Se der, du har det jo inne allerede. Da er det bare til å konvertere med en gang. Lurer på om dette vidunderet klarer å drive HDD-systemet mitt for avspilling av musikk...?vredensgnag skrev:??????? ???? ??????
Hoj. Takker og bukker. Ser ut til å være nøyaktigt det jeg hadde i tankene - til og med med separat seksjon for billedbehandling og deslike!pks skrev:Bruk Mac1 forumet. Her er det masse kunskapsrike apple-nerder. Se også http://mac1.no/switch som er en god innføring.
Ja, det oppdager flere og flere. Kona gav opp kjøret nå nylig, etter fire Windows laptoper, kjøpte Macbook lik min og nå smiler hun fra ører til øre. "Vet dere hva? Jeg har endelig funnet en PC som bare virker ! "pahf skrev:Ahh, nå vet jeg hva den sjelefreden mac brukere snakker om er, du verden så behagelig den maskinen er
Sa det samme frøkna mi også! Jeg sier henne ikke imot!Jøgga skrev:Ja, det oppdager flere og flere. Kona gav opp kjøret nå nylig, etter fire Windows laptoper, kjøpte Macbook lik min og nå smiler hun fra ører til øre. "Vet dere hva? Jeg har endelig funnet en PC som bare virker ! "pahf skrev:Ahh, nå vet jeg hva den sjelefreden mac brukere snakker om er, du verden så behagelig den maskinen er
Takker så mye johnny! Men når man skal åpne kobling (f.eks videosnutt) fra nett da? Ved å høyreklikke får jeg bare "Åpne kobling som.." osv jeg.johnnygrandis skrev:Høyreklikk på fila velg info da for du ut dette vindu, her kan du velge åpne med.
Velg programmet du ønsker slike filtyper skal åpnes med, du kan også sette default etc.
Tips: bruk cmd + shif + 4, så trykk space før du screenshoter. Da får du mulighet til å ta bilde av et vindujohnnygrandis skrev:Høyreklikk på fila velg info da for du ut dette vindu, her kan du velge åpne med.
Velg programmet du ønsker slike filtyper skal åpnes med, du kan også sette default etc.
Johnnys forslag er midt i blink. Men når du sier du bare har et lite vindu i QuickTime ... har du prøvd Epletast+F for å få full-screen?Vidar P skrev:Noen som vet hvordan man forandrer standard videoavspiller i OSX? Om jeg skal se en video fra nett, så blir det oftest i lite format (er det ikke QuickTime tro?). Har installert den kostnadsfrie MOVIST som virker lovende, men vet ikke om det er mulig å få den som standard avspiller for nettvideoer?
Takk for tipset pk dette var nytt for meg, smart triks.pks skrev:Tips: bruk cmd + shif + 4, så trykk space før du screenshoter. Da får du mulighet til å ta bilde av et vindujohnnygrandis skrev:Høyreklikk på fila velg info da for du ut dette vindu, her kan du velge åpne med.
PK
Dette er jo et aktuelt spørsmål, siden BMW selger USB grensesnitt som ekstrautstyr, spesielt egnet for Apple-produkter visstnok. Har du USB grensesnitt i din BMW (i midtkonsollen)? Eller er det kun standard AUX/IN?KW skrev:Litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette innlegget, men det dreier seg om iPod og da blir det vel ikke galt å legge det her.
Jeg har en eldre iPod (30GB) som stort sett har ligget ubrukt inntil nå.
Den hadde jeg tanker om å bruke på musikkanlegget i min nye bil (BMW X1), trodde jo i min enfoldighet at det var enkelt med USB inngang til navi i bilen hvor også f.eks. radio styres (med f.esk. valg av stasjoner og lydstyrke)
Det virker tydeligvis ikke så enkelt nei, da gjenstår en mulighet og det er en inngang minijack? AUX.
Da må jeg bruke hodetelefon uttaket på iPod?
Hvilken kabel må jeg da ha og dermed mister jeg vel mulighet for å få en spilleliste opp på navi skjermen, som jeg har gått og trodd skulle være mulig :-\
Noen andre med erfaring, kanskje helst fra BMW?
Mvh.KW
Bare for ordens skyld; jeg svarte ikke på det spørsmålet selv om jeg vet svaret fordi vi har slike innganger i egne BMW'er; men here you go; om man kun har AUX/IN skal man bruke minijack-minijack fra hodetelefonutgangen på iPod. Da får du lyd ut, men ingen lading og ingen styring på skjerm/iDrive.KW skrev:.. Det virker tydeligvis ikke så enkelt nei, da gjenstår en mulighet og det er en inngang minijack? AUX.
Da må jeg bruke hodetelefon uttaket på iPod?
Hvilken kabel må jeg da ha og dermed mister jeg vel mulighet for å få en spilleliste opp på navi skjermen, som jeg har gått og trodd skulle være mulig :-\
Noen andre med erfaring, kanskje helst fra BMW?
Mvh.KW
;D Du har så rett vg, noen ganger glemmer jeg at jeg kan lese, men noen ganger skjønner jeg ikke helt hva som forklares.vredensgnag skrev:Om det er BMW, så bruker den mappestrukturen i iTunes, og alt du behøver å gjøre er å koble deg til og velge kilden.
På enkelte andre systemer så gjenkjennes ikke iTunes mappestrukturen.
Ellers vil jeg absolutt anbefale at man leser gjennom manualene, de finner du på nett. USB-forbindelsen i bilen vil også lade iPod'en.
Da skal den kunne spille ALACKW skrev:iPoden er fra januar 2004 en 30GB og den har siste versjon programvare 2.3 får jeg opplyst når jeg kobler den til.
Da er nok batteriet relativt dødt, ja, men det skal jo ikke spille noen rolle når du bruker den i bilen - den får strøm gjennom bilkoblingen. Hvis du vil ha nytt batteri i den er det en fyr i Oslo som bytter batteri i slike. dr iPod, tror jeg han kaller seg (dripod.no). Men det vil antagelig ikke lønne seg - nye iPoder er såpass billige.KW skrev:Derimot så ser det ut til batteriet tømmes alt for raskt, har ikke en gang brukt den til lytting før den er så godt som tom etter bare noen timer (og nå har jeg lært meg hvordan den slåes av også : )
Den har jo stått ubrukt i laderen her da, noen år ;D nå (dog ikke 6)
Føler meg ikke helt trygg på at den er i orden batterimessig sett :-\
Alt slikt gjør du i iTunes. Klikk på "Musikk" under iPod-ikonet. Dermed ser du musikken på iPoden. Marker de sangene du vil slette og trykk slettetasten på tastaturet.KW skrev:Siden jeg da ikke har noen erfaring med bruk av iPoder, så lurer jeg på hvordan en hiver ut låter, for meg så ser det ikke ut til at det ligger noen ting på den (hvordan finner man eventuelt ut av slikt utover at en kan se låtene på selve iPoden.
Det er litt under halvparten ledig kapasitet ser jeg når jeg marker iPod på skrivebordet å søker info (eple i)
Nei. All endring av innhold må gjøres via iTunes. Det finnes måter å se innholdet på (ftp-monter iPoden så ser du innholdet), men det hjelper deg ikke så mye. Du kan kopiere fra iPoden da (du får filer med rare filnavn, men det ordner seg når du drar ting inn i iTunes igjen)KW skrev:Kan en på noen måte få opp innholdet på denne iPoden på skrivebordet på iMacen og eventuelt derfra slette filer?
Siden du ser den på skrivebordet er den allerede aktivert for diskbruk. Du kan bare ikke se musikkfilene på den. Du kan bruke den som en vanlig disk og gjerne kopiere musikkfiler til den fra skrivebordet. Men disse filene blir ikke tilgjengelige som musikk i iPodens spillelister. Disse må du redigere i iTunes.KW skrev:Jeg mener også å huske at jeg brukte den som ren haddisk for å få med meg noen programmer hjem fra jobb for en del år siden, men jeg finner ikke noe slikt innhold ved å dobbeltklikke på den (på skrivebordet)
Apropos å velge iPhone igjen; noen rykter om når neste modell kommer?vredensgnag skrev:Dagens IT skriver om iPhone: Som en jaktstart der de andre ikke er i gang når Apple legger ut på andre halvdel.
http://www.dagensit.no/article1862897.ece
Norgesrekord i tilfredshet - uansett klasse
Det mest iøyenfallende er hvor panegyrisk positive landets rundt 300.000 iPhone-brukere er - i forhold til absolutt alle andre.
- Det er helt galimatias høyt. Jeg som jobber i Gallup har aldri sett liknende sifre, sier Erlend Espedal, forretningsutvikler i TNS Gallup.
Mens 14 prosent av Nokias kunder er helt sikre på at de velger finsk også neste gang de kjøper mobil, vil hele 73 prosent av iPhone-brukerne velge Apple igjen. Og tar du med dem som sannsynligvis velger iPhone igjen, er tallet oppe i hele 94 prosent. Kun fire av 1690 iPhone-brukere er negative.