Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    iPhone SE er en interessant mobil, men bare dersom du syns at størrelsen er ok, og kanskje til og med verdsetter at det er en fordel at den er liten og lett.
    Nei, det er ikke samme hovedkamera som i iPhone 11. vidvinkelkameraet er hentet fra iPhone 8, men drar veksler på den kraftige prosessoren som hjelper til med AI-baserte effekter, som bokeh.
    Hvis du ønsker en mobil til omtrent samme pris, men med vesentlig større skjerm og flere kamera, er det en god ide å lete andre steder. Men hvis du syns at de to nevnte begrensningene er ok, tror jeg iPhone SE er et godt valg. Du får en mobil med Premium-følelse i småformat, og markedets kraftigste prosessor..

    Jeg har skrevet litt om den nye iPhone SE her.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har hatt stor mobil siden sommeren 2018. Savner noe mindre.
    Greit med stor mobil når du sitter i sofaen. Men ellers er det jo upraktisk.
    Har nå iphone 7 plus.
    Savner bedre kamera og tvilling sim.
    Om SE bare har et oppgradert Iphone 8 camera så faller interessen litt.
    Har egentlig mest lystpå p40 pro. Da verden påstår dette er den beste kamera mobilen og med størst sensor.
    Men den er stor,dyr og androider har kort levetid.
    Mulig jeg heller bør satse på iphone 11.
    Tenker jeg i hvertfall må lese noen fototester Før jeg går for en SE
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    P40 Pro har for tiden høyeste score på kamerasensoren hos DxOmark med ganske god margin. Og så har den som kjent noen utfordringer med APPer fra Google, som gjør at De som kjøper den bør ha et gjennomtenkt forhold til det.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har sjekket dette med apper. Finner alt jeg trenger i huawei app butikken og apkpure.
    Visma barnehage og skoleapper. Outlook, ondrive osv. Vigilo apper. Bankid skal fungere ved bruk av bankid på sim.
    Om en bruker bankid via app pga e-sim. Så er det ikke noen løsning ennå.
    Samme med vipps. Ikke noen løsning ennå.
    Bruker ikke google.så trenger ingen google apper.
    Så for min del så skal det gå greit å kjøre p40 pro.Tenker android uten google Er en god ting.
    Men 11500kr.så får den 2 android os oppdateringer og noen sikkerhetsoppdateringer etter det.så da er det slutt etter 3år.
    Apple oppdaterer iosdingsene sine i 6-7år.
    Tenker sikkerhet er viktig. Så da blir android dyrt i om man skal trykke mobilen i elreturen når sikkerhetsoppdateringene slutter å komme. Sånnsett er en 11 pro til 11500kr en tryggere invistering
     
    S

    svk

    Gjest
    Våknet til tomt batteri 2 ganger siste dagene. Finner ikke ut hva som bruker strøm. Er dette en bug i siste ios?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Har ikke hørt om det i hvert fall. Min bruker ikke mye batteri, så det er antagelig en app som er synderen. Står det ikke noe under Batteri i innstillinger om hvilke apper som har brukt mye batteri?
     
    S

    svk

    Gjest
    Står ingenting der. Ingen apper som har brukt unormalt mye strøm. Hadde 4% når jeg våknet idag
    F153332B-E743-489D-A392-DAF73F6B5CB6.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra midnatt til kl. 0600 er det jo 0 aktivitet og batteri nivået raser.
    Noe er galt ihvertfall.
     
    S

    svk

    Gjest
    Jepp. Null App forbruk mellom 23 og 06.
    Batteri har kapasitet status 100%
    Skjer jo ikke hver natt. Satser det kommer en oppdatering snart som ordner dette
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører iOS 13.4.1 og har ingen problem med batteri. Jeg har også koblet opp bluetooth kontinuerlig (da mener jeg kontinuerlig som i 24/7). Dette er en iPhone 11 Pro Max. Holder fint 4+ dager på hver lading.
     
    S

    svk

    Gjest
    Hard reset? Holde hjem og powerknapp inne samtidig?


    Edit: Tatt en reset. Power og vol ned
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    svk

    Gjest
    Ingen strømtrekk i natt. Kun ned 2-3% de timene jeg sov i natt.
    Da får vi se hvor lenge det varer
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Trenger tips til Parallels da jeg har et problem som er nokså spesielt, dvs så spesielt at jeg ikke finner fornuftige løsninger på Google. I forbindelse med jobb må jeg kjøre et program som kun er tilgjengelig i Windows. Pga divers praktiske omstendigheter, hadde det vært en stor fordel å kjøre dette i Parallels. Både Parallels og programmet fungerer fint, men dette må også kommunisere med et Buypass-kort for sikker ID og det er her problemet oppstår. Korter fungerer helt fint i OSX og jeg får opp relevant info og kan også logge på feks Altinn.no fra Safari. Under Parallels fungerer det derimot ikke. Buypass eget testprogram finner kortleseren, men det kan ikke lese kortet. Alle opplagte innstillinger er i orden som feks "del smartcard med Paralles". Googlesøk viser forskjellige guider for å sette opp Parallles med smartkortpålogging for Windowsbrukeren, men ikke akkurat det jeg er ute etter. Derimot er det folk som spør om det samme som jeg lurer på helt tilbake fra 2006.

