Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Byttet batteri på en eldre Macbook Pro fra 2012. Imponert over hvor bra den fortsatt er. Samtidig gjorde jeg litt støvsuging og sjekket viftene. Nå er den bortimot stillegående - viftene gikk nok litt kjapt pga at det var kommet lo i kanalene. Anbefales om man har en eldre Mac.

    Skjermbilde 2020-06-28 kl. 15.22.42.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har en MAC BOOK som jeg akkurat har skiftet batteri på.Er usikker på hvor gammel den er men antagelig 2009ish. Batteriet konket for en tid tilbake (for lite bruk/lading) så jeg har kjørt på nettstrøm. Funket som ei kula.. Kjøpte nytt batt og det er bare flippe rett inn fra undersiden.. Denne kan ikke OS oppgraderes pga for gammel prosessor men fungerer ellers som bare det og bruker den feks til multikanal musikkopptak.

    Har og en mainframe (Heh) Mac Mini fra sent 2009 som er kjapp som et lyn. Har installert 8GB Ram (Opp fra 4) og den får snart ny 500GB Flash Drive opp fra 320 standard. Eneste problemet er egentlig at 320GB disken er for full, utenom det er det en utrolig kjapp og effektiv sak, kjører alle nyeste OS:

    Kjører den på et Apple Cinema HD Display, 23 tommer, 1920 x 1200, en meget behagelig combo.

     
    S

    svk

    Gjest
    Bruker cloudbeats som musikk app på iOS. Er det mulig å fjernstyre denne fra annen ios enhet?
    Slik at jeg kan bytte spor?etc
    Har funnet app som fungerer slik med iTunes. Men jeg bruker jo ikke itunes
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    IOS 14.2 å IpadoS 14.2 betta , er alerede ute får nedlassting
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg får til stadighet opp meldinger om at dette tilbehøret støttes ikke. nå har det seg slik at intet tilbehør er koblet til og meldingen kommer ofte bare jeg skfter side i nettleseren event. program. det dreier seg om ipad med 12.3.1

    fins det et program for ipad slik som aktivitetsmonitor for osx?
    da har jeg kanskje funnet årsaken til det hele.

    jeg har alltid brukt et slikt smart keyboard til ipad pro 9.7", men jeg hadde litt småproblem med kontakt mellom ipad og tastaturet. jeg hadde etter hvert gitt det opp. nylig kom jeg over en video på youtube som tok opp et slikt problem med tastatur som ikke lengre koblet opp til ipad. årsaken lå i at lederne fra de tre pinnene til selve tastaturet var gått heden (korrosjon). ett av følgeproblemene til dette ble sagt å være nettopp denne stadige meldingen som kom opp. etter å ha kuttet ut smart keyboard, så er også meldingene blitt borte (ser det ut til).

    skal se om jeg ikke samtidig greier å reparere det hele.

     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har liggende to stk pent brukte iPad mini fra første generasjon. Hadde tenkt å gi disse bort til noen. Men ser at det ikke er noe som støttes på disse lenger.
    Noen som har tips? Eller egner disse seg kun som skjærebrett om dagen? (Alternativt elavfall)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    kan den ikke brukes som fjernkontroll til eple-tv?
    Sikkert, men vi har et overskudd av epledingser i husstanden. Disse iPad mini ligger bare og samler støv. Tviler på at noen ønsker de kun som fjernkontroll.
    Dessuten kun utstyrt med iOs 9.3.6. Ikke sikkert de snakker sammen med oppdaterte AppleTV heller :p
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    iOS 14.3 er tillgjenngelig for nedlasting nå. Så da er det muli at dom har finni ut av batterigreia i 14.2
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke ladet min iPhone X på 2 dager og har enda over 40% strøm igjen.
    iOS 14.2
    Sjekket nettopp og telefonen sier at den har siste systemversjon installert.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Utviklerversjonen er lansert og public er planlagt innen Tirsdag da de nye øregreiene blir lansert. De er avhengig av den nye versjonen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje allerede nevnt her, men veldig morsomt å gjøre folk oppmerksomme på dette. Hæ? Hvorfor visste jeg ikke det!!!

    Har du behov for å flytte peker å iPhone eller iPad, for eksempel ved redigering?

    Trykk ned på mellomromstasten (markeringen). Flytt peker dit du vil ha den ved å la fingeren gli på skjermen, løft fingeren når peker er på rett plass.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg hater den nye MacBook Pro’en min!

    Hvilken skrelt jævla nepe fant på at det var en god ide med 4 USB-C porter på en maskin? Tulling!

    Jeg har vært Apple-fan i mange år, og dette er min 4de MacBook Pro. Har også hatt 3 Mac-mini, samt at gutta har hver sin iMac. Alle sammen har jeg elsket og de har fungert supert, samtlige uten å feile, og som rene Swiss Army Knives så har man kunne koble de til alt av perifert utstyr. Inntil nå…

    Når jeg kommer på jobb vil jeg koble på kablet nett, ekstern skjerm og tastatur.
    Er det nettport på maskinen? Nei
    Er det displayport på maskinen? Nei
    Er det HDMI på maskinen? Nei
    Kan jeg koble USB tastaturet mitt til maskinen? Nei

    Og hvor pokker har dem tenkt at jeg skal stikke inn USB-pinnen min? Jeg kommer på et sted jeg har lyst til å stikke den…

    Ok, jeg er opptatt av fotografering, så da er det greit å få bildene inn på mac’en. Har den SD-kort leser? Nei det har den da f…ikke.
    Kan jeg koble med micro-USB/mini-USB/et eller annet USB til USB via de kablene jeg har fra før da? Nei det kan du banne på at jeg ikke kan.
    Nå må jeg ha nye kabler til alt for DET er så jævla fint og enkelt å få til! Forbanna kålmaskin.

    Så da er det en eneste løsning som gjelder da, hvis man er så dum som meg å ha kjøpt en MacBook Pro designet av en tulling - og det er DONGLEHÆLVETE!!!
    Dongle for å koble til HDMI skjerm.
    Dongle for å lese av SD-kort.
    Dongle for å koble til gamle USB tastatur og mus.
    Dongle for å koble til kablet nettverk.
    Dongle for å koble USB-C til Thunderbolt til Firewire 800

    For det er så fantastisk kjempefint å ha en maskin som er 2mm tynnere og 20 dongler!! Det er design det! Kålhuer!

    Gi meg en maskin med Thunderbolt, Ethernet, SD-kortleser, HDMI port, standard USB, mini-jack og S/PDIF så kan jeg faktisk få brukt den til noe. Hvis ikke så blir dette min siste Mac.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jøss, har du både ethernet, gammal mus og tastatur samt ekstern skjerm på stuebordet?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har du så helsikkes mye utstyr som du har tilkoblet hele tiden, da?
    Jeg har en Stinkpad, og der har jeg en dokk på jobb og en på kontoret hjemme. Andre plasser er det kun trådløs mus og evnt strøm jeg har tilkoblet. For mindre befov kan du ha en liten USB-hub.

    FW800 er jo ikke så mye i bruk i disse dager. Jeg har et par diskkabinetter og en scanner med Firewire, samt en S-videospiller med i-link (Sony-utgaven av fw400)

    Johan-Kr
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand

    20dongler trengs da ikke
    Nei, det holder med en dritdyr, diger USB-hub eller hva du skal kalle det.
    :)
    Men det er jo 2 mm tynnere vel verdt ...

    Jeg har vært en trofast mac-bruker siden 1988, både privat og profesjonelt, men Apple gjør det ikke alltid lett for oss å like dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn