Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har "gamle" iph4 og ipad 3, og prosessoren i padn er langt kraftigere enn i min tlf. MEN ser at A6 chip'n som står iph5 er langt rå'ere enn denne igjen. Ser det rimelig godt på youtube videoer.. Den er svinkjapp. Heldigvis er det skjelden noe plage at min iph4 har litt lastetid, slik at den for holde enda en generasjon (iph6 vil rimelig sikkert komme om 12mnd). Det som frister mer er det lekre videokameraet i iph5. Panorama fuksjonenen kom i iOS6, men kun kompatibelt i 4S'n, ergo ikke min 4'er.

Mange sutrer over den nye pluggen.. men den har den beste egenskap en plugg kan ha... ikke "rettningsbestemt".. ikke noe styr å treffe rett vei, slik det er på de foregående produktene, og usb'plugger forøvrig! .. men men.. overlever min 4'rer et år til :)

PS: 5'n har ekstra mic for å undertrykke bakgrunnsstøy.. vært intr å teste hvordan dette er IRL

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Klådde litt på en iPhone 5 på Apple Sore her i Miami i går. Utrolig "må ha" følelse. Lynkjapp surfing, ligger veldig godt i hånda og veldig grei å bruke med en hånd, fantastisk kvalitetsfølelse.

Ellers skjønner jeg godt at Apple vil forsøke å fjerne seg fra sin avhengighet av Google. Kart og navigasjon er en basisfunksjonalitet i en smarttelefon, og å gjøre seg avhengig av sin største konkurrent på dette området er vel sjelden en god strategi? Google er jo det nye Microsoft. Akkurat som Microsoft bruker Google inntekter fra et marked (for Google er dette salg av brukerinformasjon fra sine søketjenester, for Microsoft var det Office-monopolet) for å presse ut konkurrenter fra andre markeder. Og for å komme inn på disse markedene kopierer de hemningsløst (Microsoft gjorde det med Windows, Google med Android). Og hvor der det de kopierer fra? Jeg regner med at dere har sett hvordan Windows så ut før Win95 kom, og Android før iOS? Og etterpå? Tro vor de har "hentet inspirasjon"? Apple har blitt lurt av konkurrenter før, og er kanskje gått lei?

Maps-applikasjonen ble kanskje sluppet for tidlig, men husk at en av de viktigste funksjonene (turn-by-turn navigation) nektet Google å implementere for iOS-versjonen. Skulle Apple få denne måtte de implementere den selv. Og dette fungerer visstnok svært bra (i USA - Apple fokuserer alltid på det amerikanske markedet først, så kommer de andre etter).
    Jeg ser ikke helt at Apple hadde noe særlig valg.

S

sorgenfri

Gjest
    Har oppgradert til ios6 siste versjon, og etter det henger deler av sider når jeg surfer..Spesiellt her inne på HFS når jeg feks klikker på legg ut hurtigsvar så henger noe av bildet igjen på skjermen. Det skjer også på andre sider. Har ikke opplevd det hvis jeg bruker FireFox.

Noen andre som har merket dette? Min MBP er nå snart 4 år, men den er/var toppspekket..

M

medlem215396

Gjest
    Takk for velfundert innspill Otare. Man får kanskje leve med mangler i en overgangsfase, dra nytte av de øvrige fordelene og tenke på at dette er starten på en bedre løsning (ihvertfall for Apple).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har oppgradert til ios6 siste versjon, og etter det henger deler av sider når jeg surfer..Spesiellt her inne på HFS når jeg feks klikker på legg ut hurtigsvar så henger noe av bildet igjen på skjermen. Det skjer også på andre sider. Har ikke opplevd det hvis jeg bruker FireFox.

Noen andre som har merket dette? Min MBP er nå snart 4 år, men den er/var toppspekket..
    du mener mountain Lion og ikke OS6 regner jeg med siden du nevner at du bruker en MPB. Har ingen slike problemer, bruker Safari

S

sorgenfri

Gjest
    @65 ja beklager.

Da er det nok maskinen som begynner å bli sliten..Søren også. Den har tjent meg vel, uten et eneste feilskjær..

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jøss, snakker dere bare om iPhone her? Hvor langt tilbake i tråden må jeg gå for å finne noe relevant rundt mac og hifi?

O.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    er den fullspekket med RAM? jeg har 8gig i min 1.5 år gamle MBP 13. det ga en merkbar endring til det bedre å oppgradere fra 4gig.
    Bruk dette programmet , fjerner mye dritt fra systemet
    CCleaner for Mac OS X

S

sorgenfri

Gjest
    Takk for hjelpa 65. Jeg har 4 gig ser jeg..Kanskje fjøla skal få seg litt mer under panseret?
    Gjorde du det selv, eller leverte du den inn?

Kjørte cc nå..det var ikke lite til overs:)

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Jøss, snakker dere bare om iPhone her? Hvor langt tilbake i tråden må jeg gå for å finne noe relevant rundt mac og hifi?

O.
    To sider. Men det var kanskje eit retorisk spørsmål?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Takk for hjelpa 65. Jeg har 4 gig ser jeg..Kanskje fjøla skal få seg litt mer under panseret?

Det er relativt enkelt å sette inn RAM selv på de maskinene, men jeg tror egentlig at det som er problemet kan være varmgang i videokretsene. Kanskje maskinen rett og slett trengs å renses? Åpne den og blåse den ren med litt "luft på boks"?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

enkelt å gjøre selv. @otare har sikkert et bedre poeng men skal du først åpne maskinen. Skift RAM i samme slengen. Koster noen hundrelapper og er en solid oppgradering

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    BTW.. tror eg får magesår før 2012 iMac blir sluppet på markedet. Ifl ryktene skulle den vært presentert nå og klar til bestilling. Antar at ikke noe blir tilgjengelig før(samtidig) som når iPad mini blir lansert. Windows maskin min "oppfordrer" nesten daglig til å hente slegga i garasjen.. den ligger tynt ann for å si det sånn. Ergo, en iMac med SSD + 16 eller 32gb ram blir ikke å forakte :)

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.371
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer for n'te gang å skifte fra Windows PC til iMac/Mac mini. Synes at RAM og SSD prisene til Apple er vel drøye og planene er å kjøpe dette fra 3 part leverandør.
    Er det en grei sak å installere SSD disken og kjøre OSet fra denne? Anbefalt måte å gjøre dette på? (ny maskin)

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Kan jeg kontrollere en hodeløs Mac Mini med iPhone trådløst, uten at de to enhetene er tilkoblet et eksternt nettverk? Kan det eventuelt opprettes et virtuelt, internt nettverk av den ene enhet, som de to kan kommunisere via? Eller kan eventuelt kommuniseres via bluetooth?

Skal brukes som kontor-oppsett til ren musikk-avspilning med iTunes/BitPerfect via Hiface2 til ekstern Dac. Har tidligere testet noe liknende hjemme med MacBook/iPod Touch, men her kommunisertes via hjemmenettverket (med Remote-appen, tror jeg). Jeg kan ikke gjennomskue, hvordan det skulle ske på kontoret, eller hvorvidt det er overhodet er mulig.

Vil sette pris på råd og innsikt, på forhånd takk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ikke har WiFi-nettverk på kontoret; alt du trenger er en AirPort Express eller en hvilken som helst ruter, og så lar du bare begge enhetene koble seg til denne via WiFi. Det betyr jo at du (såvidt jeg forstår) trenger skjerm, mus og tastatur til Mini akkurat ved oppsett da.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Takk, Vidar. Du har rett, ikke noe WiFi på jobben, derfor gikk jeg litt i sort. AirPort Express virker som den løsningen jeg så etter. Hadde et lite håp, at kanskje MacMini kunne etablere et nettverk selv, men AE kommer å fungere fint til mitt behov. Har begrenset data-mengde til rådighet i iPhone-abonnementet mitt, så AirPlay vil nok ikke bli brukt, men det var nå heller ikke tanken.

Ennå et spørgsmål.. På Apples nettside skrives følgende om AE:

Med AirPort Express tar det kortere tid - og mindre anstrengelse - å få Wi-Fi-nettverket på luften, enn å lage en kopp kaffe. Det er fordi en oppsettassistent er innebygd i iOS og i AirPort-verktøy for OS X. Og hvis du bruker en Windows PC, kan du laste ned AirPort-verktøy gratis. Straks du plugger inn AirPort Express-basestasjonen og kobler den til DSL- eller kabelmodemet, kan du følge de enkle instruksjonene på datamaskinen eller iOS-enheten. Det er ingen kompliserte trinn du må følge og ingen fremmed terminologi du må lære. Oppsettasistenten gjør alt, slik at du slipper.

Jeg har fremhevet en setning, betyr denne at jeg ikke får sat opp uten å koble til modem?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Det skal da være mulig å sette opp et lokalt nett mellom to enheter. Under nettmenyen (den som detter ned når du klikker på nettsymbolet til høyre i menylinjen) kan du velge "Opprett nettverk" og opgi et navn på et lokalt nett som du kan bruke for å koble deg mot den aktuelle maskinen.
    Jeg har ikke prøvd det, så jeg kan ikke garantere at det fungerer mot en iPhone, men jeg kan ikke forstå annet enn at det skal virke? Man bruker det jo for å lage et ad hoc nettverk mellom to Macer så hvorfor ikke melom en Mac og en iPhone?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Otares metode var jeg ikke klar over, supert om det virker! Når det gjelder modem så kan man fint sette opp et nettverk med AE uten dette, men man får selvsagt ikke internett-tilgang.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Joda, det virker. Testet det nettopp. Opprett et lokalt nett på målmaskinen og koble til det nettet med iPhonen.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg sitter med en MacBook og forsøker dette nå. Det går fint å opprette adhoc nettverk (med passord), og iPhone kobler seg på uten problemer. Jeg har så haket av for ’deling av bibliotekk’ i iTunes Innstillinger (uten passord). Når jeg da starter Remote på iPhone, så får jeg feilmelding ’kan ikke opprette forbinnelse til lokalt nettverk’. Hvis jeg forsøker at slå på ’Deling i hjemmet’ på MacBook (under Avansert), får jeg også feilmelding. Begge stedene skal jeg jo legge inn apple-id og passord, uten internett-forbinnelse kan nok ikke dette kontrolleres, er min første tanke. Går det an å sette opp Deling uten internett-forbinnelse, blir så neste spørsmål? Har jeg forstått det rett, at Deling er forutsetning for å bruke Remote?

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde det samme. Jeg får det til her, bruker Remote til å kjøre iTunes på en MB Air. Du må huske å slå på iTunes, og så må du velge riktig bibliotek når du starter Remote-app'en.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Hm.. For det første virker det som om iPhone mister forbinnelsen til adhoc-nettverket glatt vekk. For det andre, når jeg i Remote velger tilføy bibliotekk (med nettverks-forbinnelse), får jeg opp firesifret kode. Når jeg så velger min iPhone under Enheter i iTunes Innstillinger, skjer ikke noe som helst. Mener å huske, at det skulle komme opp forespørsel om den fire-sifrede koden fra iPhone. Jeg har haket av for Deling, som i screenshot, og startet iTunes på iPhone.

Takk for tid og råd, Vidar og Otare. Jeg får teste mere senere i kveld, og lese meg litt opp på dette.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Har nå forsøkt meg på MacBook Pro hjemme. Kan få det til å fungere, hvis jeg slår på 'Deling' for både Mac (iTunes) og iPhone (Remote). Dette krever at det legges inn apple-id og passord, noe som bare kan gjøres, når det er forbinnelse til internettet. Her kan jeg selvfølgelig sette opp Mac og iPhone hjemme først, inklusive det adhoc-nettverk som skal benyttes.

Adhoc-nettverket er dog ikke helt problemfrit. Tilsynelatende fordi det er uten internettforbinnelse, og dette medfører jeg til stadighet får følgende feilmelding i Tunes på MBP: Det skete en feil under forsøk på å få kontakt med radiomottakertjenesten. Kontroller internettforbinnelsen, og prøv igjen senere. Dette mens aktivitetsfeltet viser "Kontakter radiotjeneste / Oppdaterer kategoriliste". Her har jeg bare valgmuligheten
    'OK', klikker jeg der, forsvinner meldingsboksen, men vender tilbake med varierende intervaller.

Feilmeldingen får jeg ikke opp, når begge enhetene er koblet på nettverk med internettforbinnelse, så noe blir sjekket der ute, men jeg kan ikke identifisere noen relevant innstilling hverken på Mac eller iPhone, hvor jeg kan slå det av. Jeg kan dog fortsatt bruke Remote, selv om meldingsboksen blir stående (hvis jeg ikke klikker OK). Boksen kunne i realiteten blott få bli oppe, med hodeløs Mini og iPhone ville den jo ikke synes uansett.

Har her sent på kvelden forsøkt å gjenta forsøket med adhoc-nettverket (via Deling). Denne gangen får ikke Remote kontakt med iTunes-biblioteket i det hele tatt. Firewall av/på, iTunes+Remote avsluttet/gjenstartet, adhoc nettverk med/uten sikkerhetskode - ingen forskjell. Har søkt litt på nett, og ser flere har hatt tanken om at bruke adhoc-nettverk til Mac+iPhone, men jeg har ikke funnet noen har lykkes med det.

Mulig jeg skal se etter en annen løsning i stedet, kanskje en app med egentlig skjerm-deling ville være mer hensiktsmessig. Får vel uansett bruk for en sånn, selv om musikk-avspilning er det primære bruksområde. Jeg får undersøke litt mer om dette.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har et par spm til de kyndige her:

Har en Mac Mini med Plex som jeg bruker som mediesenter. Har biblioteket lagret på en Time capsule. Problemet er at TC med jevne mellomrom skifter betegnelse, fra å være listet som JDs TC, så heter den plutselig JDs TC-1, eller JDs TC-2 osv. Har vel vært helt oppe i 7. Det medfører jo at Plex, og iofs andre programmer ikke finner filbanen og jeg må inn og resette. Noen med en ide om hva som skjer her?

Spm 2: Har koblet minien til en stereoforsterker via hodetelefonutgangen. Så litt på lydinnstillingene i dag, og jeg kan både velge at hodetelefonutgangen skal være aktiv, eller Soundflower 2 ch. Noen forskjell som tilsier at jeg bør velge den ene foran den andre? Når jeg har valgt hodetlf-utgangen så høres lydeffektene i Plex, med Soundflower ikke, selv om jeg har satt at lydeffekter skal spilles av der. Anyone?

Spm 3: Noen som har fått Netflix til å virke i Plex? Finner den, får installert, men får ikke opp noe annet enn to valg: Free trial og Preferences.
    Står mer om temaet her, se side 17-18

New Plug-in: Netflix - Plex Forums

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Sitter med ein ny MBP vedsiden av meg — og jaggu er ikkje høgtalerne oppgradert til det tolererbare!

Arff

Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    0
    Jeg sliter litt med å bruke en Samsung LCD på Mac Mini. HD-film kjører ikke glatt, samme hva jeg gjør (har prøvd å tweake refresh rate, oppløsning, avspillingsprogrammer, utganger etc.). Noen tips her?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn