Har nå forsøkt meg på MacBook Pro hjemme. Kan få det til å fungere, hvis jeg slår på 'Deling' for både Mac (iTunes) og iPhone (Remote). Dette krever at det legges inn apple-id og passord, noe som bare kan gjøres, når det er forbinnelse til internettet. Her kan jeg selvfølgelig sette opp Mac og iPhone hjemme først, inklusive det adhoc-nettverk som skal benyttes.
Adhoc-nettverket er dog ikke helt problemfrit. Tilsynelatende fordi det er uten internettforbinnelse, og dette medfører jeg til stadighet får følgende feilmelding i Tunes på MBP: Det skete en feil under forsøk på å få kontakt med radiomottakertjenesten. Kontroller internettforbinnelsen, og prøv igjen senere. Dette mens aktivitetsfeltet viser "Kontakter radiotjeneste / Oppdaterer kategoriliste". Her har jeg bare valgmuligheten 'OK', klikker jeg der, forsvinner meldingsboksen, men vender tilbake med varierende intervaller.
Feilmeldingen får jeg ikke opp, når begge enhetene er koblet på nettverk med internettforbinnelse, så noe blir sjekket der ute, men jeg kan ikke identifisere noen relevant innstilling hverken på Mac eller iPhone, hvor jeg kan slå det av. Jeg kan dog fortsatt bruke Remote, selv om meldingsboksen blir stående (hvis jeg ikke klikker OK). Boksen kunne i realiteten blott få bli oppe, med hodeløs Mini og iPhone ville den jo ikke synes uansett.
Har her sent på kvelden forsøkt å gjenta forsøket med adhoc-nettverket (via Deling). Denne gangen får ikke Remote kontakt med iTunes-biblioteket i det hele tatt. Firewall av/på, iTunes+Remote avsluttet/gjenstartet, adhoc nettverk med/uten sikkerhetskode - ingen forskjell. Har søkt litt på nett, og ser flere har hatt tanken om at bruke adhoc-nettverk til Mac+iPhone, men jeg har ikke funnet noen har lykkes med det.
Mulig jeg skal se etter en annen løsning i stedet, kanskje en app med egentlig skjerm-deling ville være mer hensiktsmessig. Får vel uansett bruk for en sånn, selv om musikk-avspilning er det primære bruksområde. Jeg får undersøke litt mer om dette.