ok, da var det oppklartBrasse skrev:Macbook Pro har ikkje HDMI, du tar kun bildet fra skjermporten.
Må bruke optisk i tillegg. På Mac Mini går lyd og bilde via HDMI.
Ikke helt riktig. Med en nyere MacBook Pro tar en både lyd og bilde ut fra Mini Displayporten. På eldre bruker en enten optisk eller USB i tillegg for digital lyd ut.Brasse skrev:Macbook Pro har ikkje HDMI, du tar kun bildet fra skjermporten.
Må bruke optisk i tillegg. På Mac Mini går lyd og bilde via HDMI.
Little Snitch sier fra at det er noe som foregår på nettet som jeg ikke har godkjent.bambadoo skrev:Hvordan vet du at du får virus da?
Ikke tro det ikke kan hende deg.Antivirusselskapet Intego rapporterer at trojaneren også slår av programmet Little Snitch som brukes til å overvåke inngående/utgående oppkoblinger mot internett. I tillegg skal programmet også stikke av med dine keychain-filer. Intego hevder også at trojaneren har blitt distribuert med annen programvare enn Graphic Converterer på BitTorrent-sider.
Jobber med laptop (og trackpad) 99% av tiden. Men når eg er på besøk i "hovedkvarteret" er den sinnsjukt digg å bruke stasjonær Mac Pro.marsboer skrev:Hver gang jeg skal gjøre noe "ordentlig" er det derfor den stasjonære som brukes.
Skjerm, mus, og PCer, har bare blitt bedre og bedre, men jeg synes tastaturene har blitt dårligere. Dette henger kanskje sammen med prisnivået på disse nå til dags. En gang i tiden kostet et IBM PS2 tastatur over 3000,- hvis du kjøpte det "løst". Dette er vel det siste av de virkelig gode tastaturene jeg har brukt. På begynnelsen av 80-tallet var det IBMs skrivemaskiner som satte standarden for ergonomiske tastatur og dette smittet selvfølgelig over til PC markedet.marsboer skrev:Dessverre virker det som om mange i dag ikke vet hvordan det egentlig er å sette seg i godstolen foran et skikkelig plassert moderne stasjonært kontoroppsett med et par 24" høyoppløste skjermer, et skikkelig ergonomisk tastatur, ordentlig presis mus og en fet maskin under bordet med mengder av egnet maskinvare uten at denne tar opp halve bordplassen med et ledningsreir av en laptop med eksterne halvveis løsninger over hele fjøla (dvs ekstern mus av for liten type, ekstern USB-disk, en skjerm som er en slags sekundærskjærmløsning med hovedbildet på laptopen osv).
Ååååhhhh nei nei nei og atter nei. Windows Phone 7(.5) er noe HELT annet enn Android og iOS. Android er er levn ved siden av WP. Tidligere ville jeg bytte min Samsung Omnia 7 for en iPhone 4, men etter Mango-oppdateringen er opplevelsen en HELT annen.Stover skrev:Det er en annen verden tiltross for at HTC Android er blitt bedre enn de Windows baserte..
Nolfi skrev:Ååååhhhh nei nei nei og atter nei. Windows Phone 7(.5) er noe HELT annet enn Android og iOS. Android er er levn ved siden av WP. Tidligere ville jeg bytte min Samsung Omnia 7 for en iPhone 4, men etter Mango-oppdateringen er opplevelsen en HELT annen.Stover skrev:Det er en annen verden tiltross for at HTC Android er blitt bedre enn de Windows baserte..
Det beste tastaturet jeg har vært borti er Microsoft Natural Keyboard 4000 med "braketten" i underkant foran som gjør at tastaturet heller bakover i stedet for fremover, noe som er mye mer naturlig for håndledd og fingre.ayaboh skrev:Skjerm, mus, og PCer, har bare blitt bedre og bedre, men jeg synes tastaturene har blitt dårligere. Dette henger kanskje sammen med prisnivået på disse nå til dags. En gang i tiden kostet et IBM PS2 tastatur over 3000,- hvis du kjøpte det "løst". Dette er vel det siste av de virkelig gode tastaturene jeg har brukt. På begynnelsen av 80-tallet var det IBMs skrivemaskiner som satte standarden for ergonomiske tastatur og dette smittet selvfølgelig over til PC markedet.marsboer skrev:Dessverre virker det som om mange i dag ikke vet hvordan det egentlig er å sette seg i godstolen foran et skikkelig plassert moderne stasjonært kontoroppsett med et par 24" høyoppløste skjermer, et skikkelig ergonomisk tastatur, ordentlig presis mus og en fet maskin under bordet med mengder av egnet maskinvare uten at denne tar opp halve bordplassen med et ledningsreir av en laptop med eksterne halvveis løsninger over hele fjøla (dvs ekstern mus av for liten type, ekstern USB-disk, en skjerm som er en slags sekundærskjærmløsning med hovedbildet på laptopen osv).
Tar gjerne i mot forslag til nye tastatur til Mac som er i denne kvalitetsklassen (bruker samme tastatur til både Mac og PC).
Hm. Eg lurer på om dette fyrst og fremst er eit problem for dei som bruker rigid "touch". Sjølv bruker eg moderne tastatur (særleg små Apple-tastatur) med veldig liten knekk i handleddet, men utgangsstillinga mi er på ingen måte ASDF/HJKL.vredensgnag skrev:En annen fin ting med Microsoft Natural Keyboard er at det knekker opp mot hver hånd, i stedet for at hendene skal vris innover for å komme ned på et flatt tastatursett. Når man senker hendene mot tastaturet treffer lillefingrene først, og så må man vri hånden på plass - det slipper man med denne løsningen.
Absolutt et glimrende tastatur, men den mangler den essensielle bakoverhellingen for maksimal comfort. Natural Keyboard 4000 har desverre de latterlige mediatastene, men den øvrige "stylingen" er der av ergonomiske årsaker, ikke av visuelle.Man skrev:Beste keyboardet by far: originalversjonen av MS Natural Keyboard. (før noen oppfant dumme mediaknapper og håpløs rånestyling av keyboard)
Det er selvsagt mulig at det er nostalgifølelsen som spiller meg et puss. Men slik jeg husker det, føltes dette keyboardet mer eller mindre som en integrert del av hendene mine
Ja, det er sjølvsagt drøyt. Men eg opplevde same verken i hendene då eg prøvde "naturleg" keyboard som dei gongane(!) eg har prøvd å læra med Dvorak, eller for den del, dei gongane eg har prøvd å læra meg touch slik det skal vera. Dvorak utan touch er jo forresten lite vits.marsboer skrev:Å si at det er som å lære seg Dvorak er vel litt drøyt. Man skriver jo slik som før. Det som er uvant er den naturlige håndposisjonen, noe som gjør at man bommer litt på taster i begynnelsen, samt at det bare føles helt uvant. Dette er tilvent etter noen dagers bruk. Dvorak må pugges inn over lang tid.
Det er også en ergonomisk fordel i å lære seg å skrive touch. Hendene dine må reise langt mindre og skrivehastigheten øker betraktelig. Fordelen med et splittet tastatur er at du slipper å gå inn for å lære deg det. Det bare kommer naturlig over tid.
Den største fordelen med touch er jo at man ikke ser på tastaturet lenger. Man har derfor fullt fokus på det man skriver på skjermen og man kan enkelt også gjøre avskrift av f.eks en bok siden man kan holde blikket på boka og skrive uten å se ned i det hele tatt.