    Det er ikke tilfeldigvis noen her som har noen tips?
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Trenger tips til Parallels da jeg har et problem som er nokså spesielt, dvs så spesielt at jeg ikke finner fornuftige løsninger på Google. I forbindelse med jobb må jeg kjøre et program som kun er tilgjengelig i Windows. Pga divers praktiske omstendigheter, hadde det vært en stor fordel å kjøre dette i Parallels. Både Parallels og programmet fungerer fint, men dette må også kommunisere med et Buypass-kort for sikker ID og det er her problemet oppstår. Korter fungerer helt fint i OSX og jeg får opp relevant info og kan også logge på feks Altinn.no fra Safari. Under Parallels fungerer det derimot ikke. Buypass eget testprogram finner kortleseren, men det kan ikke lese kortet. Alle opplagte innstillinger er i orden som feks "del smartcard med Paralles". Googlesøk viser forskjellige guider for å sette opp Parallles med smartkortpålogging for Windowsbrukeren, men ikke akkurat det jeg er ute etter. Derimot er det folk som spør om det samme som jeg lurer på helt tilbake fra 2006.

    Det er ikke tilfeldigvis noen her som har noen tips?
    Hva med en egen win pc og rdp?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Win PC og det fungerer helt fint her. Som sagt "pga pratiktiske omstendigheter hadde det vært en stor fordel å kjøre dette i Parallels".
     
    S

    svk

    Gjest
    Er det ikke bedre å kutte ut parallels og kjøre alle win programmer via win pc og rdp?funker knall.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    RDP klienten på Mac fungerer helt supert. Trenger ikke egen Win pc for det.
     
    S

    svk

    Gjest
    Nei,men trenger egen win pc til å kjøre win programmet som ikke kjører opitmalt i parallels....
    Bruke Rdp istedenfor parallels
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, men problemet er ikke RDP klienten. Dette skal ikke brukes til Remote Desktop, men et selvstendig program som kommuniserer med en server. Problemet er at dette programmet kun kjører på Windows. Programmet fungerer fint og kommuniserer også normalt (satt opp via Open VPN). Problemet er at Parallels ikke klarer å lese smartkorter som står koblet til Macen.

    Og igjen. Parallels er den løsningen jeg ønsker da jeg har en MacPro arbeidsstasjon som også kjører andre programmer i bakgrunnen. Det blir derfor mye styr å boote opp Bootcamp for dette. Jeg har også Windows maskiner og har satt opp en løsning på en av disse. For å lage et fast kontoropplegg ønsker jeg imidlertid å bruke Parallels slik at jeg slipper å bytte inngang på skjermene for en annen maskin, slippe å kjøpe en annen maskin i det hele tatt og noen praktiske forhold som gjør at jeg helst vil ha dette til å funke i Parallels.
     
    S

    svk

    Gjest
    Du bruker rdp slik at du slipper å bytte inngang på skjerm. Bruker rdp daglig. Virker knirkefritt
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Igjen - dette løser ikke mitt problem og slik oppkobling vil ikke gi den funksjonaliteten jeg er avhengig av. Jeg har brukt en slik løsning i mange år med et eldre program. Her fungerte det fint, men dette nye programmet har behov for lokal autentisering og det må da fungere med lokal kortleser og Buypasskort.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Uansett er ikke et slik oppsett en fornuftig løsning. Dersom jeg må krype til korset å ha en ekstra maskin, vil jeg heller jobbe direkte på denne.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke noe med det å gjøre, men siden man har en kraftig og stabil maskin med godt oppsett, er det mildt sagt irriterende å skulle kjøpe ekstra maskin som både er dyrt og skaper en del praktiske problem, bare fordi et kort ikke leses korrekt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Funker ikke buypass på mobil opp mot denne softwaren? Man trenger ikke det fysiske kortet lenger
     
    S

    svk

    Gjest
    Har kjøpt en film på itunes.skulle ha spillt den av på en tv som kun har chromecast.
    Umulig?
     
    S

    svk

    Gjest
    Står det skal gå med pc og kabel. Jeg gav opp og satt på netflix istedenfor
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Usikker på om den passer best i ROON tråden eller her...
    Jeg kjører ROON CORE på en mac mini (2014) som ikke har CD drev. Jeg har også en Mac Mini (2010) MED cd drev.

    Hvordan kan jeg rippe CDer fra den ene og gjøre dem tilgjengelig for den andre?
    Jeg har prøvd å dele en mappe (iTunes Music mappen) men finner den ikke på nettverket.
    Er det noen med tilsvarende oppsett som kan gi meg litt hjelp?
     
    S

    svk

    Gjest
    Ingen epledingser med digital ut lenger? Atv4 har kun hdmi og express er utgått?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn