Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ny status på død hodetelefonutgang på Macbook:
    Etter litt søk på nettet fant jeg tips om løsning. Jeg hadde rett i at det var en enkel setting som var forandret, og ikke en fysisk feil i inngangen. På diverse diskusjonsfora er det drøssevis av rapporter fra brukere med liknende problem, og et utrolig utvalg av kreative destruktive løsningsforslag. Det tok meg en stund å finne noe som så riktig ut, og da var det såre enkelt.

Løsningen kan jo være av interesse i tilfelle andre her opplever det samme.
    Det var bare å gå til Systemvalg-Lyd-LydUt og sette lydport tilbake til "Lyd ut"

Tipper at denne innstillingen har blitt forandret da jeg holdt på å leke med diverse opptaks-programvare.

Lettet Jørgen

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Eg har opplevd at den har hengt seg "opp" i optisk-modus. Dette kjem av fysisk slitasje med mykje hodetelefoner inn og ut. Har etter det vore veldig forsiktig når eg har tatt ut hodetelefonpluggen.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    vredensgnag skrev:
    Big Snore. Apple er nok mer lettet over en avtale med Beatles enn hva vi vet å sette pris på. Dette betyr fritt frem for å lage utvidet musikkservice, over ulike plattformer. Hittil har de vært begrenset til musikkavspilling over data.
    Burde vel i det minste ha ført til album cover til remaster boksene...

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hva er den beste måten å få et elektrisk Spdif signal ut av en mac mini, uten å gå på akkord med lyden selvsagt?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fabelaktig proff kundebehandling i applestore fort lauderdale. Du går ut av butikken og føler deg dritheldig som fordi du fikk 2Appleposer.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Sting skrev:
    Hva er den beste måten å få et elektrisk Spdif signal ut av en mac mini, uten å gå på akkord med lyden selvsagt?
    Bruker en Optisk Toslink kabel ifra min Mac Mini ihverfall..

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Hei,
    If med at været var dårlig når jeg skulle offshore på Torsdag som var via Aberdeen,så var jeg innom en apple store som tilbydde tax refund etc og fristelsen ble for stor så nå har jeg en ipad som skal bringes hjem.
    Mitt spørsmål siden den ikke er frigitt i Norge via "apple kanaler" om det er noe spesielt jeg må huske på når jeg kobler den opp mot PC første gangen?

Mvh
    Geir

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Nei.
    Jeg fikk min fra USA for et par mnd siden og alt gikk smertefritt og uten problemer. Dette var på en Mac, men det det er jo iTunes du forholder deg til og ikke til om det er en Mac eller en PC.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ingen problemer med ipad her heller, @ johnnygrandis: det er vel bare optisk?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan man forvente at Apple implementerer BlueRay snart? Jeg tenker på MacMini som mediasenter og kunne godt tenke meg at den svelget BD.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Apple vil vel heller leie ut sine filmer igjennom Itunes enn å lage maskiner med Blu-Ray drev såvidt jeg har skjønt men Apple er vel heller ikke de som lekker info om slikt så det er vanskelig å vite. Min tro sier bestemt nei.. ;D

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    larkrla skrev:
    Kan man forvente at Apple implementerer BlueRay snart? Jeg tenker på MacMini som mediasenter og kunne godt tenke meg at den svelget BD.
    Jeg mener å huske at Jobs har sagt bestemt at Mac ikke får BD. Desverre, kunne godt tenkt meg en Mini som mediasenter jeg og.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Tenkte å kjøpe en Mac mini til musikk bruk (asynkron USB Dac). Hva trengs av spec, bør jeg gå for den "hotteste".
    Takknemlig for innspill!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    The initial Beatles sales figures from Apple are in: More than 450,000 albums and 2 million individual songs were sold on iTunes worldwide since the Beatles catalog was made available Tuesday (Nov. 16), according to Apple.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det er tatt opp før, men hvilke program er best egnet for tagging av musikk? Brukte Tag&Rename på windows, men finner ikke et like godt alternativ til OSX.
    Et annet spørsmål, hvordan bruker en Crossover mac til å kjøre Windows program, prøvde dette for å kjøre T&R men fikk det ikke opp å kjøre. Er det andre,bedre alternativ til Crossover Mac?

P

Parelius

Gjest
    Er du på OSX så forstår jeg ikke hvorfor du ikke bruker iTunes. Er det noe spesielt du skal gjøre?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, kjenner meg igjen. Når man er vant til Windows så tror man alt skal være så vanskelig fordi slik er det bare.

Når det gjelder crossover, hvorfor ikke bruke gratisprogrammet Boot Camp i OSX, evt Parallells dersom du vil skifte OS uten restart. Så en nettside hadde en omtale om forskjellige muligheter, de mente Boot Camp var best alt-i-alt. Men det er mulig du har noen særskilte behov?

V

vredensgnag

Gjest
    Fordelen med Boot-Camp, i tillegg til at det er gratis, er at man bruker hele prosessoren på det OS man anvender. Når man legger opp til å kunne svitsje (Parallels og VM-Ware), så deler man prosessorkapasitet, og det behøver ikke være ideelt.

Det går så fort å starte opp i nytt OS, enten Mac eller Windows (eller andre), at det er like greit, syns jeg. Har lagt opp e-post med IMAP i Outlook på Windows, og dermed så har jeg samme e-postinnhold på begge steder.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Vel, iTunes er såså når det gjelder tagging, det er flere album den ikke finner.
    Jeg vil ikke innstalere Windows på maskinen, (macbook air med 128 GB så jeg har begrenset med plass) jeg ønsker en løsning der jeg kan kjøre windows software uten å kjøre fult OS virtuelt eller boote inn i Windows, noe ala Wine i linux.

V

vredensgnag

Gjest
    stejorge skrev:
    Vel, iTunes er såså når det gjelder tagging, det er flere album den ikke finner.
    Jeg vil ikke innstalere Windows på maskinen, (macbook air med 128 GB så jeg har begrenset med plass) jeg ønsker en løsning der jeg kan kjøre windows software uten å kjøre fult OS virtuelt eller boote inn i Windows, noe ala Wine i linux.
    Nå er det strengt tatt ikke iTunes som "finner" - de anvender Gracenote (CDDB), som er samme base som også brukes av Spotify, o.a. Gracenote er kjøpt av SONY, så slik sett er det SONY som ikke finner musikken ...

Selv liker jeg å legge det inn manuelt - når det blir for feil. Mange som slurver når de logger info. Et mysterium at ikke plateselskapene har satt noen til å logge sine utgivelser så det blir rett.

P

Parelius

Gjest
    En bør alltid sjekke raskt at det er overenstemmelse mellom opplysninger på cover og det som importeres. Det gjelder vel uansett hvilken database som brukes.

Hva bilder angår så holder jeg meg unna iTunes. De tagger ikke bildet i hvert spor. Så hvis du eksporterer sanger, så følger ikke bildene med låten. Bruker for det meste http://www.discogs.com/ til bilder

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er Tag&Rename som ikke kjører mot crossover mac, MP3Tag fungerte strålende, og fant de albumene jeg manglet. Den kan bruke flere databaser, så tjangsen er større for at denne skal kunne finne rett album/versjon.

V

vredensgnag

Gjest
    Kinesisk industrispionasje - next gen.

The five new features include "video phone, better mobility, USB port, new display technology and 3-axis gyroscopes."

The gyroscope, video phone (FaceTime) and better mobility (thinner/smaller) have been expected features of the new iPad. Meanwhile, the quote from the paper suggests the new displays will be "Retina Display" technology that will enhance "image and color output". Finally, the USB connector is perhaps the most surprising.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Tror også jeg venter til neste generasjon av iPad, men det blir nok en iPhone 4 mens jeg venter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Lanseres i april og kommer til Norge i juni. Blir nok litt venting. BTW : skrevet på min iPad

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En litt ny vinkel her:
    Jeg vurderer seriøst å prøve en iPad hos min gamle mor, for å gi henne mulighet til å kommunisere med barn og barnebarn.
    Hun er skrøpelig og tunghørt, og helt uten motivasjon og kompetanse til å håndtere noe som likner en en datamskin.
    Ville en iPad være stabilt og enkelt nok til en eller annen form for videokommunikasjon? Noen med liknende erfaringer?

-vi vet at Skype på laptop med var en åpenbaring for henne, når hyun fikk det demonstrert, men oppstart og oppkall er uoverkommelig for henne på en vanlig laptop.

V

vredensgnag

Gjest
    ottone skrev:
    En litt ny vinkel her:
    Jeg vurderer seriøst å prøve en iPad hos min gamle mor, for å gi henne mulighet til å kommunisere med barn og barnebarn.
    Hun er skrøpelig og tunghørt, og helt uten motivasjon og kompetanse til å håndtere noe som likner en en datamskin.
    Ville en iPad være stabilt og enkelt nok til en eller annen form for videokommunikasjon? Noen med liknende erfaringer?

-vi vet at Skype på laptop med var en åpenbaring for henne, når hyun fikk det demonstrert, men oppstart og oppkall er uoverkommelig for henne på en vanlig laptop.
    Det påstås at gen2 vil ha videokamera for Skype, o.a. Og jeg har tenkt å kjøpe en slik til min mor, av samme grunn.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Tror ikke jeg klarer å vente helt til juni på gen 2, så det blir nok en pad til jul. Alt for å glede kona! Fikk iPhone for en uke siden, så nå er løpet kjørt for meg. Ingen vei tilbake. Har iMac og AirPort Express fra før, dette baller jo bare på seg.

C

Cappuccino

Gjest
    Har kun 5x Mac, 4x iPhone, 3x iPod touch, 2x Airport Express og 1 Time Capsule så da blir det vel en iPad nå også... ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Stream ting igjennom 3g nettverk eller igjennom ditt wi-fi nettverk til din iphone eller ipad. Konverterer i nåtid. Jeg streamer fra en ReadyNas som står i kjelleren. Den tok tilogmed Flac 24/96 rez filer av Bjørn Eidsvåg imponerende ! Mkv filer konverteres også uten hikke... ;D Du kan i tillegg kople deg på med hvilken som helst webbrowser for å streame filene dine.

Free Of Charge- bare det er jo imponerende i seg selv..(så lenge det varer)

https://www.zumocast.com/

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    ayaboh skrev:
    Takk, skal prøve disse.

Et annet spørsmål, Pure Music, ser at denne blir skrytt opp i skyene både på dette og andre forum.
    Gjør jeg noe galt? Klarer ærlig talt ikke høre den helt store forskjellen med denne aktivert, annet en at den skifter sample rate automatisk noe iTunes ikke klarer. Er det noen spesielle instillinger jeg skal aktivere/deaktivere. Kjører via USB rett i Wyred4Sound Dac2 fra en Macbook Air.
    Kan enkelte ganger mene å høre forskjeller, men de er marginale, og nødvendigvis ikke bedre ???

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg klarer ikke å høre forskjell fra app til app så lenge de sender signalet bit-perfect til DAC. Det skal jo være en enorm forskjell, så ... ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn