Vet ikke om det er omtalt tidligere, men fant ikke noe da jeg søkte, så jeg vil herved slå et slag for Screens Connect fra Edovia for de som ønsker å fjernstyre Mac´en, også eksternt fra.
Jeg har gjort følgende som fungerer glimrende:
1. Laster ned
Screens Connect softwaren og installert på Mac mini som skal fjernstyres.
2. Installert VNC klient på både Macbook, iPad og iPhone. (kjøpes på hhv. Appstore og iTunes Store)
3. Skaffet gratis domene fra
Dyndns slik at jeg kan koble opp eksternt fra.
(også veldig kjekt om man vil ha tilgang til Airvideo, Plex osv. eksternt fra. Bruker det selv til å stream feriebilder på iPaden når vi er hos ´svigers´!)
4. Tilordnet fast ip internt i nettverket for Mac Minien som fjernstyres. (slik at jeg slipper å måtte endre oppsettet på min Time Capsule ruter)
5. Oppdatert ruter med denne samt gitt porttilgang på brannmuren for Screens Connect (port 5900).
Voila! Testet i dag med min iPad koblet til annet nettverk utenfor heimen, og kunne med letthet fjernstyre Mac´en. Denne softwaren har fått veldig god omtale i tester og jeg skjønner hvorfor. Fungerer helt suverent! Også langt bedre respons og skjermoppløsning enn hva man oppnår med Mac sin innebygde skjermdelings-funksjonalitet når man er på samme nett.