker
    10.233
    Sted
    Trondheim
    Og har du deksel på telefonen (og det har vel de fleste) blir baksiden av telefonen helt flat da kamerautstikket er like tykt som dekselet.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.210
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også hatt deksel på telefonene siste året og det er klart at da blir kameraet integrert i dekselet på en mye bedre måte. Denne undringen kommer etter at dekslet var utslitt og gikk i søplet i påvente av et nytt. Jeg brukte også en periode min gamle SE, og det er klart at vekten er betydelig lavere. Det er imidlertid ikke noe problem å lage X litt tykkere og feks fylle den med luft dersom ekstra batteri blir for tungt.

    Jeg mener allikevel at dette er et eksempel på elendig design. Enten må dekselet designes som en integrert del av telefonen og følge med i pakken, ellers så bør man lage enheter som står på egene ben - spesielt når man er kjent for god design og svært kostbare produkter. Min telefon kostet vel 12 000 og da forventer man det beste.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Her har de vel latt form følge funksjon i mangel på en bedre løsning. Det er begrenset hvor tynn kameramodulen kan gjøres, og man lar denne stikke ut fremfor å gjøre hele telefonen tykkere, som ville sett litt merkelig og klønete ut når vi er tilvendt til tynne telefoner. Det er utrolig hvor mye bare en millimeter har å si for opplevd tykkelse. Se bare på XR som er 0.6mm tykkere enn XS og ser langt mindre elegant ut som resultat. Følelsen av en tykk telefon i bukselommen er heller ikke den beste, jeg liker ikke å bruke etui engang.

    Men det er klart at iPhone har to problemer som må løses, ‘notchen’ på skjermen og kamerahumpen. Tipper kamerahumpen kan løses ved å bruke flere små objektiver i stedet for ett stort, men det virker ikke å være veldig stor interesse hos noen produsenter for å løse dette for øyeblikket, man satser på å øke billedkvaliteten i stedet. Tykkere telefoner er det neppe noen som satser på, mobiler er en motesak, og en tykk telefon vil umiddelbart ta seg dårlig ut i forhold til konkurrentene uavhengig om den er teknisk bedre.
     
    S

    svk

    Gjest
    SE er vel utgått? iphone 4.7" er vel eneste alternativ om jeg vil ha ny liten iphone. en sort 7er er jo fortsatt en pen og elegant mobil
     
    C

    Cyber

    Gjest
    SE er vel utgått? iphone 4.7" er vel eneste alternativ om jeg vil ha ny liten iphone. en sort 7er er jo fortsatt en pen og elegant mobil
    Tror 7-ern har noen sykdommer teknisk, 8 er vel et sikrere valg.

    SE er utgått, men du får tak i enda hvis du er litt "om deg". Jeg har SE selv, men skal sannsynligvis svelge pillen og gå for en større nå i høst.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ville absolutt gått for 8 hvis jeg skulle ha en 4.7" for de kommende årene. Det er den ultimate versjonen av den gamle formfaktoren, og har bla. A11, True Tone og trådløs lading.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.210
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde nylig min Xs på service pga knust glass (valgte forsikring for første gang i historien da jeg så prisene for å skifte glass på denne... Empirisk holder mine glass ca ett år og det viste seg å stemme også denne gangen- smart valg med andre ord). I mellomtiden brukte jeg min gamle SE. Litt uvant med så liten skjerm igjen, men så utrolig praktisk med mindre telefon. Enkel å ha med og når hele skjermen med en tommel.
     
    S

    svk

    Gjest
    ingen liten iphone i år heller.

    nå står valget mellom ny iphone 11. xr på billigsalg.
    eller Android: oneplus 7/7pro evt mate 20 pro på billigsalg.
    klarer ikke helt å bestemme meg.
    men begynner å vende meg til handicapet som tastafonen gir meg. solgte mobilen på finn for litt over ei uke siden. kjøpte meg en alcatel på Elkjøp med knapper til 199.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer gjerne en liten iPhone senere, iPhone SE ble lansert på våren, utenom vanlig syklus. Den var jo også en "part bin"-telefon, som vi sikkert også kan forvente av en mulig oppfølger, tviler på at det kommer noen liten telefon på nivå med de nyeste.
     
    S

    svk

    Gjest
    har ikke tid til å vente... har solgt mobilen min nå. må ha noe snarest. verden dreier seg jo bare om apper.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.141
    Antall liker
    2.429
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Før vi trenger telefoner må vi ha et 5g nett som fungerer... Hverken Telia eller Telenor imponerer pr.idag med 4g....
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.141
    Antall liker
    2.429
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Hva skal vi med høyere hastighet? På gunstige plasser måler jeg 100mb på Telenor... Til hva ? Surfing face ?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Høyere hastigheter åpner muligheter for mange nye tjenester og innovasjon.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    jeg har ikke dekning hjemme. kun 1-2 streker
    Dekning blir et ennå større problem med 5G. Pga. svært korte bølgelengder går vil signalene svekkes for nesten ethvert hinder. Man må omtrent stå ved siden av senderen for å få full hastighet, er det en bygning imellom merkes det godt. Mobilmodemene er også på et tidlig stadium, så dette er langtifra noen løp og kjøp-situasjon. Man kan nok vente en eller to generasjoner fra Apples første 5G-iPhone til dette blir nyttig i Norge.

    https://www.youtube.com/watch?v=_CTUs_2hq6Y
     
    S

    svk

    Gjest
    jeg går nok for en huawei pro eller en iphone... slår til på neste supertilbud :)

    har både 8,xr og 11 glass på baksiden? var jo et fremskritt når 5`n kom uten glass
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Må ha glass (eller plast) for at trådløslading skal fungere.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Apple er som vanlig ikke flaue over å ta seg betalt.

    Kunne godt hatt en Watch til litt trening og som telefon på jobb når jeg er på farten. Skal vi se, 44 mm LTE utgaven i enkleste konfig: 6190,-!
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.141
    Antall liker
    2.429
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    44mm til 4990 uten telefon gjør nytten den .....fremdeles ingen som er i nærheten totalt sett... Skal ha ny klokke selv nå og har bestillt 11 pro .. crapsung er ikke aktuelt uansett...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    44mm til 4990 uten telefon gjør nytten den .....fremdeles ingen som er i nærheten totalt sett... Skal ha ny klokke selv nå og har bestillt 11 pro .. crapsung er ikke aktuelt uansett...
    Vil gjerne ha 4G slik at jeg kan gå avsted uten telefon, greit på lengre løpeturer også å få samtaler, musikk og SMS på håndleddet. Er bare skeptisk til hvor godt batteriet holder i slik bruk.
     
    S

    svk

    Gjest
    Ser prisforskjellen er marginal mellom xr og iPhone 11. Så nå koker det ned til iPhone 11 og Huawei pro. Foto har ganske høy pri hos meg
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vil gjerne ha 4G slik at jeg kan gå avsted uten telefon, greit på lengre løpeturer også å få samtaler, musikk og SMS på håndleddet. Er bare skeptisk til hvor godt batteriet holder i slik bruk.
    Apple Watch med 4G var en gamechanger for meg. Fantastisk å bare legge mobilen igjen hjemme når man skal ut på løpetur. Har ikke hatt noen problemer med batteriet, men så streamer jeg ikke musikk med klokken. Ser for meg at jeg kan ha den klokken lengre enn en typisk mobil siden det er mindre essensielt å ha siste skrik av Apple Watch.
     
    S

    svk

    Gjest
    Kanskje jeg skal droppe ny mobil å heller gå for klokke.
    Noen apper som ikke virker på klokke?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Noen apper som ikke virker på klokke?
    Ja, nesten alle. Du kjøper ikke klokken for tredjeparts apper, de er stort sett dårlige, og mange gir liten mening på en klokke. Fitness-trackere som Strava og Runkeeper funker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn