Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Hvilken skjerm du bruker skal ikke spille noen rolle. Hvilken Mac mini og hvilken komprimering er det på filene du prøver å spille? Hvis det er en gammel Mac mini der dekomprimeringen må gjøres av CPU (ikke støtte for å bruke GPU for dekomprimering) kan det nok hakke.

Arff

Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    0
    Hvilken skjerm du bruker skal ikke spille noen rolle. Hvilken Mac mini og hvilken komprimering er det på filene du prøver å spille? Hvis det er en gammel Mac mini der dekomprimeringen må gjøres av CPU (ikke støtte for å bruke GPU for dekomprimering) kan det nok hakke.
    Takk for innspill! Minien er en mid 2011, og det virker ikke som om den sliter hardware-messig. Jeg har fulgt med på CPU-og RAM-bruk via en sånn systemmonitor, og har mye til overs sånn sett.

Komprimeringen på filene er jeg usikker på. Containerne er som regel MKV, hvis det sier deg noe. Filene jeg lager når jeg ripper DVD'er ser ut til å fungere fint (også mkv).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    mid 2011 skal ikke ha noe problemer med slike filer. Det er vel den uten DVD-spiller innebygd? Filene inne i en mkv-container kan jo være komprimert med forskjellige codecer, men min erfaring er at disse likevel er tyngre å trekke rundt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.892
    Sted
    Holmestrand
    Datter nr 2 som studerer ved NTNU hjemme på første besøk siden skolen startet. Veldig hyggelig, selvsagt. Med seg hadde hun sin nye MacBook Air. Jeg hadde akkurat importert 2 CF-kort (32 GB og 16 GB, ikke fulle) med bilder fra forrige ukes tur til Kapadokia (i Tyrkia) på min trofaste Lenovo T500. LightRoom-importen tok halvannen time på 32 GB-kortet. Macen slukte begge på under et kvarter. Hmmmrf!
    Lexar USB 3 leser i begge tilfeller.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Det begynner å bli mange Macer her på NTNU. Spesielt Datateknikk ser ut til å ha mange Macer, både blant de ansatte og blant studentene. Vet de noe som andre ikke vet kanskje... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill! Minien er en mid 2011, og det virker ikke som om den sliter hardware-messig. Jeg har fulgt med på CPU-og RAM-bruk via en sånn systemmonitor, og har mye til overs sånn sett.

Komprimeringen på filene er jeg usikker på. Containerne er som regel MKV, hvis det sier deg noe. Filene jeg lager når jeg ripper DVD'er ser ut til å fungere fint (også mkv).
    Sikker på at det ikke er crappy torrents da? Noen av 1080p-filmene jeg har lekt meg med hos meg hakker uansett computer, men det ligger rippet inn i .mkv-filene fra opprinnelig ripper pga dennes crappy computere, det ligger ikke i computerne her.

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål om Netflix på ATV2; nylig mønstret på, og får Netflix både på mac'ene og på ATV. Får norske undertekster på mac'ene, men ikke på ATV.
    Mangelen på undertekster på ATV er tross at jeg har gått på hovedmenyen så Innstillinger->Lyd og video->Undertekster->Norsk. Finner ikke noen mulighet innad i Netflix eller andre steder. Noen som kan gi en hjelpende hånd?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg sliter litt med å bruke en Samsung LCD på Mac Mini. HD-film kjører ikke glatt, samme hva jeg gjør (har prøvd å tweake refresh rate, oppløsning, avspillingsprogrammer, utganger etc.). Noen tips her?
    Jeg regner med du spiller filmene fra den interne HD`en ? Isåfall ville jeg prøvd Plex mediavspilleren for Mac. Jeg opplever at om MKV filene blir 20GB + kan min 2009 - 2,26Ghz modell minimac begynne å hikke litt.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Du må oppdatere til IOS 5.X. Du får ikke subs på IOS 4.X.

Måtte gjøre det selv, synd egentlig for jeg likte GUI på 4.X bedre en på IOS 5, samt at det var mindre resurs krevende.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål om Netflix på ATV2; nylig mønstret på, og får Netflix både på mac'ene og på ATV. Får norske undertekster på mac'ene, men ikke på ATV.
    Mangelen på undertekster på ATV er tross at jeg har gått på hovedmenyen så Innstillinger->Lyd og video->Undertekster->Norsk. Finner ikke noen mulighet innad i Netflix eller andre steder. Noen som kan gi en hjelpende hånd?
    Just4Fun; dette er ikke en iOS-enhet, men en ATV2. Jeg har ikke prøvd iOS ennå (har iOS6 på iPad'er og iPhone'er) men det vil prøves med det første.

Edit; fant delvis ut av det, under avspilling dobbeltklikke "opp" og så midtknappen. Men det gjelder kun for den ene filmen... fins det noen måte å få norsk undertekst som default?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok, det var jeg ikke klar over. Trodde det var en egen Apple TV programvare.
    Det står "Apple TV-programvare 5.1 (5201)" i menyen Innstillinger->Generelt->Om iallefall, så da er det 5.X programvare iallefall.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Du kan logge deg på Netflix.no og sette standard språk under Min konto.

Arff

Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    0
    Vidar P:
    Sikker på at det ikke er crappy torrents da? Noen av 1080p-filmene jeg har lekt meg med hos meg hakker uansett computer, men det ligger rippet inn i .mkv-filene fra opprinnelig ripper pga dennes crappy computere, det ligger ikke i computerne her.

Det virker som om feilen er konsistent samme hva jeg tester av HD-materiale. Jeg vil kalle det for "stuttering". Bildet kjører flytende i noen sekunder, så hakker det i et til to sekunder. Dette skjer temmelig regelmessig. Jeg har også sjekket noen av videoene på min stasjonære PC, og der går det glatt.

johnnygrandis:
    Jeg regner med du spiller filmene fra den interne HD`en ? Isåfall ville jeg prøvd Plex mediavspilleren for Mac. Jeg opplever at om MKV filene blir 20GB + kan min 2009 - 2,26Ghz modell minimac begynne å hikke litt.

Ja, spiller fra intern HD. Jeg har prøvd Plex, XBMC, VLC, iTunes og et par til.

otare:
    mid 2011 skal ikke ha noe problemer med slike filer. Det er vel den uten DVD-spiller innebygd? Filene inne i en mkv-container kan jo være komprimert med forskjellige codecer, men min erfaring er at disse likevel er tyngre å trekke rundt.

Stemmer. Tror det er en av de ferskeste miniene. 2.5GHz og dedikert skjermkort, ingen DVD-spiller. Jeg skal prøve meg med flere typer materiale før jeg begynner å leite etter en annen løsning.

Jeg har lest på nettet at det kan være noen handshake issues mellom Samsung og Lion-utstyr. Aner ikke om det stemmer.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har lest på nettet at det kan være noen handshake issues mellom Samsung og Lion-utstyr. Aner ikke om det stemmer.
    Hvilken handshake, HDMI? ISF er det vel bare å prøve en Mini Displayport til HDMI adapter.
    Jeg synes det høres litt usansynlig ut da dette vil kunne gjelde nesten alle Macs fra de siste 4 årene eller så.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har et lite irritasjonsmoment jeg håper noen kan hjelpe meg med; har Apple TV og iMac i samme rom, og fjernkontrollen til ATV får iTunes på iMac til å slå seg på... I praksis betyr dette at når jeg blar gjennom ting i ATV, Netflix o.l med fjernkontrollen, så spiller iMac musikk av og på.
    Det hjelper ikke slå av iTunes heller, det slår seg bare på ved første trykk på fjernkontrollen.

V

vredensgnag

Gjest
    Har et lite irritasjonsmoment jeg håper noen kan hjelpe meg med; har Apple TV og iMac i samme rom, og fjernkontrollen til ATV får iTunes på iMac til å slå seg på... I praksis betyr dette at når jeg blar gjennom ting i ATV, Netflix o.l med fjernkontrollen, så spiller iMac musikk av og på.
    Det hjelper ikke slå av iTunes heller, det slår seg bare på ved første trykk på fjernkontrollen.
    Enten må du låse en bestemt fjernkontroll til din Mac mini, eller også deaktivere denne funksjonen for den.

Apple TV: Apple Remote unexpectedly controls a Mac

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Eller du kan på iMac i iTunes/Innstillinger/Enheter nederst bryte koblingen til fjernkontrollen (vil jeg tro).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker Vreden, Ketil og Ørnbjørn (hei forresten :) ) Dere ledet meg på rett vei nok en gang.

Nå har jeg 10.8 men det er en support-side for det også. Trøste meg hvor god Apple er på relevante hjelpesider!

OS X Mountain Lion: Sammenkoble og fjern sammenkobling av en Apple Remote-fjernkontroll

Det jeg fant ut er at denne deaktiveringsfunksjonen gjenfinnes på mine stasjonære (iMac og Mini) med 10.8 men ikke på de bærbare (MBP og Air) med samme operativsystem. Under er en skjermdump fra min Air just nu. Er ikke det litt rart?

Skjermbilde 2012-10-23 kl. 18.53.25.png

Velvel, funksjonen på de stasjonære løste uansett problemet mitt siden ATV står på rom sammen med Mini og iMac, og de lot seg deaktivere. Så nå er det happy-happy.

TIPS: for de med ATV så har noen kanskje lagt merke til at Apple i det stille har lagt inn et nytt ikon "Apple Events" på menyen; her streamer de live fra dagens event, begynner nå! Også tidligere events er mulig å se under ikonet.

http://mac1.no/artikkel/10652/apple-streamer-kveldens-event-pa-apple-tv

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Helt enig :)

Og jaggu en ny iPad også :)

Edit: Nye iPader :D

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva Apple har presentert i år er jo intet mindre enn en teknologisk maktdemonstrasjon man knapt har sett før i bransjen, en tour-de-force av attention-to-detail anvendt teknologi. En lang rekke produkter, hver av de med fantastiske egenskaper innen sine genre for den kvalitetsbevisste bruker.

Jeg kan bare gratulere! Hats off for Apple!

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    541
    Torget vurderinger
    1
    Har ventet på ny Mini, så dette passet bra!
    Synd at nye Mac mini kommer bare med integrert grafikk. HD4000 støtter som kjent ikke 23,976hz, man kan altså glemme å bruke den som den ultimate HTPC via Win7. Men nå er vel uansett de som bruker Mac mini til dette formålet klart i undertall. Dumt likevel, kunne godt tenkt meg en Mac mini med oppgradert grafikkort fra nVidia/ATI som lot man spille de fleste spillene i middels grafikk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk skue! Skal man ha stasjonær computer (og det skal man jo, hvis man driver med musikk/film/nettradio etc til klienter på hjemmenettverket, evt arbeide på computer) så er det vel ikke mye å tenke på vil jeg tro, det er vel bare å handle ivei. Noe mer optimal computer enn iMac til slikt fins ikke imo.

Har hatt gleden av å bruke iMac i 4-5 år, og selv om min nyeste 27" med i7/16GB etc fungerer strålende hver dag, så leter jeg febrilsk etter nybruksmuligheter for den nå, og dermed unnskyldninger til å kjøpe den nye.... hehehe. Den er jo så lekker!

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Synd at de har droppet dedikert grafikk i Mini men den spiste vel en del av omsetningen til iMac vil jeg tro. Jeg har ventet en stund for å se hva nye Mini ville bringe men nå blir det vel en iMac i steden.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare i ytterkantene at den er så tynn, for ellers skjønner jeg ikke helt hvor maskineriet er plassert og hva med varmeutviklingen når det eventuelt blir så trangt.
    Strengt tatt så skjønner jeg ikke helt vitsen med at det er behov for noe så tynt til en stasjonær maskin, men går det så går det og da trenger det jo helle ikke være tykkere.

Broderns 5,5 år gamle har fått ødelagt grafikkortet på sin og er blitt fortalt at det ikke er noen vits i å fikse det, fordi deletilgang visstnok ikke er helt greit på en over 5 år gammel maskin.
    Det lar seg visst gjøre men ville visstnok koste en del, høres rart ut i mitt hode, men nå har ikke jeg noen gang vært i en slik situasjon det tre jeg har og har hatt til nå gikk aldri i stykker, den første solgt i sin tid den andre har bare havnet i andre etage i avslått modus.

De har ikke fulgt opp lager på utgående modell, fordi denne nye er på trappene............det blir nok lange uker å vente for brodern det.
    Han har jo en macbook da som får greie seg.

Jeg kommer så absolutt ikke til å bytte iMac på lang tid så lenge den jeg har funker.

Mvh.KW

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke altid bare positivt med disse slanke kurene. Mer og mer av maskinvaren blir integrert i hovedkortet, og gjør det umulig å oppgrader med nye deler eks. hdd eller minne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn