Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    cybervision_ skrev:
    Iphone-eiere: Hvor lenge varer batteriet på vidunderet? Har en samsung selv som kun holder en dag og er lei av å lade "hele tiden", samt at kameraet er under pari og gir nokså uskarpe bilder.
    Jeg ladet min iPhone 4 fredag rundt 15-tiden i bilen på vei fra jobb. Har iOS5.1 på den.
    Den har stått på siden, også natt (lydløs), vært brukt noen timer til samtaler, og spilt sikkert en time eller mer med Angry Birds og denslags (har en pjokk som liker dette). Noe enkelt surfing med yr-app osv. Tatt noen bilder. BlueTooth er alltid på pga handsfree i biler. I tillegg har dens Remote blitt brukt hele helga til radio rundtom i huset. Nå søndag ca kl 17 dvs 50 timer etter at den sist så strøm så er batteriet på 36%. Dvs at 2/3 av kapasiteten er brukt på drøye 2 døgn med "vanlig" heldøgns bruk. Leder meg til å tenke at noe rundt 3 døgn er et greit estimat.

Fikk forresten anledning igår kveld til å sammenlikne kameraene side-by-side på en iPhone 4S og Samsung Galaxy S2, via skjermen på en iMac 27. Her er det helt klart at iPhone 4S er et overlegent kamera, med tildels betydelig bedre dybdefølelse (3D), mye bedre fargemetning, mye bedre detaljeringsnivå. Og det er ikke engang farget av merkelojalitet eller subjektivitet tror jeg.

Så ja, om du vil ha flerdøgns batteri og bedre kamera, så er iallefall iPhone 4S bedre enn Samsungen på de områdene. Og da har man ikke engang begynt å snakke om overlegenheten (subj) til iOS over Android og den mye bedre skjermen og brukeropplevelsen iPhone gir ift den grønngrelle Samsungen med det i mitt syn komplett klønete, ulogiske, tastetrykk-krevende og kronglete men "åpne" operativsystemet. Det er iallefall min subjektive oppfatning.
    Imponerende. Jeg snakker lite i tlf og har den mest i lomma på lydløs i løpet av dagen. Littegrann surfing for å sjekke vær og nyheter. I dag har den omtrent ikke vært i bruk og er alt på 50%. Dro den ut av laderen 8.30.

Sammenlignet med en iPhone 4 (ikke S) i dag og kameraet mitt var svakere, fargene var blasse og bildet var uskarpt ved siden av iphonen. Litt mer smell i fargene på AMOLED skjermen min dog på andre saker, men jeg er lei av å bo med mobilen i laderen hver kveld/natt. Savner den gamle "dumme" telefonen som holdt 6 dager (og var halve størrelsen).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis iPhone 4-kameraet oppleves mye bedre enn ditt nå, så vil 4S-kameraet være en dimensjon videre. Vi har begge, dvs 4 og 4S (kona sin), og det er ingen tvil om at hennes kamera er mye bedre innen rammene av mobilkamera.

http://www.apple.com/no/iphone/built-in-apps/camera.html

Gitt at man behandler det som et mobilkamera selvsagt. Det er jo ikke mange år siden de fleste av oss syntes at kamera i mobil var imponerende kun bare ved å være der (mobiler hadde ikke kamera), eller bare så lenge man fikk til å ta et bilde som faktisk viste motivet uten at det druknet i grums. Ingen mobilkamera gir spesielt gode bilder ift gode dedikerte kameraer (et SLR er jo lysår foran selvsagt), slik er det bare, men gitt forventningene så er 4S-kameraet evig nok til å forevige visse ting dersom man er istand til å holde det helt stilt og vurderer lyset nøye. Det er jo ikke noen mangler på pixler, dersom de mettes med nok og stødig nok lys.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert noen med peiling på videokamera/redigering i denne tråden. Har i snart 3 år hatt et Sony AVCHD videokamera som kostet ca 5000. Dette filmer i 1280i og tar strålende bilder når man ser resultatet direkte på TV. Problemet er at ved redigering i iMovie blir resultatet alt annen enn strålende. Uskarp og bildet bærer preg av å være komprimert 2 ganger (aner ikke om det faktisk er tilfelle...) - dvs store områder får samme farge, generelt uskarp og svært dårlig spesielt i mørke scener. Kvaliteten er faktisk bare hakket over mine gamle DV-filmer...

Uansett har jeg feilsøkt det jeg makter både på kameraet og forskjellige instillinger på iMovie. Forsøkte også en periode med Final Cut Express uten at dette ble noe bedre. Mener å huske at det er en generell svakhet med AVCHD formatet når det skal redigeres?

Kort fortalt: Jeg har ikke tid eller evne til å styre mer med dette. Mottar gjerne tips om gode videokameraer som fungerer bra med iMove eller Final Cut X (skal til USA om 2 uker og kjøper gjerne der). Brukes kun til enkle feriefilmer ol av barna, men det er utrolig irriterende at jeg ikke klarer å få ut kvalitetspotensialet på filmen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke noen norske undertekster på filmer via ATV (og iTunes). Den er satt på norsk i oppsettmenyen. Noen triks en må gjøre her, eller er det slik at bare et fåtall filmer er tekstet på norsk?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Desverre kun et fåtall som skal være tekstet på norsk (har ikke sett noen selv). Dette i tilegg til det elendige utvalget i norske ITS gjør det nesten meningsløst å ikke sette opp med en amerikansk konto. Svært enkelt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg bestilt en sort og en hvit WiFi 64GB iPad. Så da er det bare å se frem til å få lastet inn nye Angry Birds Space... :)
    Leveringstid på 2-3 uker totalt for iPad'ene fra Apple Store ser det ut til.

64GB siden jeg ser for meg barnefilmer som et bruksområde på ferier. WiFi fordi jeg like gjerne kan bruke iPhone som et trådløstpunkt å dele internett fra, så slipper man to typer abonnementer eller tvilling.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    851
    Torget vurderinger
    8
    Fikk iPad 3 WiFi 32 GB i går..Første inntrykk: Fantastisk bra skjerm og rask på surfing...
    Blir også brukt som "remote" mot mitt nettverk.
    Cover i iTunes ser flott ut på denne skjermen... :)
    atletico

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    Må se og få meg nye ipad jeg også, det er bare så vidt jeg greier å tyde hva som er på skjermen på den jeg har nå. Helt håpløst!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    For dere med Altibox!
    Chill er supert, ingen tuner#2 bare en AppleTV boks og en tv hvor som helst i huset.
    Airplay med iPad. Da har man jo også muligheten til og signe både ViaPlay og TV2 Sumo og browse nett-tv som aldri før. Nå må bare NRK få ut fingeren og oppgradere den ekstisterende elendige Nett TV appen sin.
    Hurra for og slippe The Voice og måtte se NyttpåNytt på iPad/Dataskjerm

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    For dere med Altibox!
    Chill er supert, ingen tuner#2 bare en AppleTV boks og en tv hvor som helst i huset.
    Airplay med iPad. Da har man jo også muligheten til og signe både ViaPlay og TV2 Sumo og browse nett-tv som aldri før. Nå må bare NRK få ut fingeren og oppgradere den ekstisterende elendige Nett TV appen sin.
    Hurra for og slippe The Voice og måtte se NyttpåNytt på iPad/Dataskjerm
    Du får det snart som du vil når det gjelder NRK: http://www.tu.no/forbruker/2012/03/24/snart-far-du-bedre-nett-tv

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Skaffet meg den nye iPad'en igår (heretter kalt "iPad 3"). Jeg har alltid savnet litt høyere oppløsning på iPad (helt siden jeg skaffet meg iPad 1), og særlig når jeg leser bøker eller magasiner.

Jeg har bare hatt iPad 3 i et døgn, men dette er tingene jeg har merket meg så langt:

Høyere skjermoppløsning:
    Dette var jeg selvsagt klar over og er nettopp hovedgrunnen til at jeg valgte å oppgradere til iPad 3. Men en ting er å lese om den høyere oppløsningen og se bilder av skjermen, en annen ting er å se den med egne øyne. Det minner litt om da jeg gikk fra iPhone 3GS til iPhone 4 med Retina-skjerm.

Med iPad 1/2 hendte det ofte at jeg måtte zoome inn for å lese den mindre teksten i blader eller PDF-dokumenter. Med iPad 3 så er teksten såpass skarp at jeg slipper dette. Teksten i Kindle-bøker har heller ikke vært så veldig skarp, men her kan man omgå problemet til en viss grad ved å endre tekststørrelsen. Med iPad 3 kan jeg fint bruke den minste tekststørrelsen uten problemer (teksten kunne vært enda mindre for den saks skyld).

Jeg bruker ofte iPad til å se YouTube-videoer med og nå slipper jeg å måtte vise HD-klipp i fullskjerm for å få med meg detaljene i bildet (i fullskjerm får jeg bl.a. ikke lest kommentarene). Selv om bredden (i portrett-format) ikke er stor nok til å gjengi Full HD-klipp i full oppløsning (1536 vs 1920 piksler), så holder det for 720p. Og jeg kan alltids velge fullskjerm (landskapsformat) for 1080p dersom jeg ønsker å se klippene i full oppløsning.

Bedre fargegjengivelse:
    Fargemetningen er tydeligvis blitt bedre. Dette har nok litt sammenheng med at pikslene sitter såpass mye tettere sammen. Fargene skal også være mer korrekte: Tester har vist at iPad 3 dekker opptil 99% av sRGB-fargerommet (spesielt kjekt for fotografer). Dette er et betydelig steg opp fra forgjengeren som lå på rundt 60% (konkurrentene ligger på rundt 30-40%). Gamma-verdien ligger også nærmere 2.2 enn forgjengeren.

Bedre lydkvalitet:
    Høyttaleren er merkbart forbedret i forhold til iPad 2. Mellomtonen og diskanten er blitt klarere. På iPad 2 kunne lyden høres ganske "boksaktig" ut. På iPad 3 er lyden mer åpen og naturlig, selv om høyttalerne (naturligvis) ikke er på samme nivå som gode PC-høyttalere. Ikke det at lydkvalitet har så veldig mye å si på et nettbrett, men det er uansett kjekt at det gjøres noen fremskritt her også.

Generelt:
    Heldigvis har mange av applikasjonene jeg bruker mest allerede blitt tilpasset den nye skjermen. Men iPad-apps som ikke er blitt tilpasset ser faktisk litt bedre ut enn jeg hadde fryktet. Piksellering etter oppskalering til Retina-oppløsning er ikke så veldig markant, og det har nok sammenheng med at pikselforholdet er nøyaktig 2:1 langs begge akser.

Her er noen bilder som gir en viss indikasjon på hvordan den nye skjermen er i forhold til den gamle (klikk på bildene for å se en større versjon):

Med iPad 1/2 så kunne det være vanskelig å lese litt mindre skrift i blader. Teksten så ikke spesielt pen ut heller. På iPad 3 derimot er teksten såpass skarp at det minner mer om å lese en papirutgave. Legg også merke til at rødfargen ser rødere ut på iPad 3.

Dette bildet gir ikke nødvendigvis noe "ideelt" sammenligningsgrunnlag med tanke på fargegjengivelsen, men det gir allikevel en viss indikasjon hvordan fargemetningen er på iPad 3 sammenlignet med iPad 2. Dette bildet er forøvrig opprinnelig tilpasset iPad 2s oppløsning, og er oppskalert fra 1024 x 768 til 2048 x 1536. Derfor ser ikke bildet noe skarpere ut på Retina-skjermen.

Merk:
    Disse bildene ble tatt med et iPhone 4 kamera. Jeg burde heller brukt den innebygde skjermgrabbingen, men dette kom jeg ikke på før jeg allerede var godt igang med å sette sammen bildene. Moire-mønstrene stammer altså fra kameraet og ikke fra skjermbildene. Retina-skjermen er enda skarpere enn vist på bildene, men bildene glattes litt ut siden de ble tatt med et kamera og på grunn av nedskaleringen.

EDIT: Fikset URL

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    audiomur skrev:
    Må se og få meg nye ipad jeg også, det er bare så vidt jeg greier å tyde hva som er på skjermen på den jeg har nå. Helt håpløst!
    :)

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    For de som vurderer å skaffe seg den nye iPad'en ("iPad 3") og som har en iPad 1/2 fra før av:

Siden iPad 3 er litt tykkere så er det ikke sikkert bakdekselet som du bruker på iPad 1/2 vil passe. Jeg har prøvd to deksel og ingen av dem passet helt.

Eplehuset har (litt overraskende) ikke kjøpt inn noen deksel for iPad 3, men de nevnte at de kom til å bestille inn nye deksel. Incipio-dekselet som de selger passet (akkurat) ikke da jeg testet det i butikken.

Er det noen som vet om noen norske butikker som selger bakdeksel som passer til iPad 3?

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

Har lenge vært litt skeptisk til Apple, men etter at jeg fikk meg en iPad og så hvor bra Remote fungerte mot iTunes på PC'en fikk jeg lyst på mer.

Synes den nye Apple TV ser interessant ut, både for video og for musikk. Må man ha TV-skjermen på for å kunne streame musikk fra PC/iPad?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    En flott sammenligning, og nokså oppsiktsvekkende når en ser slikt i klartekst.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    flippin skrev:
    Hei!

Synes den nye Apple TV ser interessant ut, både for video og for musikk. Må man ha TV-skjermen på for å kunne streame musikk fra PC/iPad?
    Nei, det er ikke nødvendig.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Apropos bilder med 4s.
    Var på en sykkeltur nå. Nydelig vær... Måtte ta et bilde. Bittelitt motlys men dog..

Det beste jeg fikk til med 4s.

PS: Var en nydelig tur.

EDIT: Tok et par til. Skal få dem fram og se om de ble litt bedre.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et par til.

Om dette innlegget er tungt å laste så gi meg beskjed. Tror bildene er omlag 400kB pr stk.

Anlegget hjemme...

Fra en finfin flytur..

Vel slik er kvaliteten for min del. Mulig bra til mobilkamera å være men ikke bedre (heller dårligere) enn min 2.5 år gamle Nokia N97.

Video synes jeg er utmerket med 4s. Den var bra med 4 også syntes jeg.

PS: Ser nå at samtlige av disse er tatt med relativt kraftig motlys. Inkludert det inne bildet så det gjør muligens endel med kvaliteten.
    Skal finne et som ikke har dette.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg antar du bruker den medfølgende foto-appen her? Prøv f.eks. appen fra SmugMug der du kan styre fokus og eksponering hver for seg.
    Det vil kanskje vise seg at det er fotografen som ikke klarer å vise hvor godt kameraet egentlig er ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Motlys er et problem for de aller fleste kameraer, og de fleste bildene er jo nesten worst case fra et fotografisk ståsted. Med et skikkelig kamera ville jeg brukt blitz for å lyse opp forgrunnen, men da støter man kanskje på taket for lukkertid med blitzsynkronisering slik at himmelen blir utvasket og man må til med filter. Poenget er i hvert fall at det ikke er noe problem å finne situasjoner som alle kameraer vil ha problemer med. Bildet av anlegget var jo direkte inkompetent, uskarpt og med mye støy som ikke ser ut til å reflektere lysnivået i rommet. Brukte du TVen for lysmålingen?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra hytta til mor her en dagen.

En ødelagt brygge. :(
    Her er det ingen ekstra apper etc. som er brukt. Kun apple sin innebygde fotoapp. Ingen redigering etc.
    Og bildene ser bra ut på den 3.5" store skjermen. Og ja jeg er stødig på hånda.

Samtlige av disse bildene hadde til hensikt å bli best mulig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du burde brukt et speilrefleks evt et godt kompaktkamera og ikke en mobiltelefon, hvis du vektlegger å få best mulig bilder.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har et lumix lx5 som er framifrå i mine øyne. Med best mulig menes såklart best mulig med det man har for hånda. Mobilen er med 24/7
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62913.100.html
    Noen eksempler med lx5 for den som er interessert.

Anyway - dette er mine eksempler på det som jeg føler er et middelmådig kamera. Til mobilkamera å være også. Det var spørsmål om kvaliteten til kamera på Iphone og dette er eksempler på bilder.

Mulig jeg for n'te gang har fått et mandags produkt fra Apple?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever kameraet i 4S som godt, dersom man passer på å bruke det i gode lysforhold. Mediet er lys. For dårligere lysforhold så behøver man helt annen optikk enn i en mobiltelefon imo.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Trondheim
    For en tid tilbake leste jeg et intervju med en av USAs mest kjente fotografer der hun ble spurt om hvilket kamera hun ville anbefale til noen som skulle ha et point-and-shoot kamera. Hun anbefalte iPhone 4s.

V

vredensgnag

Gjest
    Enig i at disse er fine point-and-shoot kameraer.

Man bør nok skjele litt til lysforholdene. Har ikke satt meg helt inn i optikk, etc, men regner med at det er plastlinse i disse, og da bør man unngå lys rett i "kassen," selvsagt.

Ble ganske forbauset over gjengivelsen her - god kontrasttegning, slør der det skal være slør, fokus fra forgrunn til dyp bakgrunn, og detaljer i både skygger og lys.
    Klikk på bildet for å få det opp i størrelse - solen var på vei ned, og det gir noe fargetegning ute til venstre som man gjerne kunne vært uten.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Håndholdt gjennom bilvindu, bil i fart. Tas med fordi jeg liker den jevne overgangen i farger og lys.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Her ble jeg skikkelig forbauset. Dette er en "praying mantis" - beklager, husker ikke hva de heter på norsk.

Den er vel ca. 5-6 cm lang, og satt på kanten av terrassen på huset nede i Spania. Jeg snek iPhone meget tett på, og fikk dette bildet.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Kirkegård i Skottland. Her har jeg beskåret bildet bittelitt for å få det under 500kb-grensen på HFS. Ellers er det ikke gjort noen behandling, og heller ikke brukt spesiell fotoapp på noen av disse bildene. Her er det noe utvasking i det hvite i stolpene, men muligens slik at det kan "gjenvinnes" med et godt bildeprogram, og så har man jo muligheten til å ta bilder med ulike kontrastforhold, og så kombinere disse.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Siste bilde er "piece de resistance." Nydelig tåke foran Akershus festning, meget vanskelige lysforhold med lav vintersol, jeg skjermet av den vha en navigasjonslykt som står på kaien, så jeg stod i skygge og tok bildet, og snek høyre billedkant så tett på solen jeg vågde. Målet var å fange tåken.

Dette ble tatt med iPhone 3S, og ikke 4. Igjen slik at man kan klikke på bildet.

Kameraene kneler i dårlige lysforhold, dersom man ikke bruker dedikerte foto-apps. Jeg har valgt å ikke bruke slike, går kjappest å ta frem kamera og ta et bilde når jeg har lyst da.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.837
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bedre enn mine :( - jaja..
    SPesielt den kneleren. Har ikke prøvd å ta noen særlige nærbilder enda... Men gjorde det med iphone 4 når jeg hadde den. De ble ikke så aller værst. Ligger noen i "innmat" tråden på HFS.
    Mulig mandagsproduktet er et faktum?

V

vredensgnag

Gjest
    Vær bevisst lysforholdene, og eksperimentér for å bli kjent med kameraets spenn.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Bra bilder Basse. Photoapp eller "vanlig" iPhonekamera?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Som alltid er det fotografen det kommer an på. En fotograf med godt blikk og god teknikkforståelse kan ta supre bilder med iphone. Deri inngår også å ikke ubevisst bruke kameraet til noe det ikke egner seg til, som bilder med motlys og stor kontrast. Hvis solen er med på bildet ber man om trøbbel på et mobilkamera, får ikke fine solstjerner med mobiloptikk, bare et uformelig utvasket objekt. Selv en speilrefleks kan slite med det når fotografen ikke vet hva han driver med.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Justert pittepittelitt i Photoshop. Kan justeres ein god del før det "går i oppløsning".

Ferjebildet uredigert:

iPhonen imponerer som mobilkamera i evnen å beholde detaljer i både lys og skugge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn