Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    stejorge skrev:
    Et annet spørsmål, Pure Music, ser at denne blir skrytt opp i skyene både på dette og andre forum.
    Gjør jeg noe galt? Klarer ærlig talt ikke høre den helt store forskjellen med denne aktivert, annet en at den skifter sample rate automatisk noe iTunes ikke klarer.
    Med hodetelefoner bør du kunne høre forskjell. Amarra og AyreWave gir en svak "loudness" effekt sammenlignet med iTunes. Noen liker sikkert dette. PM er mer lik iTunes, men tilfører et eller annet jeg ikke klarer å beskrive like lett, det høres på en måte "riktigere" ut. Uansett er forskjellene såpass små at det må en direkte AB testing til for å høre det. Når det gjelder PM har du også en del heftige muligheter med EQ.

Sett opp PM i hog- og mem-mode.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.467
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har iphone4 og ønsker å sende samme sms til flere personer, får det ikke til...er jeg helt idiot eller mangler denne funksjonaliteten?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Skal gå det, trykker du på + ved siden av første nr/ kontakt?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    bare skriv navnet, når det "låser seg" i bobla skriver du neste navn.
    vertfall slik i nyeste ios.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ayaboh skrev:
    stejorge skrev:
    Et annet spørsmål, Pure Music, ser at denne blir skrytt opp i skyene både på dette og andre forum.
    Gjør jeg noe galt? Klarer ærlig talt ikke høre den helt store forskjellen med denne aktivert, annet en at den skifter sample rate automatisk noe iTunes ikke klarer.
    Med hodetelefoner bør du kunne høre forskjell. Amarra og AyreWave gir en svak "loudness" effekt sammenlignet med iTunes. Noen liker sikkert dette. PM er mer lik iTunes, men tilfører et eller annet jeg ikke klarer å beskrive like lett, det høres på en måte "riktigere" ut. Uansett er forskjellene såpass små at det må en direkte AB testing til for å høre det. Når det gjelder PM har du også en del heftige muligheter med EQ.

Sett opp PM i hog- og mem-mode.
    Jeg mener at støynivået er mindre med PM og AW innkoplet og musikken virker tilsynelatende roligere og bedre definert, klangen over de forkjellige instrumenter er mer påtagelig og virker mer ekte. Alt dette kan jo komme av mindre støynivå og mindre jitter ?.. uten at jeg kan det tekniske rundt det hele.
    Jeg har også prøvd AW som jeg syntes er spiller hakket bedre enn PM selv om funksjonene PM besitter er bedre. AW er dog kun i beta.

Har ikke fått noe svar på om AW er bit-perfekt ? men kan tildels være noe enig i at det virker være en mer rørlig klang med AW tilkoplet- jeg liker det godt men ser at PM spiller vel mere nøytralt og `riktig` vil jeg tro i manges øyne. Forskjellene er kanskje mer detektbare om du spiller med PM innkoplet i en periode for så å skru den av ? Har du prøvd AW stejorge ?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått prøvd AW enda. Men den er neste på listen.
    Sammenlignet Mac med squeezebox og der falt SB fort gjennom.
    Kjørte så med USB i dac og prøvde med og uten PM, og her var forskjellene marginale, og ikke nødvendigvis bedre.
    Skal prøve å spille gjennom noen album i helgen for en "langtids test" å se om jeg kan detektere noen store forandringer.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har gjort seg erfaringer med den nye Unibody Minien. Vurderer sterkt 2,4 Ghz modellen med 2 Gb Ram for å ettermontere to 4Gb brikker. Planen er å at den kun skal brukes som musikkserver og ha minst mulig installert på HD utenom Itunes og AW og PM (usikker på hilken av de to avspillerene jeg skal gå for) Gode og dårlige erfaringer ønskes.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva er unibody?
    Hender jeg har tanker om noe lignende og i den sammenheng lurer jeg på hvor viktig størrelsen på hukommelse og prosessor er ?

Har i såfall som deg kun tenkt den til musikkavspilling (også hirez i fremtiden), ikke film og annet (som antagelig du skal)

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    Unibody er når ytterskallet er skåret ut av helt metall. Seneste MacMini er som MacBook.

===

Samme med iPad jeg bruker - er forresten meget fornøyd med AirPlay-styringen fra den. Virker selv med min NRK-nettradio app. Sender lyden fra den enkelt til anlegget.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    Hva er unibody?
    Hender jeg har tanker om noe lignende og i den sammenheng lurer jeg på hvor viktig størrelsen på hukommelse og prosessor er ?

Har i såfall som deg kun tenkt den til musikkavspilling (også hirez i fremtiden), ikke film og annet (som antagelig du skal)

Mvh.KW
    Prossesorkraft for å spille av musikk på en pc er vel nærmere null, når jeg spiller musikk med itunes ligger belastningen på cpu`en på 6 %. Ram vil jeg ha mest mulig av da avspiller programmet buffrer musikken opp i disse. Noen lydmessige fordeler vil jeg tro det ikke er -, det er vel heller for å ha bedre sømløs overgang ved sporskifte da den jo har mulighet for å kunne laste mer inn i hukommelsen uten å gå "tom" ? PM anbefaler ihverfall mest mulig.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------

Har også planer om å mulig skifte ut HD med en SSD disk for å gjøre systemet mest mulig lydløst. Har sett litt på beskrivelser om dette på nett og det virker være litt mer vanskeligere enn når jeg gjorde det på min gamle Mini men absolutt gjennomførbart. Når jeg satt inn SSD i min Macbook ble det overraskende stille !

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ajaj, SSD i epleboken, Jess Pliiis !

Vil eplebutikken kune gjøre det for meg, tro?

V

vredensgnag

Gjest
    Vil de sikkert, men ganske greit å gjøre det selv. Har byttet både minne og harddisk på mange Mac'er, uten uheldige erfaringer. Gode guides på nettet.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ottone skrev:
    Ajaj, SSD i epleboken, Jess Pliiis !

Vil eplebutikken kune gjøre det for meg, tro?
    Vil tro det men du gjør det billigere selv, Epleguttene vet å ta seg grisebetalt for slike ting.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    0
    Hei epleskrotter,

etter å ha siklet lenge på iPad ser det nå ut til at jeg endelig går til anskaffelse av en slik. Men jeg lurer på en ting: hvilken modell skal jeg velge? Derfor lurer jeg på hvorfor dere som har iPad valgte akkurat den modellen dere har?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    hei pæra.

16 gb wifi for heimebruk / fjernkontroll / surfing / spel
    32 gb wifi for tonnevis av fotos / hires-musikk / de svære magasina (kvar utgave av wire tar over 500 mb)
    32 gb 3g om den skal brukast som navigasjon f.eks. i båt

ville nok valgt 32 gb med tanke på igjensalg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.183
    Sted
    Trondheim
    Avhengig av bruksmønster. Jeg kjøpte 64 GB u/3G fordi jeg bruker den mye til musikk og video ved reiser, samt som arbeidsverktøy. Hvis jeg er i situasjoner der jeg må ha nettilgang har jeg neste alltid WiFi tilgjengelig.

Dermed har jeg behov for mest mulig lagringsplass (video tar plass), og behovet for 3G var så godt som helt fraværende. Har hatt den i 4 mnd nå, og har enda ikke angret på valget jeg tok.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    0

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    forhåpentligvis like kjekk som iphone 4g vs 3g.
    snakkes om kamera i front og retina-skjerm.
    8)

epleskrott = utsultet applefan, rik på gadgets, tom for penger?

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    0
    Brasse skrev:
    epleskrott = utsultet applefan, rik på gadgets, tom for penger?
    Oi, det visste jeg ikke, men jeg burde kanskje ha resonnert meg frem til det :-[ Uansett, da skal jeg være forsiktig med å bruke det uttrykket, skjønner jeg.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    haha, nei, eg berre lurte på om det kunne være det.
    no offence taken for nokon her vil eg tru ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Epleskrott er det som er igjen av meg etter at jeg har sendt altfor mange penger til Cupertino gjennom årene.

Begynte med slike i 1985, til alle på kontoret. Sinnsykt - en iPad i dag koster 1/10 av hva 1 slik kostet dengang.
    ;D

Jeg kjøpte en iPad 32GB med 3G, men regner med å for det meste bruke WiFi når jeg skal på nett. Men siden jeg har tenkt å installere LogMeIn Ignition for å kunne reise kun med iPad er det fint å også ha 3G.
    (Skal også bruke LMI-Ignition for å gjøre rep på min fars Mac når han roter for mye - han sletter ting han helst skal ligge unna.)

Jeg har også MobileMe - så dermed er det lett å bytte ut filer i iPad.

Med LogMeIn er det lett å kontrollere andre Mac'er, f.eks. minien dersom man skal gjøre justeringer i media og instillinger. Jeg kan ligge på en strand i Bahia og arbeide på min Mac i Oslo, om jeg vil.

Her ser man LogMeIn over 3G. Fra 1:00 :

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Tid for et eksperiment, og for at det skal være gyldig må konsekvensen tas: kan man leve uten tradisjonell kringkasting, nå som man har internett?

For mange (bl.a. min datter) er svaret opplagt. Men hva med en fyr i 50-årene som vokste opp med radio og fjernsyn?

Jeg skal si opp TV-abo fra Get, og ha kun internett derfra. Og så skal jeg se på hvilke strategier jeg anvender for å hente inn media til mine ulike skjermer og høyttalere.
    Strengt tatt burde jeg også si opp telefonen via Get, og gå for Skype o.l.

Jeg bruker radio-apps, og kikker på Nett-TV bl.a. via min iPhone, samt at nesten all tv-titting er via nett-tv når det passer meg, så dette blir nok ikke så veldig slitsomt.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tv'en blir ultrasjeldent brukt, Canal Digital abbonomentet er sagt opp, boksen solgt.
    NRK og SVT (og andre) har utmerka nettv-tenester.

Så nå lurer eg på å selge TV'en. Tanken på ei tvfri-stove er svært freistande.

Så får eg heller kjøpe opptrekkslerret (skjult bak sjenken) og prosjektor i taket til film og spel.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tid for et eksperiment, og for at det skal være gyldig må konsekvensen tas: kan man leve uten tradisjonell kringkasting, nå som man har internett?

For mange (bl.a. min datter) er svaret opplagt. Men hva med en fyr i 50-årene som vokste opp med radio og fjernsyn?

Jeg skal si opp TV-abo fra Get, og ha kun internett derfra. Og så skal jeg se på hvilke strategier jeg anvender for å hente inn media til mine ulike skjermer og høyttalere.
    Strengt tatt burde jeg også si opp telefonen via Get, og gå for Skype o.l.

Jeg bruker radio-apps, og kikker på Nett-TV bl.a. via min iPhone, samt at nesten all tv-titting er via nett-tv når det passer meg, så dette blir nok ikke så veldig slitsomt.
    kuttet vanlig TV for 2.5 år siden av medisinske grunner. overaskende enkelt, ser litt NETT-TV via macen. Dekker behovet mitt

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    Har ikke hatt TV signaler i huset på 4 året. Savn = null. =)

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har macbook air og kjørt efi update?
    Fikk beskjed om at oppdatering var tilgjengelig idag, som skulle rette opp feil som gjør at den ikke alltid starter opp etter dvale.
    Maskinen peip noen ganger, prøvde å starte 2 ganger og så var det svart :-\

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Jeg kjøpte en iPad 32GB med 3G, men regner med å for det meste bruke WiFi når jeg skal på nett. Men siden jeg har tenkt å installere LogMeIn Ignition for å kunne reise kun med iPad er det fint å også ha 3G.
    Litt OT, men noen som har tips til hvor man bør skaffe seg SIM-kort til en slik, eller forøvrig dersom man har et 3G modem?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da er HyperMac 150wh i hus, sammen med 12V billaderen (eneste billader for Mac?). Den fungerer helt som annonsert, og har en super batterilevetid! Dette er andre dagen jeg bruker maskinen min (MB Alu Unibody) uten å lade, og den brukes omtrent hele dagen til et eller annet.

Dessverre så sluttet de å selge MagSafe den 2/10 pga søksmål fra Apple. Men billaderen og batteriene er fortsatt tilgjengelige, og det burde ikke være så vanskelig å fjøse fast en standard rund DC-kontakt i enden av en MagSafe-ledning man måtte ha til overs.

Vedlegg

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Hei,
    Kjøpte nettopp pages fra itunes for å laste den ned på min ipad, problemet er at eg lastet den ned på windows pc'en først og når jeg skal legge den over på min ipad så får eg beskjed om at det ikke går siden min pc ikke er "autorisert", når jeg da går inn og skal autorisere pc'en får eg beskjed om at den allerede er autorisert, selv om jeg da fjerner autoriseringen og legger den til igjen så får eg samme beskjed hver gang jeg prøver å legge programmer fra pc over til ipad, kjøpt musikk går imdlertid greit.
    Noen tips, er klar over at jeg kansje heller burde downloaded direkte til ipad, men synes det er rart at eg ikke får det til/denne beskjeden

Mvh
    Geir

V

vredensgnag

Gjest
    Prøv å downloade til din iPad - dersom du bruker samme konto begge steder vil du få beskjed om at du "allerede har kjøpt denne app'en. Ønsker du å laste den ned på nytt?"

Jeg har to iPhones og en iPod Touch, samt en iPad som alle har samme konto. Når jeg kjøper en app til en av dem, så kan jeg også legge den inn på andre uten å betale ekstra.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Pokker, nå sto imacen med vifta på full pupp i standby igjen. Noen som har en løsning på denne buggen?

V

vredensgnag

Gjest
    Høres ikke ut som om den er i dvale. Bare skjermspareren som slår av skjermen, mens maskinen fortsatt kjører. Og du har sikkert oppe noen vinduer med flash på nettleserne dine.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn