Apples strategi falt på plass ved en tilfeldighet ...
Da man foreslo iTunes prosjektet kom det på en lyspære i Cupertino, og prosjektet fikk fast-track finansiering og bemanning.
Apple var allerede foretrukket av film/fjernsyn, musikk, foto og grafikk, på profesjonelt nivå -- men nå så man en mulighet til å hjelpe disse å selge sine produkter til konsumenter, ved digital overføring av innhold. Noe som totalt ville unødvendiggjøre fysisk distribusjon, som ville være et utrolig sterkt argument overfor rettighetshaverne når det gjaldt å vinne tilhengere til Apples måte å gjøre det på.
Så etter at software ble lansert (iTunes), kom den første iPod noe måneder etter. Og så utviklet man hva som kunne distribueres gjennom iTunes, og hva som senere kunne vises/lyttes til på iPod.
Det som ikke ble utviklet dengang var distribusjon av trykt innhold, simpelthen fordi man ikke hadde god nok interaksjon med dette innholdet i eksisterende løsninger, samtidig som man ønsket teknisk pålitelige og holdbare plattformløsninger.
Touch-screen iPod og iPhone var første støt, og det viste seg at folk brukte disse for å lese bøker, til tross for de små skjermene. Og veldig tidlig ble iPod og iPhone med touch-screen foretrukket løsning for browsing på nett med mobile enheter. I all statistikk ligger disse milevidt over andre løsninger (fra vanlige mobiltelefonprodusenter.)
Så dermed skjønte Apple at nå var tiden kommet for Tablet-Mac, som Jobs har arbeidet med siden 2001, kort etter at iTunes software og de første iPods ble lansert.
Og dermed tilbyr Apple nå en arbeidsløsning for profesjonelle innenfor alle mediagrener -- samt en kanal for at disse skal kunne selge innhold til konsumenter for avspilling/avlesing av disse.
Hovednøkkelen her er at innhold som kjøpes over iTunes Store er merket med mottakers identitet, og bundet til avspillingsenhetene man har registrert til bruk. (Opp til seks enheter, om jeg husker rett.) Dersom innholdet videredistribueres kan det deaktiveres, samtidig som man også har en innebygd nøkkel som er unik i hver enkelt nedlastede enhet. På den måten kan man agere mot piratkopiering, noe som gjør at rettighetshaverne er villige til å slippe innholdet for distribusjon på denne måten. Konsumentene sparer penger ved at de betaler mindre, fordi man ikke har fysisk distribusjon; og produsentene tjener mer fordi de ikke har så mange mellomledd som må betales for å gjennomføre fysisk distribusjon, i tillegg har de bedre kontroll med ev. kopiering.)
Uimotståelig.
NYTimes ser Apple-Tablet som så revolusjonerende at de vurderer å gå bak en "paywall" med sitt innhold på nett, slik at man må betale for å få tilgang til det de nå kan gjøre vha Tablet-distribuert nyhetsformidling. De har et team i Cupertino nå som har arbeidet lenge med å lage en demo som skal vises i morgen. Og naturligvis er det fristende for aviser som sliter med kostnader å slutte å kutte ned skoger for å kunne selge nyheter.
Apples aksjer vil tidoble seg innenfor en forholdsvis kort tidshorisont.