Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, blir sikkert en iMac montert på veggen, liker å ha det lille skrivebordet mitt ryddet. Tror kanskje jeg selger mine AudioEngine A2 høyttalere også, vi får se.
    Mac Mini er jo oppgradert for ikke så lenge siden, det er ny iMac vi venter på. Den nye imac har jo dukket opp med målinger i tester, men ingen har sett den, Apple er eksperter i å holde tett.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bryr meg ikke om hvilke computere andre bruker eller liker, og jeg har ikke noe imot at alle sider ved Apple og Mac blir belyst, men jeg tenker i mitt stille sinn at det er kanskje ikke i ens egen beste interesse å gjennom år faktisk å poste så mye designet negativt om Apple-produkter i en faktisk vennetråd. Hadde det vært balansert, og basert på kjennskap, så hadde det vært interessant å lese.
    +1

Det blir slitsomt å stadig måtte lese enkeltpersoners dritt-postinger i vennetråder. Også vennetråder for mange andre merker har jo gjengangere som føler det som sin samfunnsplikt å informere om alle negative aspekter ved merket, og gjør det med subtiliteten til en elefant i en porselensbutikk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har også min Mini ved TV'en, kan jo ikke ha en iMac der nei. Men på hjemmekontoret derimot har jeg iMac. Så alt spørs jo på bruk såklart.

Siste iMac kom omlag 3 mndr tidligere enn siste Mini, men det er ikke godt å si hvilken som kommer først i ny generasjon. Håper det blir firekjerners på ny Mini da, og mulighet for 8 virtuelle. Det gjør mye.

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg har også min Mini ved TV'en, kan jo ikke ha en iMac der nei. Men på hjemmekontoret derimot har jeg iMac. Så alt spørs jo på bruk såklart.

Siste iMac kom omlag 3 mndr tidligere enn siste Mini, men det er ikke godt å si hvilken som kommer først i ny generasjon. Håper det blir firekjerners på ny Mini da, og mulighet for 8 virtuelle. Det gjør mye.

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone
    takker!
    Rart med det, utrolig hvor høy kjøpelysten er når pengene finnes. Har egentlig ikke behov, bør sikkert vente som planlagt med ny tv og mini til rundt juletider. Får heller kjøpe et par vinylskiver i mellomtiden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.904
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dumt spørsmål kanskje, men til dere som har oppgradert Mac noen ganger:
    Hvordan blir man best kvitt en brukt Macbook Pro?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.872
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Noen flere her som har testet Cardas Clarifier Appen på iPhone/iPad? I mine Shure øreplugger så mener jeg at det ble litt mindre "loudness" etter å ha kjørt denne appen. Koster 7 kr så mye penger er det ikke snakk om.

OU812

S

Stereo_Mono

Gjest
    Dumt spørsmål kanskje, men til dere som har oppgradert Mac noen ganger:
    Hvordan blir man best kvitt en brukt Macbook Pro?
    Har faktisk solgt og kjøpt en Mac her på bruktbørsen. Ellers så har du Mac1.no som i hvert fall før hadde en ganske stor bruktmarked for Macer. Mulig det flyter litt over av fjortiser der nå, men har solgt en par eldre G4er der uten problemer.

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Solgte min forrige Macbook på Mac1.no. Fikk raskt flere tilbud på den aldrende maskinen og salget gikk greit til ok pris. Apple har jo også en resirkuleringsordning som gir deg penger for din gamle maskin avhengig av modell og tilstand, men den har jeg ikke prøvd.

Apple - Resirkuleringsprogram for datamaskiner

V

vredensgnag

Gjest
    Tips.

Skulle installere ny parabol for min mor på taket av huset her i Spania. Stilte inn dekoderen på signalstyrke for antennen, satte en iPhone foran TVen og Skypet til min iPad. Plasserte iPhone så den viste tv-skjermen i stuen og kunne så justere parabolen ved å følge med på min iPad for å finne signalet og få det best mulig mens jeg var oppe på taket.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter med å få hjemmenettverket mitt til å fungere så bra som jeg ønsker.
    Skjermbilde.png

Som dere ser består nettverket av 3 stk Airport Extreme (som er koblet med kabel). Grunnen til dette er at det er ekstremt dårlig dekning i huset. Aner ikke hvorfor dette skal være et problem her, men ser for meg forstyrrelser fra enten andre trådløse nettverk eller diverse annnet trådløs kommunikasjon som alarm, termostat osv. Det er et nytt hus på 3 etg a 130kvm og ruterne er plassert strategisk med hovedruteren "Teknisk rom" midt i underetg, "Kino" hjørnet i 1. etg og "Stue" motsatt hjørne 2. etg. Dette gjør at det fra ethvert punkt i huset ikke skal være mer en ca 5m til nærmeste ruter. "Teknisk rom" er satt opp med gjestenettverk som er et uavhengig nettverk uten tilgang på hovednettverket. Ved oppsettet fulgte jeg bruksanvisningen der det er beskrevet hvordan man setter opp flere slike Extremer i det samme nettet.

På tross av dette opplever jeg ustabilt trådløst nett. Min iPhone finner rett som det er ikke nettverket i det hele tatt og velger 3G. Dette er ikke noe problem med iPad og MBP, men jeg synes ikke hastigheten er bra nok da bruk som Skype og FaceTime ofte kan fryse. Jeg har en 50 "ett-eller-annet" fiberlinje inn i huset.

Skjermbilde 2012-08-01 kl. 20.54.09.png

Tok en test nå og det er kanskje ikke så verst allikevel?

Uansett, hva kan jeg gjøre for å få optimal ytelse? Har dette gjestenettverket noen negativ effekt?

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.049
    Orket ikke lese gjennom hele denne tråden så jeg beklager hvis det følgende spørsmålet allerede er besvart.

Kan jeg streame musikk via Apple TV (til forsterker) uten å ha på TV´et (eller ha TV´et på NRK, TV2 etc...)???
    Slik det er nå så forsvinner hele lyden dersom jeg under avspilling slår av TV´et eller endrer HDMI-inngang.
    For ordens skyld; Apple TV er koplet til TV´et med en HDMI-kabel og med en optisk kabel til forsterkeren.

Veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg.

N

nb

Gjest
    Uansett, hva kan jeg gjøre for å få optimal ytelse? Har dette gjestenettverket noen negativ effekt?
    På G-nett (som du vel har på iPhonen din?) kan det være problematisk om Bluetooth står på samtidig - det er i samme frekvensområde som G-nett og kan skape interferensproblemer. Det kan også hjelpe å velge en fast kanal istedenfor auto, dette gjøres i oppsettet for basestasjonene dine. Jeg vet ikke nøyaktig hvor siden jeg ikke har AirPort Extreme selv, men det burde være en smal sak å finne det. Du kan også prøve å endre krypteringsmetode for å se om det hjelper. Hos meg hjalp det på bruke WPA fremfor WPA-2 på mitt N-nett. WPA-2 er sikrere, men WPA holder nok evig lenge og vel så det til privatbruk.

Ellers sliter jeg også litt med iPhone på trådløst nett hjemme etter routerbyttet mitt, mens probleme mine med MBA ser ut til å være borte. Basert på min beskjedne erfaring med en stk MBA og en stk iPhone er jeg ikke veldig imponert over trådløsbiten av Apple-saker.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Orket ikke lese gjennom hele denne tråden så jeg beklager hvis det følgende spørsmålet allerede er besvart.

Kan jeg streame musikk via Apple TV (til forsterker) uten å ha på TV´et (eller ha TV´et på NRK, TV2 etc...)
    Slik det er nå så forsvinner hele lyden dersom jeg under avspilling slår av TV´et eller endrer HDMI-inngang.
    For ordens skyld; Apple TV er koplet til TV´et med en HDMI-kabel og med en optisk kabel til forsterkeren.

Veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg.

Ja, det fungerer hos meg. Men det gjorde det fra første stund, sjekk innstillingene på Apple TV nøye

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.049
    Hvilke innstillinger tenker du på? Da Apple TV ble satt opp mener jeg instruksjonsboken ble fulgt til punkt og prikke.

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.049
    Lurer fremdeles. Ingen som har vært borti problemet?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    På G-nett (som du vel har på iPhonen din?) kan det være problematisk om Bluetooth står på samtidig - det er i samme frekvensområde som G-nett og kan skape interferensproblemer. Det kan også hjelpe å velge en fast kanal istedenfor auto, dette gjøres i oppsettet for basestasjonene dine. Jeg vet ikke nøyaktig hvor siden jeg ikke har AirPort Extreme selv, men det burde være en smal sak å finne det. Du kan også prøve å endre krypteringsmetode for å se om det hjelper. Hos meg hjalp det på bruke WPA fremfor WPA-2 på mitt N-nett. WPA-2 er sikrere, men WPA holder nok evig lenge og vel så det til privatbruk.

Ellers sliter jeg også litt med iPhone på trådløst nett hjemme etter routerbyttet mitt, mens probleme mine med MBA ser ut til å være borte. Basert på min beskjedne erfaring med en stk MBA og en stk iPhone er jeg ikke veldig imponert over trådløsbiten av Apple-saker.
    Takker for tilbakemelding. Har allerede forsøkt det meste utenom krypteringsnøkkel. Noen tips om program som finner mest gunstige kanal?

inpain1968: ATV skal fungere slik ut av boksen. Har selv to stykker som jeg bruker til musikkstreaming nettopp uten TV (via HDMI) slått på. Har optisk fra ATV til forsterkeren. Mulig at jeg måtte stille inn lyd ut under instillinger, men dette skal det være en smal sak å få til.

lowlevel

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    5
    Du kan også prøve å endre krypteringsmetode for å se om det hjelper. Hos meg hjalp det på bruke WPA fremfor WPA-2 på mitt N-nett. WPA-2 er sikrere, men WPA holder nok evig lenge og vel så det til privatbruk.

Hvis mottakerforholdene (altså plassering av trådløs router) er bra, bør en MacBook være helt stabil. Sjekk oppsett av router. Har du feks sjekket Short og Long Preamble? Det er også greit å holde seg til en kryptering. Mange nye routere kombinerer WPA og WPA2, men har mulighet til å sette en av dem (gjerne WPA2) som eneste valg. Dette er i hvertfall positivt for hastigheten. Du kan også disable SIP, IPSec, RTSP, og PPTP, osv hvis du ikke trenger dette.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Problemet: preference panes in system preferences is greyed-out and cannot be opened

Dette gjaldt tidligere (i server10.6. bare for et Printopia-tillegg, men etter oppdatering til 10.8 (Server), så er også iCloud, Notifications, «mail, contacts and calendars» samt Parental controls grået ut. De vil ikke åpne, og jeg får i stedet en melding om at (f.eks.)

«You can’t open the “Parental
    Controls” preferences pane because it is not available to you at this time.»

Har sjekket ut på nettet, og ser at flere har meldt om det samme fenomen. Her funnet en eldre «work around» (fra 10.5 og 10.6).

http://walkingtowel.org/2010/02/25/acce ... nce-panes/

Denne fungerte, men er jo ikke en løsning på det opphavelige problemet. Tror heller ikke at dette er spesifikt for serverversjonen.

Noen som kan hjelpe til her med hva som egentlig er på gang når disse preference panes (som de sier i Snåsa) blir grået ut?

Jeg opprettet en ny konto, og der var alt i orden. Det samme gjelder en admin-konto jeg har. Problemet er altså knyttet til en konto/bruker, og ikke globalt.

Gir det noen indikasjon på hva som kan være det merkelige opphavet til problemet?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Har du kjørt disk verifisering/reparasjon? Det er kanskje blitt feil rettigheter på noen filer.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Takk for forslag, Class. Selv om det var en del ugreie der med rettigheter, så består problemet selv etter å ha kjørt «reparer diskrettigheter».

(Andre har forsåvidt prøvd det samme tidligere, etter hva jeg har fått med på nettet, uten at det har løst problemet.)

Tillegg:

Er det noen som har opplevd/hørt om dette problemet i det hele tatt?

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Har du sjekket faktiske rettigheter på disse filene i shell?
    TM backup har du vel forhåpentligvis? Slett bruker, opprett ny og legg tilbake backup.

V

vredensgnag

Gjest
    iPhone Earbuds shortcuts:

1. If you're listening to music, toggle pause or play by tapping the center button once.

2. To fast-forward a song, tap the center button twice and long-press on the second tap.

3. To rewind a song, tap three times and long-press on the third tap.

4. To skip a song, double tap.

5. To go to the previous song, triple tap.

6. If you have an incoming call, tap the center button once to answer. Tap again to hang up.

7. To ignore an incoming call, long-press the center button. You'll hear two beeps to confirm that the caller was sent to voice mail.

8. If you're on the phone and you get a new call, tap the center button once to switch calls. To end that new call, hold the center button down for 2 seconds.

9. You can achieve supersteady shots by using your headphones as a shutter release. Tap the volume-up button to capture a photo.

10. For iPhone 4S owners: prompt Siri by long-pressing the center button.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.912
    Er i markedet for en macbook pro. Hvem har de beste prisene i Oslo (evt på nett) ? Tenkte på siste modell 13" uten retinaskjerm.

Finnes det forretninger som selger brukt? Litt skummelt å handle datamaskiner fra ukjente privatpersoner, syns nå jeg, men det er kanskje feil?

Synspunkter mottas med takk!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Tror prisene er som jevnt over ganske like om du ikke finner ett parti med utgåtte modeller. Apple er flinke med "prispolitikken" sin. Mine maskiner er kjøpt nye, jeg ville holdt meg til nye maskiner men det er kanskje bare meg. Elkjøp har jo fine betingelser selv om det skal sies at jeg har kjøpt min Macbook på Eplehuset og mine andre Minier hos Appleno.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Elkjøp på skøyen er ikke å anbefalle!! kjøpte for noen dager siden en MBP til firmaet samt noen MS-office pakker. null peiling og jeg måtte krangle og hærje for å få oppgradering til Mlion gratis osv. eplehuset på ullevål eller sandvika storsenter er jeg fornøyd med

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er i markedet for en macbook pro. Hvem har de beste prisene i Oslo (evt på nett) ? Tenkte på siste modell 13" uten retinaskjerm.

Finnes det forretninger som selger brukt? Litt skummelt å handle datamaskiner fra ukjente privatpersoner, syns nå jeg, men det er kanskje feil?

Bruktprisene på Mac er ganske høye, spesielt på nyere maskiner, så det er bedre å kjøpe ny. Da får du i tillegg aller siste modell, som alltid er bedre enn forgjengeren.

N

nb

Gjest

Jeg var innom Eplehuset i operapassajen (om den fortsatt heter det nå som operaen har flyttet) da jeg kjøpte min MBA. Der var de flinke synest jeg, fikk bra demo etc, men de hadde ikke på lager og da det skulle være en julegave måtte jeg litt rundt i Oslo for å finne en butikk som hadde og endte opp på Lefdal på Alnabru. Prisene var de samme over alt så vidt jeg husker.

Jeg ville kjøpt en ny en, da vet du stort sett hva du får.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Fikk min nye Retina MacBook Pro idag. 2,6 GHz i7, 16 GB RAM og 512 GB SSD. Betalte 21000 for den (jobbmaskin). Den er "snappy" :)

V

vredensgnag

Gjest
    Fikk min nye Retina MacBook Pro idag. 2,6 GHz i7, 16 GB RAM og 512 GB SSD. Betalte 21000 for den (jobbmaskin). Den er "snappy" :)
    Snappy er fornavnet. Sitter med en slik selv, det raser avsted, og det har jeg lite i mot.

S

sorgenfri

Gjest
    Hei,

Jeg har fått ny e-post tjener ( outlook.com ) jeg bruker Mail på min mbpro. Jeg har konfigurert meg litt bort her. Ser at alle mine sendte mailer ligger i Utboksen? Viktige jobbmailer også

Vinduet jeg sliter med å forstå er dette:
    Skjermbilde 2012-08-23 kl. 13.21.00.png

Slik jeg forstår dette må jeg forandre SMTP tjeneren til outlook sin, men jeg sliter..
    Noen som har tips?

MVH

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Bruk pop3.live.com som inngående og bruk hele @outlook.com-adressen som brukernavn.
    Bruk smtp.live.com som utgående

S

sorgenfri

Gjest
    F..n Jeg er dårlig på dette!

Skjermbilde 2012-08-23 kl. 16.14.34.png

Nå popper dette opp på hver eneste som ligger å venter i utboksen..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn