Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Java i Safari: Funkar ikkje.
    Java i Chrome: Funkar.
    Går ut ifra at det har med de nye oppdateringene og forberedelsene til Lion å gjøre; møtte problemer på de tre mac'ene med siste oppdateringer på osx, mens kona sin (ikke oppdatert på ukesvis) fungerte fint på Java. Idag oppdaterte hun også, og fikk samme problemer. Regner med at Java kommer med en oppdatering via Programvareoppdatering med det aller første! I mellomtiden takkes for tips, og vi får bruke Chrome eller andre nettlesere så lenge til nettbank.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vidar P skrev:
    Flere som har hatt trøbbel med Java etter de siste oppdateringene i OSX 10.6.8? Opplever trøbbel med bank-ID på alle tre mac'ene våre som har fått de siste oppdateringene i Snow Leopard.
    Har 10.6.8 men ikke 64 bit. Har ingen problemer med java i det hele tatt, har akkurat vært logget inn på skagenfondene.no med BankID.
    Eneste "problem" jeg har hatt er at den èn gang etter dvale sagde jeg ikke hadde internett, men lukking og åpning av safari ordnet det jo. Blev bare litt overrasket da det skjedde, aldrig sett det før med min mac.
    En annen ting, ser at safari har oppdatert seg med ett "leseliste" ikon i verktøyslinjen. Ikke spør meg hvorfor men jeg liker ikke den og vil ha den bort, men den kan ikke fjernes. Leseliste, bokmerker og Top Sites ligger faste og kan ikke røres ser det ut til.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Til info, så har ikke 10.7 Java installert som default å må lastes ned:

http://support.apple.com/kb/DL1421

Etter dette må du inn i Java valg i Verktøy mappen og aktivere Java i Generelt tabben. Åpne nettlesere må avsluttes helt og startes på nytt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Og du har siste oppdateringer i 10.6.8? Forresten, hva er "verktøylinjen"? Har ikke lagt merke til noen leseliste jeg.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Verktøylinjen er det grå feltet øverst når du åpner en side i Safari, hvor url`en står.
    Under den er der leseliste, bokmerker, topsites, apple, yahoo, google osv.
    Kanskje den har vært der lenge, oppdaget den først etter oppdateringen dog.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok, men den kan du da fjerne. Vis->Skjul bokmerkelinjen? Er det ikke den du mener? Den under URL-linjen?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    1 ting som jeg irriterer meg sykt er at Lion har fjernet "save as", og istedet har en slags jalla autosave istedet (versions). Irritasjonsmomenter vedr. Lion begynner å toppe seg nå.. :/ Det er like før jeg gir det hele fyken.. og kommer nok til å gjøre det om "save as" kommer tilbake... noe det neppe gjør..
    Noen må rett og slett banke litt vett inn i eple-gutta...

V

vredensgnag

Gjest
    Man skrev:
    1 ting som jeg irriterer meg sykt er at Lion har fjernet "save as", og istedet har en slags jalla autosave istedet (versions). Irritasjonsmomenter vedr. Lion begynner å toppe seg nå.. :/ Det er like før jeg gir det hele fyken.. og kommer nok til å gjøre det om "save as" kommer tilbake... noe det neppe gjør..
    Klok av tidligere skade pleier jeg nå vente en stund før jeg går over til nye operativsystem fra Apple. Greit å sondere terrenget først ...

S

Stereo_Mono

Gjest
    Man skrev:
    Hvilken program er det i hovedsak som plager deg med sitt fravær av Save as valget?
    Hvis du går inn i i Systemvalg - Timemachine - Valg og fjerner Lås dokumenter, så slipper du at dokumenter blir låst og du kan lagre flere versjoner.

Eller f.eks programmene i iWork pakken hvor Save as er borte velger du Dupliser og Arkiver og du kan lagre et nytt dokument og navngi den. Altså det samme som Save As.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Man skrev:
    Klok av tidligere skade pleier jeg nå vente en stund før jeg går over til nye operativsystem fra Apple. Greit å sondere terrenget først ...
    Det er noen som må feile for at andre skal få det bedre, vet du .. ;D

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Alle programmer. iwork, preview, textedit. Duplisering er unødvendig i arbeidsflyten. Det åpne et dokument, velge dupliser, og lukke originale dokumentet. Og få en time machine-lignende oversikt over forskjellige versjoner av en enkelt fil? Dette er helt sprøtt. Og hvilken versjon av filen sendes hvis jeg velger add attachent i f.eks Gmail? Etc etc.
    Et like stort irritasjonsmoment over at "save as" er at alt blir autolagret. Jeg vil ikke det! Jeg vil gjerne lagre når det passer meg.

De har altså erstattet save as med Save a version? Export? Duplicate? Jesus f christ.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Man skrev:
    Et like stort irritasjonsmoment over at "save as" er at alt blir autolagret. Jeg vil ikke det! Jeg vil gjerne lagre når det passer meg.
    Som nevnt. Autolagring kan skrues av. Men ja, ser problemet i forhold til deres arbeidsflyt.
    I tidligere beta versjoner kunne du skru av hele sulamitten, men den er borte i release utgaven dessverre.
    Få sende nok pepper til http://www.apple.com/feedback/macosx.html så kanskje de får ut fingeren.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.315
    Vidar P skrev:
    Brasse skrev:
    Java i Safari: Funkar ikkje.
    Java i Chrome: Funkar.
    Går ut ifra at det har med de nye oppdateringene og forberedelsene til Lion å gjøre; møtte problemer på de tre mac'ene med siste oppdateringer på osx, mens kona sin (ikke oppdatert på ukesvis) fungerte fint på Java. Idag oppdaterte hun også, og fikk samme problemer. Regner med at Java kommer med en oppdatering via Programvareoppdatering med det aller første! I mellomtiden takkes for tips, og vi får bruke Chrome eller andre nettlesere så lenge til nettbank.
    Vil benytte anledningen til å anbefale MacUpdate, om du ikke skulle være kjent med denne ennå. Jeg kjører MacUpdate flere ganger i uken for å få med meg de siste oppdateringene til alle mine programmer, widgets og plug-in.

Dette programmet har også vært en av mine beste kilder til en rekke gratisprogrammer jeg ikke visste jeg ikke kunne leve uten...

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Man skrev:
    Som nevnt. Autolagring kan skrues av. Men ja, ser problemet i forhold til deres arbeidsflyt.
    I tidligere beta versjoner kunne du skru av hele sulamitten, men den er borte i release utgaven dessverre.
    Få sende nok pepper til http://www.apple.com/feedback/macosx.html så kanskje de får ut fingeren.
    det kan ikke skrus av.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Da er Lion oppe og kjører på nyinnkjøpt Macbook Air 13-tommer. Uvant med disse nye flashy gestene, men det blir vel second nature på null komma niks. Min gamle Macbook Pro med Snow Leopard får leve videre inntil den nye er grundig testet. Kommer vel sikkert en Mini også snart som musikkserver og filmavspiller.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.255
    Sted
    Trondheim
    Gestures blir du fort vant til. Bruker dem hele tiden nå - musebruken er blitt minimalisert.

Apples hovedfokus er blitt veldig tydelig i Lion - at brukeren skal ha minst mulig å bekymre seg over. De skal f.eks. ikke behøve å tenke på om data blir tatt vare på eller holde oversikt over hvilke program som kjører til enhver tid. Dette er ting systemet kan ta ansvar for slik at brukeren kan konsentrere seg om det ha/un skal gjøre - nemig jobbe med data (ikke dokumenter - data). Derfor autolagring og versioning (som forøvrig ikke er noe nytt - husker at det var nyttig i sin tid da jeg lærte programmering på en VAX 780).

Jeg har f.eks. sett at noen er misfornøyd med at det ikke lenger som default vises en liten markør ved kjørende program i dokken (det kan slås på). Men om et program kjører eller ikke er jo uvesentlig. Hvis det kjører åpnes dokumentet, hvis ikke startes programmet. Hva som skjer når et program er åpent, men ikke brukes kan jo systemet håndtere. Et program i Lion avsluttes aldri (med mindre man eksplisitt ber om det). Hvis man får for lite hukommelse til noe (f.eks. å starte et nytt program), vil systemet finne det åpne programmet som lengst har vært inaktivt, ta vare på tilstandsdata for dette (slik at det raskt kan aktiveres når det trengs) og frigjøre den plassen det opptar i hukommelsen slik at det nye programmet får plass. Dette er typisk noe som systemet kan håndtere, og dermed forsvinner behovet for denne markøren i dokken - altså fjerner man unødvendig informasjon på skjermen, noe som igjen forenkler bruken av systemet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.255
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er jo stort sett bare å bla litt gjennom instillingene for å slå av/på det man vil. Jeg har latt Lions default så på da jeg, etter en kort tilvenning, har funnet ut at jeg liker de bedre enn de gamle. Jeg liker å ha et så rent og oversiktlig skjermbilde som mulig, og der synes jeg Lion er mye bedre enn SL.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes det nye fungerer helt flott med trackpad. Hvem bryr seg om noen fossile musbrukere som savner rullefeltet, Apple har jo gjort det til sin oppgave å drepe utdaterte teknologier som musen, akkurat som de tok diskettstasjonen i sin tid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.255
    Sted
    Trondheim
    Enig. Grensesnittet er optimalisert for trackpad. Jeg bruker overflaten på min Magic Mouse som trackpad nå.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Hadde vært morro om Vidar kunne prøvd med en 1080P fil med høy bitrate ...?
    Det går dårlig trådløst ser det ut til. Nuvel, plugget opp PS3 med en 10m CAT5e-kabel fra Time Capsule idag, og nå suser det HD fra mine hdd'er til skjermen. Skjema blir noe slik;

Iomega 2x2TB <-- (FW800) --> iMac27 <-- (CAT5e) --> Time Capsule <-- (CAT5e) --> PS3 <-- (HDMI) --> Pana plasma

Om det gir noen mening. Poenget er at det foregår helt kablet nå. Så bra som det fungerer så lurer jeg på å kable opp litt til i huset for å bruke noen Minier etc som klienter, trenger vel en switch e.l. da for å øke antallet LAN-porter. Må sikkert spørre en hel masse utover :)
    Med PS3 så var det bare å glemme det, men med min nye MacMini så streames 1080p filmer trådløst uten så mye som et hakk… selv om det trådløse nettet også brukes av andre klienter samtidig.

Iomega 2x2TB <-- (FW800) --> iMac27 <-- (CAT5e) --> Time Capsule <-- (WiFi) --> MacMini <-- (HDMI) --> Pana plasma

PS3 trøblet lett med 780p materiale også, mens Mac'en behandler den som en lek. Bruker Movist (anbefales!) til filmavspiller, men har ikke sjekket om den tar 1080p.. selv om bildene ser veldig gode ut da. Må åpenbart være en mye (mye!!) mer kraftfull WiFi-funksjon i MacMini enn i PS3!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    For et par år siden så streamet jeg tilnærmet ukomprimert DVD (maks 10Mbps) fra server i kjelleren via AE til klient i stua uten hick-ups. Bottomline: Once you go Mac, you don't go back. :) Dvs. alle hadde 802.11n.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Med PS3 så var det bare å glemme det, men med min nye MacMini så streames 1080p filmer trådløst uten så mye som et hakk… selv om det trådløse nettet også brukes av andre klienter samtidig.
    Eh? Hvordan streamer du, med Plex?
    Har du sjekket hva mottager faktisk får av signal?
    Enten er det veldig lav bitrate 1080p, stream blir nedskalert og tilpasset tilgjengelig båndbredde eller du har funnet noe unikt :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Loevhagen skrev:
    For et par år siden så streamet jeg tilnærmet ukomprimert DVD (maks 10Mbps) fra server i kjelleren via AE til klient i stua uten hick-ups. Bottomline: Once you go Mac, you don't go back. :)
    Det er ikke noe Mac gjør bedre enn andre plattformer :)
    DVD er en helt annen sak enn BD dog.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De står på samme sted, streamer via Mac nettverksdeling til MacMini og PS3 MediaServer til PS3.
    Tipper det har å gjøre med 2.4/5ghz-kapabiliteten i MiniMac'en å gjøre (som PS3 vel ikke har), men vet ikke.

Bottom line i praksis er samme lokalisasjon, samme kilde, samme trådløsnett, MacMini spiller 1080p uten problem mens PS3 trøbler allerede med 720p. Tror ikke det er et funn av noe unikt. MacMini og deling er vel bare ganske enkelt mye bedre enn PS3 med Media Server.

Plex har jeg også, men så langt liker jeg deling via Movist bedre (kjappere, krever mindre vedlikehold, mindre oppdateringer og veldig greit å bruke Finder som bibliotek når man har orden på harddisken).

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Class skrev:
    Helt sikker? Når man ser bort fra "teoretiske ytelser andre komponenter imellom"...men komponenter i én kjede fra samme produsent.

Spm. er ikke fanboy-relatert, men vennetrådrelatert.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Class skrev:
    Loevhagen skrev:
    For et par år siden så streamet jeg tilnærmet ukomprimert DVD (maks 10Mbps) fra server i kjelleren via AE til klient i stua uten hick-ups. Bottomline: Once you go Mac, you don't go back. :)
    Ehhhh! Tror ikke du forstår helt poenget med Mac OSet.
    Forøvrig feil tråd å diskutere slikt ;)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    digiman skrev:
    Class skrev:
    Ehhhh! Tror ikke du forstår helt poenget med Mac OSet.
    Nehei, hva er det jeg ikke forstår?
    Loevhagen roste Mac for uproblematisk streaming DVD og jeg sa at det ikke er problem for andre plattformer, det stemmer ikke altså?

digiman skrev:
    Forøvrig feil tråd å diskutere slikt ;)
    Og med slikt mener du ting som ikke er fanboisme?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Poenget med innlegget mitt var MacMini (server) via AE til aTV til TV. Enkelt og greit. Finnes sikkert like gode løsninger på andre plattformer / leverandører, men med Eple så passer alt sammen uten dikkedarier. Ikke dypere fanboy enn det. Dvs. komponentene uten å bruke mer enn minutter å sette dette opp.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det forstod jeg men jeg synes ikke det er vanskeligere å sette opp andre plattformer, det var mitt poeng :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    De står på samme sted, streamer via Mac nettverksdeling til MacMini og PS3 MediaServer til PS3.
    Tipper det har å gjøre med 2.4/5ghz-kapabiliteten i MiniMac'en å gjøre (som PS3 vel ikke har), men vet ikke.

Bottom line i praksis er samme lokalisasjon, samme kilde, samme trådløsnett, MacMini spiller 1080p uten problem mens PS3 trøbler allerede med 720p. Tror ikke det er et funn av noe unikt. MacMini og deling er vel bare ganske enkelt mye bedre enn PS3 med Media Server.

Plex har jeg også, men så langt liker jeg deling via Movist bedre (kjappere, krever mindre vedlikehold, mindre oppdateringer og veldig greit å bruke Finder som bibliotek når man har orden på harddisken).
    Min erfaring er at 720p går lett som en lek, mens 1080p er akkurat for mye til at blir uten hakking whatsoever med PS3. Den er der "nesten" og med bedre buffrings-algoritmer kunne det sikkert gått helt fint. Med kabel er det ikke problem å streame 1080p til PS3.
    I tilleg må man endre på rekkefølgen til de forskjellige encoderne i PS3 Media Server-innstillingene. Helt bestemt må man flytte TSMuxer øverst, slik at denne får førstepri over Mencoder. Da unngår man transcoding som opptar CPU, og ikke minst nettverksbåndbredde (som gjør at t.o.m 720p kan bli problematisk over trådløst), samt unngår unødvendige forsinkelser.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Class skrev:
    Det forstod jeg men jeg synes ikke det er vanskeligere å sette opp andre plattformer, det var mitt poeng :)
    Win mener du? Har du forresten prøvd å installere Gentoo? Det blir liksom litt mer enn å putte skiva i skuffen og klikke "ok".

S

Stereo_Mono

Gjest
    Class skrev:
    Og med slikt mener du ting som ikke er fanboisme?
    Tror du finner svært få såkalte «Fanboys» her på HFS. Min erfaring er at de fleste har en svært edruelig forhold til det meste her.
    Om det isåfall er slikt, så er dette uansett en vennetråd for oss som er tilhengere, eiere eller har interesse for Apple sine produkter. Samt at detteer en fin tråd for å utveksle erfaringer og løse tekniske utfordringer, som måtte dukke opp.
    Ser ingen grunn for surne stemming i en vennetråd med å stemple noen som «Fanboys» fordi de viser entusiasme til Apple sine produkter.

Uansett trodde jeg slikt «fanboisme» diskusjoner forekom i hovedsak imellom fjortisser som krangler i type www.itavisen.no kommentarfelter.

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    For å beskytte min nye ipad 2 satte jeg på en plastfilm. Etter noen måneders bruk er denne nå full av riper og merker, som synes ekstra godt i solskinn og dagslys. Støv samler den også. Jeg har så smått begynt å lure på hvor hensiktsmessig denne plasten egentlig er. Tåler den originale overflaten bruk over tid uten å bli ødelagt, eller bør det settes på ny plastfilm med jevne mellomrom? Erfaringer og synspunkter anyone?

Ole G :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Skjermen har sikkert hardere overflate enn denne plasten. I hvert fall har iphone herdet glass på fronten, men ikke baksiden. Jeg bruker ikke noen form for beskyttelse på mine Appleprodukter, den kommer jo bare i veien for Apples gjennomtenkte design og taktilitet. Hva er vitsen med å beskytte en finish som man aldri likevel ser pga stygge deksler og plastfilmer? Det er som å ha plasttrekk på sofaen for å beskytte stoffet. Kommer det riper så bekymrer jeg meg ikke så mye over det heller, disse tingene er laget for å brukes.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Phobos
    Når Apple Store indikerer at Ipad 2 modellen jeg ønsker kan sendes ut innen 1-3 arbeidsdager, vil det da si at den er på lager og tilgjengelig? Jeg finner ikke lagerstatusen indikert noe sted.

supersilent

Fersking
    Ble medlem
    10.08.2004
    Antall liker
    0
    Hei

Er det noen som har hatt problemer med å starte NRK nettradio i det siste? Når jeg startet nettradioen så får jeg opp et nytt vindu, men der avspilleren skal være er det bare et grått felt. Det er det samme på både min iMac og Mac Mini. Det fungerte fint for to uker siden. Jeg bruker Mac OS X 10.6.8 og har installert siste silverlight og flip4mac. Skulle så gjerne hørt på opptakene av Harald Are Lund...

Terje

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn