Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.929
    Sted
    Trondheim
    Ny Mac mini i dag. 22990 kr for en med M4Pro chip, 24 GB RAM og 1 TB SSD. Vil du ha 48 GB RAM må du legge til 6000 kr (er vel ikke alt for ille med 250 kr/GB RAM?), men de fleste greier seg vel med 24.
    Eller vanlig M4 vil jeg tro. Da koster samme konfig 17490.
    Rimelig heftige maskiner.
    Jeg ser at noen har reagert på at av/på bryteren er plassert under maskinen (det er vel de samme som klager på at ladeporten på musa er under), men hvor ofte gjør du en hard restart på en Mac mini? Min er vel snart 2 år gammel, og jeg tviler på at jeg har restartet den mer enn maks 2 ganger. Regner med at de som klager er PC-brukere som er vant til å restarte maskinene sine både titt og ofte.

Jeg har ikke noe problem med ladeporten på musa heller. Den sier fra i god tid når den begynner å få lite strøm. Hvis jeg trenger strøm akkurat nå, setter jeg den til lading og henter meg en kopp kaffe. Når jeg kommer tilbake har musa strøm til 2-3 timers jobbing, og så setter jeg den til lading over natta - da har den strøm for en måned eller mer når jeg våkner.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.020
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Burde vært mulig å kjøpe epleprodukter til normal pris i Osloområdet nå for tiden.
    1000005109.png

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.777
    Torget vurderinger
    2
    18.3 beta for iOS er ute. Mye som skjer.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Dette er en MacBook Pro 13 tommer produsert i 2017.
    Nå funker ikke skjermen, ser slik ut. Noen som har opplevd noe lignende. Tror den er gåen men kanskje kan den fikses?
    Koblet på en ekstern skjerm og tastaturet og laptpppen ellers funker.
    0C21B3AF-1E58-41DC-B109-03DD5846CAA5.jpg

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    I beste fall er det brudd eller dårlig kontakt i kablen som går mellom lokket/skjermen og nedre del av maskinen.
    Skjermen kan også ha blitt ødelagt pga. noen f.eks. har satt seg på maskinen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.937
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Klassisk og noe dritt når det skjer. Skjedd med tusenvis. Søk opp apple flexgate. Har akkurat fikset en lik selv og en annen skjerm ligger foran meg her. Brudd eller delvis brudd i en kabel som håndterer baklys bl.a. Kabel er for kort og kommer i spenn mellom skjerm og shassis. Bryter over tid. Derfor tok det ei god stund før de første tilfellene ble varslet.
    Jeg har 2 stk som har hatt samme problemet. Den ene er i tillegg helt dau og ødelagt tastatur.Reparasjon er ikke enkelt. Du må ha stødige hender og helst mikroskop for å fikse. Skjerm må helt av.
    Det finnes også skjermer (ettermarked) komplette på f.eks. aliexpress og lignende som flere har kjøpt med stort hell. De er ikke så dyre. Apple skal vel ha 7k eller noe for ny skjerm til den der.
    Det har vært veldig mye feilkonstruksjon på macbooker som gjør at enten skjerm blir dårlig/dør, maskin blir dårlig/dør (dårlig psu) etc. de siste 8-10 årene
    Jeg har 3 stk macbook pro (2 stk 2017 13.3" og en 2021 16") som har tatt kvelden. Den siste en M2 virker fint enda selv om batteri har blitt degradert ganske kraftig på litt over et år.

Tidlige modeller var veldig bra og lite problemer med

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    I beste fall er det brudd eller dårlig kontakt i kablen som går mellom lokket/skjermen og nedre del av maskinen.
    Skjermen kan også ha blitt ødelagt pga. noen f.eks. har satt seg på maskinen.
    Ja, mulig ledningsforstyrrelse, for i 2 dager virket skjermen delvis i en viss vinkel men forandret jeg vinkel ble det slutt. Nå virker den ikke i det hele tatt så total brudd kanskje.?

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Klassisk og noe dritt når det skjer. Skjedd med tusenvis. Søk opp apple flexgate. Har akkurat fikset en lik selv og en annen skjerm ligger foran meg her. Brudd eller delvis brudd i en kabel som håndterer baklys bl.a. Kabel er for kort og kommer i spenn mellom skjerm og shassis. Bryter over tid. Derfor tok det ei god stund før de første tilfellene ble varslet.
    Jeg har 2 stk som har hatt samme problemet. Den ene er i tillegg helt dau og ødelagt tastatur.Reparasjon er ikke enkelt. Du må ha stødige hender og helst mikroskop for å fikse. Skjerm må helt av.
    Det finnes også skjermer (ettermarked) komplette på f.eks. aliexpress og lignende som flere har kjøpt med stort hell. De er ikke så dyre. Apple skal vel ha 7k eller noe for ny skjerm til den der.
    Det har vært veldig mye feilkonstruksjon på macbooker som gjør at enten skjerm blir dårlig/dør, maskin blir dårlig/dør (dårlig psu) etc. de siste 8-10 årene
    Jeg har 3 stk macbook pro (2 stk 2017 13.3" og en 2021 16") som har tatt kvelden. Den siste en M2 virker fint enda selv om batteri har blitt degradert ganske kraftig på litt over et år.

Tidlige modeller var veldig bra og lite problemer med
    Takk, da skjønner jeg at dette ikke er helt uvanlig. Mitt batteri virker bare ca 2 timer. Jeg har en 15 tommer pro som er mer enn 10 år og den virker fortsatt.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Ja, mulig ledningsforstyrrelse, for i 2 dager virket skjermen delvis i en viss vinkel men forandret jeg vinkel ble det slutt. Nå virker den ikke i det hele tatt så total brudd kanskje.?
    Lever den inn hos f.eks. Elkjøp.Jeg tror faktisk de (aka verkstedet de bruker) reparerer slikt for ikke altfor mange kronene. De fikset et tastatur som ikke lengre reagerte på en M1 Macbook Air her.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.937
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min andre flexgate reparasjon. Klarte å få kontinuitet på alle lederene etter at kabelen var "spleiset"
    20250115_144443.jpg

Små greier det der og lett å gjøre feil.
    Hvordan gikk det med din Stein 99?

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Jeg er litt perifert i Thailand og ingen som kunne hjelpe her men om noen dager skal jeg til en større by og kanskje kan de gjøre noe der.
    Jeg bruker nå en ekstern skjerm. Jeg skal melde resultat litt senere. Er sikker på at det er kabelbrudd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn